Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2526
Heisann,

Det har seg slik at pc`n min skrudde seg av, den ville ikke skru seg på igjen så jeg åpnet den og rensket den for støv.
Jeg prøvde å skru den på igjen og da var den på i 1 sekund før den begynte en restart loop. Den rakk og skru seg av og på 2 ganger i løpet av 5 sekunder. Da det begynte å lukte brent dro jeg ut kontakten.

Så mitt spørsmål er da, hvor kan feilen ligge? Jeg har en 2 år gammel pc som jeg har kjøpt i deler fra komplett. Pcu har vært "maskinvare" OC i en liten periode men skrudde det av når ting begynte og fryse. Det er over et år siden den sist var OC.

Har fått et par bluescreens i det siste, men ikke tenk noe særlig over dette. Ikke så lurt å overse....

Hk: MSI z77 mpower.
Pcu: Intel i5 35xxK m/ noctua d14 kjøler.
Gpu: Gigabyte gtx670
Psu: XFX pro 750w
Sist endret av eisval; 18. november 2014 kl. 21:23.
start me å finne ut hva som lukter ? lukter nokk ganske sterkt. tipper ram/skjermkort
Lukter ingenting. Kjøleribbene på innsug siden til psu vifta var ganske fulle av støv. Ikke overfylt men en del. Kan det være psu?
Om PCen ikke slår seg på i det hele tatt når du prøver å starte den er det mest sansynlig psu-en, har du en annen psu liggende du kan teste med?

Ram er tvilsomt, ram "brenner" seg ikke på den måten, og du hadde uansett fått boota opp til bios/uefi.

Om PCen ikke slår seg på i det hele tatt når du prøver å starte den er det mest sansynlig psu-en, har du en annen psu liggende du kan teste med?

Ram er tvilsomt, ram "brenner" seg ikke på den måten, og du hadde uansett fått boota opp til bios/uefi.
Sist endret av NoillStress; 18. november 2014 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skrudde fra hverandre psuvifte og psu, renset det og sjekket for "brennmerker". Psu så helt fin ut. Tok ut ram, satt det inn igjen, samme med gpu.


http://bildr.no/thumb/ZDBicDFN.jpeg

http://bildr.no/thumb/YTN6WXFs.jpeg

Skrudde på dataen igjen og det kom masse gnister ut imellom viftene vist på bildet under. Dataen skrudde av seg selv etter "gnist" regnet. Tror man kan utelukke ram, psu og gpu.

http://bildr.no/thumb/TTNtRDhM.jpeg
kom det gnister rett fra hovedkortet? eller fra ledningene til viftene som står i hovedkortet?
Når jeg skriver psu lenger opp så mener jeg såklart cpu, gikk litt fort i svingene.

Sitat av ztaale Vis innlegg
kom det gnister rett fra hovedkortet? eller fra ledningene til viftene som står i hovedkortet?
Vis hele sitatet...
Det kom gnister ut imellom viftene, altså i det området der det står military. Jeg fikk ikke sett ordentlig da pcn bare skrudde seg av. Tror det ikke kom fra ledningen som går inn i viften, eller ledningen som går inn i HK. Ser iallefall ingen brennmerker der.
Sist endret av eisval; 18. november 2014 kl. 23:57.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ikke om du har demontert/montert CPU kjøleren før dette tilfellet. Men husk ihvertfall nå at du må ha ny kjølepasta mellom CPU og kjøler før du begynner å bruke maskinen igjen. Uansett om det kan være feilen eller ikke.

Ang. gnistregnet, så kan det ha oppstått en kortslutning i en eller begge viftene. Noe som kan ha ført til dårlig kjøling av CPU. Se om de går rundt neste gang du starter maskinen.
Sist endret av CryptoN; 2. desember 2014 kl. 14:43.
Om det kommer fra der det står "military class" på prossessorviften, så vet du at det er noe problem med spenningen tilknyttet den, eller den.
Ville sjekket hovedkortet. Kan fort høres ut som at det er en kondensator som har tatt kvelden.
Ellers ser jeg du skryter på deg kjøleløsning på cpu her

Men bruk luktesansen som nevnt tidligere, slik lukt finner en igjen.