Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3672
Hei folkens
I dag vasket jeg badet, som så veldig mange ganger før. Da surrer det mange rare tanker rundt i hodet mitt. En ting som irriterer meg hver dag er støv på vasken. Selv om det er helt nyvasket kommer det støv i løpet av noen timer.
Finnes det noe jeg kan vaske eller spraye med som holder støvet unna vasken? Det må jo havne et sted, men heller gulvet enn vasken.
Beklager om dette var kjedelig, men jeg er lei av støv når det faktisk er helt rent.
Klem fra Betty
Vet du hvor støvet kommer fra? Har du en ventil e.l. over vasken? Hvis ikke så er det mulig at vasken er statisk elektrisk ladet. Kanskje prøve med en antistatisk klut/væske? Evnt jorde vasken? Hør med Jernia, dem pleier å ha god greie på slikt.
Takk for svar.
Støvet kommer vel fra naturlig aktivitet på badet. Vi tar oss klær, dusjer og kler på oss igjen. Det henger noen badekåper der til en hver tid. Vi har en vifte som vi har på når vi dusjer, den står på til fuktigheten ikke vises på vinduet, om du skjønner. Er det noe antistatisk spray som kan brukes?
Klem fra Betty
En mørk vask det er prat om regner jeg med?
Nei, den er faktisk kvit. Kanskje jeg har et godt øye for støv
Jeg vasker rundt kranen hver gang jeg er på badet, men det er jo litt pes.
Klem fra Betty
Nja, nå tror jeg kanskje du er litt opphengt i støv? Skal litt til for å å øye på det på en hvit vask etter ett par timer? Men det er jo greit å ha det rent og pent Kan ikke hjelpe deg på noen måte så heller ett unyttig innlegg det her. Eneste jeg kan komme med er at jeg tror du fint kan tåle litt mer støv på vasken. Det er ingen andre som ser det

Kunne jeg jo forsåvidt sagt til alle tingene som irriterer meg også, uten at det hadde blitt noe bedre...
Sist endret av Jens1; 6. april 2018 kl. 23:44.
Takk for det Jens1 , kanskje bare jeg som ser det Trodde kanskje det fantes noe antistatisk jeg kunne spraye med.
Resten av huset har mye støv ser jeg nå i vårsolen. Bare å hive seg over klorer og koster, for ikke å snakke om vinduene.
Klem fra Betty
Det høres ut som om det er en støvkilde på badet deres. Typiske ting er bak vaskemaskin OL... Dette kan blusse opp en del støv.
Det er nok bare meg som er litt opphengt i akkurat støvet på vasken Kanskje har jeg arvet det av min avdøde mor.
Helt til hun døde, 90 år gammel og svært dement, vasket hun rundt kranene på badet. Ingen skulle komme der og tro at hun ikke hadde det rent.
Jeg har ikke vaskemaskin eller tørketrommel på badet, så det er ingen ekstra støvkilde til stede.
God lørdag til dere alle.
Klem fra Betty
▼ ... over en uke senere ... ▼
Støv som samler seg sprett utover på overflater indikerer at luften i rommet står ganske så stille. "hybelkaniner" indikerer at luften rører på seg.

Prøv å ha litt gjennomtrekk og bevegelse i luften
Kanskje det, men vi bruker jo badet mange ganger hver dag. Når vi dusjer har vi på en ekstra vifte.
Jeg lever greit med støvet nå, tørker litt hver dag
Klem fra Betty
Hvis du har keramisk vask, dvs. av porselen, er den elektrisk isolerende. Forsøk på å gjøre den antistatisk, som for eksempel jording, vil da ikke ha noen effekt.

Du vil sannsynligvis få bedre resultat ved å eliminere støvkilder. Prøv eksempelvis å fjerne alle eksponerte tekstiler en periode for å se om det har noen effekt. Alternativt kan du se om det hjelper å dekke over eventuelt eksponert treverk, men da snakker vi kanskje mer drastiske tiltak.

Lykke til!
Artig at det dukket opp en tråd om dette, har selv de siste ukene/månedene irritert meg grønn på støvet som legger seg oppå servanten. Jeg har også hvitt porselen, og ser støvet begynne å lage kolonier typ 3-4 timer etter jeg har gått over med vaskekluten og kloret.
Jeg har heller hverken vaskemaskin eller tørketrommelen stående på badet, samt en inneluftsventil og en utlufts som har fuktstying (Denne kan også slåes på manuelt, noe jeg gjør støtt og stadig for å få naturlig bevegelse i rommet. Utenom dette er det kun folk som går inn og ut, dog jeg er den eneste som bruker badet fast.

Jeg har prøvd å la døren til badet stå åpent uten at dette ser ut til å gjøre noe forskjell. Jeg er også påpasselig med å vaske så støvsuge hver gang jeg gåe over vasken (Typ en gang i uken).

Beklager ev. skrivefeil, sitter på mob.
Når dere støvsuger så virvler dere jo masse, masse støv opp i luften, som kan bruke mange timer på å legge seg. Derfor ser det ofte støvete ut kort tid etter at man har støvsuget. Det samme støvet resirkuleres bare om igjen og om igjen, i tillegg til at dere tilfører mye nytt støv fra døde hudceller, særlig fra føtter osv. Hvis det er mulig kan dere prøve med full gjennomtrekk mens dere støvsuger, evt sette inn en luftrenser der en periode og se om det blir bedre!
Jeg er iallfall påpasselig med å vaske over før jeg bryner meg på støvsugeren, drar kluten roligst mulig for å ikke dra støvet opp i luften.
Helt normalt, kan begrenses med at du tar av deg klærne utfor badet og bærer dem inn og legger dem i skittentøyskurven om du har denne på badet før du skal dusje