Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Legalisere cannabis?
Ja til legalisering for både medisinsk og rekreasjonell bruk 178 80,54%
Ja til legalisering for kun medisinsk 26 11,76%
Nei til legalisering 17 7,69%
Stemmegivere: 221. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  24 12924
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Kom gjerne med innspill og meninger
Det å spørre slike spørsmål på freak, er som en politisk intern undersøkelse om folkene ønsker 57 flere bomstasjoner..
10% har stemt nei til legalisering. Det betyr mest sansynlig at 10% her inne er fra den norske etteretningstjenesten, KGB.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dårlige alternativer, det er mange her som er for avkriminalisering men i mot legalisering.
Med en økt legalisering vil ikke bruken øke nevneverdig, noe vi kan se andre steder i verden. Den største forskjellen er at pengene går tilbake til samfunnet fremfor i lommene til kriminelle dealere som selger hva som helst til hvem som helst. Og det er jo noe alle bør støtte, men dessverre holder mange fortsatt fast på "stoltheten sin" og ønsker ikke å innrømme at de lot seg lure av propagandaen de ble servert i klasserommet og mediene.

Heldigvis får stadig flere en mer avslappet holdning til cannabis, så før eller siden det det også bli legalisert i Norge. Det handler mye om å bli godt nok opplyst og få et nyansert syn på planten, og nå som det skrives/vises mer om det vil folk flest forstå at en legalisering er det eneste riktige å gjøre dersom man ønsker å leve i et fritt samfunn.

At et fåtall mennesker relativt sett misbruker cannabis skal ikke gå utover alle andre som ikke gjør det, og er ikke et godt argument for å forby det. Kollektiv avstraffelse er ingen god løsning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg tipper at det blir lovlig i Norge ca 10 - 15 år etter at det har blitt lovlig i Sverige.
Regner også med at det ikke blir lov å røyke det på tradisjonelt vis.
Det er vanskelig å svare på. I bunn og grunn kunne -alt- vært legalisert, men det bunner ut i generell psykisk helse. Om folk klarer å sette grenser.

Det beste ville jo logisk sett vært å fått det statlig produsert, så det ble mest mulig rene varer. Da hadde folk visst hva de fikk i seg.

Men vi burde jo lære grundig rundt dette med rusbruk, etikk, helse og alt rundt dette helt fra barneskolen av. Og vi lærer fint lite rundt det. Det er mest lagt opp til underbevisst stigmatisering om at "man skal holde seg unna" og "rusmidler er for tapere" osv. "Være flink gytt/jente", bla bla bla. Altså sosial stigmatisering.

Nå er jo den logiske sannheten i livet at det ikke finnes noen gratis lunsj. Det finnes risiko ved all bruk av rusmidler. Men en annen realitet er at vi lever bare ett liv, og det er ikke psykologisk sunt å ikke få slippe seg løs litt av og til. En annen realitet er at vi er enkeltindivider, og vi skal få ha en rett til å bestemme over egen skjebne og liv. Om da et menneske bestemmer seg for å prøve et nytt rusmiddel, så burde all informasjon og rusmiddelet finnes lett tilgjengelig. Da tror jeg faktisk at sjansen for misbruk minsker betraktelig, enn hvis det hemmeligholdes og skjules. For da blir det ulovlig i tillegg, og da blir det bare enda mer fristende og spennende. Så får man paranoia og skyldfølelse oppå det samtidig, når det finnes alkoholiserte mennesker, som da blir med statens velsignelse. Og så klart den faktoren at man kan bli lurt, bli solgt noe enda verre enn man tror det er.


Der har du igjen enda en nyanse av det. Alkohol er legalisert, og er ett av de farligste rusmidlene. Men likevel er det alkoholiserte mennesker. Og det er jo ikke til å komme unna at det er mange lovlydige mennesker, og derfor er det maaaange flere prosent mennesker som drikker, og da står i fare for å havne i misbruk, enn om -alt- var legalisert. Da ville mange flere stått i fare for å havne i misbruk.

Og nettopp derfor mener jeg det ikke er forsvarlig å legalisere alt mulig enda. Da må vi få grundig opplæring i psykisk helse inn i skolen først. Lære om både psykososiale effekter og effekter i biologien i kroppen.


Ville folk flest hatt selvinnsikt nok til å ikke ta skadelige mengder av alle typer rusmidler, og holdt seg unna cocktaileffekt, om man legaliserte alle rusmidler? Det er meget vanskelig å svare på.
Men at staten henviser oss til Alkohol (som er gift og gjør folk hensynløse) fremfor cannabis, er i dag latterlig. Og noe man ikke kan ta seriøst.
Sist endret av OldSoulAquarius; 19. august 2019 kl. 06:15.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Men at staten henviser oss til Alkohol (som er gift og gjør folk hensynløse) fremfor cannabis, er i dag latterlig. Og noe man ikke kan ta seriøst.
Vis hele sitatet...
Staten oppfordrer ikke folket til å drikke. Det velger man selv. Men ja, at alkohol er lovlig gir jo et signal om å konsumere det. Allikevel vil jeg ikke skylde det helt på staten, men på drikkekulturen i samfunnet som har utivkla seg over århundrer. På sosiale angster, press, normalisering. Som vel først og fremst er folk/brukere sin skyld.


Jeg er for regulering av alkohol, men det hjelper ikke bare ved utsalget, noe må gjøres med selve kulturen og hvorfor alkoholkonsum er så normalt. Det må bli mer ut, sånn som siggen har blitt.

Jeg er nøytral i legalisering av hasj, men syntes avkriminalisering er et bedre alternativ enn legalisering. Legalisering hadde ført til at staten eller rike investorer fikk enerett på markedet og prisene, og det er ikke bare positivt for brukerne.

Medisinsk cannabis lovlig gir jeg et stort JA.
R.i.p 23.04.2021
Synes al bruk av narkotika ikke burte straffes , sånn som de fks har gjort i Portugal.ja det burte være en aldersgrense på samme måte som det er på alkohol og siggareter så man sparer de unges helse. Det at noen skal fortelle meg hva jeg kan putte i min egen kropp liker jeg dårlig! Men jaja dette er ikke komunist praten så jeg skal ikke gå dypere in på hva jeg mener om den norske stat...
CBD blir lovlig i Norge før nyttår. Det blir tillatt med dyrking av weed inntil 5 planter pr bolig fortløpende.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
CBD blir lovlig i Norge før nyttår. Det blir tillatt med dyrking av weed inntil 5 planter pr bolig fortløpende.
Vis hele sitatet...
Regner med du har kilder du kan linke til om dette?
Anonym bruker
"Forbannet Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes det egentlig et eneste argument som rettferdiggjør det å IKKE legalisere cannabis?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Finnes det egentlig et eneste argument som rettferdiggjør det å IKKE legalisere cannabis?
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes mange, i tillegg til at noen av dine egne argumenter sikkert ikke holder mål.
Avkriminalisering, yes.
Legalisering, nooooo.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Finnes det egentlig et eneste argument som rettferdiggjør det å IKKE legalisere cannabis?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å svare på. I bunn og grunn kunne -alt- vært legalisert, men det bunner ut i generell psykisk helse. 1 - Om folk klarer å sette grenser.

Det beste ville jo logisk sett vært å fått det statlig produsert, så det ble mest mulig rene varer. Da hadde folk visst hva de fikk i seg.

2 - Men vi burde jo lære grundig rundt dette med rusbruk, etikk, helse og alt rundt dette helt fra barneskolen av. Og vi lærer fint lite rundt det. Det er mest lagt opp til underbevisst stigmatisering om at "man skal holde seg unna" og "rusmidler er for tapere" osv. "Være flink gytt/jente", bla bla bla. Altså sosial stigmatisering.

3 - Nå er jo den logiske sannheten i livet at det ikke finnes noen gratis lunsj. Det finnes risiko ved all bruk av rusmidler. Men en annen realitet er at vi lever bare ett liv, og det er ikke psykologisk sunt å ikke få slippe seg løs litt av og til. En annen realitet er at vi er enkeltindivider, og vi skal få ha en rett til å bestemme over egen skjebne og liv. Om da et menneske bestemmer seg for å prøve et nytt rusmiddel, så burde all informasjon og rusmiddelet finnes lett tilgjengelig. Da tror jeg faktisk at sjansen for misbruk minsker betraktelig, enn hvis det hemmeligholdes og skjules. For da blir det ulovlig i tillegg, og da blir det bare enda mer fristende og spennende. Så får man paranoia og skyldfølelse oppå det samtidig, når det finnes alkoholiserte mennesker, som da blir med statens velsignelse. Og så klart den faktoren at man kan bli lurt, bli solgt noe enda verre enn man tror det er.


4 - Der har du igjen enda en nyanse av det. Alkohol er legalisert, og er ett av de farligste rusmidlene. Men likevel er det alkoholiserte mennesker. Og det er jo ikke til å komme unna at det er mange lovlydige mennesker, og derfor er det maaaange flere prosent mennesker som drikker, og da står i fare for å havne i misbruk, enn om -alt- var legalisert. Da ville mange flere stått i fare for å havne i misbruk.

5 - Og nettopp derfor mener jeg det ikke er forsvarlig å legalisere alt mulig enda. Da må vi få grundig opplæring i psykisk helse inn i skolen først. Lære om både psykososiale effekter og effekter i biologien i kroppen.

6 -
Ville folk flest hatt selvinnsikt nok til å ikke ta skadelige mengder av alle typer rusmidler, og holdt seg unna cocktaileffekt, om man legaliserte alle rusmidler? Det er meget vanskelig å svare på.
Stoffer som amfetamin, methamfetamin, heroin og kokain er ødeleggende og skadelige stoffer både fysisk og sosialt. De er alle svært avhengighetsskapende. Disse stoffer avler frem tunge kriminelle miljøer. De har ingen gode bivirkninger, altså de enger seg ikke som noen form for medisin.
Jeg mener at slike stoffer alltid skal betegnes som ulovelig narkotika og at besittelse, bruk og distribusjon skal straffes hardt (misbrukere i en vanskelig situasjon går litt utenfor her, de mener jeg skal hjelpes, ikke straffes enda mer).
Det bør gå en klar linje for hva som er ulovlig og hva som er akseptert i tråd med hvor skadelig og ødeleggende stoffene er.
Cannabis og psykedelika er på en annen planet i forhold til de overnevnte stoffene og burde aldri nevnes sammen under samme kategori.
Om disse stoffer brukes riktig så kan de faktiskt bidra med å bedre samfunnet og gjøre det tryggere.
Se bla om PTSD pasienter...
Om man tar f.eks cannabis eller moderat dose psykedelisk til rekreasjon, når man f.eks skal ut på byen og dermed bytter dette ut med store inntak av alkohol så blir sjansen mye mindre for at denne personen f.eks. våkner opp i glattcella pga. f.eks voldelig oppførsel.
Og ja, mye kan gå galt med LSD og sopp, derfor jeg sa moderat dose. Om det hadde vært lovlig og helt normalt å bruke rekreasjonelt og medisink/terapeutiskt. Så hadde dosering vært allmenn viten og det hadde vært ren dumskap og ta store doser når en skal ut på byen og være sosial. Ville blitt sett på som like dumt som å drikke seg full på sprit før en går på jobb.
Cannabis og psykedelisk gjør at folk beholder empati og fornuft. Faktisk, så kan de forsterke empati og medfølelse for andre mennesker, dette ville bidratt til et mye fredeligere liv på byen og med mer positivt sosialt samvær og glede.
Medisinsk cannabis erstatter mange andre farligere medisiner også, med lite eller ingen bivirkninger.

Så legalisering av cannabis og psykedelisk. Rekreasjonelt og medisinsk/terapeutisk: JA
Narktotika: NEI. Strengt ulovelig!!!
Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Stoffer som amfetamin, methamfetamin, heroin og kokain er ødeleggende og skadelige stoffer både fysisk og sosialt. De er alle svært avhengighetsskapende. Disse stoffer avler frem tunge kriminelle miljøer. De har ingen gode bivirkninger, altså de enger seg ikke som noen form for medisin.
Vis hele sitatet...
Beklager, men hva?
Vet du i det hele tatt hva du snakker om?
Har du gjort noen som helst reaserch for deg selv eller snakker du bare om ting du har hørt?

Jeg spør bare fordi at tre av de fire stoffene du lister har medisinske verdier, selv om de fleste i dag har blitt gjort om til syntetiske versjoner så endrer ikke det faktumet at uten flere av disse så hadde ikke vi hatt de medisinene vi har i dag og det finnes enda land som bruker mer tradisjonelle former av disse stoffene.

Neste gang du går til tannlegen, kanskje du må bore eller gjøre andre ubehagelige operasjoner så kan du be om få gjort det uten lokalbedøvelse, coca planten er ene å alene ansvarlig for at du kan gå til tannlegen uten å måtte vri deg i smerte.

Har du eller kjenner noen som har adhd?
For det finnes flere medisiner som inneholder amfetamin sulfat eller derivater av amfetamin og i norge har vi flere typer "lege amfetamin".

Heroin er ikke akkurat medisin for en frisk mann, men det finnes en haug av folk som er avhengig av det eller andre opiater og en god del som ikke responderer godt på alternativer eller avrusning, i andre land gis det diamorfin, altså ren Heroin til opiat avhengige som et siste alternativ for å kunne gi disse menneskene et bedre liv.

Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Jeg mener at slike stoffer alltid skal betegnes som ulovelig narkotika og at besittelse, bruk og distribusjon skal straffes hardt (misbrukere i en vanskelig situasjon går litt utenfor her, de mener jeg skal hjelpes, ikke straffes enda mer).
Det bør gå en klar linje for hva som er ulovlig og hva som er akseptert i tråd med hvor skadelig og ødeleggende stoffene er.
Cannabis og psykedelika er på en annen planet i forhold til de overnevnte stoffene og burde aldri nevnes sammen under samme kategori.
Vis hele sitatet...
Du fremstår som om du enten er veldig dårlig informert eller bare en skikkelig hykler.
Cannabis og psykedeliske stoffer har stort skadepotensial, det er ingen hemmelighet at du kan få varige men av å bruke disse uvettig.

Cannabis er kjent for at tunge brukere utvikler angst eller trigger andre psykiske lidelser som ligger latent, sistnevnte gjelder også psykedeliske stoffer, sier ikke at det skjer alle, men vi kjenner alle en eller to som har opplevd nettopp det.

Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Om disse stoffer brukes riktig så kan de faktiskt bidra med å bedre samfunnet og gjøre det tryggere.
Vis hele sitatet...
Det samme kan sies om hvilket som helst rusmiddel, om heroin blir dekriminalisert og man sørger for at heroinister kan skaffe og ikke bare bruke stoffet sitt på en trygg måte så vil det bedre og trygge samfunnet for en gruppe mennesker.

Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Om man tar f.eks cannabis eller moderat dose psykedelisk til rekreasjon, når man f.eks skal ut på byen og dermed bytter dette ut med store inntak av alkohol så blir sjansen mye mindre for at denne personen f.eks. våkner opp i glattcella pga. f.eks voldelig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne en moderat dosering med stor mengde alkohol??? hallo, om du drikker en moderat mengde alkohol så er sjansene for at du kommer deg trygt hjem med et smil om munnen ganske stor.

Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Cannabis og psykedelisk gjør at folk beholder empati og fornuft. Faktisk, så kan de forsterke empati og medfølelse for andre mennesker, dette ville bidratt til et mye fredeligere liv på byen og med mer positivt sosialt samvær og glede.
Medisinsk cannabis erstatter mange andre farligere medisiner også, med lite eller ingen bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Si meg, hvem er det som skal ha åpent for alle disse brukerne som allerede har ruset seg før de dro på byen?
De har allerede tatt dosen sin og trenger ikke akkurat kjøpe noe mer, om ingen kjøper alkohol på byen, hvordan skal utestedene holde åpnet for en gruppe mennesker som ikke legger igjen penger slik at bedriften tjener nok penger til å holde åpent neste helg?

Jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner uteliv og bruk av psykedeliske stoffer, de hører ikke akkurat ilag, så klart det finnes fester som retter seg mot sistnevnte, men de tjener ikke akkurat penger, de får det akkurat til å gå rundt og det er ikke veldig lukrativt i lengden.

Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Så legalisering av cannabis og psykedelisk. Rekreasjonelt og medisinsk/terapeutisk: JA
Narktotika: NEI. Strengt ulovelig!!!
Vis hele sitatet...
Hykler.
Sist endret av Kjelldriver; 19. august 2019 kl. 21:02.
"Kjelldriver"
Applaus for deg. Du er flink må jeg si. Du har nettopp totalt revet fra hverandre hele mitt synspunkt og bevist at alt jeg har skrevet er helt feil og at jeg ikke aner hva jeg snakker om. Applaus.
Har ikke tid til å gi et grundig svar tilbake, men det kommer senere.
I mellomtiden så kan jo du komme med dine synpunkter...
Mener du at alle stoffer skal være lovelig?
Eller kun det farligste av dem alle?
Eller mener du at alt av rus burde være forbudt, inklusiv den farligste..
Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
I mellomtiden så kan jo du komme med dine synpunkter...
Mener du at alle stoffer skal være lovelig?
Eller kun det farligste av dem alle?
Eller mener du at alt av rus burde være forbudt, inklusiv den farligste..
Vis hele sitatet...
Det er veldig enkelt.

Personlig mener jeg at man skal la voksne folk være ansvarlig for sin egen kropp og helse, og hjelpe de som ikke klarer det.

Det har ingenting for seg å diskutere hvilken som er den "farligste" fordi de er alle farlige på hver sin måte i hendene på en idiot.
Sist endret av Kjelldriver; 20. august 2019 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
CBD blir lovlig i Norge før nyttår. Det blir tillatt med dyrking av weed inntil 5 planter pr bolig fortløpende.
Vis hele sitatet...
Ja, hvor har du hørt dette ifra?
Finner nemlig ingenting om dette på nett.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, hvor har du hørt dette ifra?
Finner nemlig ingenting om dette på nett.
Vis hele sitatet...
haha, om d der er sant så skal jeg personlig sende en femmer til de første 20 som svarer i egen tråd og kan bekrefte de er av lovlig alder etter jeg fikser første avling :P
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er veldig enkelt.

Personlig mener jeg at man skal la voksne folk være ansvarlig for sin egen kropp og helse, og hjelpe de som ikke klarer det.

Det har ingenting for seg å diskutere hvilken som er den "farligste" fordi de er alle farlige på hver sin måte i hendene på en idiot.
Vis hele sitatet...
Og nettopp derfor burde vi lære grundig om det i skolen. Ikke rart det er mange som blir ofre når vi ikke lærer nærmest noen ting.
Jeg er for legalisering til medisinsk bruk. Hadde jeg svart på dette for kun en mnd siden hadde jeg valgt full legalisering.

Ja, hasj og grønt er digg. Men for meg har det vært så digg at jeg har forsømt alt i mitt liv. Orka ikke jobbe, og røyka på dagtid, selv om jeg har unger. Hasjen har virkelig styrt mitt liv. Når jeg leser om de som sliter med heroin så kan jeg absolutt kjenne meg igjen. Jeg har vært sykt avhengig.

Men, mens jeg skriver så kom en annen tanke inn...... Hadde det vært lovlig hadde det vært lettere å bedt om hjelp til å slutte kanskje��

All selvmedisinering handler om psykiske problemer/traumer. Ingen friske folk blir avhengig. Hadde ikke jeg begynt å røyke daglig for 20 år siden så hadde jeg nok hatt ett enda verre liv i dag. Har ei søster som ble heroinavhengig...

Så jeg kjenner det er sykt vanskelig å egentlig ta stilling til om det skal bli lovlig eller ei. Er kun 9% som blir psykisk avhengig, har jeg lest.

Jeg er på dag 3 uten nå, går overraskendes bra, men jeg bruker cbd olje som tar det værste suget. Vet at om 3 ukers tid vil jeg slite. Har aldri på disse 20 årene holdt meg lengre enn 6 uker, og det kun 2 ganger.... De fleste gangene ryker jeg etter 3 uker.

Livet mitt er piss pga røyken, men d er pga skammen om å leve livet i løgn.

Jeg har barn og er nettverk der ingen vet at jeg røyker. Kun 2 av mine venner vet, og de røyker selv.

Det er så gale hos meg at jeg blakker meg hver mnd, selv om jeg ikke betaler mer enn 100 pr g.

Hater at jeg er så glad i dette, for jeg kunne ønsket å kunne røykt kun en dag i uka f.eks uten at det var et problem, men sånn er det ikke for meg. En dag gjør at jeg mister all kontroll og røyker i ukevis/mnd før jeg tar en 3 ukers pause. Elsker å drømme og vær klar i toppen, men somregel(alltid har) så vinner hasjsuget og jeg røyker.

Sliter stort egentlig...

Så jeg synes d er vanskelig å ta stilling til dette. Men for gudsskyld, la nå medisinsk cannabis bli lovlig. Men først må de godkjenne den veldig harmløse cbd oljen.
Sist endret av Veggen; 20. august 2019 kl. 02:23. Grunn: Dobbelpost
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er veldig enkelt.

Personlig mener jeg at man skal la voksne folk være ansvarlig for sin egen kropp og helse, og hjelpe de som ikke klarer det.

Det har ingenting for seg å diskutere hvilken som er den "farligste" fordi de er alle farlige på hver sin måte i hendene på en idiot.
Vis hele sitatet...
Jada, hadde nok gått bra for meg, men ikke naboen. Nå har jo jeg lurt på når faen han ska flytte også da, så...
Blir for enkelt å se på det slik dessverre.
Jeg ville ikke likt att min datter vokser opp hvor alle stoffer er greit, nei, nei. Det er godt dokumenter hvor farlig og hvor lite farlig alle stoffer og substanser er. De som er meget lite farlige synes jeg det er greit å lovligjøre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvorfor blir ikke dette fake-shitshowet blusset opp og brukt som et argument i legaliserings-debatten? Hvor mange psykoser stammer egtentlig fra RC som utgir seg for å være hasj?

Kvalitetskontroll nytter jo ikke lenger når den både kjenner, lukter, smelter, brenner, smaker OG gir veldig like effekter :/

shiipt az