Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1538
Har tenkt til å kjøpe sko og klær fra en butikk som er VOEC-registrert. Trenger jeg å betale toll/tollgebyr eller bare mva.?
Er ikke toll under 3000 kr som VOEC er ment for.. Alt blir betalt i nettbutikken
Trådstarter
10 0
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Er ikke toll under 3000 kr som VOEC er ment for.. Alt blir betalt i nettbutikken
Vis hele sitatet...
Men nettsiden er med i VOEC og beregner ikke mva på kassa?
Da må du betale det i Norge og du får gebyr.
Trådstarter
10 0
Sitat av rfa Vis innlegg
Da må du betale det i Norge og du får gebyr.
Vis hele sitatet...
Selv om det er under 350kr?
Poenget med VOEC er at butikken tar MVA og betaler dette inn, og du slipper ekstra fortollingsgebyr hos posten.

Inntil videre så fortoller ikke posten pakker på under 350 kr, så det kan hende nettbutikken spekulerer i at disse går gjennom uten gebyr og uten at de trenger å samle inn MVA. Om kort tid™ skal også pakker med verdi på under 350 kr tollbehandles hos posten, med mindre MVA på disse allerede er betalt via f.eks. VOEC.


Kilde: https://www.posten.no/toll2020
Anekdote: Jeg fikk senest i forrige uke levert ut en pakke med verdi under 350kr uten å betale fortolling.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen erfaringer med dette? Fungerer det som tidligere hvis butikken ikke er registrert i VOEC? Vil en butikk som er registrert i VOEC fjerne innenlands moms og kun kreve inn norsk, så det ikke blir dobbel moms? Problemet er tydeligvis at kun de største butikkene gidder å bry seg med VOEC. Og siste spørsmål, det fungerer på samme måte med brukte varer?
Erfaringene er veldig greie. De som krever inn VOEC går for det meste rett gjennom, og kun en enormt liten prosentandel blir feilaktig ilagt mva av idiotiene på Posten, og i de tilfellene klager du til Skatteetaten (ikke Tolletaten) for å få igjen mva du har betalt dobbelt, og du klager til for å få igjen deres forenkla tollgebyr. Benytt Altinnskjema for klagen til Skatteeaten.

De pakkene som ikke er merket med VOEC-referansen slipper for det aller meste gjennom siden volumet pakker er så stort at ikke alle pakker kan bli sjekket av Tollen (som uansett prioriterer nark, dop og våpen fremfor de få kronene Skatteetaten går glipp av ved ikke-voec-registrert-selger).

Med andre ord:
Jeg foretrekker å kjøpe fra selgere på VOEC-listen, men i de tilfellene det kun kan kjøpes av andre så bestiller jeg og skulle de ble fanget opp i tollen så får jeg et par hundrelapper i ekstra kostnader til både Skatteetaten og Posten.. Business as usual mao, men med en 25% økning i utgifter på både fysiske varer og utenlandske tjenester som domener, antivirus etc.
Jeg har to ganger opplevd at posten har beregnet moms på pakker jeg allerede har betalt moms på. Årsaken har i begge tilfeller vært at avsender ikke har skrevet VOEC-nummeret utenpå pakken. Jeg har da latt være å hente pakken og har så skrevet en mail til posten med voec-nummeret. Etter ca en uke har posten strøket kravet og jeg har da hentet pakken uten å betale noe ved utlevering. Jeg har dialog med postens kundeservice på Messanger.