Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  204 28288
La oss si at jeg tar samme utdanning som en mann med russisk opprinnelse som oppfører seg som en jævla mafia, hater jøder og homofili og tyr veldig lett til vold. Han har opp til flere ganger begynt å slå etter meg og kalt meg "jævla homse" (ikke så veldig seriøst, men fortsatt så hardt at det gjør ganske vondt.) han oppfører seg rett og slett som en ufordragelig komplett idiot, og jeg kan ikke fordra han. Gir blanke i hva som skjer med han. Han fortjener intet, i mine øyne.

Jeg vet at han driver med mye ulovligheter, blant annet salg/besittelse av hasj, amfetamin og fake ID's.

Lurer på om det er verdt det å tyste på han for å få han så langt ut av hverdagen min (og resten av oss som omgår han daglig) som mulig.
Hva er straffen for disse ulovlighetene? Og sist men ikke minst kan det slå tilbake på meg?
Snakk med lærerne, få ham utvist fra skolen.
Greit du hater han, men la det gå sin naturlige gang. Slutt å omgås med han, og helst ikke tyst. Det er min mening hvertfall!
Kriminell søppelfyr? Gjør meg en tjeneste; Ring snuten...
Vell går du til lærern med ikke mer en påstander om det du sier er det ikke sikkert det skjer så mye.

Enten må du finne en smart måte å få han busted for salg av dop (vanskelig å gjøre noe med holdningene hans dessverre), eller så må du gjøre som daa sier: holde kjeft og prøv å ha minst mulig me karn og gjøre.

Vil kanskje anbefale det siste.
En ting man kan risikere er å måtte møte opp og vitne mot vedkommende, dette tror jeg neppe vil være noe gunstig i din situasjon og jeg velger å tro det finnes mindre barnslige måter å gjøre opp.
Enten kan du ta en alvorsprat med vedkommende å si at du (dersom han slår deg på "gøy") ikke finner det nevneverdig morsomt, og dersom du er homofil og han hetser deg av den grunn sier vel det mer om han som orker å engasjere seg og bry seg om din homofilitet.
Du kan kontakte lærer, rektor eller andre ansatte ved skolen og forklare situasjonen. Jeg hadde dog ikke dratt frem hans fritidssysler med rusmidler og falske dokumenter i denne omgang. Jeg mistenker at det kan ende opp med å bite deg i baken.
Sitat av møkk Vis innlegg
En ting man kan risikere er å måtte møte opp og vitne mot vedkommende, dette tror jeg neppe vil være noe gunstig i din situasjon og jeg velger å tro det finnes mindre barnslige måter å gjøre opp.
Vis hele sitatet...
Mindre barnslig?
- Hvor ligger det barnslig å følge loven?
Jeg sa aldri at det var barnslig å følge loven. Jeg bare påpeker at det finnes mer "voksne" måter å gjøre opp med uenigheter og problemer en å luske bak ryggen til folk og i verste fall ende opp med å måtte møte som vitne og få en gjeng sinte russere på døra i etterkant.
Ring politiet som enhver lovlydig samfunnsborger ville ha gjort
Ring politiet, hater sånne folk!!! Vet selv om en, heldigvis går jeg ikke på skole med han. Men det var 3 jævlige år, ikke bare var han jævlig mot folk. Han drev også med mye hærverk på skolen.
hvor gamle er dere ?
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
JEG personelig hadde tysta! ikke at jeg hadde tysta på en writer, kun pga beef eller noe, men når han er en slik drittsekk, så ville jeg bare ringt purken!
Mann bør ikke tyste. Kjipt om han får vite at det var deg. Men drit i å omgås fyren. Si til han hva du syns om fyren.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er vel pr definisjon ikke tysting/angiveri med mindre man ikke tilhører samme gjeng/gruppe/whatever?

Hadde uansett ikke sovet dårlig over å tipse om søppeltryner man ikke har noe forbindelse med.
Da jeg gikk ett år på folkeskole hadde vi samme problem med en kar. Linja mi var på tur til ett fengsel, og mens vi ventet på å komme inn ( på ett sånt møterom ) ble det til at vi snakket litt om saken rundt bordet ( om dop på skolen osv ) mens en av vaktene satt i bakgrunnen.

Dagen etter kom det tlf til elevstyre ( som jeg satt i ) fra politiet på stedet om at de var tipsa av fengselet, og at de kom til å kjøre razzia på skolen i sammarbeid med styret.

Derfor har jeg en ide om at ett (evt flere ) anonyme tips til politiet ville hjelpe
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ring politiet som enhver lovlydig samfunnsborger ville ha gjort
Vis hele sitatet...
hurr durr.


Mitt beste råd er å ignorere det, ikke la hatet være der, det er ikke verdt en tanke.
Dagen han slår deg, sier du fra til rektor.
Sitat av ivingman90 Vis innlegg
hvor gamle er dere ?
Vis hele sitatet...
Tror han er enten 19 eller 20. Begge er myndige.

Ja, det er det jeg er redd for, at jeg ikke kan være anonym og det kommer en gjeng sinte russere å knivstikker meg. Jeg er langt i fra noen rasist, men skjønner ærlig talt ikke hva som foregår inni hodene til disse folkene. Ikke for å sette alle russere i samme bås selvfølgelig.

Dette gjør meg veldig usikker.
Skriv et anonymt brev til politiet om problemet ditt, å ønsk hjelp. Trenger ikke face noen for å tipse litt rundt.
Herregud trodde aldri det var så mange tystere her inne. Hadde heller latt naturen gått sin gang som noen nevnte over her, med den stilen han kjører får han nok en greiere straff av andre enn i beste fall en mindre dom av politiet. Han har vært slem med deg på skolen, så da tar du det opp med skolen. Det andre har ingenting med deg å gjøre og kan i verste fall ende opp med å koste deg enda mer enn bare litt juling.
Sist endret av Omaha; 17. november 2010 kl. 23:24.
KLIN TINN!

neida.. men han kommer nok til å få en på trynet snart, om han fortsetter sånn. That's nature.
Hva er det med denne fanatiske motstanden mot "tysting"? Har dere lært dette fra film, og tror det skal være sånn, eller? Hvordan hadde samfunnet sett ut hvis folk ikke hadde fortalt/tipsa politiet om noe? Jeg ringer selvsagt ikke politiet hvis en kollega av meg forteller at han smugla ei spritflaske, men hvis vedkommende var voldelig og kriminell er jeg ikke så idiot at jeg holder det for meg selv.
Man tyster ikke. Uansett. Løs det på en annen måte.
Sitat av GiantToaster Vis innlegg
Man tyster ikke. Uansett. Løs det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
kan du forklarer litt hvorfor man ikke skal tyste ?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva er det med denne fanatiske motstanden mot "tysting"? Har dere lært dette fra film, og tror det skal være sånn, eller?
Vis hele sitatet...
Hans kriminelle handlinger på fritiden er ikke samme sak som hans voldelige tendenser i skolegården. Dette er en sak for rektor.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Hans kriminelle handlinger på fritiden er ikke samme sak som hans voldelige tendenser i skolegården. Dette er en sak for rektor.
Vis hele sitatet...
Helt rnig, men for at rektor skal ha muligheten til å gjøre noe med problemet må rektor få beskjed om problemet. Dermed må noen si fra, eller "tyste" som noen wannabe-gangsta-muddafukkas kaller det.
Sitat av GiantToaster Vis innlegg
Man tyster ikke. Uansett. Løs det på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Spar oss. Det er ikke alle som identifiserer seg så mye med de tåpelige ghettonormene der at de i enhver situasjon ser på politiet som samfunnsfiende nummer 1. Hvorfor i all verden skal man følge kriminelle normer når man ikke er kriminell selv? Det er bare de dummeste og minst ressurssterke kriminelle som gjør det uansett, med andre ord ressurssvake ghettounger som lever isolert fra resten av virkeligheten. Normalt oppegående folk forstår at politiet er en potensiell ressurs, uansett om man er kriminell selv eller ikke.
Han kommer nok ikke til å få noe serlig mer en et lite smekk på hånleddet av snuten... værre for deg når han finner ut at du tystet
hvis du hadde blitt snitcha på bare fordi noen wainer over at de blir slått i skuldra, å derfor selger du hasj å mekker fake id's så hadde du sikkert blitt ganske sur å banka drittn ut av'n right?
Det beste "i mine øyne" er å poste personopplysningene hans på 4chan.org Post tlf mail adresse etc. Fin måte å ta hevn.
Sitat av Refshal Vis innlegg
Det beste "i mine øyne" er å poste personopplysningene hans på 4chan.org Post tlf mail adresse etc. Fin måte å ta hevn.
Vis hele sitatet...
Nei, bare nei.
Anonym tlf eller anonymt brev med alle opplysninger om han hva han gjør osv. de kommer kanskje til å følge med han litt for se om de kan ta han på fersken els.

Vi kan kalle det for ett tips!
Si feks hvor han dealer og når dette pleier som regel å skje hvis det er mulig.
Sitat av Alden Vis innlegg
Si feks hvor han dealer og når dette pleier som regel å skje hvis det er mulig.
Vis hele sitatet...
Fordi at når man dealer da står man på sitt faste gatehjørnet? Selv om man hører mye om det så er det heller tvilsomt. Ingen av alle jeg kjente i Bergen som dealet som noensinne sto på gaten og solgte.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Nei, bare nei.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Fin måte det da(Hvis personen fortjener det)
Tyst på idioten, hvis det er mulig kan du gjerne få tak i bevis (bilde/lyd) som bekrefter at han driver med det du nevner, skaffer du dette - og gir det til politiet.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Hvorfor? Fin måte det da(Hvis personen fortjener det)
Vis hele sitatet...
Fordi 4chan er fult av idioter som tror internett er internett. Det finnes trossalt en virkelighet på hver side av skjermene. Ingen av de skjønner at det de gjør, kan få store konsekvenser.
Sist endret av Pumpkin; 18. november 2010 kl. 14:38.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av drittsekken Vis innlegg
JEG personelig hadde tysta! ikke at jeg hadde tysta på en writer, kun pga beef eller noe, men når han er en slik drittsekk, så ville jeg bare ringt purken!
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er dette for et uforståelig språk?

Kan jeg få lov til å minne deg om regel 13 og 14?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Hva med å melde han på "Bully beatdown" på MTV?
I sånne/liknende tilfeller velger nå jeg å stole på karmaen jeg. Om han ikke må svare for sine handlinger før, så innbiller jeg meg at sånne gjenfødes som mygg med ryggmargsbrokk...
Sånne saker blir jo alltid en vurdering for den det gjelder(deg i dette tilfellet).

Er han virkelig uutholdelig, så gjør hva du må. Men husk at hverdagen din kan bli rimelig kjip dersom du blir utpekt som tysteren. Ikke bare pga repsalier fra denne fysakken, men også fra et ukjent antall av hans venner/slekt/etc... Og ikke minst... Er ikke velansett akkurat å være en tyster. De fleste ser ned på en tyster.. Selv om de kanskje er enige i at vedkommede fortjener å sone ell noe, så kommer de ubevisst til å tenke "tyster" når det kommer til deg..
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden er dette for et uforståelig språk?

Kan jeg få lov til å minne deg om regel 13 og 14?
Vis hele sitatet...
Er ikke dette ganske vanlig slang?

Jeg ser hensikten med reglene, men dette ble litt arrogant i mine øyne..

OT:
Å anmelde noen til politiet er ikke det samme som å tyste. Tror allikevel du ikke kommer langt, om du kun "vet" at han driver med ulovligheter. En bedre vei er igjennom skoleadminstrasjonen.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Herregud trodde aldri det var så mange tystere her inne. Hadde heller latt naturen gått sin gang som noen nevnte over her, med den stilen han kjører får han nok en greiere straff av andre enn i beste fall en mindre dom av politiet. Han har vært slem med deg på skolen, så da tar du det opp med skolen. Det andre har ingenting med deg å gjøre og kan i verste fall ende opp med å koste deg enda mer enn bare litt juling.
Vis hele sitatet...
Hele ordet "tyster" blir jo brukt grovere enn Jenna Jameson på sitt karrieremessige høydepunkt. Det er en forskjell på å angi noen man har visse ærlighetsforpliktelser til, og å bruke de rette kanalene for å fjerne et samfunnsproblem fra sitt nærvær. Kan du fortelle meg en bedre måte å bli kvitt fyren på enn å la politiet ta seg av det? Politiet er tross alt den eneste instansen som kan sanksjonere fyren, og hvis man prøver å ta det i egne ender man enten opp hos politiet selv eller med mye større problemer enn i utgangspunktet. Dere som kauker "tyster, tyster" har sannsynligvis aldri vært i samme situasjon selv, og tror på det glorifiserte bildet av selvtekt dagens gangsterkultur forhelliger så jævlig.

Jeg vil si meg enig i at et anonymt tips til politiet er the way to go her. Så er det bare å krysse fingrene for at det er en mindre scumbag å bry seg om i fremtida.

edit: ser at både DonTomaso og mentalmelt kom meg i forkjøpet på side 2 av tråden. my bad
Sist endret av Hedges; 18. november 2010 kl. 16:09.
Må si meg enig med Hedges ("Det er en forskjell på å angi noen man har visse ærlighetsforpliktelser til, og å bruke de rette kanalene for å fjerne et samfunnsproblem fra sitt nærvær"). Men.. Denne Spetznas-wannabe'n ser kanskje ikke på det sånn. Men mener fortsatt det blir en vurderingsak.

Beste hadde vært om du kjente en på skolen som var en både større, styggere og skumlere fisk enn det Herr-Spetznas er. En som kunne fortalt han hvordan en oppfører seg.
Sånne bøller tror som regel at de er sjef i hierarkiet rundt seg. Og forblir bøller helt til noen viser dem plassen sin.
Rule of honor: du skal ikke tyste, ikke en gang på din værste fiende. Ikke til politiet, ikke til noen.
Ta saken i egne hender, egner seg best, da vil han mest sannsynlighvis slutte å kødde med deg.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Rule of honor: du skal ikke tyste, ikke en gang på din værste fiende. Ikke til politiet, ikke til noen.
Ta saken i egne hender, egner seg best, da vil han mest sannsynlighvis slutte å kødde med deg.
Vis hele sitatet...
Kom deg vekk herifra. "Rule of Honor" er bullshit i denne sammenligningen. Nå stikk.
Finnes ikke værre folkeslag en Tystere.. hvorfor ikke bare sette han på plass? å tyste for å ta hevn må være det feigeste jeg har hørt om ... å husk hvis du tyster til politiet å sier hvem du er, så finner han du tyster på det ut..
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Rule of honor: du skal ikke tyste, ikke en gang på din værste fiende. Ikke til politiet, ikke til noen.
Ta saken i egne hender, egner seg best, da vil han mest sannsynlighvis slutte å kødde med deg.
Vis hele sitatet...
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Finnes ikke værre folkeslag en Tystere.. hvorfor ikke bare sette han på plass? å tyste for å ta hevn må være det feigeste jeg har hørt om ... å husk hvis du tyster til politiet å sier hvem du er, så finner han du tyster på det ut..
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Gi meg en eneste god grunn! "Fordi det bare er sånn" er ikke en god grunn. "Fordi de ikke tyster på folk in tha hood" er heller ikke en god grunn.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Finnes ikke værre folkeslag en Tystere.. hvorfor ikke bare sette han på plass? å tyste for å ta hevn må være det feigeste jeg har hørt om ... å husk hvis du tyster til politiet å sier hvem du er, så finner han du tyster på det ut..
Vis hele sitatet...
Jess, "sett på plass" en person man finner truende. Darwin-award incoming.
Gjennom skolen/rektor?

DER vil han få en smekk på fingeren, og ingenting annet.

Politiet derimot, kan gi besøk- og brevforbud bl.a.. Greit, dette er ingen fysiske sperrer, men gir personen en regel. Om han bryter dette, får det konsekvenser.

Derfor, om du skal ta tak i dette, burde du enten gjøre opp face2face. Be han slutte med det. Ikke true..
Eller ha nok å komme med til Politiet slik at di ordner blandt annet besøksforbud.
Samfunn og grupper med sterk "ikke tyst"-kultur har en sterk tendens til å være gjennomført søppel. Det går for både ransmenn, pedofile grupperinger som den katolske kirke, korrupte afrika-land og storbedriftene som regelrett raner systemet. Dritt og søppel skal ut i lyset hvor det kan gjøres noe med - ikke næres.

Det kan godt være ting man ikke bør tyste om, å være sladrehank. Jeg tyster uten betenkelighet på kamerater som kunne ha voldtatt noen men nekter ta ansvar. Jeg tyster også lett på kriminelle som truer meg. Å hjelpe til ansvarsløshet er jeg imot. Om det er en situasjon der tysting ville gjøre alt verre så klart det kan la seg gjøre la vær.

Men den gangsta-holdning om "du tyster bare ikke!" er søppel.
Sist endret av Kinseek; 18. november 2010 kl. 17:31.
Sitat av Refshal Vis innlegg
Det beste "i mine øyne" er å poste personopplysningene hans på 4chan.org Post tlf mail adresse etc. Fin måte å ta hevn.
Vis hele sitatet...
hva slags spennende side er 4chan.org ?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Finnes ikke værre folkeslag en Tystere.. hvorfor ikke bare sette han på plass? å tyste for å ta hevn må være det feigeste jeg har hørt om ... å husk hvis du tyster til politiet å sier hvem du er, så finner han du tyster på det ut..
Vis hele sitatet...
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Rule of honor: du skal ikke tyste, ikke en gang på din værste fiende. Ikke til politiet, ikke til noen.
Ta saken i egne hender, egner seg best, da vil han mest sannsynlighvis slutte å kødde med deg.
Vis hele sitatet...
Den "regelen" der er så lavpannet at den får meg til å vri meg i stolen. Kan du vennligst forklare med rasjonelle argumenter hvorfor en person som blir plaget av en drittsekk ikke skal anvende politiet som hjelp? Tror du virkelig at normale mennesker har mer lojalitet overfor disse kriminelle miljøene enn de har overfor samfunnets egne moralske og lovbestemte normer? Forstår dere i det hele tatt hvorfor man liksom "aldri skal tyste"?

Det er fordi lukkede og tungt belastede kriminelle miljøer har, til tross for interne kriger, alltid hatt en felles fiende, nemlig politiet. Derfor er lojaliteten fiender i mellom større en lojaliteten man har til myndighetene. Dermed har det oppstått en "æreskode", som gjelder innenfor disse ghetto-og gangstermiljøene. Lever så dere i et slikt miljø? Tror dere trådstarter gjør det? Hva i all verden får dere til å tro at disse normene og æresbegrepene gjelder for mer eller mindre vanlige mennesker med respektable moralske verdier og sunn fornuft?

Ære my ass. Idioti er et mer passende begrep.
Sist endret av mentalmelt; 18. november 2010 kl. 17:32.