Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4912
Hei! Da jeg tidligere drev og reiste offshore og rundt på anlegg så hadde jeg tariff lønn. Jeg fikk spørsmål fra den lokale bedriften om jeg kunne komme og jobbe i fri perioder og endte opp med fast jobb her til slutt.
Men her er den faste timelønna mye mye høyere enn tariffen. Pluss at jeg har tillegg for div kompetanse og ansvar som også utgjør en del.

Greia er at mine kolleger gjør ikke noe annet enn og sutre og gnåle over at de mener de tjener alt for lite. Det er det eneste det prates om hver dag, hele dagen. Vi går også opp i lønn hvert år under lønnsforhandlingene.

Det jeg da tenker er som følger. Kan jeg ta en prat med en av høvdingene på huset og få kuttet ned i min lønn for så og fordele det litt utover de andre ? Så de da går opp noen kroner ?
Er dette noe som er lov og kan gjøres ? Siden det er jeg som kommer med forslaget er det jo ikke et ulovlig lønnskutt ?
Jeg er så utrolig dritt lei av at de er så utakknemmelige og mener de får for lite betalt når de har en så fin arbeidsplass innomhus under tak og varme, når de alternativt kunne stått ute med hansker som har fryst og må knekkes opp for og bevege fingre og må være gjennomvåte og kalde 12 timer om dagen.

Jeg bryr meg virkelig ikke om lønn og de ligger godt over tariff i dette faget, så det er noe som gjør at jeg ser litt mørkt for å skal dra på jobb om dagene når denne jobben i grunn er mitt livs grunnmur og noe som jeg virkelig elsker.

Mange vil synes jeg må være en idiot men det får bare være.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Hei! Da jeg tidligere drev og reiste offshore og rundt på anlegg så hadde jeg tariff lønn. Jeg fikk spørsmål fra den lokale bedriften om jeg kunne komme og jobbe i fri perioder og endte opp med fast jobb her til slutt.
Men her er den faste timelønna mye mye høyere enn tariffen. Pluss at jeg har tillegg for div kompetanse og ansvar som også utgjør en del.

Greia er at mine kolleger gjør ikke noe annet enn og sutre og gnåle over at de mener de tjener alt for lite. Det er det eneste det prates om hver dag, hele dagen. Vi går også opp i lønn hvert år under lønnsforhandlingene.

Det jeg da tenker er som følger. Kan jeg ta en prat med en av høvdingene på huset og få kuttet ned i min lønn for så og fordele det litt utover de andre ? Så de da går opp noen kroner ?
Er dette noe som er lov og kan gjøres ? Siden det er jeg som kommer med forslaget er det jo ikke et ulovlig lønnskutt ?
Jeg er så utrolig dritt lei av at de er så utakknemmelige og mener de får for lite betalt når de har en så fin arbeidsplass innomhus under tak og varme, når de alternativt kunne stått ute med hansker som har fryst og må knekkes opp for og bevege fingre og må være gjennomvåte og kalde 12 timer om dagen.

Jeg bryr meg virkelig ikke om lønn og de ligger godt over tariff i dette faget, så det er noe som gjør at jeg ser litt mørkt for å skal dra på jobb om dagene når denne jobben i grunn er mitt livs grunnmur og noe som jeg virkelig elsker.

Mange vil synes jeg må være en idiot men det får bare være.
Vis hele sitatet...
Kjedelig å ha utakknemlige kollegaer som sutrer og det ødelegger virkelig arbeidsmiljø. Hvis de får lik lønn som deg, så tror jeg de sutrer uansett, bare om andre ting. Angående spørsmål ditt er jeg usikker selv, har aldri hørt noe sånt før. Tviler at det går i det statlige/kommunale sektor, men kanskje i privat sektor. Lykke til videre.
Støtter det Tokis sier. Disse kollegaene vil finne noe annet å sutre over. Det er jævlig kjedelig med slike kolleger som drar ned både humør og arbeidslyst. Anbefaler deg å heller ta opp sutring/klaging fra medarbeidere til ledelsen.
Behold lønna di sjæl og be dem ti still istedet helt sikker på at det er andre som fortjener pengene mer hvis du vil gi dem bort
Nei, enkelt å greit gjør det tydelig at du ikke takler å høre på klaging hele dagen. Det har jeg gjort, og ja, noen har blitt fornærmet, men det er mye enklere for alle parter enn å blande inn ledelsen. Bare fortel de hvor heldige de egentlig er, hvordan det kunne vært. Ditt mål er å slippe å høre klaginga dems? Ikke å bli stempla som hverken helt eller tyster. Noen arbeidsplasser bare er sånn, det skyldes uvitenhet, ukultur, mangel på evnen til å finne på noe annet å prate om.

Jeg er så ferdig med sånne steder og sånne folk. Bare si at "du blir negativ, deprimert og tappet for energi selv av å høre på det hele dagen." Eller den mindre pedagogiske "hold kjeft, slutt å syte. Hvis lønna er dårlig, hva faen gjør du her? Jeg har da for faen egne problemer og akkurat den samme lønna, men jeg går ikke rundt og suttrer som ei kjerring for det." Med verstingene er det bare å gå for nr 2 med en gang for de tar tydligvis ikke et hint, eller husker noe annet enn den surheten de har mot andre etter å ha blitt "tråkka på", problemet er bare at de ikke ser at de tråkker på andre hver gang de kjører en fuckings monolog uten å se på kroppsspråk og respons om du i det hele tatt har lyst til å høre dette gang nr 99999. Tror det skyldes åreforkalkning i hjernen, men hadde vært fint om noen kunne belyse dette? Siden det eksisterer så mange av dere der ute håper jeg noen kan forklare hvordan denne tilværelsen fungerer og føles.

Du merker det jo selv, det surner hele fuckings dagen. Du råtner innvendig og hjernen mugner bort. En ting er å høre på litt klaging. Men å være ett sted i halvparten av din våkne tilstand å høre på sånt møl må du ikke gjøre i lengden. Det siste du burde gjøre er å begynne å gi de av lønna di, step 1 I ett trinns programmet "how to become a bitch". Dessverre blir fort godhet sett som svakhet, selv om disse to ikke har noe sammenheng. Hvis du absolutt skal innom ledelsen burde du heller spørre om gutta kan få jobbe overtid fordi det virker som de har spillegjeld eller et ekstremt pengebehov. Du er bekymret for situasjonen deres og håper at ledelsen gir de en kjempesjanse til å få arbeidet inn så mye de måtte trenge slik at de kanskje kan få det bedre med seg selv så fort som mulig.
Var jeg deg ville jeg heller tatt en prat med kollegaene dine, og beholdt penga du tjener selv. Sytinga ville kanskje stoppet en periode, men de hadde nok falt tilbake i samme mønster igjen om ikke altfor lang tid.
Du kan heller foreslå at dere organiserer dere hvis dere ikke allerede er det, og forhandler lønn som voksne folk. Ingen har noen gang fått lønnsøkning av å sitte i kantina og sutre.
Kjedelig med et så giftig arbeidsmiljø, sånt kan virkelig gjøre det tungt å ha topp motivasjon hele tiden. Det er neppe lønnen isolert sett som gjør at de andre klager så fælt. For de har sikkert lønn som er over tariff de også? Da er jo lønnen faktisk bra. De kan jo evt. organisere seg, men om lønnen i utgangspunktet alt er god så er det vanskelig å se at å tilhøre et forbund skal gjøre lønnen særlig mye bedre?

Har mer tro på at du må gjøre som knert1 sier, rett og slett si ifra. Det kan bli kleint, og noen blir helt sikkert sure og bitre men om du er veldig tydelig så kan det få folk til å tenke seg om. Det er lett for folk å "hoppe på sutretoget" om noen først begynner å klage, og da er det før man aner ordet av det slik du opplever arbeidsplassen. Kanskje er det helt andre ting enn lønn som plager den som klager mest? Trenger jo ikke engang ha noe med jobben å gjøre, bare at han føler det blir en måte å ventilere å få ut noe av agget som spiser ham opp fra innsiden?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
De kan jo evt. organisere seg, men om lønnen i utgangspunktet alt er god så er det vanskelig å se at å tilhøre et forbund skal gjøre lønnen særlig mye bedre?
Vis hele sitatet...
Men da får de kanskje en reality check, da.
At lønna er god i forhold til andre steder betyr ikke at lønna er rettferdig.
Altså, jobber du i en bedrift som gjør det veldig bra så vil mange forvente at det drypper litt over hele fjøla.
Men det er jo vanskelig når vi ikke vet så mye om bedriften.

Men tjener du såpass mye mer enn kollegene dine?
Har dere forskjellige stillinger?
Rettferdig lønn? Hvem har vel det selv i svært gode år? Nei som arbeidstaker får en glemme den tanken om rettferdig lønn også får en være fornøyd med en bra lønn.

Ts skrev ikke noe om sin stilling, men han skrev at han fikk den lønnen pga ansvar og kompetanse pluss at arbeidsgiveren ønsket ham fast. Så da har sikkert arbeidsgiver strekt seg greit i forhold til lønn for å sukre pillen.

Lønn er individuelt om en ønsker å slippe unna sure miljøer og sutre-gjengen, om slike folk spør om lønnen din så bare si at du får betalt så du klarer deg. Er du redd for at du har mer enn de andre så slipper du pes. Du kan jo også evt. si at du tar litt oppdrag på siden om noen sjekker likningen din....eller bare si at din lønn er din lønn og ferdig med det.
Vi jobber med mye kjemikalier og i et støvfullt miljø så de ansatte mener det er for dårlig betalt mtp helse og hva vi utsettes for.
Men greia er at det finnes masse verneutstyr så det er ikke noe problem.
Tilleggene jeg har er kompetanse tillegg for en utdanning bedriften sendte meg på. Ansvarstillegget er fordi jeg er teamleder på et prosjekt vi har gående.

Faglønn her på bruket er rundt 50,- mere enn tariff lønn og det man får betalt andre steder jeg har jobbet tidligere.

Jeg har sagt ifra flere ganger. Har også gått så langt at jeg bokstavelig talt har blitt fly forbanna og fått noen utblåsninger på mine kolleger.

Vår sjef er utrolig konfliktsky. Og de ansatte er mere kompiser enn ansatte i hans "regime" når han ber de om og gå å gjøre en ting så kan de bare si nei og han går til nestemann og spør. Folk nekter og gjøre enkelte oppgaver av og til pga "misnøye med lønna"
Det er helt sykt irriterende og frustrerende og det ender ofte med at jeg og en til må gjøre arbeid for 3-4 mann..
Men alt i alt så bunner alt i at de synes de har for dårlig betalt.
Du som teamleder bør forsøke å tenke ut en bra måte å ta tak i dette på. For jeg ser to store problemer her. Det ene er sjefens manglende respekt hos sine ansatte, når noen bare kan velge å si nei til en direkte ordre fra øverste leder uten konsekvenser så undergraver det samtlige ledere i bedriften. Dette må du ta på tomannhånd med sjefen din. Og forklar at slik det er nå ødelegger bedriften og knekker moralen. Kanskje må dere faktisk gå så langt som at dere først tar et fellesmøte dere dere klargjør at det nå strammes inn - også må dere kanskje sparke den neste ansatte som ikke gjør jobben sin.

Om en ligger 50 kr over tariff så kan en faktisk ikke klage på lønnen sin. Og da vil jo ikke en organsering hjelpe med akkurat lønnen. Det sagt så synes jeg alle bør være medlem i fagforening uansett vilkår og betingelser, i ren solidaritet mot alle de som har elendige fohold på jobb og som blir utnyttet arbeidsgiver

Når det kommer til giftig arbeidsmiljø så er det eneste jeg kommer på som kanskje kan løse dette er at du og toppsjefen tar frem regneark og kalkulator og jobber godt og lenge med å se på hvordan dere kan utvikle bonuser for de ansatte. Feks økt vekst gir x kr. Nedgang i fravær x kr. Null sykefravær et helt år gir x kr. Oppnåelse av måltall for produktivitet x ant kr. Problemet med bonuser er at de gjerne må være av litt størrelse for å virke motiverende. Det betyr at du og sjefen må regne skikkelig nøye på dette. Dere må også både sikre bedriften lønnsomhet, samt lage et ris bak speilet som gjør at dere kan trekke eller utsette bonuser helt ved behov, feks i fallende omsetning, som et ledd i å hindre konkurs etc.

Husk en bonus som virker, den virker for å både bedrift og de ansatte. Da sørger bonusen for at ansatte yter jevnt bra over hele året og som et resultat av det så sikrer det også de ansatte at de faktisk får en del av det økte overskuddet bedriften får som følge at de ansatte har "strammet seg opp". Bonusen må være stor nok til at den virker motiverende men ikke så stor at den hindrer bedriften i å få en sunn økonomi og og bonusen må heller ikke være så store at de hindrer bedriften i å sette av midler til en regnværsdag. Det tjener faktisk alle parter på, både ansatte og bedriften. Og det sikrer fremtidig inntjening. Prestasjonsbonus som feks krone påslag for null sykefravær kan virke kynisk men bedrifter som har et giftig miljø har ofte høyere fravær enn andre i sin bransje...her kan det være penger tjent for bedriften.

Om en jobber på en plass det nødvendigvis må være litt støv og skitt så må en faktisk bare akseptere at det blir en del av hverdagen. Takler man det ikke får man faktisk lete seg annen jobb. Sålenge det er verneutstyr og ingen setter helsen på spill så tenker jeg da må dere som er ledere i bedriften sammen faktisk snu alt det negative til noe positivt. Og kanskje må dere sparke en mann eller to men da vil også folk se og forstå hva som skjer om de ikke har respekt for sjefene.
Sist endret av _abc_; 31. juli 2020 kl. 11:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Rettferdig lønn? Hvem har vel det selv i svært gode år? Nei som arbeidstaker får en glemme den tanken om rettferdig lønn også får en være fornøyd med en bra lønn.

Ts skrev ikke noe om sin stilling, men han skrev at han fikk den lønnen pga ansvar og kompetanse pluss at arbeidsgiveren ønsket ham fast. Så da har sikkert arbeidsgiver strekt seg greit i forhold til lønn for å sukre pillen.

Lønn er individuelt om en ønsker å slippe unna sure miljøer og sutre-gjengen, om slike folk spør om lønnen din så bare si at du får betalt så du klarer deg. Er du redd for at du har mer enn de andre så slipper du pes. Du kan jo også evt. si at du tar litt oppdrag på siden om noen sjekker likningen din....eller bare si at din lønn er din lønn og ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg heller hva som føles som rettferdig for arbeidstakerne.
Det kan godt hende arbeidstakerne ikke har en dritt å klage på, men å avvise det med dårlig holdninger som argument bare fordi lønna er over snittet blir litt for enkelt, det er veldig mange forhold som spiller inn når det kommer til hva en ansatt bør tjene og ansatte som på papiret har like stillinger kan fint ha forskjellig ansvarsbelastning og arbeidsoppgaver i to forskjellige bedrifter.

Setter du det litt på spissen så er det jo faktisk TS som sitter å syter over både sin egen sjef, arbeidsplass og sine kolleger her på internettet innbakt i et lett latterlig forslag om å fordele sin egen lønn på sine kolleger. Det eneste som kommer frem er at TS er fornøyd med nettopp lønna, som er mye høyere enn de andres lønn (muligens med god grunn).