Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2492
Heisann

Jeg og OlaWaagen her på forumet holder på å bygger oss en ganske stor rakett, i sammarbeid med et skoleprosjekt.

Spørsmålet er om noen kan formelen for å finne ut hvor høyt den kommer til å fly?
Antar at de viktige faktorene er: Masse, skyvekraft, mengde drivstoff, gravitasjon.



Heigren
Sist endret av Heigren Traceur; 17. februar 2010 kl. 13:16.
Finnes masse av informasjon om dette emnet hvis du bare søker med Google.
Sist endret av Dimergon; 17. februar 2010 kl. 13:15.
Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
Heisann

Jeg og OlaWaagen her på forumet holder på å bygger oss en ganske stor rakett, i sammarbeid med et skoleprosjekt.

Spørsmålet er om noen kan formelen for å finne ut hvor høyt den kommer til å fly?
Antar at de viktige faktorene er: Masse, skyvekraft, mengde drivstoff, gravitasjon.



Heigren
Vis hele sitatet...
For å få vite hvor høyt den kommer til å fly kan du bruke helt basic fysikk formler, f.eks: S=v0t+1/2at^2.
v0=startfart, t=tid, a=akselerasjon
du kommer bare til å få sånn nogenlunde ca høyde, er så mange faktorer som spiller inn og som vil gi avvik.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nakka Rocketry har vel kanskje noe om dette?
Sitat av spelley Vis innlegg
For å få vite hvor høyt den kommer til å fly kan du bruke helt basic fysikk formler, f.eks: S=v0t+1/2at^2.
v0=startfart, t=tid, a=akselerasjon
Vis hele sitatet...
Vel, disse formlene forutsetter at du vet akselerasjonen på raketten og hvor lenge motoren brenner, så man kommer ikke langt kun ved hjelp av disse Brenntiden er jo easy, men akselerasjonen er jeg jammen ikke sikker på hvordan man måler på en enkel måte på en rakettmotor.
Hva men å montere raketten på en vekt og fyre den av for å finne ut kraften til raketten.
F=ma
Luftmotstand er en sentral faktor, spesielt med tanke på at den vil påvirke retningen på raketten. Jeg tror ikke en skoleprosjektsrakkett vil få noe som ligner flyvning rett opp, uten mye flaks.
Jeg tror det er enklere å teste det enn å regne det ut.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Problem svolved!
Brukte programmet SpaceCAD (google it)
Skrev inn alle målene, la til en motor med ca samme vekt og mål som den vi konstruerer selv. Greit å kunne rekne ut Center of pressure (CP) og Center of gravity (CG) i programmet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vel, hvis du trenger hjelp med noe matte, spør i vei
Hvis du får problemer med en stabil rakett ved hjelp av finner vil jeg foreslå at du prøver å få den til å rotere samtidig.
Ting som roterer holder seg lettere stabilt i lufta, bare se på innsiden av en artillerikanon hvis du har muligheten ^^
riflet rør!