Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2408
Jeg vurderer å ta førstegangstjeneste til høsten i militæret, for så å utdanne meg der til ingeniør. Problemet mitt er at jeg kun har P-matte ( 1P + 2P) fra vgs, og ikke T-patte + realfag.

Noen som vet om militæret arrangerer noe kurs, eller om de har en ordning for de uten realfagskompetanse? Jeg rekner med at man ikke kommer inn uten det..
Forsvaret har en egen utdanningsseksjon som de kaller for Fokus. Der vernepliktige soldater kan utdanne seg innen det meste. De er forøvrig veldig fleksible og behjelpelige sålenge du er motivert til å jobbe. Ta kontakt og hør med de.
Avhenger også mye av hvor du er stasjonert og hva slags tjeneste du er tildelt.
Jeg tjenestegjør nå i forsvaret i setermoen. Det er muligheter for å ta opp eksamener, ta forskjellige kurs. Det er veldig gode tilbud her med hensikt å gi soldaten gode forutsetninger for videre utdanning etter førstegangstjenesten.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Problemet mitt er at jeg kun har P-matte ( 1P + 2P) fra vgs, og ikke T-patte + realfag.
Vis hele sitatet...
Hittil har du hatt ingen realfag. Du har sluppet unna med den enkleste matten du overhode kan på vgs nivået, og har nå tenkte å ta opp et ingeniør studie? Er du fullstendig klar over at din hittil manglende interesse i matte/realfag kommer til å krasje litt med det du er i ferd med å møte?

OT: har flere kompiser i førstegangstjeneste akkurat nå, og det er tydeligvis ganske greit å ta opp eksamener etc i militæret, det finnes plenty av kurs på internett + evt kurs i militæret du kan ta for å oppnå krav for å ta et et slikt studie.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Jeg vurderer å ta førstegangstjeneste til høsten i militæret, for så å utdanne meg der til ingeniør. Problemet mitt er at jeg kun har P-matte ( 1P + 2P) fra vgs, og ikke T-patte + realfag.
Vis hele sitatet...
P-matte og ingeniørmatte er verdener unna hverandre. Anbefaler deg å sette deg litt mer inn i hva det er du gir deg ut på.
True phreak.
Jeg støtter de andre her i mye av hva de sier: Dersom du ikke har hatt noe R-matte fra før, blir det hardt å skulle jobbe seg opp. Det er langt fra umulig (ungdommer lærer tross alt dette hver dag på videregående skoler), men disse fagene er modningsstoff. Det tar mye tid og arbeid, bare å lære seg det man skulle hatt på VGS, og når man så kommer over på ingeniørfag blir man bare enda mer rævpult med tung teori, og masse øvinger som skal leveres.

Kjempeflott om du ønsker å gå denne veien, men ikke forvent at det blir lett. Jeg ville heller ha sett på mulighetene for å ta ingeniørforkurs. De er spesielt lagt opp for folk som ikke har noe særlig realfag fra før.