Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6376
Hei freaks!

Jeg har vært inne på utdanning.no og kikka litt, og har funnet at det å bli siviløkonom er noe jeg kunne tenkt meg (foreløpig i hvert fall).

Akkurat nå går jeg andre året på videregående (studiespes med samfunnsfag) og jeg har S matte. Jeg vet altså at jeg kan utdanne med til å bli dette hvis jeg vil, og at det i så fall bare ville vært karakterene mine som er avgjørende.

For det første, så lurer jeg på om jeg burde utdanne meg til å bli siviløkonom. Vil denne utdanningen (master) gi med mulighet til å få et yrke som vil være relevant når jeg er ferdig?

For det andre, så lurer jeg på hvilken skole jeg burde satse på. Det første jeg tenkte meg var BI i Oslo, b.la. fordi jeg tror det ville vært kult å bo/studere i hovedstaden, men etter litt tenking fant jeg ut at jeg kanskje heller ville gått på en annen skole. Det er i grunn mest fordi jeg fant ut at den ikke var like ettersøkt som andre skoler, i tillegg til at jeg ville havnet i gjeld.

Håper å høre fra noen som har gått eller tenker seg denne utdanningen.
Det utdannes veldig mange økonomer, men samtidig kan de brukes til mye rart. Men ikke forvent å bli Harvey Specter selv om du er siviløkonom (feks fra Hamar eller Gjøvik osv). Går på NHH selv og synes det er en fantastisk skole. Trives veldig. Finnes en del info om siviløkonomutdanningen på diskusjon.no, verdt å ta en titt.

BI er en god skole, men synes ikke det er verdt den ekstra studiegjelden. Det er et par andre gode skoler, hmmm feks Handelshøyskolen i Trondheim, kanskje HiOA, Stavanger og Molde. Vet at en slik påstand burde kreve litt mer kilder men... Folk fra andre skoler sier de sliter veldig når de starter på masteren på NHH (dette gjelder egentlig alle skoler bortsett fra Trondheim). Det er derfor litt forskjell på hvilken skole du går på. 75% av NHH-studentene har jobb før de er ferdige med studiet, og ca 95+% tror jeg har jobb noen mnd etter studiet. Snittlønna er også høyere enn for andre skoler.

Det aller viktigste med NHH er likevel at skolen samler de beste studentene (trenger 55+ poeng tror jeg). Det blir et spesielt miljø, og med en fantastisk studentforening blir det en unik opplevelse. (Har studert ved de fleste andre store utdanningsinstitusjoner i Norge i tillegg).
Sist endret av Chronic420; 31. august 2017 kl. 01:23.
Ikke glem handelshøgskolen i Bodø. De har levert siviløkonomer i flere tiår.
Siviløkonom er en svært allsidig grad og om du senere skulle feks ønske noe annet så er det en grad som matcher alt fra "ingenør og it til øyelege"
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ikke glem handelshøgskolen i Bodø. De har levert siviløkonomer i flere tiår.
Siviløkonom er en svært allsidig grad og om du senere skulle feks ønske noe annet så er det en grad som matcher alt fra "ingenør og it til øyelege"
Vis hele sitatet...
Øyelege?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ikke glem handelshøgskolen i Bodø. De har levert siviløkonomer i flere tiår.
Siviløkonom er en svært allsidig grad og om du senere skulle feks ønske noe annet så er det en grad som matcher alt fra "ingenør og it til øyelege"
Vis hele sitatet...
Sant nok! Bodø er en av OG's, men har merkelig nok ikke hørt noe om dem, noe som skjer der eller noen som er derfra. Har ikke hørt om folk på NHH som er fra Bodø heller. Men er klar over at det ikke sier noe som helst.

On a side note har NHH starta med en business analytics-profil. Du lærer programmering i Python, SQL, R, jobbe med store datasett (big data) og behandling av data. Kommer nok fler fag til neste høst. En del professorer er veldig engasjert, så hvis du vil kan du holde på med machine learning også (altså gå litt utover pensum, men du vil få veiledning; vet om minst en gruppe som skriver mastergrad om machine learning. Altså lager egen kode osv, ikke bare svada om ML). Kommer du gjennom deg en sånn grad med bra karakterer skal man nok finne seg en god jobb.
Sist endret av Chronic420; 31. august 2017 kl. 15:04.
Anonym bruker
"Firkantet Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du ikke kommer inn på siviløkonom linje i starten og heller velger å ta bachelor så søke master vil jeg anbefale deg til å ikke gå på BI før eventuell master, er ikke vits å betale for BI ( bachelor), når du heller kan ta det gratis og fortsatt søke deg der du vil etterpå.

Som 3.års økad student vil jeg dog ikke anbefale deg til å bli økonom nå for tiden , det er alt for mange som blir det mtp hvor mange jobber det er ( tror mangen velger det siden de ikke vet helt hva de skal studere og bare går på økonomi siden det høres cashmony ut).
Du kan nok få jobb, men sivøk er ikke like prestige som det var for en 15-20 år siden imo.
Om det er penger du vil dra inn så gå heller for noe innen programming/data og lag deg noe smart. Det hadde vartfall jeg gjort om jeg ikke allerede var på 3.året.

Mitt beste tips til deg er at du ikke fucker up vgs, det er kjipt når du ikke kan velge og vrake hvor du har mest lyst å gå.

Lykke til ( :
Har nettop gjennomført mitt første år på økonimibachelor ved Copenhagen Business School (CBS) i Købenahavn, og skal nedover og starte år 2 til uka. Har blandede følelser om faget. For min egen del valgte jeg økonomi for mulighetene det kan gi meg i framtiden, ikke for interesse for faget. Det har jeg følt på dette året, så skal du søke økonomi vil jeg anbefale å ha en viss interesse for selve teorien. Vil heller ikke anbefale å studere økonomi om du gjør dette kun fordi du vil bli rik, da blir det fort kjedelig.

Det er veldig mange som studerer økonomi for tiden, så tanken min var at jeg måtte gå på en av de beste skolene om jeg skulle ha en fordel. NHH er som kjent best i Norge (best som i høyst rangert), og CBS ligger ca. likt på rankingene. Noe under finner man andre norske skoler som NTNU og BI. Kom inn på både NHH og CBS, men valgte CBS da jeg gjerne ville litt lengre ut i verden. Tror også internasjonal erfaring kan komme godt med. Skal man inn på NHH må man ha ca 53 poeng førstegangs, mens CBS har noe mer overkommelige opptakskrav på oppunder 5ern, avhengig av linje. Begge er gratis, med integrert/garantert master, og CBS har linjer på både dansk og engelsk.

Kan anbefale CBS på det varmeste, og har helle ikke hørt annet enn godt om NHH. NTNU er også etter mitt inntrykk på veg opp etter fusjonen. Men skal du bli siviløkonom må du forberede deg på 5 år med økonomi og da bør du være interessert i det.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ikke glem handelshøgskolen i Bodø. De har levert siviløkonomer i flere tiår.
Siviløkonom er en svært allsidig grad og om du senere skulle feks ønske noe annet så er det en grad som matcher alt fra "ingenør og it til øyelege"
Vis hele sitatet...
Matematikken som kreves for å bli siviliøkonom kan kanskje likestilles med en ingeniør, men de vil mangle kunnskaper om fysikk, og en sivilingeniør vil være på et helt annet nivå både i matematikken og fysikken(gitt at vi tar høyde for antall år ved høyere utdannelse). Hvorfor du drar inn øyeleger får du selv svare for, men jeg tror ingen med kunnskap innen optometri vil si seg enig.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Det aller viktigste med NHH er likevel at skolen samler de beste studentene (trenger 55+ poeng tror jeg). Det blir et spesielt miljø, og med en fantastisk studentforening blir det en unik opplevelse. (Har studert ved de fleste andre store utdanningsinstitusjoner i Norge i tillegg).
Vis hele sitatet...
De beste? Du må nok begrense det til beste karakterene fra VGS som valgte økonomi/finans/ledelse om du skal ha håp om å uttale deg korrekt. En god del andre studier krever både høyere snitt og/eller høyere karakterer innen matematikk eller andre fag NHH studenter ikke har krav om. Det sagt er ikke karakterer fra videregående verdt særlig da jeg har sett mang en student med snitt godt over mitt, og studenter fra NHH som feilet miserabelt ved sivilingeniørstudier. Mange skoleflinke, meg inkludert nyter godt av VGS karakterer, men det er ingen garanti for at man faktisk kan sitt fagfelt. Denne sirkelrunken rundt at de beste kommer inn på "prestisjetunge studier", og dermed er de beste, er noe vi burde legge fra oss. Det er mer enn nok av kompentente personer som kan tilegne seg matematikken til en siv.øk. eller siv.ing. student på kort tid, som ikke kom inn fordi de ikke likte indoktrineringen dagens skolesystem krever. "De beste" bør reserveres for de som faktisk er best, ikke de som taklet videregående skole best.
Sitat av ImDazedM8 Vis innlegg
Øyelege?
Vis hele sitatet...
Ja nå mente jeg ikke det bokstavelig altså. Mente det mer sånn at en siviløkonom som senere feks tar en teknisk utdanning ie ingeniør, studerer IT eller nesten hva som helst annet av høyere utdanning vil kunne dra veksler på siv-øk graden i større eller mindre grad. Selv en øyelege som feks skal drive for seg selv ville kunne hatt nytte av siv.øk bakgrunn mtp oppstart, kjennskap til regnskap etc.

Ingeniører kommer ofte i lederstillinger, ofte kanskje uten noen direkte fartstid med økonomiske fag i praksis. En siv-øk vil i bunn vil hjelpe der. Samme med ledelsesfagene, finans etc.

Nå mener jeg ikke at øyeleger bør være siv.øk for å kunne drive for seg selv, eller at en ingeniør i lederstilling må ha siv-øk det var et forsøk på å vise allsidigheten til siv-øk, slik at selv om ts skulle finne ut senere at han ikke ønsker å jobbe innen sitt fagfelt så er ikke utdanningen bortkastet.
Sist endret av frtoretang; 1. september 2017 kl. 18:06.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De beste? Du må nok begrense det til beste karakterene fra VGS som valgte økonomi/finans/ledelse om du skal ha håp om å uttale deg korrekt.
Vis hele sitatet...
Okay, er forsåvidt enig med deg. Var litt upresis. Men jeg tør påstå at det er Norges mest aktive, og kanskje beste, studentforening. Om det er fordi NHH har «de beste» studentene er det ingen som vet. NTNU har tilsvarende bra miljø, men det er litt annerledes når en studentforening av omtrent like stor omfang er drevet av mange færre studenter. Mange på NHH har fem års erfaring med frivillig organisasjonsarbeid som går ut på IT, ledelse, organisering, samfunnsengasjement, politikk osv. Dette vektlegges under rekruttering i arbeidslivet, samt at man rett og slett har mer erfaring enn studenter som ikke har vært like aktiv. NHHS har en omsetning på 15-25 millioner i året, og UKEN, Bergen Challenge og NHH-symposiet drives av over tusen frivillige studenter. Samtidig er det over 130 ulike grupper i studentforeningen. Skolen har 3000 studenter, der omtrent halvparten er aktiv i studentforeningen.

Ta en titt på hvem som får de mest prestisjefulle jobbene, så er det gjerne indøk fra NTNU og sivøk fra NHH.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ta en titt på hvem som får de mest prestisjefulle jobbene, så er det gjerne indøk fra NTNU og sivøk fra NHH.
Vis hele sitatet...
Jeg tar gjerne en titt på dette. Hvilken kilde har du dette fra?
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av PleasureMonkey Vis innlegg
Har nettop gjennomført mitt første år på økonimibachelor ved Copenhagen Business School (CBS) i Købenahavn, og skal nedover og starte år 2 til uka. Har blandede følelser om faget. For min egen del valgte jeg økonomi for mulighetene det kan gi meg i framtiden, ikke for interesse for faget. Det har jeg følt på dette året, så skal du søke økonomi vil jeg anbefale å ha en viss interesse for selve teorien. Vil heller ikke anbefale å studere økonomi om du gjør dette kun fordi du vil bli rik, da blir det fort kjedelig.

Det er veldig mange som studerer økonomi for tiden, så tanken min var at jeg måtte gå på en av de beste skolene om jeg skulle ha en fordel. NHH er som kjent best i Norge (best som i høyst rangert), og CBS ligger ca. likt på rankingene. Noe under finner man andre norske skoler som NTNU og BI
Vis hele sitatet...
Det er ikke korrekt at NHH er høyere rangert enn BI. Men jeg kan gå med at de muligens har en litt høyere status innad i Norge blant enkelte arbeidsgivere. Det kan også være verdt å nevne det åpenbare faktum at BI har større økonomiske ressurser, og derfor i mange tilfeller kan tilby høyere standard på fasiliteter, foredragsholdere osv.

http://rankings.ft.com/businessschoo...-rankings-2016
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg tar gjerne en titt på dette. Hvilken kilde har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Det finnes vel ikke noen kilder på sånt (forskning eller avisartikler). Dessuten er det vanskelig å definere hva som er prestisjefullt og hva som er de beste jobbene. Men hvis jeg tar meg tid en gang, skal jeg lage en oversikt. Det er bare basert på egen (uvitenskapelig) research. Ta en titt på hvem som har toppstillinger i de største selskapene. Ta en titt på hvem som får internship i disse selskapene. Se hvem som får scholarships osv. Dette finner man på nettsidene til selskapene, LinkedIn og Facebook. Dessuten har jeg snakket med HR og ledere i en del slike firmaer, og spurt dem. Her kan du lese om at CEO Visma mener indøk NTNU er mer attraktivt enn NHH. Synes han implisitt sier at de to er de mest ettertraktede utdanningene hos arbeidsgivere. Til sist har jeg fulgt med over flere år, men det kan jo tenkes at mitt inntrykk er forvrengt.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Det finnes vel ikke noen kilder på sånt (forskning eller avisartikler). Dessuten er det vanskelig å definere hva som er prestisjefullt og hva som er de beste jobbene. Men hvis jeg tar meg tid en gang, skal jeg lage en oversikt. Det er bare basert på egen (uvitenskapelig) research. Ta en titt på hvem som har toppstillinger i de største selskapene. Ta en titt på hvem som får internship i disse selskapene. Se hvem som får scholarships osv. Dette finner man på nettsidene til selskapene, LinkedIn og Facebook. Dessuten har jeg snakket med HR og ledere i en del slike firmaer, og spurt dem. Her kan du lese om at CEO Visma mener indøk NTNU er mer attraktivt enn NHH. Synes han implisitt sier at de to er de mest ettertraktede utdanningene hos arbeidsgivere. Til sist har jeg fulgt med over flere år, men det kan jo tenkes at mitt inntrykk er forvrengt.
Vis hele sitatet...
Stiller meg kritisk til at din eneste konkrete kilde ikke bare stammer fra en studentavis for NHH, men at den i tillegg ikke backer opp din påstand overhodet. Artikkelen du referer til er jo intet annet enn direkte kritikk av studietilbudet til handelshøyskolen, så skjønner ikke helt hva du sikter til her.