Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1201
Hei
Jeg er student på Blindern, og nå måtte jeg jommen betale 1300 for kompendier - for de som ikke er kjent med kompendier, kompendier suger og er skikkelig dyre.

Jeg lurer derfor på om det er noen som vet om en kopierings plass i Oslo som kanskje ikke bryr seg om kopinor avtale og sånn dritt, slik at de går med på å kopiere fra heftene for meg. (Så kan jeg levere dem tilbake..)

Håper på snarlige svar.

Tusen takk!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Du burde nok gå for billig fremfor utelukkende dodgy. Har kopiert kompendier/bøker så det holder på Blindern (f.eks. biblioteket), men det da var det kun deler av bøkene/kompendiene som var pensum. Skal man kopiere alt blir det fort like dyrt som å kjøpe dritten.
Det er nesten umulig å snike seg unna Kopinor avtaler siden de fleste steder som har kopiering ikke eier kopimaskinene selv men leier de fra firmaer. Firmaene de leier fra utfører service og skaffer toner og papir og slikt og Kopinor-avtaler går som regel gjennom disse.

That said, de fleste kopifirmaer er sikker like lite interessert i lover å regler ang kopirettigheter som resten av verden er (med mindre man eier de selv) så du får det sikkert kopiert forholdsvis enkelt. Men det vil bli en DYR affære. Kompendiene du har fått er sikkert laget med Universitetets "eget" utstyr og med arbeidskraften på billigsiden, så du skal ikke se bort fra at du får de så billig som teknisk mulig.
Sist endret av meitemark; 26. februar 2009 kl. 14:49. Grunn: har/her skriveleifer
Trådstarter
36 1
*fabianca - det er jo vanligvis "deler" av bøker og kompendier, men når de da tar halvparten i et kompendium, og så halvparten i et annet .. og man må betale også for de artiklene man ikke trenger argh.

*meitemark - kompendier er nok "så billig som mulig".. ifølge dem, men det er fordi man betaler for artiklene gjengitt i dem.. og de fører til en pris på 1-2kr pr side.


Kan legge til: det er snakk om veldig (!) mange sider - evt. kopierer jeg bare det dyreste kompendiet eller noe sånt.
Jeg har tidligere (les: i julen) kopiert på egen hånd.. damn det var en del arbeid som tok tid, derfor er jeg villig til å betale litt mer for å få noen andre til å gjøre det for meg - så lenge det fortsatt blir billigere, noe jeg er overbevist om er mulig.
Sånn ca hvor mange sider dreier det seg om og er de en- eller dobbeltsidige?. Har erfaring fra noenlunde tilsvarende bransje (vi tok ikke så mye hensyn til noen sine kopirettigheter).
Det går jo også ann å låne bøkene/artiklene på biblioteket og kopiere dem selv på en scanner eller noe. Er nok mulig å finne det meste på uios bibliotekt, men kan bli litt stress om det er mange artikler det er snakk om. ^^ Greia med kompendier er jo at de har gjort jobben for deg.
Trådstarter
36 1
Jeg vet NiteOwl.. det bare svir å betale så mye for noe.. som jeg sikker ikke får solgt igjen (neste gang kurset går er om et kalenderår.. nesten garantert at pensum er endret innen da).

Jeg har jo gjort det selv før dette semesteret.. og det tok lang tid. "/
Bare finn en kopimaskin med automatisk lading av ark, det bør dem ha et eller annet sted på blindern. Tror de har det på høyskolen i hvertfall. Eller er kompendiet limt? Våre er stiftet nemlig, så den er bare å bytte ut
Trådstarter
36 1
ok da har jeg regnet.

"#1" = 193 sider

"#2 og 3" = 462 sider
Trådstarter
36 1
dessverre wanna-b, de er "profesjonelt laget" med cover og lim..

uhm, ok, så jeg kopierer nok ikke alt, men kan noen gi meg gode forslag til hvor jeg kan gå da?