Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2229
Tenkte over det her om dagen at jeg ikke er noe god på å ta i mot komplimenter, om det så måtte være fra sjefen eller damer. Vet liksom ikke hvordan man skal reagere riktig, føles litt rart å bare si takk. Noen som har noen gode tips til hvordan bli bedre på det? Eller kan anbefale bøker elns om temaet?
Smil og kast en kort blikk ned som om du blir rørt at komplimenten, lite gran rødme i ansiktet hjelper på. Da får h*n som gir komplimenten en slags godfølelse av å løfte opp andre. Eller si takk og komplimenter på noe tilbake, men gjerne noe som er sant og ikke så altfor åpenbart for personen.
Kommer helt ann på hva som blir kommentert.

Hvis en jente sier jeg er kjekk eller lignende svarer jeg ofte noe som: "Takk, det neste er å gjøre bankkontoen kjekk og". De fleste har begynt å le og det er lett å fortsette samtalen etterpå. Dette er noe jeg har gjort hovedsaklig på fylla, så dynamikken er litt annerledes enn feks på jobb. Ville aldri sagt det edru, med unntak til kjæresten min. Hun synes bare jeg er "teit", noe det forsåvidt er.
Takk holder lenge det. Og straks skulle komplimentere den som komplimentet ga virker for bare falskt. Føler du deg skikkelig gærn en dag du få et kompliment så kan du jo svare "takk, det var hyggelig å høre". Sålenge du viser at du tok til deg og setter pris på det så blir det ikke kleint.

Mange som deg ts som synes det blir kleint. Men du trenger jo ikke overkomplisere dette. Ett helt enkelt takk som alt sier er plenty.
Kjenner meg igjen. Det beste rådet jeg fikk, av damer, var bare å si takk. Med et smil kanskje?
"Takk!" "Tusen takk " "Takk, det setter jeg pris på" "Takk så hyggelig at du syns/sier" , evn med damer takk og komplimenter tilbake med noe genuint, bare "takk du og" er ikke helt optimalt.
Sist endret av cowstore; 21. juli 2019 kl. 23:05.
Jeg hater virkelig å få komplimenter og aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg når jeg får det. Har funnet ut at å bare si "takk" er ok. Men noen er veldig flinke til å "gni inn" komplimenter, dvs de kan si "åhh du er så flink" og du sier "takk" og de bare "ja det er sant altså du er virkelig flink!"..... Det er det verste. Da kan jeg fylle på med hyggelig at du sier det, så snilt av deg osv. Men som oftest prater jeg vedkommende rundt, det er kanskje ikke ideelt men liker man ikke å få komplimenter så liker man det ikke, og da syns jeg man kan få reagere slik man vil. Man kommer langt med å bare smile også.

Jeg sier aldri sånn "takk, du og" fordi jeg syns det høres rart ut. Jeg hadde ikke likt om noen sa det tilbake om jeg ga de et kompliment heller, for det høres ut som man sier det bare for å si det på en måte.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Bruker bare svare "jeg vet" hvis det er noe jeg vet eller hører ofte. Er det noe jeg ikke har hørt før så får de kanskje et skikkelig takk og en kommentar på at den var ny.

Får mye positive kommentarer på "jeg vet" ihvertfall, men det passer fint til min personlighet.
«Takk» eller eventuelt «takk, det var hyggelig å høre». Gjerne med et smil.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Bruker bare svare "jeg vet" hvis det er noe jeg vet eller hører ofte. Er det noe jeg ikke har hørt før så får de kanskje et skikkelig takk og en kommentar på at den var ny.

Får mye positive kommentarer på "jeg vet" ihvertfall, men det passer fint til min personlighet.
Vis hele sitatet...
Den har jeg aldri hørt som respons. Ingen som har reagert negativt?
Beste måten og bli bedre på og ta i mot komplimenter er og gi seg selv de ofte nok så du faktisk vet du er god nok.

Da setter man pris på skryt.
Jeg sier bare "takk", det pleier å holde i massevis. Det man også kan ha litt i bakhodet er at for mange så er det vanskelig å gi komplimenter, av forskjellige årsaker. Selv synes jeg det ikke er så lett, vet ikke helt hvorfor. Kanskje jeg er redd for å bli ledd av eller noe. Men når jeg faktisk tar meg i sammen og gir et komplement, så er det skikkelig kjipt å bli møtt med et snøft eller å bli oversett fordi vedkommende ikke har folkeskikk til å si et enkelt takk.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Den har jeg aldri hørt som respons. Ingen som har reagert negativt?
Vis hele sitatet...
Nei, bruker som regel få en liten sjokk-latter, jeg regner med at det er fordi det er uforventet.
Sist endret av Dongerino; 24. juli 2019 kl. 01:39.