Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6356
Heisann! Fant ingen tråd som tilsvarer det jeg nå spør om.

Som student er det mye småutgifter, og mye uforutsette ting man trenger.
Flytter selv inn som student, og vet jo jeg f.eks. trenger salt og pepper.
Da slo det meg: salt og pepper kan hamstres fra mcDonalds gratis om man er veldig gjerrig.

Dermed lurer jeg på freaks;
har dere noen tips og triks som kan gjøre en studenthverdag lettere? Uansett hva det er. Et eksempel er jo for eksempel det jeg nevnte med salt og pepper fra mcDonalds.

Takk på forhånd!
Et triks som kan spare deg for mye utgifter når det kommer til å innrede leiligheten er å benytte seg av gratis-avdelingen på Finn.no. Her kan du finne alt mulig som du kan få gratis, som oftest mot henting.
Et par tråder fra forumet:

Student Tips
[Guide]Hvordan leve billig som student

Et par andre tips:

Sett opp varsel på finn.no --> gis bort for søk på ting du trenger.
Meld deg også inn i alle facebook-gruppene på søket "<sted> gis bort".

Lån pensumbøkene på bibiloteket, scan de inn til pdf på scanneren på skolen og send på e-post til deg selv.
Deretter kjører du pdf'n igjennom gratis OCR-programvare, som gjør teksten søkbar.
Congratts, du har spart et par tusen og fått en pensumbok du kan søke i, noe som gjør at du kan søke etter ord som ikke engang står i indexen bakerst i boka.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Et par tråder fra forumet:

Student Tips
[Guide]Hvordan leve billig som student

Et par andre tips:

Sett opp varsel på finn.no --> gis bort for søk på ting du trenger.
Meld deg også inn i alle facebook-gruppene på søket "<sted> gis bort".

Lån pensumbøkene på bibiloteket, scan de inn til pdf på scanneren på skolen og send på e-post til deg selv.
Deretter kjører du pdf'n igjennom gratis OCR-programvare, som gjør teksten søkbar.
Congratts, du har spart et par tusen og fått en pensumbok du kan søke i, noe som gjør at du kan søke etter ord som ikke engang står i indexen bakerst i boka.
Vis hele sitatet...
Den med PDF var genial, men må jo ta evigheter. Men liker tenkningen! Angående trådene syntes jeg ingenting ga direkte tips, men mer en slags guide. Ville ha en slags "kremmertråd".
Sitat av juLLeftw Vis innlegg
Ville ha en slags "kremmertråd".
Vis hele sitatet...
En annen tråd fra forumet: Dumpster-diving
Kan slenge med mine 5 cent. Ikke kjøp brus, du klarer deg uten. Etter 2 måneder uten brus og godteri forsvinner lysten, samt helsen, humøret og dagsformen er bedre. Brus er forresten også veldig dyrt. Ikke kjøp mat i kantinen på skolen, ei heller kaffe. Ta med en god matboks fra hjemme, og kaffe i termos, en femtedel av prisen. (Det ryker fort ekstreme mengder penger dersom du har som vane å kjøpe deg en kaffe, eller brus, eller baguett på skolen hver dag. 20kr dagen fem ganger i uken blir 400kr i mnd. Mange bruker gjerne enda mer i kantinen.

Andre tips:

1: Egg i kjøleskapet har ikke dato. Datoen er ugyldig, ikke tenk på den. 2 mnd over dato går helt fint.
2: Havregryn er veldig billig. Du kan lage havregrøt med litt sukker og smør for praktisk talt ingenting.
3: Firstpriceprodukter! Det er også kommet noe som heter ''Smart 365'' som er enda billigere en firstprice med enda flere produkter.

Dette var det jeg tok ut av hodet som ikke står skrevet i de andre trådene.
Enig med relevant sier. Ikke handle i kantinen! Kjøp first price rundstykker 25kr for 16 stk. 4 rundstykker er ca 1000kcals med pålegg.

Når du kjøper first price kjøttpålegg så åpne kun 1 om gangen. Bruk opp skinka før du åpner servelaten.
Cola kan du bare glemme. Skikkelig luksusprodukt og du kommer til å nyte den dagen du klarer deg helt fint uten det. Pluss til sommer/vinter blir det utrolig godt med den første slurken!

Si nei til tobakk!
Når dere fester så aldri kjøp noe ute. Drikk deg god før du går ut.

Ikke få for mange venner, blir fort mange gaver! (heheh).
Veldig mange tjenester har studentrabatter. Jeg får 50% på rutinesjekk hos tannlegen. Få benytter seg av det, men det er gull verdt om du vil ta vare på tennene dine. Det blir mye dyrere om du må borre også.

Hvis du er opptatt av å opprettholde vekta di med stramt budsjett så vil gainers hjelpe deg. tror jeg betalte 500kr for 6,8kg mutant mass. Det er mye kcals/kr. Har klart å gå opp i vekt til og med (aldri klart dette før).
Sist endret av Xernox; 6. august 2015 kl. 22:38.
ITT: Hvordan leve som en uteligger.

Anbefaler deg heller å finne en deltidsjobb ved siden av, så kan du leve litt greit også
Sist endret av Spelevinken; 6. august 2015 kl. 23:15.
Handle i bulk. Beste tipset jeg kommer på. Store mengder samtidig, så slipper du besøke butikken ofte, og unngår derfor småting som hoper seg opp.

Hermetikk er genialt. Kjøp inn store mengder tomater på boks, kikerter, bønner, tunfisk, pasta, ris, poteter og krydder. Jeg og mine 2 roomies spiser for omkring 1500,- måneden for alle tre på dette viset, god mat blir det også. Grønnsaker legges til om økonomien er ålreit. Gulrøtter, løk, vårløk, chili, hvitløk, kålrot mm. Du kan basically kombinere hvilken som helst av indegriensene jeg ramset opp med hvilken som helst av hermetikkboksene og lage gryteretter, pastasauser, salater osv osv. God, utrolig billig og enkel mat.
Bor du i større studentkorridor med felleskjøkken-IKKE stjel av de andres mat!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av juLLeftw Vis innlegg
Den med PDF var genial, men må jo ta evigheter. Men liker tenkningen! Angående trådene syntes jeg ingenting ga direkte tips, men mer en slags guide. Ville ha en slags "kremmertråd".
Vis hele sitatet...
Om du slår deg sammen med noen andre kan dere spleise på boken, da kan dere klippe av margen. Da tar scanningen bare et par minutter.
Å jobbe et par kvelder i uken er mitt aller beste tips. Jeg syntes det ikke er så lett å holde pengebruken helt kontrollert og en kveld på byen kan ruinere hvilket som helst budsjett. Å spise sunt er ganske billig uansett

+ bo nærme skolen er noe jeg virkelig setter pris på, slipper transportkostnader
+ bo med sosiale folk og lag fellesmiddager

edit: jeg jobber som oftest 3 kvelder i uken og drar inn 15k per mnd i tillegg til stipend/lån CV blir også fylt opp
Sist endret av Spirituell; 7. august 2015 kl. 01:08.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Om du slår deg sammen med noen andre kan dere spleise på boken, da kan dere klippe av margen. Da tar scanningen bare et par minutter.
Vis hele sitatet...
Nah, bedre å spleise på boka, scanne den inn, og selge den igjen som "ny" til en annen student.

Ta bare 15-30 min maks å scanne btw.
Ivertfall på scanneren jeg har brukt.
Sist endret av Turbolego; 7. august 2015 kl. 01:11.
Brygg ditt eget øl og brenn din egen sprit. Du sparer mange tusen kroner i året.
Også kan du dele med de andre på forsch feks mot at de kjøper noe drikke til deg på byen. Øl kan du brygge for ned mot 6-7 kr literen. Ennå billigere når du blir dreven og får opp effektiviteten i mesken.

Om du snuser/røker så kjøp det du trenger i Sverige. Billig snus til 200 kr for rullen m/porsjonssnus. Røk 350 og oppover kartongen. Er du først i Sverige så ta med billig kyllingbryst til 35 kr kilo, bacon til 50 kr kiloen og billig pasta/ris/mel etc. Om du ikke har bil, ta buss eller få noen medstudenter til å bli med mot at dere spleiser drivstoff/bompenger.

Mat er utrolig viktig, skikkelig middag laget fra bunnen av koster nesten ingenting og gir næring og overskudd. Kom inn i gode rutiner fra starten av hvor du lager mat selv og spiser lavpris kvalitetsmat fremfor kostbar junkfood, boller og puddinger. Brus? Nei drikk vann/te/kaffe. Bruk thermos på skolen evt. en praktisk vannkokerkopp og pulverkaffe.

Bor du kollektivt så vil dere "spare dere rike" på middagsmat. Pluss at om dere har faste og gode rutiner på matlaging så det rullerer så fordeler dere arbeidet jevnt og om dere er mange som er roomies så blir det jo de fleste dagene å sette seg til dekket bord og ferdiglaget middag. Er dere 5 i kollektiv så blir du å lage 6 middager i måneden og resten spiser du andres middag. Grei deal det vel?

Utrolig mange studenter hiver seg på pizza/pasta dietten og orker ikke lage mat på hybel/kollektiv. Og det er gjerne de en ser henge på kantina, bruke penger på 7/11 eller slafse burgere støtt.

Jobb minst mulig ved siden av studiene og vær mest mulig sosial. Kollektiv er en fin måte å spare på boutgifter samt at det er lærerikt og kult.
Sist endret av frtoretang; 7. august 2015 kl. 02:12.
Pante alle tomflaskene du kommer over? Ikke rappe flaskene til alle andre da, men tomme flasker som folk bare har kastet fra seg i ein søppelkurv eller lignende. Eller slengt fra seg i grøftekanten. Man kan kanskje finne noen kroner her og der, på den måten.
Pensumlitteratur er kostbart men mulighet for å gjøre gode bruktkjøp via f.eks http://www.ibok.no

Har man sommerjobb/deltidsjobb innenfor det offentlige bør man vurdere medlemskap i LO - Etter 6 måneder kan man søke om stipend til pensumlitteratur .. Dette var tidligere på kr. 6000 pr. år (medlemsavgiften er noen hundrelapper i året).

Ellers finnes det masse legater man kan søke på - Ofte svært få søkere og lite som skal til for å få noen kroner.
Sitat av minimastros Vis innlegg
Denne kan jo være nyttig:

www.gjerrigknark.com
Vis hele sitatet...
Hmm driver å ser på pepcall. 0kr for 25/25/25 data/sms/ringe, så 149kr 150MB/fri/fri. Høres ut som en grei deal om man bruker lite tlf (jeg bruker nesten bare data, men mest på wifi).

Noen som har erfaring? De høres litt for godt ut til å være sant, så greit å sjekke ut litt først.

Dessuten koster 5GB abonnementet samme som alle andre sine, så har vel ingenting å tape?
Sist endret av Xernox; 10. august 2015 kl. 23:27.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hmm driver å ser på pepcall. 0kr for 25/25/25 data/sms/ringe, så 149kr 150MB/fri/fri. Høres ut som en grei deal om man bruker lite tlf (jeg bruker nesten bare data, men mest på wifi).

Noen som har erfaring? De høres litt for godt ut til å være sant, så greit å sjekke ut litt først.

Dessuten koster 5GB abonnementet samme som alle andre sine, så har vel ingenting å tape?
Vis hele sitatet...
sjekk ut www.mobiltelefoni.no
Jeg pleide alltid å reise til utenlandske frukt og grønt butikker og handle inn for uken. Ikke dra hver dag og handle for da pleier man alltid å røske med seg noe som man nødvendigvis ikke trenger.

Jeg jobbet annenhver helg og en gang i uka noe som passet veldig fint til studiene.

Har hørt mye fett om dumpster diving og, har aldri turt det selv men har hørt man får tak i mye for pengene ved å kikke i søplekasser eid av butikker osv. Syns ikke det er noe galt ved dette da man bare bruker det som allerede er å bruke av

+ datomerking på butikkenes varer er som regel lenger enn det som står på forpakningen tror det er slik at de må selge det for halve prisen.

Å bo med andre kan være et pluss men også veldig surt. Delte studentbolig med ei og hun pleide å stjele maten, dopapir og andre ting. Så det endte med at jeg ikke gadd å legge ting utenfor rommet mitt lenger.
Jeg gjør stor innkjøp på staples /europris. Alt fra dopapir, vaskepulver, tøymykner, sjampo, etc. Mange kroner å spare på bulk kjøp.