Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 7450
Heisann! Ønsker å benytte meg av led-lys-spotter på badet med GU10-sokkel. På badet har jeg GU5.3-utganger, så ønskede pærer vil ikke passe her.

Er det bare å kjøpe noen overganger som disse eller disse fra GU5.3 til GU10?

Eller må jeg ta hensyn til saker og ting her som brannsikkerhet eller andre ting her?
GU 5.3 er som oftest 12v, GU 10 er som oftest 230v, haddde selv vært skeptisk til at gu 5.3 holderen skal bære vekten av adapter og gu10 pære. Det er nok en grunn til at man ikke finner disse til salgs i Norge da det er en særdeles lettvint men dårlig løsning der brannsikkerheten som du nevner i lampen blir svekket. I tilegg vil pæren bygge ut med ett slikt adapter. Det er en veldig kort prosess å bytte ut hele led lys spoten, regner med dette er innfelt? Finnes stort utvalg av led til GU 5.3 så hva er grunnen til at du vil ha GU 10?
Sist endret av bullshit..; 12. juli 2019 kl. 01:29.
Trådstarter
46 2
Ok, takk for tips. Var litt det jeg var usikker på. Det stemmer at de er innfelt. Er bytte av hele led-lys-spot en prosess jeg kan gjøre selv, eller må det en elektriker til her?

Grunnen til at jeg ønsker å bytte er enkelt og greit fordi jeg forsøker å gå over til et komplett smarthjem. Philips-systemet jeg benytter her tilbyr ikke GU9-pærer.
Alt fastmontert elektrisk utstyr skal installeres av elektriker. Det er ikke en vanskelig prosess men det er endel faktorer i spill ved bytte som kan gjøre det farlig og vanskelig å gjøre det selv. Du må fjerne transformator, fjerne eller bytte dimmer. Det er også greit å sjekke at spotbokser er montert, riktig kabel er brukt. Selve koblingen av spot er også kritisk da det ofte er her varmgang kan oppstå som følge av feil installasjon. Niter på flertrådet kabel med mindre det er fjærbelastet kobling godkjent for dette. Det er en veldig rask oppgave for elektriker, du kan jo demontere alt selv, ikke helt innafor men noe de fleste ikke henger seg opp i.