Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2533
Har er elektrisk påhengs motor der jeg vil bytte ledninger da de originale er korte og dårlige. motoren bruker max 32A på 12V.
Så ledningene er ganske tykke, Men jeg har masse skjøteledninger liggende, kan jeg bruke en slik og surre sammen endene slik at alle 3 lederen blir til en? eller er det No Go?`Siden jeg lærte på skolen at strøm tar alltid kortest vei.
Uvaksinert 👍
Ikke korteste, men det går mest strøm igjennom den med minst motstand. Ikke noe problem å parallell koble flere ledninger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Men skøyteledninger er stortsett 2.5mm^2. 7.5mm^2 er snaut til 32A, og ettersom spenninga i utgangspunktet er låg vil du få uforholdsmessig stor del av totaleffekten som tap i kabel.
Mange skjøteledninger, ihvertfall gamle, er på enda mindre. Men ja, så lenge du har bra kontakt kan du legge så mange parallelle kabler du vil for å øke strømkapasiteten.
Vet ikke hvor lang båten din er, eller hvor mange ledere du trenger (2 eller 3?). Men har du vurdert et sett billige startkabler? Jeg vet de er ikke sammen i én kabel, men dette kan løses med litt krympeplast og/eller teip. Iallfall de lederene skulle klare en del ampere, uten noe videre (varme)problemer.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Planen er og gå for 35mm kabler men det som jeg skrev i starten var bare en nødløsning jeg lurte på om kunne funke.
10mm gir meg for mye dropp i volt.
35mm er overkill men da kan jeg oppgradere motoren sende hvis jeg vil det.
Bare pass på å ha samme lengde og samme tverrsnitt (og ledermateriale) på kablene. Så skal det være ingen problem.