Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 13619
http://www.kjendis.no/2011/05/16/kje...gdom/16554199/

Dette bildet er ulovlig!

Den gigantiske Reebok-reklamen med en naken Triana Iglesias (29), kun iført joggesko, fikk Rød Ungdom til å steile.

Samme dag som reklamen ble blåst opp i gigantformat på blant annet fasaden til kjøpesenteret Oslo City, leverte de en formell klage til Forbrukerombudet.

I tillegg har fire privatpersoner klaget på bildet.
Vis hele sitatet...
hvordan er bildet kjønnsdiskriminerende? hadde det vært en naken mann ved siden av med joggesko, så ville alt være i orden eller?

Annet ledd rammer reklame som utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann, eller på annen måte er i strid med likeverdet mellom kjønnene.

- Vi har vurdert reklamen opp mot forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame, og har vurdert at dette bildet er ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Det er greit at kvinner/menn soler seg så og si nakne (i tanga f.eks.), men å lage en reklame som du ikke ser 1. pupper 2.mus er ulovlig?

Jeg syns det er et digg bilde, og en digg kvinne (jeg med glede hadde kjørt på)! Er det da diskriminerende overfor andre kvinner? For jeg tipper at Triana ikke har noe imot bildet (siden hu først stilte opp på det)...

Hvorvidt dette reklamerer for sko eller ikke ekke vits å diskutere! Jeg syns heller at forbrukerombudet burde fjerne alle de telefonreklamene til jambalignende firmaer, det er de som er irriterende og nedverdige!
"Vil du se om du passer sammen med typen din, send ditt navn og typens navn til 20xx" eller "Vil du finne ut av hvor dum du er når du kjøper smstull, send jegerenidiot til 20xx også finner du ut"...
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Er vel ikke at det er diskriminerende, er vel mere at det plutselig dukker opp en naken dame på en reklame, eller på en plakat i offentligheten. Er jo litt unormalt for voksne mennesker..

Selv er jeg hverken homo eller imot dette, men begrunner hvorfor.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ser ikke hvordan dette er en "støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann, eller på annen måte er i strid med likeverdet mellom kjønnene", men jeg ser absolutt hvordan det er en utnytting av kvinnekroppen for å selge joggesko. IMHO en tåpelig reklame, men jeg synes begrunnelsa fra Forbrukerombudet er litt ute og kjører.
syns dem kan prøve å reklamere med en naken mann med ølmage jeg, så skjønner de kanskje hvorfor det brukes tynne fine damer......
"Nå fikk jeg jammen lyst på nye sko!"
Sitat av Niveum Vis innlegg
"Nå fikk jeg jammen lyst på nye sko!"
Vis hele sitatet...
Jeg fikk lyst på Triana jeg men:-)
Sånn går det når lover kan tolkes subjektivt.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Kunne godt blitt hengt opp hvor som helst for min del. Digg nok å ha det i Oslo by!
Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så grusomt med å henge opp en plakat hvor man ser ryggen og beina til en naken dame. Det er jo ikke akkurat noe nytt å reklamere med folk med lite klær.

Det morsomste er jo å se hvor stygge de fleste som protesterer mot dette faktisk er. Traktorlesber med sidecut og kviser.
Redpilled alfahann
Kjønnsdiskriminerende? Hvilket kjønn diskrimineres? Menn fordi de vi ikke kan selge sko bare ved å være nakne?
Likestillingsdebatten i norge har etter min mening blitt mer og mer latterlig. Virker som målet er at absolutt alt skal være likt mellom de to kjønnene og ikke at alle skal ha de samme mulighetene uansett kjønn.
Jeg var engang med i Rød Ungdom, som så vidt jeg har fått med meg har vært en stor pådriver for å få ulovliggjort dette bildet. Og akkurat slike ting er grunnen til at jeg meldte meg ut, 80% av tiden der brukte de stort sett på å slike dumme saker som dette. Herregud da! Det finnes da mange, mange langt viktigere ting i verden og Norge man burde bry seg om, fremfor å sette inn alle krefter mot firmaer som ''seksualiserer kvinnekroppen'' som de kaller det. Sist jeg sjekket var jeg da ganske så opptatt av pene jenter fra jeg gikk på barneskolen, uten at jeg kan si at jeg brukte mye tid på å studere reklameplakater på den tiden.

Om noen velger å reklamere for sine produkter på denne måten, så værsågod! Det finnes selvsagt en grense for hvilke midler man bør bruke i reklame, men dette er da godt innenfor den grensen.
Sist endret av Googæl; 16. mai 2011 kl. 18:13.
Sitat av Googæl Vis innlegg
Jeg var engang med i Rød Ungdom, som så vidt jeg har fått med meg har vært en stor pådriver for å få ulovliggjort dette bildet. Og akkurat slike ting er grunnen til at jeg meldte meg ut, 80% av tiden der brukte de stort sett på å slike dumme saker som dette. Herregud da! Det finnes da mange, mange langt viktigere ting i verden og Norge man burde bry seg om, fremfor å sette inn alle krefter mot firmaer som ''seksualiserer kvinnekroppen'' som de kaller det. Sist jeg sjekket var jeg da ganske så opptatt av pene jenter fra jeg gikk på barneskolen, uten at jeg kan si at jeg brukte mye tid på å studere reklameplakater på den tiden.

Om noen velger å reklamere for sine produkter på denne måten, så værsågod! Det finnes selvsagt en grense for hvilke midler man bør bruke i reklame, men dette er da godt innenfor den grensen.
Vis hele sitatet...
Er helt enig.
Rød Ungdom bruker all for mye tid og krefter på ting som ikke er viktig. Det er blitt en syteklubb, der idiologi og realitet ikke henger sammen!

Reebok kommer til å selge shitloads med joggesko, for om du vil det eller ei, så fungerer salgsteknikker som dette.
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg er enig med Forbrukerrådet og ser ikke poenget i å tillate denne type reklame. Det er latterlig å objektivseere kvinner på denne måten, samtidig som det er en hån mot meg som mann å tro at jeg kjøper sko fordi ei naken dame går med dem.
Dere kan heller kjøpe FHM om dere absolutt vil se Triana naken.
Redpilled alfahann
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er enig med Forbrukerrådet og ser ikke poenget i å tillate denne type reklame. Det er latterlig å objektivseere kvinner på denne måten, samtidig som det er en hån mot meg som mann å tro at jeg kjøper sko fordi ei naken dame går med dem.
Dere kan heller kjøpe FHM om dere absolutt vil se Triana naken.
Vis hele sitatet...
Det beste hadde vært om alle kvinner var helt dekt til.Hva med et slags sjal som dekker både hode og kropp? Da hadde vi sluppet denne grusomme objektiviseringen og Norge hadde blitt litt mer likestilt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er enig med Forbrukerrådet og ser ikke poenget i å tillate denne type reklame. Det er latterlig å objektivseere kvinner på denne måten, samtidig som det er en hån mot meg som mann å tro at jeg kjøper sko fordi ei naken dame går med dem.
Dere kan heller kjøpe FHM om dere absolutt vil se Triana naken.
Vis hele sitatet...
"Joggeskoene på bildet viser såkalte toning-sko. De er ustabile, og skal gi bedre trening av blant annet rumpe og lår."

"Men hvis vi kan bidra til at jenter trener rumpe og lår mer effektivt, er vi fornøyd med det."

Denne reklamen er ikke ment for at DU skal kjøpe joggesko
Det er en konklusjon du automatisk hoppet til. Det sier kanskje mer om deg enn om reebok :O
Sist endret av Scabby_Gabby; 16. mai 2011 kl. 18:26.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det beste hadde vært om alle kvinner var helt dekt til.Hva med et slags sjal som dekker både hode og kropp? Da hadde vi sluppet denne grusomme objektiviseringen og Norge hadde blitt litt mer likestilt.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er ikke enig i at kvinner er til bare så du skal ha noe pent å se på. Siden det det er den eneste rollen hun har i denne reklamen så er jeg åpenbart imot den. Som sagt, kjøp deg FHM hvis du absolutt trenger noe å sikle på.
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
"Joggeskoene på bildet viser såkalte toning-sko. De er ustabile, og skal gi bedre trening av blant annet rumpe og lår."

"Men hvis vi kan bidra til at jenter trener rumpe og lår mer effektivt, er vi fornøyd med det."

Denne reklamen er ikke ment for at DU skal kjøpe joggesko
Det er en besluttning du automatisk hoppet til. Det sier kanskje mer om deg enn om reebok :O
Vis hele sitatet...
Det sier vel egentlig bare hvor dårlig reklamen er? Hvordan i alle dager skal jeg vite hva slags sko det er utifra bildet?
Sist endret av Mith; 16. mai 2011 kl. 18:30.
Sitat av Mith Vis innlegg

Det sier vel egentlig bare hvor dårlig reklamen er?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig med dårlig markedsføring! ( Selv om kampanjen var meget suksessfull)
Sist endret av Scabby_Gabby; 16. mai 2011 kl. 18:31.
Sitat av Mith Vis innlegg

Det sier vel egentlig bare hvor dårlig reklamen er?
Vis hele sitatet...
Joda, men dersom vi skulle ha begynt å forby reklame dersom den ikke holdt en viss standard hadde Forbrukerrådet fått en helvetes jobb å stri med!

Jeg syns ikke reklamen er spesielt støtende, men jeg kan gå med på at den var en smule dristig med tanke på at det er en reklame for sko.
Dog skal det nevnes at modellen skal ha creds for et nusselig bæsjapparat!
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er enig med Forbrukerrådet og ser ikke poenget i å tillate denne type reklame. Det er latterlig å objektivseere kvinner på denne måten, samtidig som det er en hån mot meg som mann å tro at jeg kjøper sko fordi ei naken dame går med dem.
Dere kan heller kjøpe FHM om dere absolutt vil se Triana naken.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer heller ikke til å kjøpe disse skoene bare fordi en naken dame går med dem, men kan ikke si jeg føler med spesielt hånet fordi Reebok håper jeg kommer til å gjøre det. Det er da bare å ignorere det.

Og det er da en kjensgjerning at, vel de fleste menn har likt pene, nakne damer siden Adam og Eva for å si det slik. http://en.wikipedia.org/wiki/Venus_statuettes Ta en titt på disse feks. Seksualitet var, er og blir ingenting annet enn viktig og vakkert, samme hva forbrukerrådet måtte mene.
Nakenhet er jo det naturligste for et hvert menneske, vi ble født nakne og de fleste av oss trives av å være naken, føle en lett bris på kroppen istedenfor klamme klær. At noen velger å tjene penger på dette syns jeg er helt greit.
Viktig å ikke henge seg opp i at det er en kvinne, da loven faktisk dekker begge kjønn. Hvorvidt folk klager inn mest reklamer med kvinner eller menn blir selvfølgelig et annet spørsmål. Reklamen ble 'ulovlig' grunnet for lite relevans mellom bildet og det de skal selge. Greit nok at det er sko der, men hvor havner fokuset?

Er forresten ikke i mot reklamen selv, men kan se ut i fra lovteksten at den kan gjøres ulovlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det mith seier er jo ikkje at kvinnfolk skal tildekkast! Det han seier er at det er galt å objektivifisere mennesker for å selge et produkt. Det er ein vesensskilnad der. Her er kvinnekroppen ikkje noko meir enn eit blikkfang, og kva slags signal gir det om kvinner sin status? En billig reklameplakat? Er det alt?

Og til dei fleste som argumenterer for denslags reklame her inne: personangrep og karakteristikker av meiningsmotstandere, og latterleggjering er bare tåpelig. Angrip meiningane til meg og mith, men hev deg over nivået å kalle oss traktorlesber, kommunister, lakentilhengere og slikt. Det bidrar faktisk ikkje for fem flate øre.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Hvilke joggesko?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det mith seier er jo ikkje at kvinnfolk skal tildekkast! Det han seier er at det er galt å objektivifisere mennesker for å selge et produkt. Det er ein vesensskilnad der. Her er kvinnekroppen ikkje noko meir enn eit blikkfang, og kva slags signal gir det om kvinner sin status? En billig reklameplakat? Er det alt?
Vis hele sitatet...
Jeg ser tankegangen, og kan godt på vei være enig i at det er en billig reklame. Det jeg mener er relevant er hvorvidt man med loven i ryggen skal kunne bannlyse slik markedsføring. I bunn og grunn virker det litt som om målet til Rød Ungdom er å bannlyse nakenhet, noe som for meg virker litt sært, tatt i betraktning at nakenhet er det mest naturlige du kommer.

Jeg kan gå med på at bildet ikke er veldig relevant for produktet som selges, men hvor mange reklamer bommer ikke totalt på akkurat det samme? Den eneste forskjellen er at hun er naken, og viser litt lår og rumpe.

Det jeg i grunn lurer på er vel egentlig følgende: er problemet dårlig og sleip markedsføring, eller at kvinnekroppen er avbildet så tilgjengelig? Ville det vært greit å blåse opp samme bildet på en FHM-plakat i lik størrelse, eller er det fortsatt problematisk?

Hvis ja, sender ikke dette et signal om at nakenhet skal skjules?
Sist endret av Restyle; 16. mai 2011 kl. 18:54.
Infinitum
Smile's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Nakenhet er jo det naturligste for et hvert menneske, vi ble født nakne og de fleste av oss trives av å være naken, føle en lett bris på kroppen istedenfor klamme klær. At noen velger å tjene penger på dette syns jeg er helt greit.
Vis hele sitatet...
Idd. Vi ble da ikke født me klær på ! hehe
OT EDIT:Slik reklame kommer alltid til å eksistere. Nytter ikke å si at dette er gale, da vi f.eks og jobber som modell også vere objektifisering av kvinner.
Sist endret av Smile; 16. mai 2011 kl. 19:01.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det jeg i grunn lurer på er vel egentlig følgende: er problemet dårlig og sleip markedsføring, eller at kvinnekroppen er avbildet så tilgjengelig? Ville det vært greit å blåse opp samme bildet på en FHM-plakat i lik størrelse, eller er det fortsatt problematisk?

Hvis ja, sender ikke dette et signal om at nakenhet skal skjules?
Vis hele sitatet...
Nakenhet er ikke problemet. Nakenhet, kombinert med retusjering og kommersielle krefter er den store stygge ulven og den blir større og større jo mer spillerom den får. Det skaper forvridde skjønnhetsidealer som i grunn bare tjener kosmetikk- og moteindustrien.
Nakenhet er fint og flott det, men ikke når det blir en industrialisert, kommersiell vare brukt på denne måten.
Sist endret av Mith; 16. mai 2011 kl. 19:13.
Det han seier er at det er galt å objektivifisere mennesker for å selge et produkt.
Vis hele sitatet...
Dette skjer veldig ofte, med klær og uten.
Drittlei reklame, om den inneholder nakenhet eller ikke betyr svært lite for min del. :P
Redpilled alfahann
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det mith seier er jo ikkje at kvinnfolk skal tildekkast! Det han seier er at det er galt å objektivifisere mennesker for å selge et produkt. Det er ein vesensskilnad der. Her er kvinnekroppen ikkje noko meir enn eit blikkfang, og kva slags signal gir det om kvinner sin status? En billig reklameplakat? Er det alt?
Vis hele sitatet...
Med en gang en reklame etter din subjektive mening sender feil signaler burde den forbys? Netcom reklamene sender et signal om at nordmenn har fryktelig dårlig humor, men den burde etter min mening ikke forbys av den grunn.
Er da absolutt ikke kjønnsdiskriminerende, å hvis noen mener det er det, hvorfor? Folk kommer altid til å klage på det meste uten noe spesiell begrunnelse, så kommer jo ikke som noe sjokk
Sitat av Mith Vis innlegg
Nakenhet er ikke problemet. Nakenhet, kombinert med retusjering og kommersielle krefter er den store stygge ulven og den blir større og større jo mer spillerom den får. Det skaper forvridde skjønnhetsidealer som i grunn bare tjener kosmetikk- og moteindustrien.
Nakenhet er fint og flott det, men ikke når det blir en industrialisert, kommersiell vare brukt på denne måten.
Vis hele sitatet...
Nå er jo det aktuelle bildet ikke retusjert, og jeg synes forøvrig ikke Triana utgjør et forvridd skjønnhetsideal, snarere tvert i mot. Hun er dødslekker og veltrent, men på langt nær sykelig tynn slik modellene i motebransjen gjerne er. At skjønnhetsideal ikke ser ut som gjennomsnittskvinnen kan vel neppe sies å være unaturlig.

Jeg synes ikke denne reklamen var spesielt god (men veldig fin å se på!), men kan ikke fatte at den skal bryte loven. Jeg synes heller ikke Calvin Klein skal måtte ta hensyn til mitt skjøre selvbilde når de lager undertøysreklame.
Synes reklamen funker fett jeg
Den tilltrekker seg oppmerksomhet, noe som en reklame nettopp skal jeg gjøre.
Hadde jeg vært på Oslo City og sett denne store reklameplakaten henge der, da ville jeg garantert stått der og bare sett de neste 10 minuttene, og jeg får aldri interesse av en gang å lese overskriften på en reklameplakat.
Den får oppmerksomhet og det er det som gir resultater i reklamebransjen

Ville kanskje en kvinne med burka og hvite joggesko funka bedre? Nei, jeg tviler på det.

Og dette er aldeles ikke kvinnediskrimerende. Og det irriterer meg noe jævlig at det alltid blir kalt diskrimerende når det er kvinner som stilles ut.
Hva visst det var en mann med sixpack og store muskler?
Det ville aldeles ikke blitt kalt mannediskrimerende iallefall.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Hah, hadde jeg ikke sett denne artikkelen, hadde jeg ikke visst at det var en reklame for sko (Så bare Triana og det er vanligvis nok)

Om dette bildet skal bli ulovelig, så er vi på god vei mot sjal og burka, gud forby.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Hah, hadde jeg ikke sett denne artikkelen, hadde jeg ikke visst at det var en reklame for sko (Så bare Triana og det er vanligvis nok)

Om dette bildet skal bli ulovelig, så er vi på god vei mot sjal og burka, gud forby.
Vis hele sitatet...
Vi er da på ingen måter på vei mot burka og sjal selv om dette bryter med markedsføringsloven. Det er jo tydelig at Forbrukerombudets uttalelse om produktrelevans stemmer bedre enn jeg først antok når du ikke engang ser at det er sko det reklameres for.

Det jeg stusser over er at produktrelevans ikke er nevnt i andre ledd av markedsføringsloven, og jeg kan ikke se hvordan dette bildet i større grad enn eksempelvis typiske reklamer fra H&M, Dressmann eller Calvin Klein virker kjønnsdiskriminerende, nedsettende eller støtende.
Er denne reklamen egentlig så mye værre enn Tines reklamer med Mr.Melk?
Jeg er helt enig i at det bør gå an å reklamere for et produkt uten bruk av hud, men jeg bryr meg ikke særlig om det de gangene jeg kommer over slike reklamer (no puns).
Hvem er det egentlig som er den tapende part her? Menn OG kvinner blir objektifisert for å fremme salg, på omtrent lik linje.
o shit waddup
Sitat av Zepur Vis innlegg
Er denne reklamen egentlig så mye værre enn Tines reklamer med Mr.Melk?
Vis hele sitatet...
Nå skal det jo sies at Tine-reklamene kaster samtlige supersarkastiske blikk på akkurat dette med å bruke en "ideal"-figur som representant for merket sitt. Akkurat som noen i Norge ikke vet hva melk er, liksom, og vi må på død og liv ha en råsexy mann for å vise det frem. Sikkert. Men humoren i det er det som gjør at reklamen funker. Et glamourbilde av Triana med joggesko har ikke humor i det hele tatt, og om plakaten er ulovlig er én ting, men den er i alle fall ikke bedre enn Tine's superkjekke melkemann.

Uansett så får jo Reebok uendelig mye mer oppmerksomhet på grunn av alt dette mediehysteriet, så kanskje man kan påstå det er tidenes reklame.

I bunn og grunn synes jeg ikke den er noe særlig værre enn plakatene der nakne kvinner har på seg briller, eller der nakne kvinner vrir seg i silkemykt stoff for å selge parfyme, og det er kanskje akkurat der dilemmaet kommer inn. Hvorfor akkurat _dette_ bildet? Det eneste jeg kan tenke meg er formatet og plasseringen.
Sist endret av ulldott; 16. mai 2011 kl. 21:17.
Sitat av ulldott Vis innlegg
I bunn og grunn synes jeg ikke den er noe særlig værre enn plakatene der nakne kvinner har på seg briller, eller der nakne kvinner vrir seg i silkemykt stoff for å selge parfyme, og det er kanskje akkurat der dilemmaet kommer inn. Hvorfor akkurat _dette_ bildet? Det eneste jeg kan tenke meg er formatet og plasseringen.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.
Parfyme har like lite med nakne damer å gjøre som joggesko.
Motbevis meg gjerne men massive parfymeplakater henger jo overalt på hver eneste flyplass, på hvert eneste kjøpesenter og også ute på gaten.
Dette er en hyllest til kvinnekroppen. Kunst i skjønn forening med reklame.

La oss være litt mer direkte. Hvilke negative samfunnskonsekvenser vil det å tillate en slik reklame gi?

Edit: Om dette er en bra reklame eller ikke, om joggsko har noe med nakne kvinner å gjøre eller om bildet er retusjert har ingenting med saken å gjøre.
Sist endret av steili; 16. mai 2011 kl. 21:45.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av steinarlima Vis innlegg
La oss være litt mer direkte. Hvilke negative samfunnskonsekvenser vil det å tillate en slik reklame gi?
Vis hele sitatet...
Et degenerert kvinnesyn der kvinnens rolle kun er å tiltrekke seg oppmerksomhet på bakgrunn av fysiske attributter.
Kan du forklare på hvilken måte en plakat som dette vil føre til noe slikt? Kall meg vanskelig, men jeg kan virkelig ikke forstå sammenhengen her.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Vi er da på ingen måter på vei mot burka og sjal selv om dette bryter med markedsføringsloven. Det er jo tydelig at Forbrukerombudets uttalelse om produktrelevans stemmer bedre enn jeg først antok når du ikke engang ser at det er sko det reklameres for.

Det jeg stusser over er at produktrelevans ikke er nevnt i andre ledd av markedsføringsloven, og jeg kan ikke se hvordan dette bildet i større grad enn eksempelvis typiske reklamer fra H&M, Dressmann eller Calvin Klein virker kjønnsdiskriminerende, nedsettende eller støtende.
Vis hele sitatet...
Vel du argumenterer vel for det jeg selv glemte å påpeke. Hvorfor blir det tatt opp nå, hvorfor akkurat denne reklamen, og hvorfor akkurat en kvinne?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Kan du forklare på hvilken måte en plakat som dette vil føre til noe slikt? Kall meg vanskelig, men jeg kan virkelig ikke forstå sammenhengen her.
Vis hele sitatet...
Utsende hennes er den eneste grunnen til at reklamekampanjen eksisterer. Det er virkelig ingenting annet.
Sist endret av Mith; 16. mai 2011 kl. 21:57.
Sitat av Mith Vis innlegg
Utsende hennes er den eneste grunnen til at reklamekampanjen eksisterer. Det er virkelig ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Hvordan det skaper "Et degenerert kvinnesyn" forstår jeg fortsatt ikke.
Det er avbildet en vakker, naken kvinne. Har du så liten tro på oss menn, at du tror at vi degenerer kvinnene til objekter bare fordi vi blir eksponert for vakre nakne kvinnekropper på plakater? Jeg syns det er hårreisende å indikere at mennene i dagens samfunn er en gjeng kåte, egoistiske dyr som ser på kvinner som objekter.

Jeg, du og de aller fleste andre menn i dette samfunnet har et sunt og godt kvinnesyn, der vi fint tåler å bli eksponert for noe så flott som dette.
Sitat av Mith Vis innlegg
Et degenerert kvinnesyn der kvinnens rolle kun er å tiltrekke seg oppmerksomhet på bakgrunn av fysiske attributter.
Vis hele sitatet...
Akkurat der ligger problemet.
Folk Norge kan ikke SE en siggpakke i butikken uten å relapse, vi kan ikke ha hockeypulver fordi det minner om en snusboks og vi kan ikke ha kvinner i reklame uten å bli mannsjovinistiske svin.
Dette stemmer ikke, men folk som deg ser problemer i alt og setter støttehjul på samfunnet. Du er ikke radikal, du er feig!
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Helt enig. Hvordan det skaper "Et degenerert kvinnesyn" forstår jeg fortsatt ikke.
Det er avbildet en vakker, naken kvinne. Har du så liten tro på oss menn, at du tror at vi degenerer kvinnene til objekter bare fordi vi blir eksponert for vakre nakne kvinnekropper på plakater? Jeg syns det er hårreisende å indikere at mennene i dagens samfunn er en gjeng kåte, egoistiske dyr som ser på kvinner som objekter.

Jeg, du og de aller fleste andre menn i dette samfunnet har et sunt og godt kvinnesyn, der vi fint tåler å bli eksponert for noe så flott som dette.
Vis hele sitatet...
Som sagt over her så finner jeg det hele rimelig fornærmende som mann, så nei jeg tror ikke at vi er så enkle. Det forklarer derimot ikke hvorfor noen velger å kjøre den type kampanje, som åpenbart fungerer på en større andel av befolkningen enn du og jeg kanskje liker å innrømme.
Det må jo bety at en del kjøper argumentet til reklamefolket, og det er virkelig et tilbakeslag, eller en degenerering av kvinnesynet, som helhet.

Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Akkurat der ligger problemet.
Folk Norge kan ikke SE en siggpakke i butikken uten å relapse, vi kan ikke ha hockeypulver fordi det minner om en snusboks og vi kan ikke ha kvinner i reklame uten å bli mannsjovinistiske svin.
Dette stemmer ikke, men folk som deg ser problemer i alt og setter støttehjul på samfunnet. Du er ikke radikal, du er feig!
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du kommer med noen ordentlige argumenter hvis du har lyst på svar.
Sist endret av Mith; 16. mai 2011 kl. 22:22.
Det er ikke akkurat sjokkerende at folk er mer interesserte i nakne kvinner, og derfor selger mer med en slik type reklame. Hvis jeg hadde sett denne reklamen "live", hadde jeg nok snudd meg en ekstra gang, da det er en sexy vakker kvinne på plakaten. Det betyr likevel ikke at kvinnesynet mitt endrer seg.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Det er ikke akkurat sjokkerende at folk er mer interesserte i nakne kvinner, og derfor selger mer med en slik type reklame. Hvis jeg hadde sett denne reklamen "live", hadde jeg nok snudd meg en ekstra gang, da det er en sexy vakker kvinne på plakaten. Det betyr likevel ikke at kvinnesynet mitt endrer seg.
Vis hele sitatet...
Nei, kanskje ikke på kort sikt eller for deg personlig, men så er det heller ikke bare du som er målet for reklamen. Det gjør nok fint liten forskjell på enkeltindividet, det er signalene vi sender ut som samfunn som er skadelig og da gjerne over lengre tid.
http://www.businesspundit.com/10-mos...rom-the-1950s/
http://www.icanhasinternets.com/2010...t-vintage-ads/
Sist endret av Mith; 16. mai 2011 kl. 22:33.
Sitat av Mith Vis innlegg

Jeg foreslår at du kommer med noen ordentlige argumenter hvis du har lyst på svar.
Vis hele sitatet...
Vi burde fokuserer mindre på å fjerne evt samfunnsmessige trusler og heller fokusere på allmenvitenskap og generell mennesklig oppegåenhet.
Istedet for å sterilisere samfunnet til den grad vi gjør idag burde vi heller satse på å bygge opp et samfunn der menn ikke vokser opp som svin fordi det er en naken dame på en vegg i Oslo, der man kan se en reklame for en pils på tv uten å bli alkoholiker. Hvis vi trekker alt som evt kan skade noen psykisk eller fysisk vekk fra samfunnet vil vi ende opp med en svakere befolkning.

I tilegg vil jeg også få frem at jeg ikke mente min siste post som personangrep, men heller refererte til meningene dine i denne særskillte saken.
Sitat av Mith Vis innlegg
Som sagt over her så finner jeg det hele rimelig fornærmende som mann, så nei jeg tror ikke at vi er så enkle. Det forklarer derimot ikke hvorfor noen velger å kjøre den type kampanje, som åpenbart fungerer på en større andel av befolkningen enn du og jeg kanskje liker å innrømme.
Det må jo bety at en del kjøper argumentet til reklamefolket, og det er virkelig et tilbakeslag, eller en degenerering av kvinnesynet, som helhet.
Vis hele sitatet...
Ville du klassifisert denne reklamen som ødeleggende for mannesynet? Ville du blitt fornærmet om du så denne og var kvinne?



Dette ville jeg reagert på, ikke bildet vi nå diskuterer.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Vi burde fokuserer mindre på å fjerne evt samfunnsmessige trusler og heller fokusere på allmenvitenskap og generell mennesklig oppegåenhet.
Istedet for å sterilisere samfunnet til den grad vi gjør idag burde vi heller satse på å bygge opp et samfunn der menn ikke vokser opp som svin fordi det er en naken dame på en vegg i Oslo, der man kan se en reklame for en pils på tv uten å bli alkoholiker. Hvis vi trekker alt som evt kan skade noen psykisk eller fysisk vekk fra samfunnet vil vi ende opp med en svakere befolkning.

I tilegg vil jeg også få frem at jeg ikke mente min siste post som personangrep, men heller refererte til meningene dine i denne særskillte saken.
Vis hele sitatet...
Så du er for "allmenvitenskap", men mot allmennpreventive tiltak? Det vil jeg si er noe selvmotsigende, siden det tross alt er holdningen vi skal forandre.
I tillegg, hvis du sikter til mine meninger spesifikt så er det flott om du tar tak i noe jeg faktisk har sagt og ikke driver med stråmannargumentasjon.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Ville du klassifisert denne reklamen som ødeleggende for mannesynet? Ville du blitt fornærmet om du så denne og var kvinne?
Vis hele sitatet...
Jeg vil kalle den ødeleggende for hva det vil si å være mann ja, med tanke på at antageligvis 90% av oss ikke er i nærheten av å kunne identifisere oss med reklamen. Dette forsterker jo bare det alfahan-bullshitet vi er nødt til å bli kvitt om vi skal få en ordentlig likestilling.
Om jeg hadde blitt fornærmet som kvinne vet jeg fint lite om, men jeg kjenner massevis av damer som hånler av den type menn.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så du er for "allmenvitenskap", men mot allmennpreventive tiltak? Det vil jeg si er noe selvmotsigende, siden det tross alt er holdningen vi skal forandre.
I tillegg, hvis du sikter til mine meninger spesifikt så er det flott om du tar tak i noe jeg faktisk har sagt og ikke driver med stråmannargumentasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om allmennpreventive tiltak som ikke bygger opp et samfunn og gjør det sterkere men bidrar til det motsatte.

Vell, vi diskturer da et spesifikt tema i en forumstråd.
Det er vell ikke nødvendig for meg å spesifisere at det er meningene dine i denne tråden jeg sikter til....