Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5372
Hei.

Var en rusbruker jente jeg kjenner som crashet hos meg. Jeg skulle dra ut på fredagskvelden, og jeg lot henne låne jobbtelefonen (mid-range smartphone til 3000 ish kroner). Jeg sa klart på forhånd til henne, at hun fikk ringe med den, men kun et par telefoner, og ingen shady folk (dum som jeg var). Endte selvfølgelig som det måtte ende, med at når jeg kom tilbake hjem etter 2-3 timer, så hadde hun tatt med seg telefonen og dratt. Jeg ble jævlig irritert/sur, og etter type fire meldinger fikk jeg endelig henne til å ringe meg, og hun sa hun var i nabolaget, og jeg sa hvor viktig det var at jeg fikk den telefonen tilbake, og hun sa hun skulle komme å levere den tilbake. Jeg sovnet av på sofaen, mens hun ikke kom innom med den.

Så var det på den igjen, og prøve å ringe henne (min jobbtelefon) og sende meldinger, og fikk etterhvert vite hvor hun var. Jeg dro utenfor der, men hun svarte så ikke lengre på meldingene mine, og fredagskvelden min ble litt punktert av hele greia.

Neste dag (i går) sendte jeg melding til henne, om at hun måtte komme med telefonen, og hvor lite greit det var det hun gjorde. Hun skrev at hun skulle komme med telefonen i løpet av dagen, noe hun ikke gjorde. Så gikk hun tom for strøm på telefonen, og har i dag skrevet til henne på Facebook, men tror hun bare ignorer meldingen min.

Så i morgen har jeg jobb igjen, og selv om det kanskje ikke er helt krise i morgen enda, så trenger jeg den telefonen så fort som mulig egentlig, da jeg bruker den til å føre timer, være tilgjengelig for kollegaer, jobb e-mail, og diverse info som er på e-mailen.

Jeg kjenner jo til denne jenta, og vet liksom at jeg ikke blir å se henne på sånn 2 uker, før hun ringer meg kl 01.00 natta før jobb og gjør sånn at jeg neste dag er helt uopplagt på jobb (før hun så forsvinner igjen for 2 uker). 1-2 uker er altfor lenge å vente på å få den telefonen tilbake, og er blant annet veldig avhengig av å få skrevet timer på den (og er noe info på den mailen jeg trenger allerede på tirsdag). Er også forventet at jeg er tilgjengelig på den telefonen da jeg i blant blir ringt opp av kollegaer, og selv bruker den til å ringe kollegaer (alle kollegaer sine telefon nummer er også på den telefonen, og de er ikke så lette å finne utenom).

Så jeg tviler sterkt på at jeg har den telefonen tilbake til tirsdag (som egentlig er seneste jeg MÅ ha den tilbake). Så hva gjør jeg da?

Hun bryr seg tydeligvis ikke om hvilke problemer hun skaper meg selv, så lenge hun har en telefon hun kan bruke. For et år siden tok hun forsåvidt to telefoner fra meg (min private, dum Nokia til 350 kr begge gangene), hvor av den ene ble helt borte, og den andre var borte i 2-3 uker. Førte i hvert fall til en del stress, og ekstra utgifter for meg. Var også super kjedelig å få telefoner fra alt mulig shady folk som ringte meg opp i 1-2 måneder etterpå. Og slikt som ekstra telefon regning fordi hun ringte 1881 for 300-400 kroner.

Så, jeg er fedd up med denne jenta da, og har bestemt meg for at nok er nok nå, da hun ikke ser ut til å bry seg på hvilke problemer hun skaper for meg ved å gjøre slikt. Så, blir sånn sett ikke å yte noe til henne lengre, og kommer ikke lengre til å hjelpe henne med noe som helst. Men, den jobbtelefonen skulle jeg gjerne hatt tilbake da, da det er så jævlig flaut ovenfor jobb (kun jobbet der i 2 mnd også).

Nå tviler jeg på at jeg får den jobbtelefonen tilbake da, så hva slags forklaring skal jeg bruke ovenfor sjefen? Hva om han da mener jeg skal politianmelde tyveriet?

Lurer også på hva jeg skal gjøre med en koffert med klær/sminke osv hun har liggende her? Fordi jeg orker ærlig talt ikke å se trynet på denne jenta igjen etter at hun basicilly har ødelagt hele helgen min, og sikkert også ødelagt tre fredager fremover (da jeg blir å forslå for sjefen å jobbe inn prisen på denne telefonen, ved å fortsette å være på jobb etter at jeg egentlig er ferdig kl 11 på fredager). Jeg vet ikke hvor hun bor, og jeg har egentlig ikke lyst til å se henne heller, og hun er jo helt borte uansett, så det er umulig å få tak i henne. Tenkte å levere den på den lokale psykiatriske også fortelle henne at hun kan plukke den opp der, uten at jeg helt vet om de tar i mot slikt der.
Det var da en fryktelig lang avhandling for en telefon.

Telefonen er historie, borte vekk. *poff*

Så får du notere deg i panna for fremtiden å aldri stole på et rushue.
Ja, teit lang avhandling for en telefon.

Var egentlig bare mest usikker på hva jeg skulle si til sjefen egentlig. Tenkt et par scenarioer:

- Si det som det er. Men vil ikke si at "en narkoman crashet hos meg" heller, da det impliserer at jeg har noe med narkotika å gjøre (det eneste jeg gjør er å røyke cannabis + litt mdma/lsd/sopp noen ganger i året, og siste 9 mnd har det vært ganske sjeldent). Her har jeg også problemet med at han kanskje forventer jeg skal politianmelde tyveriet, og jeg vil egentlig ikke politianmelde det, da jeg aldri uansett får den telefonen erstattet.

- Si at jeg hadde noen folk på nasch på fredagen, også var telefonen borte neste dag. Her slipper jeg den politianmeldingssaken, og slipper at rus skal være innblandet, men også dette gir dårlig inntrykk ovenfor sjefen da folk flest ikke stjeler telefoner, selv aldri blitt frastjålet noe på de nasch jeg har hatt opp igjennom (eller, bare en gang, men det var noen idioter som stjal en dritt-telefon).

- Si at den bare ble borte? Men, her får jeg problemet med at han kanskje foreslår at jeg leter etter den hjemme eller noe slikt.

- Andre forslag?
Si den er borte, ta tapet som en mann, si ifra til narkobitcha at hu har fått seg en ny telefon, men siden du blei forbanna over den ubrukelige oppførselen så kasta du klærne og sminka i søppla og at hu ikke behøver å kontakte deg noe mer. Case closed
Ja den er borte. Du trenger jo ikke gjøre noe mer ut av det. Folk mister jo dyrere telefoner støtt og stadig.

Her er det en meter med snø, om sjefen foreslår å lete så kan du jo bare be han minne deg på det igjen til våren.
Okey.

Da sier jeg til sjefen at telefonen er borte uten å spesifisere noe mer der. Skriver til hun jenta at hun har fått ny telefon, og at jeg har levert kofferten hos "offentlig plass for rusmisbruker" (jeg blir ikke å hive den kofferten). Også skal jeg smile over at hun ikke blir å forstyrre livet mitt noe mere.
Hvorfor skal hu få tilbake alt stæsjet sitt, når hu har kosta deg en mobil?

Send hu en melding om at klærne havner på finn.no for og erstatte mobilen hu stakk av med, da skal du se ei som reagerer fort
Sist endret av gotta_love_dmt; 11. februar 2018 kl. 20:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags informasjon er på telefonen? Kva slags jobb har du? Kan vedkommande passord på telefonen?

Du kan forvente helvetes mykje meir bråk, om du lyg om kva som skjedde, og hemmelig informasjon kjem på avvege.
Fordi jeg er redd det kommer til å ende opp med at hun knuser ruta min eller noe tilbake :/ Sånn realistisk sett, så er det ikke mulig å tjene noe penger på selge vanlig klær, så er ikke noe verdi der.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva slags informasjon er på telefonen? Kva slags jobb har du? Kan vedkommande passord på telefonen?

Du kan forvente helvetes mykje meir bråk, om du lyg om kva som skjedde, og hemmelig informasjon kjem på avvege.
Vis hele sitatet...
Telefonen er nå avslått, og skal få den sperret.

Var ikke noe passord på telefonen.

Jobber som håndtverker, så er ikke akkurat noe særlig med hemmeligheter på den telefonen.

Jeg er nemlig litt usikker på det med lygingen selv i forhold til å miste den telefonen, fordi om de finner ut at det jeg sier var feil, så er jeg redd det ikke er helt bra for meg. Kan de sjekke aktiviteten på telefonen?

Så jævlig kjedelig å tenke på hvor mye unødvendig problemer hun skaper, selv om hun burde forstått hvor viktig den telefonen er for meg etter de meldingene jeg sendte henne .
Sist endret av bare_en_bruker; 11. februar 2018 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger ikke selge de, men en tom trussel jeg vet ikke om ei dame, som ikke hadde fått panikk hvis en de har "tjuvlånt" en telefon av sier han blei så forbanna at klærne hennes blir solgt på finn.no for bud over 150kr.

Eller true med Fretex sine klesstasjoner

Det er noe loco i huene til damer når det gjelder klær/sminke/sko, lurer på om det er østrogenet sin skyld
Fins det noen klar link mellom deg og denne jenta da? f.eks att dere bor på ett lite sted å alle vet hvem som kjenner hvem?
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Fins det noen klar link mellom deg og denne jenta da? f.eks att dere bor på ett lite sted å alle vet hvem som kjenner hvem?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner henne, og ble kjent med henne i en periode hun var rusfri for et par tre år siden. Men ikke noen super klar link, men har litt kontakt med søskene hennes og slikt. Liten sjanse for at jeg møte på henne sånn tilfeldig, og vi henger i helt forskjellige miljøer kan man også si. Bor i en by.

Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Du trenger ikke selge de, men en tom trussel jeg vet ikke om ei dame, som ikke hadde fått panikk hvis en de har "tjuvlånt" en telefon av sier han blei så forbanna at klærne hennes blir solgt på finn.no for bud over 150kr.

Eller true med Fretex sine klesstasjoner

Det er noe loco i huene til damer når det gjelder klær/sminke/sko, lurer på om det er østrogenet sin skyld
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk ikke hun hadde orket å bry seg selv om jeg hadde truet med å hive klærne.
Sist endret av bare_en_bruker; 11. februar 2018 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så hvis sjefen din melder tlf stjålet og hun av en eller annen grunn blir stoppet med den, så er dere ikke close nok til att noen vil lure?
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Så hvis sjefen din melder tlf stjålet og hun av en eller annen grunn blir stoppet med den, så er dere ikke close nok til att noen vil lure?
Vis hele sitatet...
Derfor jeg lurer på om jeg bare burde fortelle sannheten til sjefen egentlig. Fordi jeg vil nødig bli tatt i løgn heller.
Hvis ikke hu bryr seg engang så hadde de havna i en Fretex klesstasjon. "Du kan kjøpe de tilbake av Fretex, for pengene du sparte på å stjæle mobilen min"
Sist endret av gotta_love_dmt; 11. februar 2018 kl. 21:11.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hvis ikke hu bryr seg engang så hadde de havna i en Fretex klesstasjon. "Du kan kjøpe de tilbake av Fretex, for pengene du sparte på å stjæle mobilen min"
Vis hele sitatet...
Hun bare "lånte" telefonen i hennes øyne, fordi det at hun låner telefonen er 100% riktig og greit i hennes øyne. Når hun ikke vil ha noe fra meg, så er hun umulig å få kontakt med, fordi hun er opptatt med sitt. Hun er nok derfor umulig å få tak i, og tviler på at hun i det hele tatt blir å lese den eventuelle trusselen jeg skulle sende på FB.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt å forsvar henne. Meld telefonen stjålet, iallefall få den sperret, og gå for alternativet at den må ha blitt stjålet under nach.
Og ja, jobben kan finne ut hvem som har blitt ringt fra telefonen. Det kalles spesifisert regning.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å forsvar henne. Meld telefonen stjålet, iallefall få den sperret, og gå for alternativet at den må ha blitt stjålet under nach.
Og ja, jobben kan finne ut hvem som har blitt ringt fra telefonen. Det kalles spesifisert regning.
Vis hele sitatet...
Da er jo problemet at hun ringte fra telefonen rundt kl 19 på fredag, så det naschet på ha vært på torsdag, men jeg hadde jobb på fredag osv. Så er ikke vanntett om de skal sjekke det ut.
Jeg ville bare vært ærlig med sjefen. Vær ærlig og si at du lånte den til en venninne som skulle ta et par telefoner, og så forsvant hun med den. Så lenge du legger deg flat og skjønner at det var en tabbe tar han det nok helt fint. Som du nevnte, tilby deg å jobbe inn kostnaden eller evt kjøpe en ny telefon. Få telefonen sperret, politianmeld forholdet og gjør det klart for dama at du ikke finner deg i slik oppførsel, og at du forventer telefonen levert på døra asap. Da synes jeg du har gjort greit opp for deg mtp jobb. Hvordan du håndterer det personlig med dama får du finne ut av selv.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da får du stille deg spørsmålet om det er verdt å risikere advarsel fra jobben over at et dophue har "lånt" telefonen din.
Hadde det vært min jobbtelefon, så hadde jeg fått skriftlig advarsel i beste fall. Og telefonen hadde allerede vært både meldt stjålet, sperret og fjernslettet.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg ville bare vært ærlig med sjefen. Vær ærlig og si at du lånte den til en venninne som skulle ta et par telefoner, og så forsvant hun med den. Så lenge du legger deg flat og skjønner at det var en tabbe tar han det nok helt fint. Som du nevnte, tilby deg å jobbe inn kostnaden eller evt kjøpe en ny telefon. Få telefonen sperret, politianmeld forholdet og gjør det klart for dama at du ikke finner deg i slik oppførsel, og at du forventer telefonen levert på døra asap. Da synes jeg du har gjort greit opp for deg mtp jobb. Hvordan du håndterer det personlig med dama får du finne ut av selv.
Vis hele sitatet...
Okey. Går for denne. Takk for svar.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da får du stille deg spørsmålet om det er verdt å risikere advarsel fra jobben over at et dophue har "lånt" telefonen din.
Hadde det vært min jobbtelefon, så hadde jeg fått skriftlig advarsel i beste fall. Og telefonen hadde allerede vært både meldt stjålet, sperret og fjernslettet.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg er bekymret for .
Sist endret av bare_en_bruker; 11. februar 2018 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Herregud så du styrer. Du sier at en dame stjal telefonen din. Ikke noe mer enn det, for det er det som har skjedd. Du kan i tillegg si at hun får 1000kr om hun kommer med den med engang, så kommer hun nok rimelig kjapt.
Sist endret av Krypto Sjefen; 12. februar 2018 kl. 00:02.
Sitat av Krypto Sjefen Vis innlegg
Herregud så du styrer. Du sier at en dame stjal telefonen din. Ikke noe mer enn det, for det er det som har skjedd. Du kan i tillegg si at hun får 1000kr om hun kommer med den med engang, så kommer hun nok rimelig kjapt.
Vis hele sitatet...
Det var ikke MIN telefon, det som er problemet. Hadde det vært MIN telefon, så hadde det vært et tap på 2000 - 3000 kroner jeg ikke hadde trengt å ta med en gang en gang, da jeg kunne brukt en back-up telefon.

Det var jobbtelefon, som firmaet eier, og som firmaet har satt opp. Det er et stort problem, og en pain-in-the-ass for meg.

Skal prøve å meg på den 1000 kroner i finnerlønn, men selv om det høres rart ut, så TVILER jeg på at de 1000 kronene (om hun orker å lese meldingen, som jeg tviler på) er nok til å motivere henne hun er så sjukt ubrukelig av seg.
Sist endret av bare_en_bruker; 12. februar 2018 kl. 08:24.
Litt skummelt å tenke på hva hun kan ha brukt den til før den ble sperret. At du ikke fikk den sperret umidelbart og at det ikke var kode på den er det jeg som arbeidsgiver ville vært mest kritisk til. Tenk på hvor mye penger man kan få ut av å bruke en telefon. Ringe utlandet (leie den ut til noen som ønsker å ringe hjem ) , betale parkering,andre betalingstjenester,ringe å utgi seg for å være fra selskapet,
Du har en bag med klær og stæsj som er hennes, send melding om at det går i søppla om mobilen ikke er levert innen rimelig tid.

Sitat av dggr Vis innlegg
Litt skummelt å tenke på hva hun kan ha brukt den til før den ble sperret. At du ikke fikk den sperret umidelbart og at det ikke var kode på den er det jeg som arbeidsgiver ville vært mest kritisk til. Tenk på hvor mye penger man kan få ut av å bruke en telefon. Ringe utlandet (leie den ut til noen som ønsker å ringe hjem ) , betale parkering,andre betalingstjenester,ringe å utgi seg for å være fra selskapet,
Vis hele sitatet...
At arbeidsgiver ikke sørger for at alle enheter til enhver tid ikke har låsekode må dem ta på sin kappe. Mye man kan gjøre, bl.a. at enhet ikke får tilgang til jobbmail og annet når kode er av
Sist endret av Grossie; 12. februar 2018 kl. 11:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Grossie Vis innlegg
At arbeidsgiver ikke sørger for at alle enheter til enhver tid ikke har låsekode må dem ta på sin kappe. Mye man kan gjøre, bl.a. at enhet ikke får tilgang til jobbmail og annet når kode er av
Vis hele sitatet...
Da synser vi det samme
Men hva om han ikke har like fornuftige arbeidsgivere?

Helt klart best å ikke ljuge for mye. Men du trenger ikke nødvendigvis brette ut om hvilken sammenheng dette skjedde i. Tar det seg virkelig så dårlig ut at du var på en nach og mobilen ble stjålet? Det er ikke vanlig å ha full kontroll på et nach til en hver tid. Jeg hadde ikke stilt særlig mye spørsmål ved den historien.

Har du noe update på hvordan det gikk i dag?
Skrev til henne i går kveld en del meldinger om viktigheten av at jeg fikk denne telefonen osv. Hun har nå akkurat lest disse meldingene (er i hvert fall merket av som lest på FB). Men hun har ikke svart på dem, men jeg har nå skrevet igjen at jeg må få ordnet den telefonen. Tviler på at hun kommer til å svare eller ordne opp i det, men håper jeg blir positivt overrasket.

Planen er i all fall å melde i fra på jobb i morgen tidlig om den telefonen ikke skulle dukke opp, og forklare det litt som det er egentlig. Også levere alt som er hennes en plass hvor hun kan hente det, også bare blocke henne ute av verden, og aldri ha noe med henne å gjøre noen sinne igjen.
Vet ikke hvor fucked up dama er jeg, men tjangsen er vell god for att det første hun gjorde etter å ha letta deg var å selge den telefonen for noen skarve hundringser.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Vet ikke hvor fucked up dama er jeg, men tjangsen er vell god for att det første hun gjorde etter å ha letta deg var å selge den telefonen for noen skarve hundringser.
Vis hele sitatet...
Tror sjansen er større for at hun har rotet den bort faktisk. Vet ikke hvor lett selgelig telefoner er i dag heller (med dagens muligheter for sporing og slikt).

Sitat av dggr Vis innlegg
Litt skummelt å tenke på hva hun kan ha brukt den til før den ble sperret. At du ikke fikk den sperret umidelbart og at det ikke var kode på den er det jeg som arbeidsgiver ville vært mest kritisk til. Tenk på hvor mye penger man kan få ut av å bruke en telefon. Ringe utlandet (leie den ut til noen som ønsker å ringe hjem ) , betale parkering,andre betalingstjenester,ringe å utgi seg for å være fra selskapet,
Vis hele sitatet...
Bekymrer meg ikke så mye på slikt misbruk, mer på at hun har ringt alle de verste dophauene i byen, som ikke er helt bra. Telefonen er forsåvidt sperret (men var tregt ute med å gjøre det).
Sist endret av bare_en_bruker; 12. februar 2018 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om telefonen fortsatt ikke er kommet til rette, og du fortsatt ikke har sperret telefonen og koblingen opp mot jobb så bør du gjøre det ASAP.

At en mister telefoner skjer i ny og ne. Men at du her ikke har gjort tiltak for å hindre videre tap for arbeidsgiver er faktisk graverende.

Du vet ikke hvem som har telefonen og du vet ikke hva de bruker den til. Du kan påføre arbeidsgiver tap i forbindelse med telefonutgifter, tjenesteutgifter, misbruk av telefonnummer, tilgang til interne data, kunderegister, e-poster osv. Du kan og dra inn arbeidsgiver inn i andre kriminelle forhold ved at telefonen misbrukes.

Hadde eg vært din arbeidsgiver så hadde du på dette tidspunktet hatt ett alvorlig tillitsbrudd. Ikke akseptabelt.
Sitat av nomore Vis innlegg
Om telefonen fortsatt ikke er kommet til rette, og du fortsatt ikke har sperret telefonen og koblingen opp mot jobb så bør du gjøre det ASAP.

At en mister telefoner skjer i ny og ne. Men at du her ikke har gjort tiltak for å hindre videre tap for arbeidsgiver er faktisk graverende.

Du vet ikke hvem som har telefonen og du vet ikke hva de bruker den til. Du kan påføre arbeidsgiver tap i forbindelse med telefonutgifter, tjenesteutgifter, misbruk av telefonnummer, tilgang til interne data, kunderegister, e-poster osv. Du kan og dra inn arbeidsgiver inn i andre kriminelle forhold ved at telefonen misbrukes.

Hadde eg vært din arbeidsgiver så hadde du på dette tidspunktet hatt ett alvorlig tillitsbrudd. Ikke akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Telefonen er sperret, men var dum i å ikke sperre den asap, som jeg burde ha gjort, men den telefonen på en måte var eneste muligheten min til å få tak i denne jenta for å få tilbake telefonen igjen. Burde jo selvfølgelig handlet helt annerledes, men har i hvert fall lært, og forhåpentligvis så går det greit ovenfor jobben også, og da må jeg bare ta mine forhåndsregler til neste gang, i det å aldri selvfølgelig la noen bruke jobbtelefonen (helt utrolig idiotisk av meg å gjøre det selvfølgelig, men jaja), og ha kodebeskyttelse på telefon da. Og ikke ha den lett tilgjengelig, og ikke slippe inn dophoder i leiligheten min, ja kanskje ikke ha noe med dophoder å gjøre i det store og hele.
Sitat av nomore Vis innlegg

Hadde eg vært din arbeidsgiver så hadde du på dette tidspunktet hatt ett alvorlig tillitsbrudd. Ikke akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Ikke bra. Og nå er mandagen gått og det tenkes fortsatt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ikke bra. Og nå er mandagen gått og det tenkes fortsatt.
Vis hele sitatet...
Ferdig og tenke, men ja, jeg var nok dum for å i det hele tatt tro at hun orker å ordne opp i de problemer hun skaper.

Anyways, takk Freak, og beklager for en super teit tråd.
Sørg og for å informere IT på jobben din om det, så de evnt kan fjernslette den dersom de har slike funksjoner.

Alternativt om dere ikke har det, ta opp problemstillingen. Slike funksjoner koster svært lite og gir en ekstra trygghet med å redusere risikoen for at data kommer på avveie.