Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1360
I dag fikk jeg 3100 inn på konto. Jeg stussa litt over det, men tenkte at det var feriepenger fra min tidligere arbeidsgiver. Trodde at de kanskje betalte det ut når folk slutta, istedenfor hver sommer.
Så jeg brukte 600kr av det, og på kvelden når jeg kom hjem så sjekka jeg posten, og der lå lønnslippen.
Det som tydeligvis har skjedd er at jeg er registrert på timelista til en annen. Jeg hadde ett idnr på jobben, og det jeg kanskje tror har skjedd er at den andre personen er en person som har overtatt idnr mitt på jobben, og så har de ikke oppdatert lønningssystemet til at den nye personen har mitt gamle idnr.
Har de noe krav på å få pengene tilbake? Vet at når en privatperson overfører penger til en feil konto, så har den personen som overførte pengene ikke krav på å få de tilbake. Så tenkte at det samme gjaldt for bedrifter?
Til informasjon, så er dette en stor bedrift, som ikke lider pga dette, og den personen jeg har fått lønna til, kommer garantert til å få det han/hun har krav på kjapt.
Kan jeg beholde pengene med god samvittighet?
trodde det var en 14 dagers "buffer" der pengene ikke trenger å tilbakebetales hvis det er gått 14 dager; what so ever. Men det kan være jeg tar feil... burde du kanskje bare holde kjeft om dette og ikke si det! Det gjorde nemlig ikke jeg når det skjedde med meg. Men bedriften har 600 mill. på konto så jeg tror det går bra!
Du er pliktig til å betale tilbake penger du har feilaktig fått overført ( dette gjelder selvsagt også om en privatperson skulle være uheldig å overføre til din konto ved en feiltakelse), og det er ingen 14-dagers "buffer". Foreldelse skjer normalt først etter tre år, jf foreldelseslovens § 2.
Respekt covcon!
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
hold kjeft og sitt på penga.. men ikke bruk dem opp!
Ved feil lønnsutbetaling trekker de dette av din neste lønning, siden du ikke er ansatt i bedriften lengere blir det trekket av dine ferie penger. (hvis det blir oppdaget)
Bare hold kjeft og lat som du ikke vet det til de 14 dagen har gått ut..
Sitat av Toonamy
Bare hold kjeft og lat som du ikke vet det til de 14 dagen har gått ut..
Vis hele sitatet...
Les litt oppover så ser du at dette med 14 dager er bare tull
Det du vil tjene mest på er å ringe til de som utbetalte pengene og si ifra. Da vil du få ett plusspoeng og verdens beste samvittighet
Hvis de har noenlunde orden i bøkene sine, vil de før eller siden finne ut at de mangler 3100 kroner, og hvor de har blitt av!