Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1214
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kom over en artikkel om kjendiser som har mistet livet i 2018, og en av de var Pushwagner.

Som en som har litt over gjennomsnittlig interesse for kunst, gikk jeg for å se på priser osv. av verkene hans
Da slo det meg at mye av det han har laget ser veldig ut som om han var påvirket på et eller annet hallusinogent stoff.

Er det normalt fra et kunstners perspektiv å prøve slike stoffer? Er det mange som gjør det, og er det isåfall flere som ikke tør å gå ut med det offentlig?

Fikk for så vidt også litt tanker om det når jeg så den nye Black Mirror filmen, der hovedkarakteren får muligheten om å ta en tab for å unnslippe en viss mental tilstand, og for å "utvide" tankespekteret.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pushwagner's valgte rusmiddel var amfetamin. Fyren var et vandrende katastrofeområde og at manageren hans i det hele tatt klarte å tilsynelatende holde litt styr med ham er utrolig.

Jeg kjenner folk som har jobbet med ham og ble forklart at "det var ikke striper på bordet, det var brøytekanter", men nok om det.


Selv om LSD har et romantisert syn hos mange har nok "blåmandagen" etter hippiebevegelsen satt sine spor og, den nyktre realiseringen av at alt er ikke bare gull og grønne skoger, med slike kraftige bevisthetsendrende stoff så kommer det et ansvar.
Kunstnere er som folk flest, ganske forskjellig, men EN ting er noe som går igjen: Flere kunstnere og artister ser ut til å "naturlige psykedelika" i form av synestesi, det er en hel artikkel om det innenfor kunst.

Det finnes altså kunstnere som har synestesi, de som er som oss andre og garantert endel som har utforsket psykedelika, men det er ingen fasit. Fantastiske ting har blitt produsert av folk fra alle tre "kategorier". Men jeg vil på ingen måte si at psykedelika er vanlig innenfor kunstnerverdenen, jeg vil påstå at det er mange veldig pietistiske folk innenfor det yrket/livsstilen, jeg har møtt endel som ikke rører alkohol en gang. Så de er ganske forskjellige og det er umulig å kategorisere artister noe mer konkret enn at de har en interesse for kunst.
At LSD bruk går ofte igjenn blant pionerer er ingen hemmelighet. F.eks skal vistnok Francis Crick ha vært på en tripp da han fikk visjonen av DNA strengen han oppdaget. Steve Jobs og Bill Gates har gitt LSD mye av skylden for oppdagelsen av windsows. Mye av kunstneres rolle er jo og se verden fra alternative perspektiv for og bane nye veier i samfunstrukturen. Dette går igjenn i forskjellige former for kunst i alt fra forfattere til musikere. En annen ting er at den veien mange kunstnere har valgt og gå er svært utfordrene for og oppretholde et "normalt, materielt og trygt liv". Dette gjør mange av de mer utsatte for og både bruke å misbruke andre rusmidler.
Ganske sikker på at jeg leste at Pushwagner hadde et bekjentskap med LSD i et portrettintervju for noen år siden, men det kom klart slik Dodecha skriver, at hans drug of choice var speed.

LSD og psykedelika er enormt utbredt blant kunstnere, men det er mange folk som er helt nøkterne også.
Synestesi er noe vi alle har til en viss grad skal, skal vi tro dr. Ramachandrans forelesninger om forholdet mellom nevrologi og kunst. Det ligger masse spennende forelesninger på youtube jeg anbefaler på det sterkeste.
Bjarne Melgaard har vel brukt mye forskjellige rusmidler gjennom karrieren, deriblandt LSD.

Jeg har malt og produsert hele utstillinger på LSD, for eksempel.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/kultur/xl/bjarne-...liv-1.14322859
Pushwagner var ei jævla dritt og skylder meg ett par bilder! Sorry for ot. Push var pepper nærkis forsåvidt, du ser de på bildene. Mye av det samme
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Pushwagner var ei jævla dritt og skylder meg ett par bilder! Sorry for ot. Push var pepper nærkis forsåvidt, du ser de på bildene. Mye av det samme
Vis hele sitatet...
Jaså?

God historie?
Nei ikke egentlig. Han lurte meg rett og slett. Ga han noe greier til en verdi av ett par hundre spenn og han sa jeg kunne komme innom galleriet hans å hente ett bilde men da jeg kom lo de av meg. Senere gadd han ikke å ta tlf også daua han etterhvert. Skulle ennå gjerne hatt ett bilde men da må jeg vel dra en enger i såfall