Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 10454
Jeg er 18 år og har arbeidet på burgerking, de siste 2 månedene. På lønnslippen står det at jeg får 78.- timen som 17 åring.
Dette syntes jeg er fantastisk lite, å tror kanskje at arbeidsgiveren prøver å lure meg på en eller annen måte.

Så lurer på hva er minstelønnen for en som er 17 år, og har arbeidet i 2 måneder? Er det noen som er 17 år som arbeider på burgerking å har en høyere lønning en meg? finnes det noen lønnsliste hvor jeg kan se hvor mye en som er 15,16,17,18 år tjener per/time på burgerking?
Og hvilke lønn har jeg krav på etter fylte 18 år, og hvor mye sommerferie har jeg krav på?
Sist endret av Spelly; 11. juni 2008 kl. 22:09.
Du har krav på den lønn som du og arbeidsgiver blir enig om når du inngår en arbeidskontrakt. Beløpet bestemmer du og arbeidsgiver med mindre du er medlem i en arbeidstagerorganisasjon som har forhandlet en tariffavtale.

Det å vite hva andre i tilsvarende jobber og alder tjener er dog selvfølgelig et nyttig pressmiddel for deg når du forhandler lønn. Vet ikke selv hva en burgervelter tjener , men regner med det er dårlig.
Sist endret av Kinseek; 11. juni 2008 kl. 22:15.
Alkoholisert gamer
Kilde Dinside.no

Beklager, det finnes ingen lovfestet "minstelønn" i Norge, uansett alder eller bransje. Det er dermed opp til deg og din arbeidsgiver å bli enige om hva du skal ha i lønn.
Vis hele sitatet...
EDIT: ... for sein -_-
Sist endret av ekoli; 11. juni 2008 kl. 22:16.
ang lønn under 18 år så er ihvertfall ikke 64 i timen for lite. Hvor jeg har det fra? Jobbet på Tusenfryd i fjor. Et sted kjent for fantastisk dårlig lønn. Ja, det ble tatt opp i media i fjor sommer men de slapp unna mot at de økte lønna litt i år. Så du har egentlig ikke krav på så mye mer enn du får. Tror heller ikke at de går uifra hvilken alder du har(under 18).
Sist endret av pwner2k; 11. juni 2008 kl. 22:13.
jeg jobber på mcdonalds, er 15 år og får 78,68 i timen. Når du er over 17 år på mcdonalds får du 88,68. Er du over 18 får du rundt 105 kr elns. Dette er med en gang du begynner. Du får mer lønn etter flere års praktis
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Med mindre du jobber i byggebransjen er det ikkje minstelønn i norge.

Du har krav på tre ukers sammenhengande ferie om sommeren, dersom du er fast ansatt.
Syns du burde ta en titt her vi du lurer på noe, i allefall hvis du skal ta noen viktige beslutninger. http://www.lo.no/
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek
Du har krav på den lønn som du og arbeidsgiver blir enig om når du inngår en arbeidskontrakt. Beløpet bestemmer du og arbeidsgiver med mindre du er medlem i en arbeidstagerorganisasjon som har forhandlet en tariffavtale.
Vis hele sitatet...
Trist fikk den først for noen uker siden, etter mye mas, der stod det ikke oppført hvor mye lønn jeg hadde, så skrev heller ikke under på den. Er også mange andre mangler på kontrakten min, som er passe oppsiktsvekkende. Sjefen tror sikkert at jeg er en sløv drit som ikke passer på noe.

Sitat av slashdot
Med mindre du jobber i byggebransjen er det ikkje minstelønn i norge.

Du har krav på tre ukers sammenhengande ferie om sommeren, dersom du er fast ansatt.
Vis hele sitatet...
er heller ikke fast ansatt, så med andre ord, jeg har ikke krav på ferie i utgangspunktet?
Sist endret av Spelly; 11. juni 2008 kl. 22:15.
Dere får trøste dere med at jeg får 157kr timen+ 100% overtid etter 1500
Sitat av spelley
er heller ikke fast ansatt, så med andre ord, jeg har ikke krav på ferie i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Pass på. Deltid kan også være fast ansatt. Dersom du er ferdig med prøvetiden din (hvilket jeg tipper du ikke er enda (men til neste år på denne tiden er du det) blir du fast ansatt. Du er sikkert deltid, men som sagt, deltidsansatte er også fast dersom prøvetiden er over. Da har du krav på ferie.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
X3m187: Er nok ingen vits å skryte på seg noe her. Tro meg, er nok av folk her på forumet som ikke blir spesielt imponert over den lønna
Sist endret av m0b; 11. juni 2008 kl. 22:22.
Jeg har en i klassen som jobber på burger king, han er 15 år og han tjener 86 i timen, nevn dette for sjefen.. du har ingen ting og tape?? du mister ikke jobben når du sier at du ikke er fornøyd med timelønna di..
Sitat av x3m187
Dere får trøste dere med at jeg får 157kr timen+ 100% overtid etter 1500
Vis hele sitatet...
Hadde jevnt over 200 kroner i timen på IKEA som syttenåring back in the days.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av carty
Jeg har en i klassen som jobber på burger king, han er 15 år og han tjener 86 i timen, nevn dette for sjefen.. du har ingen ting og tape?? du mister ikke jobben når du sier at du ikke er fornøyd med timelønna di..
Vis hele sitatet...
Vel skal veldig mye til før hun sparker meg, da jeg er en av de raskeste til å lage burger, + de trenger sårt med folk til sommerferien.
Men uansett vil det være litt dumt å bare nevne slikt for sjefen uten å ha noe å vise til.
Hvorfor er det dumt? Er slik man får den lønnen man fortjener.. Man sier ifra til sjefen.
Uansett. Du får bedre betalt på Coop'en enn det du gjør på burgerking.. 93,- timen + tillegg når du jobber med enn 12timer i uka.. så på lørdager etter 15.00 har du 93+85 for å gjøre ca nada

(tenker tilbake til min ungdom)


Edit: det er selfølgelig viktig og si det på en voksen måte.. Nytter ikke å gå til sjefen å si "hei, jeg vil vertfall ha 95,- timen.. ellers slutter jeg!".
Sist endret av pr0tec; 11. juni 2008 kl. 22:59.
Får du 78 timen?! som 17 åring?

Jeg hadde faen meg slutta på dagen.. krev 95, minst!!
Du har jo rett til å få en del mer, men du må huske å være litt taktisk også. Å løpe til sjefen og "kreve", nærmest presse ham til å cashe ut mer er ikke helt klartenkt, da jeg ikke tror han står i mangel med ungdommer som er villig til å ta den jobben. Han burde jo være real nok til å gå opp til 95/timen eller hva du egentlig har rett på, men for alt vi vet kan det hende at han hiver deg rett ut med en gang du prøver å få det du faktisk skal ha.
Fælt det var til skryting av lønn her i tråden? Jeg tviler på at en 17-åring fikk 200 kr i GRUNNLØNN på Ikea. Er litt dumt å skryte av lønna etter å ha plusset på diverse tillegg og dilldall for å imponere folk på NFF
Sist endret av Melodrama; 12. juni 2008 kl. 00:11.
Det praktiseres litt forskjellig fra bedrift til bedrift, men å forhøre seg med sjefen skader ikke.
Desuten kan hun ikke sparke deg på grunnlag av at du forhører deg om lønn.

En kammerat i klassen tjener kr 78,- på 3D (elektrosjappe), så du er ikke den eneste som føler deg snytt. Ellers virkes det som 95,- er en relativt vanlig sum. Det tjener jeg på Kiwi iallefall.
Og for guds skyld, det er ikke noe jeg "skryter" av.
Det er egentlig ikke så svimlende lite.. I Lillehammer (eller i bransjen) ligger lønna for hotell-restaurant på ca. 80kr timen, husker ikke eksakt tall.. Hvis du ser deg selv som en godt medvirkende arbeidstaker kan du eventuelt spørre om et møte for å diskutere lønna di, det gjorde jeg
Burgerking som er en så jævlig stressende og svett jobb. Slutt asap og skaff deg en jobb, søk overalt i nærmiljøet vær snill og hyggelig så får du en bedre betalt og bedre jobb.
Sitat av Melodrama
Fælt det var til skryting av lønn her i tråden? Jeg tviler på at en 17-åring fikk 200 kr i GRUNNLØNN på Ikea. Er litt dumt å skryte av lønna etter å ha plusset på diverse tillegg og dilldall for å imponere folk på NFF
Vis hele sitatet...
100% akkordbasert lønn med 80 kr per levering.
Den vanlige minstelønna til ungdom under 18 år, ligger som oftest på 80-95kr hos vanlige butikker. Matvarehandler som Prix og andre som Nille etc.

Man får en viss prosent av minstelønna til voksne over 18 år. Ca. 90% ved en alder av 17 år.

78 kr høres kanskje lite ut, men man kan ikke kreve mer enn 70 kr timen når man er 17 år. I enkelte bedrifter øker man noen få prosenter ved 17,5 år. Det er derfor lurt å forhøre seg med flere arebeidsgivere om lønn før du tar en jobb, og ta den som er best lønnet i forhold til det arbeidet du gjør. Vær obs. på å være litt forsiktig med hvordan du spør om lønna, for mange arbeidsgivere oppfatter det negativt hvis det er det første du spør etter. Spør gjerne andre ansatte om lønn før du søker jobb imo.

Burger King o.l gir luselønn i forhold til det arbeidet du gjør etter egen erfaring. Det er ofte veldig stressende når du er ny i arbeidslivet. Grei erfaring, men anbefaler å vurdere f.eks. bensinstasjon når du fyller 18 år.

Får du noe tilegg etter kl. 17:00 og i helger btw?
Jeg jobber i en kommune, ansatt som badevakt. Har også jobben både i privat barnehage, og kommunal barnehage og skole.

På alle disse jobbene har jeg fulgt en lønn til stillingen "Ung arbeidstaker".
Jeg er da 17 årå, men hadde samme lønn som 16åring.

Lønnen jeg får er (uten tillegg) 100.24kr timen.

En annen jobb jeg hasr: badeinstruktør for privat svømmeklubb: 70kr timen -> gikk opp til 95kr timen 2008. (pga nye ansatte klaga åpå liten lønn, så har ikke noe med lengden jeg har jobba der)

Så jeg syns det høres lite ut. Men igjen, er opp til deg og arbeidsgiver.

burgerking er et fint yrke for studenter, så tviler han er intresert i å gi mer en nødvendig. Fins nok av folk som jobber gledlig for den lønna der
Sitat av x3m187
Dere får trøste dere med at jeg får 157kr timen+ 100% overtid etter 1500
Vis hele sitatet...

Langt ifra bra betalt så fatter ikke hva du skryter av
Du er 18, men er lønnet som en 17åring? Det ville jeg tatt opp med sjefen, da de aller fleste bedrifter gir deg automatisk høyere lønn om du er over 18. Forøvrig ville jeg sett meg rundt etter en ny jobb uansett, da det å jobbe på burgerking/mcdonalds må være noe av det mer stressende som finnes. Det skader ikke å være på utkikk selv om du ikke har sagt opp..
Vel selv om man ikke har KRAV til høyere lønn er vel tariffen på ca 100-110 for de over atten. Og mange bedrifter følger dette selv om de ikke må for å ha en konkuransedyktig lønn.

Det beste du gjør er ¨forhøre deg med andre på din alder på andre burgerking sjapper. De er i kjede og jeg vil tro de har et konsept om like arbeidsforhold.

Dog det er vanlig med et ganske merkbart skille etter fylte 18.

Jeg har hatt 4 jobber som ufaglært. 3 av dem innen butikk/bensinstasjon og betalte ca 110 kr/t. Den fjerde var som ansatt på et lager som pakker av paller som skulle til butikker. Der hadde jeg 123 kr/t.

Så etter arbeid har jeg fått det jeg mener er rettferdig lønn. Uansett så mener jeg lønn kommer i andre rekke når jeg velger jobb. Er nå lørling med betydelig mindre lønn en alle vanlige ansatte, men trives så godt i jobben at jeg med glede går på jobb hver dag.

Og jobber man med glede gjør man som regel en god jobb. Og en god jobb blir lagt merke til
Sitat av x3m187
Dere får trøste dere med at jeg får 157kr timen+ 100% overtid etter 1500
Vis hele sitatet...
Lol,. det var ikke spesiellt bra på 90-tallet engang