Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5200
Hei, jeg har lyst å prøve å begynne å selge hjemmelagde armbånd som inngraveres etter kundens ønske. (bare for å prøve å se om jeg får til å lage noe salgbart)

Spørsmålet mitt angår da; kan jeg inngravere logoer og trademarks fra bedrifter, organisasjoner, osv. som f.eks "ACDC", "Just do it", eller bilder som f.eks apple logoen. Altså hvis kunden spør meg om jeg kan inngravere windows logoen på armbåndet, kan jeg inngravere det på armbåndet og selge det til kunden? Eller blir det ett copyright problem?

Hva kan jeg gjøre, og hva kan jeg ikke gjøre.
takk på forhånd.
Høres ut som en bra idé, jeg kan absolutt være interessert. Hva lovverket angår så vet jeg ikke, men jeg tror ikke det vil værr noe seriøst problem altså. Du bør nok sjekke det opp.
Trådstarter
4 0
Ja, prøver å få det sjekket ut, tenkte kansje noen på freak hadde ett godt svar på kristihimmelfartsdag :P . Vurderer å ta kontakt med forbrukerrådet eller noe lignende organisasjoner imorgen og høre hva de har å si ang. det. Jeg har ikke lyst å gå inn i detaljer her ettersom jeg vil ikke få idèen min stjelt :P , men hvis du er interessert i å høre mer skal du bare sende PM. Har sett over kostnadene og det ser ut som jeg kan selge armbåndet for minst 10kr stk å fortsatt gå i profit. Men tenker en pris rundt 30-50kr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du risikerer fort å komme på kant med varemerkelovgjevinga. Opphavsrett er mindre relevant for såpass enkle ting som logoer ofte er.
Trådstarter
4 0
Hvordan kan jeg eventuelt unngå det da? fordi, jeg lager jo ikke piratkopier av dems produkter. det jeg gjør er jo egentlig bare å promotere dem...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ithernitt Vis innlegg
Hvordan kan jeg eventuelt unngå det da? fordi, jeg lager jo ikke piratkopier av dems produkter. det jeg gjør er jo egentlig bare å promotere dem...
Vis hele sitatet...
Du må generelt sett ha lov til å bruke varemerket. Du må mao. kontakte dei. For band som AC/DC så er sal av effekter ikkje heilt uvesentleg inntektskjelde.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Tviler på t du får problemer av det, men det betyr ikke det er greit.de alle fleste varemerker eller veldig nøye med hva som varemerket dems blir knyttet til så tviler sterkt på de ønsker at et armbånd de ikke kan kontrollere er forbundet med logoen dems. La oss si armbåndet har en feil og folk for allergi, eller kutter seg på det så ser de Coca cola logo. Da vil folk få et negativt forhold til varemerke.


Tror du kan risikere bøter/Evt dømt til å kvitte deg med alt som har varemerket ditt på. I Norge tror jeg ikke du blir saksøkt for store summer siden de veit de ikke klarer å drive det inn, men hadde du hatt et stort firma med mye Penh er hadde de nok truet deg med å destrruere varebholdningen, Evt saksøkt for litt mer enn du og firmaet ditt er værdt.


Kan du ikke travere noe annet enn varemerker. Hvor mange vil kjøpe reklame liksom? Hadde ikke giddet å kjøpe noe med et varemerke. Så kult er ingen merker jeg kommer på.
Det kommer nok an på flaks/uflaks i forhold til om du blir rapportert tenker jeg. Gjør du dette i liten skala så går det helt sikkert greit.
Men om noen oppdager at du bruker logo som de eier så vil du få krav om slutte, eller i worst case få krav om erstatning.

I realiteten så er jo det du tenker på å skaffe deg inntekter ved å benytte annen mans eiendom, eller i dette tilfellet logo. Siden du tenker på et produkt som neppe eksisterer i den formen du tenker å selge så er nok sjansen for straff langt mindre, iom at du ikke konkurrerer direkte med eieren av logoen.

Men må du gravere inn logo da? Kanskje dette kan være en anledning til å tøye og strekke kreativiteten? Lag noe folk ønsker, som ikke skaper potensielle konflikter mtp rettigheter. En som liker tjall ønsker kanskje 4.20 eller cannabis blomst? En musiker kanskje en gitar eller g-nøkkel?