Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 9222
Hei!

Jeg hadde en diskusjon med en kompis her om dagen hvor vi var uenige i hva som ville utløse en varsellampe hos strømleverandør mtp. høyt strømforbruk i en privatbolig.

Det er jo kjent at strømselskap gir beskjed videre til politiet hvis de oppdager en drastisk økning i strømforbruket, men HVOR mye snakker vi om da? Hvis vi tar utgangspunkt i et normalt forbruk altså.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er det kjent? Jeg har ikke sett et tilfelle enda der en strømleverandør blir mistenkelig for at en kunde (i Norge) vil bruke mer av produktet deres enn vanlig. De tilfellene der politi har blitt kontaktet har folk tilegnet seg kraft på ulovlig vis.
Tror du har lest om Storbritannia og/eller USA, norske strømleverandører tyster ikke på kundene sine i andre tilfeller enn de Dodecha beskriver.
Dodecha er du 100% sikker på dette?
Mener jeg også har lest en gang at økt strømforbruk kan gjøre at dyrkere blir tatt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja jeg er 100% sikker, for jeg har hittil å lese et eneste saksdokument som omtaler dette.

Det er 2 faktorer som får folk tatt her til lands: 1. Lukt og 2. Løse munner
Folk undervurderer disse to faktorene og skylder på andre ting, som f.eks at strømleverandørene deler info med politiet.
Sist endret av Dodecha; 2. september 2014 kl. 13:45.
Tja i dagens "overvåkningssamfunn" ville jeg vært forsiktig. Kanskje vurdert å "skaffe" en kraftig diesel generator som kan kjøres fra feks gårdstank.

Mulig jeg bare er paranoid
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du ER paranoid, en vanlig lampe til dyrkesammenheng er på 400w, mange mindre skap trenger ikke mer enn 250w lamper, dette er altså mindre enn en vanlig panelovn (fra ca 600w og oppover), så med mindre du bruker hele arealet i boligen og trenger flere lamper på over 600w vil det ikke utarte seg som noe uvanlig i det hele tatt, folk bruker mer strøm i oppussingssammenheng.
Sist endret av Dodecha; 2. september 2014 kl. 15:36.
Som tidligere nevnt, er det nok vanligst at dem sier i fra om ulovlig tilegnet strøm.
Hvorfor skulle en strømleverandør tyste fordi noen kjøper mer av dem?

Det er jo ikke i deres interesse hva strømen evt brukes til, og det skal nok være snak om betraktelig stor økning før dem evt begynner å tenke "cannabis", type industri-grow.
En vanlig grow tar jo ikke stort mer enn én-to datamaskiner i timen...

Økt strømforbruk kan i teorien være en indikator på en grow, men det vil ikke si at de fleste strømleverandører i Norge verken bryr seg eller tenker stort over dette.

Tror ikke det er noe rutine for politi å tenke så mye på det heller, men det var jo ganske nylig en sak, hvor en advokats leilighet ble ransaket pga en ventilasjons-slange som stakk ut av vinduet hans.
Da hadde noen sett det og tenkt "plantasje", så hadde politi raidet leiligheten hans på grunnlag av den slangen

Men i bunn og grunn er det så mange mulige forklaringer på økt strømforbruk, at det er urealistisk å bekymre seg for dette; med mindre du skal kjøre stor-skala grow...
Tomatdyrker
Trådstarter
Høres veldig fornuftig ut det dere skriver Dodecha og Alzo88, vi tar det som en fasit
Til alle dere som sier ikke unormalt høy strømforbruk har noe å si. I denne saken hadde politiet fått opplysninger om unormalt høy strømforbruk itillegg til opplysninger fra vitne opp plast på vinduene. http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...edal-1.7165752 , men om dette kom fra privat eller fra et av selskapene skal være uvisst.
- Tipseren reagerte på at alle vinduene var tildekket med svart plast, sier Yli.
Vis hele sitatet...
Står det i samme artikkel, tror det hadde mye mer å si
Sist endret av Grisefett; 2. september 2014 kl. 17:54.
Jeg har lest flere tilfeller der politi oppdager plantasjer på de mest underlige måtene, nesten på kanten til mistenkelig. De oppgir alltid at det er tips fra publikum som har avslørt plantasjene, noe som kan stemme i få tilfeller, men ikke alle.

Det er ikke verre for politi å spane på en leilighet/hus, der strømforbruket er unormalt høyt. Spaner de i noen timer/dager, finner de fort ut hva som skjer inne.


Jeg har lagt mine plantasje ideer på hyllen, helt til offentligheten finner mer ut om hvordan plantasjer blir oppdaget.


Til de som sier, at strøm selskapene tjener penger på at du bruker strøm og vil ikke sladre: Men de er også lovpålagte sikkert til å si ifra om noen bryter loven eller mistanke om det. Jeg tror også det er en egen detektor som oppdager plantasjer.

Mange blir nok tatt pga de snakker for mye eller pga lukt, men ikke så mange... Jeg er på den andre siden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Khan17: Kva røyker du?

Kva lovpålegg har dei for å undersøke kunder sin straumbruk? Eller kva heimlar har dei? Er det noko som tyder på at dei rapporterer det?

Og eigen detektor som oppdager plantasjer? Jo, teoretisk sett kunne dei sikkert nytta fasevinkelen til å finne heimar som har unormalt mange lysrør, men det framstår som særdeles lite praktisk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Khan17: Kva røyker du?

Kva lovpålegg har dei for å undersøke kunder sin straumbruk? Eller kva heimlar har dei? Er det noko som tyder på at dei rapporterer det?

Og eigen detektor som oppdager plantasjer? Jo, teoretisk sett kunne dei sikkert nytta fasevinkelen til å finne heimar som har unormalt mange lysrør, men det framstår som særdeles lite praktisk.
Vis hele sitatet...

Jeg brukte order "sikkert" som om kanskje, kanskje jeg omformulerte feil, men hadde du lest nøye, så hadde du skjønt hva jeg mente.

Uansett, det er mistenkelig mange plantasjer som blir oppdaget nå for tiden, kanskje det har med at mange flere plantasjer oppstår, men det kan også indikere på at politi har fått ett nytt våpen mot disse.

Jeg har vært vitne til hvor idiotisk politi misbruker sine ressurser på, tlf avlytting, spaning for langt mindre saker enn mistanke om plantasje.

Den mest logiske forklaringer ligger på at politi har en ny måte på å oppdage plantasjer. Det kan være gjennom strøm selskapene, eller en annen måte. Men den mest praktiske løsningen er gjennom strøm forbruk.
Årsaken som virker mest logisk for meg, er den du selv nevnte: Det har nok mest med at det dyrkes ekstremt mye mer nå enn tidligere, og det blir mer hele tiden. På 90-tallet kjente jeg ingen som dyrket, i dag har nesten alle mine gamle venner som fremdeles røyker en liten (eller stor) plantasje hjemme eller hos en kompis.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis nettselskapet oppdager unormalt høyt strømforbruk vil jeg tro de drar til stedet først selv for å se etter feil, og ikke kontakter politiet med mindre de ser noe mistenkelig på stedet.
Så en liten film fra England hvor et heleikopter fra politiet var ute på jobb. De hadde varmesøkende kamera og oppdaget en leilighet som avga mye varme. Så dagen etter var politiet på plass og oppdaget en plantasje. Samme utstyr har politiet i Norge også, uvisst om det kan ha skjedd her. Men mulighetene er der.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Hvis nettselskapet oppdager unormalt høyt strømforbruk vil jeg tro de drar til stedet først selv for å se etter feil, og ikke kontakter politiet med mindre de ser noe mistenkelig på stedet.
Vis hele sitatet...
Det gir ingen mening at de vil selv dra ut dit og bruke ressurser på å finne ut hvorfor en kunde bruker deres produkter for mye.

Jeg er rimelig sikker på at de har egne tekniske duppeditter som sier ifra når du bruker strømmen din på en spesiell måte, som f.eks: 12/12 syklusen som man trenger under høstingen. For det er vel ikke vanlig å bruke så mye energi så bestemt over en lenger periode.

Men dette er kun spekulasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at de har egne tekniske duppeditter som sier ifra når du bruker strømmen din på en spesiell måte, som f.eks: 12/12 syklusen som man trenger under høstingen. For det er vel ikke vanlig å bruke så mye energi så bestemt over en lenger periode.
Vis hele sitatet...
På trafonivå har dei typisk slikt utstyr, men ikkje på forbrukernivå. Ettersom en trafo fort er 100 husstander drukner 10-15kW litt i støyen, og det er på såpass overordna nivå at det neppe er grunnlag for rapporter til politiet.
Utifra det du skriver så virker det logisk at viss de bruker det på 100 husstander så drukner det.

Nå vet jeg ikke helt hva trafonivå betyr, men tror du ikke det er litt mer avanserte ting som blir brukt?
Det er jo enkelt i realitet å innstalere, og overvåke...?
Trafonivå betyr at utstyret er plassert i/ved inntaket på trafoen. Og ikke på "kursen" ut til deg som kunde.

10-15 KW er i utgangspunktet ingenting. Spesielt ikke hvis man bor på eller ved gårdsbruk.

Så i Norge er det garantert ikke ditt strømforbruk som er årsaken til at du blir tatt, så lenge du betaler for strømmen.
Om du har forbikoblet deg måleren, så er det større sannsynlighet for å bli tatt, da de oppdager at forbruket er større enn avlesningene på den aktuelle trafokiosken.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Så en liten film fra England hvor et heleikopter fra politiet var ute på jobb. De hadde varmesøkende kamera og oppdaget en leilighet som avga mye varme. Så dagen etter var politiet på plass og oppdaget en plantasje. Samme utstyr har politiet i Norge også, uvisst om det kan ha skjedd her. Men mulighetene er der.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer litt på hvordan dette funker feks på vinteren/høsten.
Da er det jo grisekaldt ute og en panelovn eller vifteovn vil jo fort kunne gi samme varmespredning som en 400watter HPS? Vil annenhver husstand da være potensielle growups? Eller tror vi at de ser etter kun de store operasjonene med massevis av 600/1000wattere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hva trafonivå betyr, men tror du ikke det er litt mer avanserte ting som blir brukt?
Det er jo enkelt i realitet å innstalere, og overvåke...?
Vis hele sitatet...
Men det er utstyr som koster penger.

Kraftselskap er ikkje interessert i å bruke penger dei kan unngå å bruke, og det er ein av grunnane til at målaren står heime hos deg, og ikkje i trafostasjonen. Kvifor i alle dager skal dei ha to målarar på samme linja?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det er utstyr som koster penger.

Kraftselskap er ikkje interessert i å bruke penger dei kan unngå å bruke, og det er ein av grunnane til at målaren står heime hos deg, og ikkje i trafostasjonen. Kvifor i alle dager skal dei ha to målarar på samme linja?
Vis hele sitatet...
Det kan hende du har rett.

For meg virker det veldig rart hvordan politi har klart å oppdage såpass mange plantasjer de siste årene.

Nå har jeg ikke vært på en plantasje, eller lignende, så jeg vet ikke potensiale av hvor ille lukten kan eskalere og være med på å avsløre deg. Men det virker også som om de oppdager plantasjer hvor det har vært investert en del penger og da virker det rart at lukt er måten disse blir avslørt.

Politiet må ha ett ess i ermet pga måten de takler dette på.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Det kan hende du har rett.

For meg virker det veldig rart hvordan politi har klart å oppdage såpass mange plantasjer de siste årene.

Nå har jeg ikke vært på en plantasje, eller lignende, så jeg vet ikke potensiale av hvor ille lukten kan eskalere og være med på å avsløre deg. Men det virker også som om de oppdager plantasjer hvor det har vært investert en del penger og da virker det rart at lukt er måten disse blir avslørt.

Politiet må ha ett ess i ermet pga måten de takler dette på.
Vis hele sitatet...
For noen år siden ble en haug med vietnamesere tatt i en opprulling av 30+ plantasjer om jeg ikke tar feil. Det er jo opplagt at de da agerer på tips, og ikke overvåkning av strømforbruket. Har de først arrestert noen så er det lett å få dem til å tyste. Enkelt og greit.
Dette er en måte de tar de som brenner HB på. ved unormalt høyt strømforbruk kan man purken bli tipset.

men det beste da er å koble seg til nettet utenom måler, selv da kan strømselskapet komme å kontrollere.


http://www.politiforum.no/Plantasjep...25-T2lnQ5k.ips


sitat"Politiet har også et godt samarbeid med strømselskaper og mattilsynet for å finne steder med uvanlig høyt strømforbruk eller gårdsbruk som forbruker mye energi, men er uten dyrehold. "
Det er jo ikke lenge siden en kar, som attpåtil var advokat, opplevde å få razzia av politiet. Årsaken? Jo, ett ventilasjonsanlegg hvor ventilasjonsslangen hang ut av vinduet. Advokaten drev ingen plantasje i leiligheten. En barnefamilie opplevde for noen år siden å få razzia pga. at dattera sov med lyset på om nettene...

Jeg er helt sikker på at strømselskaper ikke tipser politiet om strømforbruket går opp - de ønsker jo ikke å miste kunder. At politiet har for løse tøyler når det gjelder narkotika er en annen diskusjon; de har virkelig lagt lista lavt dersom man kan aksjonere mot ikke tidligere straffedømte personer og barnefamilier på så svakt grunnlag. Strømforbruket ditt er det uansett ingen som bryr seg om.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette har jo med størrelse å gjøre også, som jeg presiserte tidligere: Nittedalsaken var jo et helt hus omgjort til plantasje, vinduer dekket med plast er muffins.

Hvor mange operasjoner med 3x6 meter telt og mindre, eller et enkelt romt har blitt tatt de siste årene? De sakene er det utrolig få av nettopp fordi de kan være bortimot umulig å oppdage, f.eks av typen oppsett som her.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Så en liten film fra England hvor et heleikopter fra politiet var ute på jobb. De hadde varmesøkende kamera og oppdaget en leilighet som avga mye varme. Så dagen etter var politiet på plass og oppdaget en plantasje. Samme utstyr har politiet i Norge også, uvisst om det kan ha skjedd her. Men mulighetene er der.
Vis hele sitatet...
Tviler på politiet her til lands prioriterer det ene helikopteret de har til å fly rundt å scanne etter plantasjer,om noen skulle blitt tatt på denne måten vil jeg tro det kun er tilfeldigheter som forårsaker det.
så caperno mener at politioverbetjent Eva Ragde lyver. når hun sier


sitat"Politiet har også et godt samarbeid med strømselskaper og mattilsynet for å finne steder med uvanlig høyt strømforbruk eller gårdsbruk som forbruker mye energi, men er uten dyrehold. "

se linken lenger opp.


da snakker vi ikke om ting til eget bruk...

i tillegg står dette i nittedalsaken

"Politiet har også fått opplysninger om unormalt høyt strømforbruk i boligen."

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5156088.ece
Du har jo svart på det selv, transam. Har du et nedlagt små/storbruk men bruker strøm som tilsvarer et enda større små/storbruk i drift, så går det vel kanskje en alarm til en våken arbeider?
Hun snakker jo ikke om mannen i gata som har et lite rom på noen kvadrat, men heller nærmest en halvstor plantasje.

Tipper forøvrig også at strømleverandørene oppdager at du stjeler strøm eller kødder med telleren, og tipser på den måten.

Men hva f vet jeg..
Sist endret av per-ulv; 3. september 2014 kl. 18:19.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Til de som sier, at strøm selskapene tjener penger på at du bruker strøm og vil ikke sladre: Men de er også lovpålagte sikkert til å si ifra om noen bryter loven eller mistanke om det. Jeg tror også det er en egen detektor som oppdager plantasjer.
Vis hele sitatet...
Er det slik at bensin stasjoner også sladrer hvis du har et unormalt høyt drivstoff forbruk? Kan jo tyde på piratkjøring eller smugling? Tror ikkje du eller forsåvidt alle konspirasjonteoretikerne i denne tråden at bensin stasjonene ønsker å tjene mest mulig penger på kundene sine, og da er det dumt å tyste? Samme gjelder nok kraftindustrien.

Man skal bruke en del strøm før det er "unormalt høyt", i såfall så må dem som har garasje og driver å sveiser ofte ha kontinuerlig besøk av politiet etter tips fra kraftselskapene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det er utstyr som koster penger.

Kraftselskap er ikkje interessert i å bruke penger dei kan unngå å bruke, og det er ein av grunnane til at målaren står heime hos deg, og ikkje i trafostasjonen.
Vis hele sitatet...
Og nettopp derfor er det veldig enkelt å regne ut differansen i forbruket (når du stjeler strøm)
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Er det slik at bensin stasjoner også sladrer hvis du har et unormalt høyt drivstoff forbruk? Kan jo tyde på piratkjøring eller smugling? Tror ikkje du eller forsåvidt alle konspirasjonteoretikerne i denne tråden at bensin stasjonene ønsker å tjene mest mulig penger på kundene sine, og da er det dumt å tyste? Samme gjelder nok kraftindustrien.

Man skal bruke en del strøm før det er "unormalt høyt", i såfall så må dem som har garasje og driver å sveiser ofte ha kontinuerlig besøk av politiet etter tips fra kraftselskapene.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke så lurt å smugle bensin ut fra norge...mtp prisen

Det er tydelig vis ikke noe konspirasjon, når transem kom med kilder der politi selv sier at de har god kontakt med kraft selskaper.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Nå er det vel ikke så lurt å smugle bensin ut fra norge...mtp prisen
Vis hele sitatet...
Tror ikke poenget hans var å smugle bensin ut av landet... dette bør du klare tenke deg til selv. Eneste måten dette ville sett merkelig ut var om personen kjørte El-bil.
Sitat av Blodharry Vis innlegg
Årsaken som virker mest logisk for meg, er den du selv nevnte: Det har nok mest med at det dyrkes ekstremt mye mer nå enn tidligere, og det blir mer hele tiden. På 90-tallet kjente jeg ingen som dyrket, i dag har nesten alle mine gamle venner som fremdeles røyker en liten (eller stor) plantasje hjemme eller hos en kompis.
Vis hele sitatet...

Snakket med en kar som er noe eldre enn meg idag, og vi kom inn på temaet hjemmebrenning og hvordan det er slutt på det som "industri". Han mente at flere av de store produsentene som ble tatt på 90 tallet ble tatt med bakgrunn i strømforbruk. Og i samme slengen nevnte han at han tror e-verkene fortsatt rapporterer stor økning i strømforbruk.

Vanskelig å si hva som er rett. Men flere og flere plantasjer blir tatt. Selv plantasjer som er gravd ned er blitt tatt.

Hvorfor blir så mange tatt? Er jo flere som er tatt på langt ute på landsbydgene, langt mellom alle hus og ingen naboer. Gjerne innerst i en blindvei. Hvordan blir disse tatt? Ingen som bruker ventilasjonsanlegg eller får snuten tips på måter som ikke er offentlig kjent?

For å ta seg inn så kan jo politiet lett si at de har fått anonymt tips......
Du blir tatt om du har hatt et jevnt forbruk i XX antall år, og så "over natten" går du over på et stabilt doblet forbruk.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du blir tatt om du har hatt et jevnt forbruk i XX antall år, og så "over natten" går du over på et stabilt doblet forbruk.
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Jeg tror en del her overvurderer hvordan strømregnskapet egentlig ser ut i de tusen hjem. La meg ta et eksempel - i forbindelse med en vannlekkasje i kjelleren hadde jeg på tre varmeovner der nede 24/7 i halvannen uke. Hvis det ikke hadde hjulpet hadde de trolig måttet stå på lengre. Disse trakk totalt 7kW, hvilket var mer enn det dobbelte av hva hele kåken ellers trakk når alt av vaskemaskiner, varmeovner og varmtvannsbereder kjørte for fullt. Dette er likevel innenfor normalen. Eller hva om plutselig en gammel bestemor flytter inn og man må øke innetemperaturen fra 16 grader til ~25? Det krever fort *mye* strøm for en vanlig husstand, men er ingenting i det store bildet. Eller hva med naboen som satte i stand svømmebassenget sitt i fjor sommer og plutselig måtte trekke 25kW over en lengre periode for å varme det opp? Eller hva med min hagegale mor som skaffet seg et drivhus på størrelse med en garasje og fylte det opp med alskens eksotiske vekster? Jeg vet ikke hvor mye strøm det krever, men faren min la nå opp en egen trefaskurs på 32A ned dit, så det er sikkert en god del.

Alle disse eksemplene er imidlertid såpass hverdagslige at de skjer rundt omkring i alle nabolag hele tiden, og ingenting av det er mistenkelig. Nå, hvor mye strøm trekker ei lampe? 400W? La oss slå på stortromma og si at du trekker 10kW til plantasjen din. Det *burde* holde i lange baner til veldig mange planter. Likevel er det mindre enn fyringsutgiftene som skyldes langtidsbesøk av bestemor, og knapt mer enn et par-tre vifteovner i kjelleren. Det er mindre enn et svømmebasseng, det er mindre enn et drivhus, og det er mindre enn en hel del andre ting vi kan liste opp hvis vi bruker litt fantasi.
Det store spørsmålet blir derfor hvordan politiet skal skille skitt og kanel. Hvis de skal sjekke ut alle som plutselig bruker mer strøm må de
a) ha kontroll på strømforbruket til alle landets husstander over en lengre periode,
b) fortløpende oppdatere den informasjonen,
c) aktivt lete etter avvik og
d) undersøke veldig mange blindspor.

Nå, hvis alle hadde et smartmeter, all denne informasjonen gikk rett til servere hvor politiet (eller noe som gjorde jobben for dem) hadde kokt ihop et større prosjekt med datamining og sanntidsanalyse og kobla dette direkte mot en haug med andre registre så ja - da kunne de gjort det. Men ikke har de lov til det, ikke har de datautstyr til det (datasystemtilstanden i politiet er etter sigende verre enn i helsesystemet) og de fleste hjem har fortsatt gammeldagse elektromekaniske strømmålere.

Jeg skjønner at strømregninga sikkert kan være noe de sjekker hvis de får et konkret tips eller noe. Det kan sikkert også brukes som bevis i en eventuell rettsak. Men å scanne alle landets bopelers strømforbruk i håp om å finne noen som dyrker marihuana når det finnes så utrolig mange feilkilder - det gir ikke menining.