Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1170
Hei!

Jeg har problemer med å finne ut hva jeg skal utdanne meg som. Jeg har ingen områder jeg er genuint intresert for. Eneste data, men høgskole utdanninger i informatikk ol. er for vanskelig for meg. Dessuten liker jeg ikke programmering osv.

Har bakgrunn i 2 år elektro på vgs, og generell studiekompetanse. Har slått fra meg elektrikker jobbing, slit.

Vil ha et godt betalt yrke, og ikke for fysisk arbeid, og over 400 000 kr etterhvert.

Noen som har noen forslag? erfaringer? vært oppe i det samme selv?

Takk for svar..

Ps. Har tenkt på Økonomi og Ledelse, men vet ikke om det er helt meg.
Sist endret av ole88; 5. juli 2008 kl. 19:47.
Det finnes jo et hav forskjellige IT-studier.
De aller, aller fleste i Norge har kun et par banale programmeringsfag og matematikk på linje med 2MX.

http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/it.html
Sist endret av Goophy; 5. juli 2008 kl. 19:52.
Trådstarter
48 0
Har prøvd 2MX matte, der fikk jeg en 2er, fordi læreren var snill. Har sett studieplanene for en it-utdanning jeg hadde tenkt å gå, men er ikke noe for meg. + at det er et matematikkfag til der, som bygger oppå 2mx.
Sist endret av ole88; 5. juli 2008 kl. 19:55.
Vil du styre helt unna matte og få deg høyere utdanning har du omtrent bare samfunnsfaglige ting, juss og psykologi igjen.
Sist endret av Goophy; 5. juli 2008 kl. 19:59.
Trådstarter
48 0
Trenger ikke styre helt unna det. "Grunnleggende matematikk og statistikk" er lettere enn matematikk for f eks informatikkfag, og ingeniør.
Sist endret av ole88; 5. juli 2008 kl. 20:01.
For å få en Bachelor i Informatikk på Universitetet i Oslo trenger du kun ett mattefag som er omtrent det samme som 2MX pluss et helt basic statistikkfag.
Noe særlig enklere enn det blir det ikke i andre fagkretser enn de jeg nevnte.
Har du vurdert en fagutdanning? Skulle jeg begynt på nytt hadde jeg blitt lokfører.
Trådstarter
48 0
Har tenkt litt på fagutdanning og ja. Men så er d det at jeg ikke ser for meg å jobbe som f eks lokfører resten av livet... Kanskje bare dumt, noe må man jo være noe uansett. Selvsagt er hver dag ikke lik..
Sist endret av ole88; 5. juli 2008 kl. 20:14.
Du kommer ikke utenom litt matte hvis du vil jobbe med data, mest fordi data i så stor grad bygger på matematikk og logikk at du trenger litt forståelse hvis du vil ha de gode jobbene. Ikke det at du sitter og regner dagen lang ved endt utdanning, men det kommer godt med for å få innsikt. Bite tenna sammen og jobbe hardt, eller gi opp drømmen om å tjene 400k+ på data. Enkle fakta dette her.
Trådstarter
48 0
Det er ikke det at jeg ikke vil jobbe hardt, men jeg slet jo med å skjønne 2mx matte. Så jeg må jo gå noe etter evner? Og programmering er ikke min intresse. Sa ikke at jeg skulle gå data. Er åpen for andre studier.
Her gjelder det å være litt realistisk i tillegg. Du gjør dumt i spørre på ett forum, hva slags utdannelse du skal ta. Du finne ut av hva DU interesserer deg for, og hva du kunne tenke deg å gjøre fremover i livet. Legg vekk den der "resten av livet" tanken. Ingenting frister resten av livet.

Siden du nevner at du har interesse for data, kan jeg jo komme med litt råd rundt dette. Det første spørsmålet jeg må stille, er jo HVA som interesserer deg innen data. Programmering liker du ikke. Om interessen din er spill, finnes det jo en liten sjangs for at du kunne fått jobb som spillanmelder for ett eller annet blad, men jeg tviler på du drar 400 000+ i året på noe slikt. Webdesignere tjener gode penger. Kanskje du er flink med photoshop?

Det finnes mange muligheter. Du bør heller ikke se på den dårlige karakteren din i matte som ett hinder. Se på det som en utfordring. Hvis du kunne tenke deg å gjøre noe, så gjør en innsats for å klare det, istedenfor å slenge vekk tanken fordi du tror du selv ikke klarer det.

Den som vil, den får til. Lykke til med studiene.
Trådstarter
48 0
Takk Milligan, du skjønner meg.
Er forresten ikke noen dum idé å bare starte på et studie heller og se hvordan det går.
Ingen skam å droppe ut etter ett semester.

Veldig mange er innom flere studier før de finner noe de liker.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som en personlig mattestryker kan jeg gi deg ett råd iallefall, studer noe som interesserer deg, så kan du heller hoppe rett ut i arbeidslivet.

Mange måter å gjøre det på også, f.eks tilbyr mange fag at du tar slutteksamen som privatist (f.eks IKT-driftsfag) for så å gå ut i en læreperiode hvor du ender opp med et fagbrev.

Så så lenge du har egeninnsats på bakenden og lærer deg noe vettig på siden også, evenutelt tar noen sertifiseringer innenfor nettverk\server eller hva enn du interesserer deg for er det fullt mulig å få en jobb som betaler 4-500.000+ uten høyere utdannelse.
Hvis du ikke har gode nok karakterer for universitet eller høyskole, kan markedsføring på BI kanskje være interessant, førsteåret inneholder blant annet:

* Markedsøkonomiens utvikling
* Organisasjonspsykologi og ledelse
* Statistikk
* Markedsføring
* Medier og kommunikasjon
* Bedriftsøkonomi I
* Juridiske emner
* Forbrukeratferd
* Makroøkonomi


Jeg vil gå ut i fra at statistikk vil være noe matematikk, men sikkert overkommelig for en som ikke liker matte, bare en har ork til å følge med.

Videre så er markedsføring et ekstremt vidt tema, og kan brukes i mange jobbsammenhenger.
Trådstarter
48 0
Det er ikke lett å finne ut av gitt. Jeg får gå å "koble av" en stund.

Takk til alle som brydde seg.
Hei!

Jeg har problemer med å finne ut hva jeg skal utdanne meg som. Jeg har ingen områder jeg er genuint intresert for. Eneste data, men høgskole utdanninger i informatikk ol. er for vanskelig for meg. Dessuten liker jeg ikke programmering osv.

Har bakgrunn i 2 år elektro på vgs, og generell studiekompetanse. Har slått fra meg elektrikker jobbing, slit.

Vil ha et godt betalt yrke, og ikke for fysisk arbeid, og over 400 000 kr etterhvert.

Noen som har noen forslag? erfaringer? vært oppe i det samme selv?

Takk for svar..

Ps. Har tenkt på Økonomi og Ledelse, men vet ikke om det er helt meg.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hva med medisin? Her i landet kan du nok bare glemme utfra det du skriver....

Men det er mange land hvor man relativt lett kan komme inn og studere medisin...
(Å komme igjennom studiet derimot er krevende...)

Og NEi du trenger ikke være flink i matte for å klare det...ikke flink i fysikk heller....
Er selv ferdig med halve medisinsudiet i Debrecen, Ungarn...dersom man forstår fysikken og kjemien i teorien kommer man langt....man trenger ikke regne på alt mulig...

Det som er med medisinstudiet (slik jeg hgar erfart det) er ikke at man må være så forbasket lur eller skal vi si intelligent, men man må kunne pugge og lære seg svært mye stoff på relativt kort tid....Det er DET som gjør det tøft å bli lege...

Send en PM dersom du er interessert...

Interessant er fagene i hvertfall )

Sihex
Sitat av DonTomaso
Har du vurdert en fagutdanning? Skulle jeg begynt på nytt hadde jeg blitt lokfører.
Vis hele sitatet...
En kompis av meg som gjorde det. for å si det slik, er sjalu i dag.
godt over 700 000 i året, men jobber ikke stort, har betalt for å sove osv..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ole88, kjenner meg litt igjen i deg.
Har også lyst til å få meg en jobb innenfor data hvor jeg tjener mye. Suger i matte og liker ikke tanken på å programmere.

I August begynner jeg på informatik på ntnu. Hopper i det, prøver å ta meg sammen i 3 år, er vært det for å få en god jobb tenker jeg. Får se hvilken vei det går...
Informatikk på NTNU er jo matte og prog.-helvete, så det var nok ikke det beste valget.