Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 8122
Hei!
Bruker idag en litt tungvin løsning ved å ha en ekstern harddisk koblet til tven. Problemet med dette er at jeg må legge inn nye serier på disken hver gang.

Finnes det en løsning der jeg kan streame rett fra skyen der jeg kan legge alt av serier og filmer? Har bl.a Jottacloud, mulig å koble det til noe? Har forøvrig Samsung TV om det har noe å si.

Forslag taes imot med stor takk!
Sjekk ut plex
Bruker selv plex, var ekstremt lettvint å sette det opp egentlig, lettere en jeg trodde.
De fleste tv'er har egen plex app som kan lastes ned som da blir koblet til din "server" som da blir pcen.
Eneste er at man må oppdatere biblioteket hver gang man laster ned noe, men det er det nok mulig å få gjort noe med slik at det skjer automatisk.
Litt usikker på om det funker med ting lagret i "skyen" men i 2019 burde nesten det være mulig.

Step by step guide for plex
Trådstarter
Har tittet litt på Plex. Men problemet er at jeg bare har en laptop som jeg ikke vil ha på 24/7. Litt tungvint å skru på pcen hver gang jeg vil se noe på TVen. Eller finnes det en løsning på det også?
Ja, du kan alltids leie en server og kjøre Plex på den, evt. kjøpe en som står påslått hjemme H24. Du får veldig rimelige (virtuelle) servere, men lagring gjør at prisen fort stiger (mange seedboxer brukt til bittorrent støtter allerede Plex som ettklikksinstallasjonsplugin).
Det mange gjør er å kjøpe en .edu konto på eBay så man får ubegrensa Google Drive lagring, og så ha en skitbillig VPS (virtuell server) som mounter Google Drive for lagringen sin del. Alt som da lastes opp til Google Driven blir da tilgjengelig via Plex, og du får får i praksis din helt egen Netflix der du er den som bestemmer innholdet som er tilgjengelig. Du kan også sette opp automatisk nedlasting av serier du liker og filmer du venter skal komme ut i akseptabel kvalitet. Mange går også rett inn på subredditen r/plexshares og kjøper seg inn på andre sine Plex-servere for en liten sum i måneden..
Sist endret av bashfoo; 19. juli 2019 kl. 06:46.
Du har veldig mange muligheter som bare avhenger av budsjett og kompleksiteten du ønsker.

Men jeg ville valgt:
Raspberry pi med osmc
Bruk en rpi 4 og installer osmc (eget operativsystem tilpasset visning på tv bygget på debian med kodi) og koble denne direkte til TVen.

Nå som versjon 4 har kommet med hardware dekoding av hvec og kraftigere maskinvare er dette en god løsning og ikke minst billig.

Da kan du koble harddisken rett i rpien og overføre fra pc til rpien med ftp eller vanlige netverksdeling.

Osmc (kodi) støtter også plugins som nrk nettv, viafree/viaplay, YouTube, plex, mfl.

Du kan styre rpien med TV kontrollen via hdmi-cec slik at du får en sømløs kobling mellom tv og mediasenter og du behøver ikke mus/tastatur for å bruke osmc.

Osmc er ett fullverdig os selv om standardversjonen er minimalisert for økt ytelse. Det vil si at du kan installere og bruke alt som en vanlig debian installasjon kan om ønskelig.

https://osmc.tv/

Andre alternativer
Ekstern hdd med nettverkstilkobling og media server. Da kan du med alle moderne smarttver strømme innholdet enten via innebygget dlna støtte eller app på TVen rett fra harddisken.

Hdd koblet til router med mediaserver.
Samme som over men med en vanlig ekstern hdd koblet til routeren. De fleste nyere routere har mediaserver og usb port.

Ekstra pc med media server/fildeling.
Kjøp en brukt gammel pc/laptop og installer plex eller annen programvare.
Koble maskinen direkte til TVen eller benytt innebygget klient på tv eller app.

Chromecast med mobiltelefon/nettbrett og mediaserver.
Kanskje en dårlig løsning, men dersom du setter opp en mediaserver så kan du bruke en mobiltelefon til å sende innholdet til en chromecast.
Trådstarter
Tusen takk for svar og hjelp! Skal kikke litt gjennom alternativene

Har ihvertfall skjønt at dette kan koste litt penger, så det å koble harddisken til routeren blir vel det billigste.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Tusen takk for svar og hjelp! Skal kikke litt gjennom alternativene

Har ihvertfall skjønt at dette kan koste litt penger, så det å koble harddisken til routeren blir vel det billigste.
Vis hele sitatet...
Rpi 4 med lader, kabler, eske osv kommer på 600-900kr.

En nettverksharddisk begynner vel på 700-800kr

Å koble harddisken rett i routeren kan være en helt grei løsning, men det avhenger selvsagt litt av routeren og klienten.
Så om du allerede har usbport på routeren ville jeg hvertfall prøvd det først.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Mange går også rett inn på subredditen r/plexshares og kjøper seg inn på andre sine Plex-servere for en liten sum i måneden..
Vis hele sitatet...

Hehe minner om card sharing tiden, good times
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Rpi 4 med lader, kabler, eske osv kommer på 600-900kr.

En nettverksharddisk begynner vel på 700-800kr

Å koble harddisken rett i routeren kan være en helt grei løsning, men det avhenger selvsagt litt av routeren og klienten.
Så om du allerede har usbport på routeren ville jeg hvertfall prøvd det først.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å koble harddisken til routeren, men det kom en rar lyd fra harddisken som visstnok signaliserer at den ikke får nok strøm, så det alternativet døde ut ganske raskt.

Testet Plex idag og må si jeg ble smått betatt av det hele. Problemet er at mange av seriene ikke dukket opp noe jeg mistenker er pga feil filnavn etc. Virker også som at jeg må rename mange episoder fordi de heller ikke dukket opp.

Har du noen tips til gode nettverksharddisker? Hvordan er Rpi 4 med feks 1080 mkv-filer, vil den slite med å spille av?
Sitat av korkdal Vis innlegg
Jeg prøvde å koble harddisken til routeren, men det kom en rar lyd fra harddisken som visstnok signaliserer at den ikke får nok strøm, så det alternativet døde ut ganske raskt.

Testet Plex idag og må si jeg ble smått betatt av det hele. Problemet er at mange av seriene ikke dukket opp noe jeg mistenker er pga feil filnavn etc. Virker også som at jeg må rename mange episoder fordi de heller ikke dukket opp.

Har du noen tips til gode nettverksharddisker? Hvordan er Rpi 4 med feks 1080 mkv-filer, vil den slite med å spille av?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke rpi 4 selv, men rpi 2 klarer h.264 I full HD uten problemer via nettverk. Rpi4 skal takle 4k og har hardware dekoding av h.265 så du vil ikke få problemer med HD innhold.
Rpi er bra den, men hvorfor ikke bare kjøpe noe ordentlig med en gang. Nvidia Shield TV er knall, koster ikke allverden heller.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4112698
Sist endret av RapTouR; 20. juli 2019 kl. 13:36.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Rpi er bra den, men hvorfor ikke bare kjøpe noe ordentlig med en gang. Nvidia Shield TV er knall, koster ikke allverden heller.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4112698
Vis hele sitatet...
En god løsning der, men det er jo i bunn og grunn bare en dyr mediaspiller iom at du må ha ekstern harddisk i tillegg, det spørs om ikke en PS4 ville vært mer naturlig å velge i den prisklassen og det segmentet. Og i TS sitt tilfelle er det ikke mangel på klient men server/kilde.

Så om ikke spilldelen av Nvidia shield er ett ønske eller behov så finnes det enklere og rimeligere plug and play løsninger.

https://www.komplett.no/product/1119...aomi-mi-box-s/

Den skal være ganske grei men den mangler en del spillfunksjonalitet som shield har.
Men spiller av 4k i 60fps og har Android.
plex på ps4 er ikke noe bra, den er heller ikke updatet på lenge. mange bugs. det som er så fint med Nvidia, den støtter alle formater. SÅ du kan spille direct play. skal man bruke skylagring til plex, må man kjøre direct play eller så må man kjøpe plexserver eller kjøre egen. Slik som ps4 og mange andre plex spillere er sære på formater da må man transcode
Sitat av RapTouR Vis innlegg
plex på ps4 er ikke noe bra, den er heller ikke updatet på lenge. mange bugs. det som er så fint med Nvidia, den støtter alle formater. SÅ du kan spille direct play. skal man bruke skylagring til plex, må man kjøre direct play eller så må man kjøpe plexserver eller kjøre egen. Slik som ps4 og mange andre plex spillere er sære på formater da må man transcode
Vis hele sitatet...
Du bruker ikke plex på PS4 for den bruken TS skisserer, da kobler du den eksterne harddisken rett i konsollen.

Men jeg tenkte om man først inkluderte spill funksjonalitet så var det mest logisk å gå for en skikkelig konsoll, men mulig PS4 ikke er veldig egnet til filoverføring og mediasenter.
Sist endret av random105675; 20. juli 2019 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Innser at det kommer til å bli litt vel mye jobb å flytte filer i skyen, så jeg vurderer forslaget med Rpi 4. Men leser litt ulike tilbakemeldinger på det. Noen sier det fungerer dårlig å bruke som server, mens andre sier det motsatte. Går det feks an å koble harddisk til Rpi eller må jeg bruke ekstern harddisk?

Er dette alt jeg trenger?

Raspberry Pi 4 Model B 4GB

Miuzei Rapsberry Pi 3 Model B+ Case with Fan and 3 Pcs Heatsinks

Så trenger jeg en harddisk. Kan jeg feks bruke WD Red som er en NAS-disk?
Sist endret av korkdal; 21. juli 2019 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan ikke svare deg om det andre (det er noe jeg lurer på selv), men den casen er til RPi3 og ned, og vil ikke passe til RPi4.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Innser at det kommer til å bli litt vel mye jobb å flytte filer i skyen, så jeg vurderer forslaget med Rpi 4. Men leser litt ulike tilbakemeldinger på det. Noen sier det fungerer dårlig å bruke som server, mens andre sier det motsatte. Går det feks an å koble harddisk til Rpi eller må jeg bruke ekstern harddisk?

Er dette alt jeg trenger?

Raspberry Pi 4 Model B 4GB

Miuzei Rapsberry Pi 3 Model B+ Case with Fan and 3 Pcs Heatsinks

Så trenger jeg en harddisk. Kan jeg feks bruke WD Red som er en NAS-disk?
Vis hele sitatet...
Du må bruke ekstern harddisk med usb tilkobling.
Oset er lagret på ett sd kort så du behøver følgende:

Rpi4
Case til rpi4 (4reren har litt annerledes form)
Stabil 5v usb lader som leverer minimum 2A (her er det viktig å bruke en lader/adapter av god kvalitet)
Ekstern hdd
MikroSD kort (minimum 8gb, helst 16gb av nyere type)

Du kan installere Linux uten mus/tastatur tilgjengelig (Google rpi headless install).

Som os ville jeg valgt osmc som nevnt over, det er ferdig satt opp for bruk på tv med fjernkontroll.

Det er mange som har dårlig erfaring med rpi som en fast installasjon, dette er bla ofte pga data på SD kortene blir korrupte.
Jeg har selv flere rpier stående som utfører forskjellige oppgaver og opplevde ofte problemer med enkelte av de.
Dette har løst seg ved å bytte ut strømforsyningen, rpi er veldig følsom når det kommer til spenning og det skal ikke mye til før den blir ustabil om strømforsyningen er svak.
Jeg opplever også mer problemer dersom jeg gjør mange skriveoperasjoner over lenger perioder (som å endre store mengder systemfiler ofte og over langt tid).

Jeg har aldri hatt problemer med osmc rpien min og jeg bruker den mye til strømning via nett og lokalt.

Men altså, du skal jo ikke bruke den som server, men som kilde, den eneste tiden den fungerer som server er når du skal kopiere filer til den.
Rpien kobler du direkte til TVen og filmene du har på harddisken vil vises i osmc biblioteket på tv skjermen.
Sist endret av random105675; 21. juli 2019 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du må bruke ekstern harddisk med usb tilkobling.
Oset er lagret på ett sd kort så du behøver følgende:

Rpi4
Case til rpi4 (4reren har litt annerledes form)
Stabil 5v usb lader som leverer minimum 2A (her er det viktig å bruke en lader/adapter av god kvalitet)
Ekstern hdd
MikroSD kort (minimum 8gb, helst 16gb av nyere type)

Du kan installere Linux uten mus/tastatur tilgjengelig (Google rpi headless install).

Som os ville jeg valgt osmc som nevnt over, det er ferdig satt opp for bruk på tv med fjernkontroll.

Det er mange som har dårlig erfaring med rpi som en fast installasjon, dette er bla ofte pga data på SD kortene blir korrupte.
Jeg har selv flere rpier stående som utfører forskjellige oppgaver og opplevde ofte problemer med enkelte av de.
Dette har løst seg ved å bytte ut strømforsyningen, rpi er veldig følsom når det kommer til spenning og det skal ikke mye til før den blir ustabil om strømforsyningen er svak.
Jeg opplever også mer problemer dersom jeg gjør mange skriveoperasjoner over lenger perioder (som å endre store mengder systemfiler ofte og over langt tid).

Jeg har aldri hatt problemer med osmc rpien min og jeg bruker den mye til strømning via nett og lokalt.

Men altså, du skal jo ikke bruke den som server, men som kilde, den eneste tiden den fungerer som server er når du skal kopiere filer til den.
Rpien kobler du direkte til TVen og filmene du har på harddisken vil vises i osmc biblioteket på tv skjermen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Så det går altså ikke an å koble til en vanlig harddisk til rpi?

Greia er at jeg vil bruke rpi som server da jeg har Plex på tven. Men ser altså ut som at det ikke er mulig?

Synd det ikke finnes en lettere løsning på dette. Beste alternativet var vel Plex Cloud som ble fjernet.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Takk for svar!
Så det går altså ikke an å koble til en vanlig harddisk til rpi?

Greia er at jeg vil bruke rpi som server da jeg har Plex på tven. Men ser altså ut som at det ikke er mulig?

Synd det ikke finnes en lettere løsning på dette. Beste alternativet var vel Plex Cloud som ble fjernet.
Vis hele sitatet...
Osmc (debian + kodi) er det samme som plex men i stedefor å bruke en egen plexserver og en plexklient kobler du osmc direkte til TVen dermed reduserer du kompleksiteten til løsningen.
Du vil også eliminere behov for nettverk for å strømme film lokalt.

Men om plex er et krav finnes det til debian også som du kan kjøre på en raspberry https://linuxize.com/post/how-to-ins...r-on-debian-9/

Men da tror jeg det finnes bedre serverløsning enn raspberry for om du går for en fullverdig debian installasjon så har du ett helt os å vedlikeholde (det er fort gjort å glemme bort patchinging på denne type servere).
Osmc er strippet for det meste unødvendige som følger med oset og egner seg bedre for å stå lenge uten vedlikehold (du får popup på skjermen når oppdateringer er tilgjengelig).

Jeg ville kanskje sett mot ett synology Nas dersom det er innenfor budsjettet om du skal ha en stabil medieserver for nettverksbruk.
Jeg bruker chromecast og VLC, går an å caste fra VLC til TVen. Enkleste løsningen imo
Sitat av mekkeboks Vis innlegg
Jeg bruker chromecast og VLC, går an å caste fra VLC til TVen. Enkleste løsningen imo
Vis hele sitatet...
Funker nesten aldri for meg med større, full HD filer. Får noen ganger bare lyd, eller bare svart. Har Eidsiva fiber med router. Det finnes et program kalt Videostream for Google Chromecast som jeg syns fungerer bedre.
Men jeg endte med å gå over til Plex, som fungerer utmerket egentlig. Eneste jeg savner er å kunne kjøre oppdatering av lister fra app'en og slippe å gå på serveren med filene på for å oppdatere innholdet. Ser ikke problemet med å ha en sånn funksjon?
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Osmc (debian + kodi) er det samme som plex men i stedefor å bruke en egen plexserver og en plexklient kobler du osmc direkte til TVen dermed reduserer du kompleksiteten til løsningen.
Du vil også eliminere behov for nettverk for å strømme film lokalt.

Men om plex er et krav finnes det til debian også som du kan kjøre på en raspberry https://linuxize.com/post/how-to-ins...r-on-debian-9/

Men da tror jeg det finnes bedre serverløsning enn raspberry for om du går for en fullverdig debian installasjon så har du ett helt os å vedlikeholde (det er fort gjort å glemme bort patchinging på denne type servere).
Osmc er strippet for det meste unødvendige som følger med oset og egner seg bedre for å stå lenge uten vedlikehold (du får popup på skjermen når oppdateringer er tilgjengelig).

Jeg ville kanskje sett mot ett synology Nas dersom det er innenfor budsjettet om du skal ha en stabil medieserver for nettverksbruk.
Vis hele sitatet...
Takk igjen.

Hva skal jeg se etter om jeg kjøper NAS?
Duger denne feks?

Evt hva skal jeg se etter om det skal klare å spille av mkv-filer i 720/1080p kvalitet? Og hvordan er strømforbruket om det står på 24/7? Snakker vi tusenlapper ekstra i mnd eller kroner?
Sist endret av korkdal; 21. juli 2019 kl. 22:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av korkdal Vis innlegg
Takk igjen.

Hva skal jeg se etter om jeg kjøper NAS?
Duger denne feks?

Evt hva skal jeg se etter om det skal klare å spille av mkv-filer i 720/1080p kvalitet? Og hvordan er strømforbruket om det står på 24/7? Snakker vi tusenlapper ekstra i mnd eller kroner?
Vis hele sitatet...
Kvifor kjøpe NAS? Du får 4TB 2.5" USB-disker til en drøy tusenlapp, og du kan kople den rett i PIen. Dei bråker relativt lite, med med Pi4 støtter den USB3 og gigabit ethernet, så du kan bruke Pien som NAS.

Kostnad: beregn ca. 50W, eller 36kWh/mnd. Med andre ord rundt rekna ein femtilapp i månaden i straum. Mindre i den tida av året der du bruker elektrisk oppvarming.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Men om plex er et krav finnes det til debian også som du kan kjøre på en raspberry https://linuxize.com/post/how-to-ins...r-on-debian-9/
Vis hele sitatet...
Det vil neppe hjelpe, ettersom ARM er ein distinkt arkitektur frå AMD64 og i386. Eg mistenkjer at plex kun kompilerer pakkane sine for AMD64 og i386. Ja, det er ulempa med ufri programvare...
Sist endret av vidarlo; 21. juli 2019 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor kjøpe NAS? Du får 4TB 2.5" USB-disker til en drøy tusenlapp, og du kan kople den rett i PIen. Dei bråker relativt lite, med med Pi4 støtter den USB3 og gigabit ethernet, så du kan bruke Pien som NAS.

Kostnad: beregn ca. 50W, eller 36kWh/mnd. Med andre ord rundt rekna ein femtilapp i månaden i straum. Mindre i den tida av året der du bruker elektrisk oppvarming.
Vis hele sitatet...
Da hørtes det brått interessant ut igjen. Men jeg mener å ha lest flere steder at PI ikke har strøm nok til å kunne kjøre diskene alene sånn at man må bruke disker med eget strømuttak?
Sitat av korkdal Vis innlegg
Da hørtes det brått interessant ut igjen. Men jeg mener å ha lest flere steder at PI ikke har strøm nok til å kunne kjøre diskene alene sånn at man må bruke disker med eget strømuttak?
Vis hele sitatet...
Evt usb hub med ekstern strømforsyning.
Trådstarter
Da blir det et nytt problem da PIen må plasseres ved router om jeg skal bruke ethernet kabel og da har jeg bare 1 strømuttak tilgjengelig. Ikke aktuelt å legge opp noe nytt da jeg bare leier.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av korkdal Vis innlegg
Da blir det et nytt problem da PIen må plasseres ved router om jeg skal bruke ethernet kabel og da har jeg bare 1 strømuttak tilgjengelig. Ikke aktuelt å legge opp noe nytt da jeg bare leier.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare bruke sånn forgrener eller hva det nå heter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av korkdal Vis innlegg
Da hørtes det brått interessant ut igjen. Men jeg mener å ha lest flere steder at PI ikke har strøm nok til å kunne kjøre diskene alene sånn at man må bruke disker med eget strømuttak?
Vis hele sitatet...
RPi4 bør greie det med ei god straumforsyning inn. RPi2/3 greier stortsett fint ein disk, men slit med to.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
RPi4 bør greie det med ei god straumforsyning inn. RPi2/3 greier stortsett fint ein disk, men slit med to.
Vis hele sitatet...
Så da må jeg altså kjøpe en ny strømforsyning ved siden av?

Forresten, noen som har erfaring med SATA-adapter? er dette noe jeg kan koble til RPi4 istedenfor ekstern hdd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av korkdal Vis innlegg
Så da må jeg altså kjøpe en ny strømforsyning ved siden av?

Forresten, noen som har erfaring med SATA-adapter? er dette noe jeg kan koble til RPi4 istedenfor ekstern hdd?
Vis hele sitatet...
Ja, alle RPi må ha straumforsyning. For Pi fram til RPi3 var standard mobillader (USB Micro) nok. For USB4 er det anbefalt med kraftigare, og spesielt med disker bør du nok fort opp i USB-C straumforsyning som kan levere 15W.

USB til S-ATA er i praksis det samme som ekstern disk... Den der vil funke med 2.5" disker, men den kan kun levere 5V, så den vil ikkje funke med 3.5" disker. Du får og kjøpt tomme USB-kabinett, som du kan sette disken inn i. Det billegaste er imidlertid å kjøpe ferdige fra t.d. Seagate, ettersom prisen typisk er mindre enn å kjøpe det kvar for seg.