Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1557
Hei alle!

Jeg og fruen har kjøpt oss hus. Dette er ett nybygg, da med 5 års reklamasjon fra utbygger, samt garanti på alt det skal være garantier på.

Megleren sier at vi absolutt bør kjøpe med boligkjøperforsikring, da dette vil hjelpe oss med eventuelle advokater i tvistesaker som kunne komme.

Jeg har, gjennom Industri Energi, advokatforsikring.

Så i mitt hode vil denne forsikringen være nok, om det eventuelt skulle komme en sak (noe som er lite sannsynlig, men who knows).

Så da lurer jeg på; ser dere noe i veien for at jeg ikke skal waste 10k på boligkjøperforsikring, i hvertfall da jeg har advokatforsikring fra før? Fordeler, ulemper?


Takk for eventuelle svar :-)
Sist endret av hotline; 22. oktober 2018 kl. 13:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Under dekning står følgjande:

Fast eiendom (ikke kjøp og salg av bolig)

Den forsikringa vil altså eksplisitt ikkje dekke advokatutgifter ifm. kjøp og sal av bolig.
Sitat av hotline Vis innlegg
Hei alle!

Jeg og fruen har kjøpt oss hus. Dette er ett nybygg, da med 5 års reklamasjon fra utbygger, samt garanti på alt det skal være garantier på.

Megleren sier at vi absolutt bør kjøpe med boligkjøperforsikring, da dette vil hjelpe oss med eventuelle advokater i tvistesaker som kunne komme.

Jeg har, gjennom Industri Energi, advokatforsikring.

Så i mitt hode vil denne forsikringen være nok, om det eventuelt skulle komme en sak (noe som er lite sannsynlig, men who knows).

Så da lurer jeg på; ser dere noe i veien for at jeg ikke skal waste 10k på boligkjøperforsikring, i hvertfall da jeg har advokatforsikring fra før? Fordeler, ulemper?


Takk for eventuelle svar :-)
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolka den, var at det ikke dekker kontrakter/oppgjør etc. Men skal ta en telefon for å dobbeltsjekke!
Vi kjøpte ny bolig som del av et nytt boligfelt. Jeg kan ikke huske hvorvidt vi hadde boligkjøper forsikring men vi kjørte en del reklamasjons saker mot utbygger og det ble aldri koblet inn noen forsikring i alle fall (vi fikk ordnet alt vi reklamerte på, men måtte i flere tilfeller klage litt).

Den eneste vanskelige saken var en diskusjon om hvorvidt et takvindu i skulle vært montert eller ikke. Der ble vi først blankt avvist av utbygger før vi fikk tilbud om en slags erstatning. Vi kontaktet huseiernes landsforbund og hadde et kjapt møte med advokaten der (man har en time gratis advokathjelp i medlemskapet). Et brev fra nevnte advokat senere fikk alle husene i feltet satt inn takvindu uten ekstra kostnad.

For at boligkjøper forsikring skal slå inn må manglene være ganske omfattende tror jeg (x% av kjøpesum) så på et nybygg med reklamasjon og garantier i orden er jeg ikke overbevist om at det er nødvendig, men jeg har ingen formell kompetanse til å vurdere det.

Et godt råd på tampen, dersom dere finner mangler på overtagelsen (det gjør dere helt sikkert), så hold tilbake penger. Vi manglet et lite takutstikk over inngangsdøren og hadde en feilplassert innerdør (noe utbygger først avviste, før han innså at feilen var gjort av en underleverandør), så vi holdt tilbake 50K av kjøpesummen. Vi fikk alle våre mangler (det var flere småting også) utbedret med en gang mens andre i feltet måtte vente i månedsvis på å få rettet tilsvarende feil. Vi var de eneste som holdt tilbake penger fra kjøpesummen.
Takk for gode tips! Etter en telefonsamtale, viste det seg at Vidarlo hadde rett (som vanlig), så vi endte med å kjøpe en forsikring just in case. Mtp. feil og mangler på overtakelse, så var det ikke vi som bestilte huset, men kjøpte det da det sto ferdig.