Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7199
Vi mennesker har 46 kromosomer. Og sjimpanser har 48, midt i mellom der ligger de med downs(47). Er downs en forhistorisk utgave av det moderne mennesket? Har vi utviklet oss fra sjimpanser til de med downs og deretter til mennesker? Kunne det vært mulig å motbevise, har de med downs annerledes skjellett enn oss? Vet det kanskje kan høres litt useriøst ut, men jeg bare leste tallene og så sammenhengen. Hva er det som betegnes som et menneske? De med downs kan ikke formere seg med oss normale, akkurat som mylderet egentlig. De med downs har jo ikke like høy iq som oss og er det da muligheten for at de er våre ikke fullt så smarte forhistoriske fedrene våre? Sjimpansene har 98 prosent likt DNA som oss, og de Med downs har ikke 100 prosent likt DNA, så kan de med downs betraktes som mennesker?
Enkelt svar:
Ja, selvfølgelig er folk med Downs Syndrom mennesker. Menneske + menneske = menneske.
Sitat av etsi Vis innlegg
Menneske + menneske = menneske.
Vis hele sitatet...
Ikke over tid. I isåfall forklar ape + ape = menneske. evt gi oss en begrepsdefinisjon av menneske.
Sitat av TheWeirdOne Vis innlegg
Vi mennesker har 46 kromosomer. Og sjimpanser har 48, midt i mellom der ligger de med downs(47). Er downs en forhistorisk utgave av det moderne mennesket? Har vi utviklet oss fra sjimpanser til de med downs og deretter til mennesker? Kunne det vært mulig å motbevise, har de med downs annerledes skjellett enn oss? Vet det kanskje kan høres litt useriøst ut, men jeg bare leste tallene og så sammenhengen. Hva er det som betegnes som et menneske? De med downs kan ikke formere seg med oss normale, akkurat som mylderet egentlig. De med downs har jo ikke like høy iq som oss og er det da muligheten for at de er våre ikke fullt så smarte forhistoriske fedrene våre? Sjimpansene har 98 prosent likt DNA som oss, og de Med downs har ikke 100 prosent likt DNA, så kan de med downs betraktes som mennesker?
Vis hele sitatet...
Dette med ekstra kromosomer oppstår som en feil når eggcellen og spermceller sveises, bytter genetisk materiale og splittes igjen. Det har ingenting med evolusjon å gjøre, mennesker med Downs syndrom kan fødes av normale foreldre med normalt DNA.
Downs syndrom forårsakes vanligvis av en trisomi i det 21ste kromosomparet, dvs at det har et ekstra kromosom i det 21ste kromosomparet. Det genetiske materialet er ikke direkte annerledes, det finnes bare for mye av det, hvilket fører til de karakteristikker som mennesker med Downs syndrom har.

Med forbehold om feil i detaljene, er jeg ganske sikker på dette (biologi-pensum..). Sikkert andre som kan bekrefte/rette med om jeg tar feil noe sted, men hovedpoenget mitt er at det ikke har med evolusjon å gjøre. Det at sjimpanser har 48 kromosomer, sunne mennesker 46, og mennesker med Downs er midt imellom med 47 er irrelevant. Svartrotter har også 46 kromosomer.

*Eggcellen og spermcellen sveises, blander genetisk materiale for så å begynne med celledeling blir litt mer korrekt å si, tastekrøll..

Sitat av tenderish Vis innlegg
Ikke over tid. I isåfall forklar ape + ape = menneske. evt gi oss en begrepsdefinisjon av menneske.
Vis hele sitatet...
Poenget hans var vel at menneske + mennesker =/= ape.
To mennesker vil ikke få avkom som er "prehistorisk", det heter tross alt evolusjon, ikke devolusjon.
Sist endret av TeumessianFox; 26. mai 2011 kl. 03:45. Grunn: Tastekrøll
Sitat av tenderish Vis innlegg
Ikke over tid. I isåfall forklar ape + ape = menneske. evt gi oss en begrepsdefinisjon av menneske.
Vis hele sitatet...

ape+ape = menneske? Er vel ikke helt slikt ting funker. Vi stammer ikke fra apene; men vi har felles stamfedre som apene langt tilbake. Det er vel en kjent missforståelse at vi stammer fra apene, men jeg mener å tro at biologi læreren min understrekte dette mange ganger.
Sist endret av blueshift; 26. mai 2011 kl. 04:07.
Sitat av blueshift Vis innlegg
ape+ape = menneske? Er vel ikke helt slikt ting funker. Vi stammer ikke fra apene; men vi har felles stamfedre som apene langt tilbake. Det er vel en kjent missforståelse at vi stammer fra apene, men jeg mener å tro at biologi læreren min understrekte dette mange ganger.
Vis hele sitatet...
Men våres stamfedre var aper de også.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Men våres stamfedre var aper de også.
Vis hele sitatet...
vi har blitt "mennesker" og ikke fortsatt å være "aper" pga. evolusjon, ikke pga. genetiske feil som Downs Syndrom er.

vesentlig forskjell.
2 stk med downs kan også få unger, helt normale faktisk.
Pootis Spencer
Når sluttet vi å være aper? Samtidig som vi sluttet å være primater og pattedyr?
Du hektet meg på kroken på denne, kult emne ^^
Sitat av blueshift Vis innlegg
ape+ape = menneske? Er vel ikke helt slikt ting funker. Vi stammer ikke fra apene; men vi har felles stamfedre som apene langt tilbake. Det er vel en kjent missforståelse at vi stammer fra apene, men jeg mener å tro at biologi læreren min understrekte dette mange ganger.
Vis hele sitatet...
Ikke bare stammer vi fra apene. Vi er aper. Jeg tror du blander sammen begrepene "aper" og "sjimpanser". Her er et slektstre som viser forholdene: http://www.mpg.de/253937/zoom.jpg

Og til hovedspørsmålet: nei, Downs syndrom er ikke en mellomting mellom mennesker og sjimpanser, eller på annen måte noen forfar for mennesket. Praktisk talt alle pattedyr, inkludert mennesket, er såkalt diploide organismer, som vil si at kromosomene våre opptrer i par – ett kromosom i paret er fra mor og ett fra far. Med andre ord har vi et partall antall kromosomer. De med Downs syndrom har ved en feil fått en ekstra kopi av hele eller deler av kromosom nr. 21, noe som gir varierende utslag.

Sitat av The Rebel
2 stk med downs kan også få unger, helt normale faktisk.
Vis hele sitatet...
For å utfylle litt: Praktisk talt alle menn med Downs syndrom er sterile, og nesten alle kvinner er mindre fruktbare enn normalt og får ofte problemer med spontanaborter o.l., men barn av kvinner med Downs syndrom har forekommet. Omtrent halvparten av alle barn født av en mor med dette syndromet har også Downs syndrom selv. Kun tre tilfeller er kjent hvor en mann med Downs syndrom har fått barn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Down_syndrome#Infertility
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Dette med ekstra kromosomer oppstår som en feil når eggcellen og spermceller sveises, bytter genetisk materiale og splittes igjen. Det har ingenting med evolusjon å gjøre, mennesker med Downs syndrom kan fødes av normale foreldre med normalt DNA.
Downs syndrom forårsakes vanligvis av en trisomi i det 21ste kromosomparet, dvs at det har et ekstra kromosom i det 21ste kromosomparet. Det genetiske materialet er ikke direkte annerledes, det finnes bare for mye av det, hvilket fører til de karakteristikker som mennesker med Downs syndrom har.

Med forbehold om feil i detaljene, er jeg ganske sikker på dette (biologi-pensum..). Sikkert andre som kan bekrefte/rette med om jeg tar feil noe sted, men hovedpoenget mitt er at det ikke har med evolusjon å gjøre. Det at sjimpanser har 48 kromosomer, sunne mennesker 46, og mennesker med Downs er midt imellom med 47 er irrelevant. Svartrotter har også 46 kromosomer.

*Eggcellen og spermcellen sveises, blander genetisk materiale for så å begynne med celledeling blir litt mer korrekt å si, tastekrøll..



Poenget hans var vel at menneske + mennesker =/= ape.
To mennesker vil ikke få avkom som er "prehistorisk", det heter tross alt evolusjon, ikke devolusjon.
Vis hele sitatet...
Tja evolusjon er vel strengt talt fortsatt bare en teori. For alt vi vet kan det være feil som gjør at vi utvikler oss, og at de som utivkler seg fremover (evolusjon) som regel tar over for de som utvikler seg bakover (devolusjon). Survival of the fittest.
vi er fremdeles aper spør du meg. vi bare liker å tro vi er bedre enn de andre dyra på jorda!
altså, poteter har også 48 kromosomer. Betyr det at folk med downs er halvt menneske halvt potet?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Tja evolusjon er vel strengt talt fortsatt bare en teori.
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte. Evolusjon og artenes felles opphav er ingen teori, men et fastslått faktum. Evolusjonsteorien omhandler hvordan dette har foregått i detalj, ikke om det har foregått.

Sitat av bamsegutt
For alt vi vet kan det være feil som gjør at vi utvikler oss, og at de som utivkler seg fremover (evolusjon) som regel tar over for de som utvikler seg bakover (devolusjon). Survival of the fittest.
Vis hele sitatet...
Å utvikle seg bakover blir i stor grad et meningsløst konsept i evolusjonsbiologi. Man kan gjerne si at det er feil som driver evolusjonen, men ordet "feil" har noen ekstra konnotasjoner som ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten spesielt godt. Likevel er mutasjoner en form for kopieringsfeil i DNA, og en slik feil kan rangere fra fullstendig fatal til svakt fordelaktig, via muligheten for at den ikke har noen effekt overhode. Det som videre skjer er at de individene som er best tilpasset omgivelsene også er de som også har størst kapasitet for å få flest og best avkom, og vil derfor ha større sannsynlighet for å dominere, slik at disse genene sprer seg i større grad.
Nei de er dyr, liksomwtf ??.? o_o
Selfølgelig er de mennesker! Bare med hjerneskade :/
Hvordan skal to mennesker kunne føde noe annet en et menneske?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av psilonaut Vis innlegg
vi er fremdeles aper spør du meg. vi bare liker å tro vi er bedre enn de andre dyra på jorda!
Vis hele sitatet...
Vi er den arten som har hatt mest suksess her pa jorden da..
Dette er en lite produktiv diskusjon.