Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2642
Hei!
Jeg er en gutt på 18 år som går vg3, studiespesialiserende påbygging.

I dag hadde vi studieorienteringsdag på skolen. Der var blant annet forsvaret å informerte om hvilke studiemuligheter de hadde og tilby.

Jeg har tenkt å gå høgskole til høsten (sykepleien). Forsvaret kunne tilby dette som et sivilt fag, der jeg fikk garanti om jobb som sykepleier livet ut i forsvaret, etter utdaningen.
Men det var selvsagt på noen betingelser. Jeg ble blant annet bundet til å jobbe der 6 år etter at jeg var ferdig utdannet.

Jeg trengte ifølge forsvarets representant ikke å utføre førstegangstjenesten, men jeg måtte gå en slags skole innenfor forsvaret før jeg kunne begynne på den sivile sykepleier utdanningen (befalskole/krigsskole?)

Et av godene skulle vistnok være lønn under utdanning (ikke vanlige dagpenger)

Spørsmål:
1. Hvor mange år, og hva er det jeg må gjøre innenfor forsvaret før den svile utdanningen kan starte? (Befalskole/krigsskole?)
2. Er lønnen under utdanningen ordinær sykepleier lønn?
3. Gjelder denne lønnen under alle årene i forsvaret, eller bare under de 3 årene med sykepleier/bare de årene før sykepleierutdanningen?
4. Er det noen som har tatt høyere utdanning i forsvaret som vile anbefale det/ råde meg til og ikke ta utdanningen min der? eventuelt hvorfor?


Ja, jeg har sett på www.mil.no, men jeg finner ikke ut akkurat det jeg lurer på.


Takker for alle svar!
Jeg vil tror at Forsvaret kan dette bedre enn noen her inne.
Sjekk ut disse: (fant på www.mil.no)

Forsvarets responssenter
Telefon: 03003
Telefaks: 23095140
mail:

Få utdanningstips på SMS -
send TIPS til 1980

Spørsmål om utdanning via SMS - send SPM + Spørsmål til 1980

Bli oppringt av responssenteret - send SAMTALE til 1980

MIL.no - Utdanning i Forsvaret
Ja, du har vel kanskje rett i det. Noen her inne som kan svare på spørsmål 4 da?^^
sikker på at det ikke var 6 år totalt?
forsvaret har startet et nytt utdannings løp der du hopper RETT på krigsskolen.
http://krigsskolen.no/


http://krigsskolen.no/tilbud_krav_opptak.html
Krigsskolen tilbyr med forbehold følgende sivile studier på bachelornivå for 2009 i følgende fag:
• Sykepleierskole

Generelle opptakskrav: (gjelder for militære og sivile studier)
• Generell studiekompetanse.
• Minimum 12 mnd militær tjeneste med godkjent første del av befalsutdanning (BS, USK/UB, GBU, GBK)
• Tilfredsstillende helse og fysikk
• Tilfredsstillende vandel
• Normalt ikke være over 29 år ved skolestart
• Fra 2008 vil det være mulig å søke gjennomgående Krigsskoleutdanning (4 år) fra videregående skole. Les mer

FYSISKE KRAV
Fysiske krav må være bestått før opptak til Krigsskolen og sivile studier gjennom Krigsskolen:
• 3000m: 13.00 for gutter og 14.30 for jenter
• Pushups: 20 for gutter og 12 for jenter
• Situps: 25 uansett kjønn
• Hangups: 4 for gutter (loddrett hengende i bom) og 5 for jenter (vannrett hengende under bom)
• Svømme: 200 meter, uten tidskrav

Last ned fysiske opptakskrav som pdf-fil

Søknad og opptaksprosedyre
Søknadsfrist 15. februar
Online søknadsskjema finner du på http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/
Kunngjøring for søknad til Krigsskole 2009 (Last ned)

Opptaksprøver gjennomføres i uke 17 på Krigsskolen (Linderud)



Første opptaksdag vil være skriftlige prøver og bestå av:
• Engelsk
• Matematikk
• Samfunnsorientering
• Figurkombinasjoner
• Tallrekker
• Ordforståelse.

Andre opptaksdag består av fysiske og medisinske tester.

Resten av opptaket består av gruppeoppgaver, intervju og informasjon.

Spesielt for opptak til sivile studier
Kandidatene må søke og kvalifisere seg for opptak til Krigsskolen, og selv søke og konkurrere seg til plass på ønsket sivilt studium. Krav til utdanningsinstitusjon er offentlig høgskole i Norge.

Kandidatene gjennomfører utdanningen i sin helhet ved sivil skole, og må være forberedt på å gjennomføre Krigsskolens kvalifiseringskurs (5 mnd) etter endt sivil utdanning.

Kandidatene mottar lønn under utdanning og får dekket utgifter til skolepenger (ca 9000 kr/år). De som blir tatt opp på ordningen får plikttjeneste tilsvarende det dobbelte av utdanningens varighet.
Tilbudet er også åpent for personell som har fullført eller er i et utdanningsløp innenfor ønskede fagområder. De vil få tilbud om ettergivelse av studielån for den del av utdanningen som de har dekket selv, mot plikttjeneste, eller avkorting i plikttjeneste for den del de har finansiert selv.

Etter endt utdanning vil elevene fra sivil skole primært bekle stillinger innen sitt fagområde i Hærens bataljoner.
Vis hele sitatet...
jeg hadde så lyst til å bli en pilot i forsvaret. det var det meste jeg tenkte på. og filmen pearl harbor var inspirasjonen min. men problemet var at jeg har dårlig syn -_- men nå har jeg andre planer jeg vil prøve å bli data-ingeniør. er det mulig å ta denne utdanningen i forsvaret. hvor lenger jeg eventuelt bundet til forsvaret.

takker på forhånd =)
Sånn som jeg har skjønt der er det første året noe lignende befalskolen. Dette er jo for at du ikke skal være helt grønn når du kommer inn, men ha litt kunnskaper om forsvaret og lederskap.

Resten av utdanningsløpet står egentlig godt forklart i posten over. mer at du får to år plikttjeneste for hvert år utdanning. altså 6 års plikttjeneste for tre år skole.
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
jeg hadde så lyst til å bli en pilot i forsvaret. det var det meste jeg tenkte på. og filmen pearl harbor var inspirasjonen min. men problemet var at jeg har dårlig syn -_- men nå har jeg andre planer jeg vil prøve å bli data-ingeniør. er det mulig å ta denne utdanningen i forsvaret. hvor lenger jeg eventuelt bundet til forsvaret.

takker på forhånd =)
Vis hele sitatet...
samme som krigsskole løpet bare kortete.
du tar da befalskole og en bachelor i enten "data" eller "tele"
mener det er 3årig utdannelse og 3 år pliktår.

var det før ivertfall

edit: http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...ole/foringior/
Sist endret av Psych|Com; 22. januar 2009 kl. 11:42.
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
jeg hadde så lyst til å bli en pilot i forsvaret. det var det meste jeg tenkte på. og filmen pearl harbor var inspirasjonen min. men problemet var at jeg har dårlig syn -_- men nå har jeg andre planer jeg vil prøve å bli data-ingeniør. er det mulig å ta denne utdanningen i forsvaret. hvor lenger jeg eventuelt bundet til forsvaret.

takker på forhånd =)
Vis hele sitatet...
Som lærern min sa, skal du bli pilot må du være kald, du skal ikke nøle engang om du får i oppdrag å bombe huset til bestemora de.
Sist endret av mo3; 22. januar 2009 kl. 11:53.
Jeg sendte en mail til forsvarets responsenter angående mine 3 første spørsmål. Legger ved svaret her, hvis det skulle interresere noen andre..

Hei!

Krigsskole har en varighet på 4 år. Du kan søke deg inn til sivile studier etter to år på KS, dersom Forsvaret har behov for din kompetanse vil de da sponse din utdannelse i det sivil, og du må da jobbe noen pliktår i forsvaret. Det som kan være en god idé er at du tar kontakt med Krigsskolen og spørre om akkurat dette, da de kan svare mer utdypende, tlf: 23 09 90 00.

Lykke til !