Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2967
Noen av dere har sikkert gått lei av at jeg maser om dette på #nff så jeg poster en post her så de som har greie på det kan svare i fred.

Er det vits å utdanne seg innen it når dataingeniør er ute av bildet?

Hvor lønner det seg å ta it utdanning med jobbmuligheter i oslo området?

Hvordan er markedet for nettverksadminer eller it ansvarlige i små eller store bedrifter?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Er det vits å utdanne seg innen it når dataingeniør er ute av bildet?

Vel.
Nå er jo IT-boomen over..
IT-markedet er i en fase hvor det faller litt, men det vil stabilisere seg fint fremover.
Greien er at før så skulle alle ha IT-jobb, selv om dem ikke hadde sett en PC før.
De som tar en utdannelse uten å kunne noe, de vil nok få seg en smell nå som boomen er over..
De som derimot har kunnskaper og evner, og i tillegg er villig til å jobbe ræva av seg, de kan fremdeles gjøre det stort.

IT-bransjen setter nå kvalitet fremfor kvantitet, så hvis du føler at du kan endel om ditt emne, så er det bare å kjøre på..
Det vil _alltid_ være jobber å få for dem som faktisk kan det dem driver med.
Jeg lurer også på noe lignende.. Går Elektro GK nå, men jeg vil ikke bli elektriker, men har tenkt på å kanksje bli Service Elektroniker innen data og kontor.

Hvilken utdannelse må man ha for å bli system admin på en skole eller i småe og store bedrifret?

Finnes det privatskoler her i bergen som har IT utdannelse hvor man ikke trenger å gå almenn på, men som jeg kan begynne på nå?
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Med jobbe rævva av meg, mener du da på skolen eller i arbeidslivet?

Trenger fortsatt litt konkretere svar på spørsmålene, så se opp gutta (og jenter)

Opprinnelig postet av Geddi
Jeg lurer også på noe lignende.. Går Elektro GK nå, men jeg vil ikke bli elektriker, men har tenkt på å kanksje bli Service Elektroniker innen data og kontor.

Hvilken utdannelse må man ha for å bli system admin på en skole eller i småe og store bedrifret?

Finnes det privatskoler her i bergen som har IT utdannelse hvor man ikke trenger å gå almenn på, men som jeg kan begynne på nå?
Vis hele sitatet...
Du kan faktisk gå ut å lære og jobbe med data etter vk1 elektro. I hvertfall det lærerene våres sier.
geddi: Du må ha studiekompetanse for å komme inn på høyskoler. Du kan nok få sertifisering som sysadmin hos It-akademiet ol. uten å ha studiekompetanse, men ikke forvent at It-bedrifter står klare til å kaste seg over deg når du er ferdig..

Jeg går på 3-årig diplomstudium hos NITH (gir tittel Bachelor Informasjonsteknologi som selvfølgelig kan påbygges med Master ved en annen skole) og er ganske fornøyd med det. Det eneste er at det er helt sinnsykt overpriset, 22000kr pr semester
Høyskoleingeniør og sivilingeniør-titlene rager nok endel høyere, men jeg valgte utifra hva jeg har lyst å drive med. Du bør lese på websidene til de ulike skolene og se hva studiene innebærer og hva som er opptakskravene. Mange skoler arrangerer også info-møter på våren.
Du kan faktisk gå ut å lære og jobbe med data etter vk1 elektro. I hvertfall det lærerene våres sier.
Vis hele sitatet...
Etter VK1 elektro? sikker på at det ikke er elektronikk du mener?'


btw, hva er den IKT linjen?
Opprinnelig postet av Geddi
Hvilken utdannelse må man ha for å bli system admin på en skole eller i småe og store bedrifret?

Finnes det privatskoler her i bergen som har IT utdannelse hvor man ikke trenger å gå almenn på, men som jeg kan begynne på nå?
Vis hele sitatet...

Du kan gå på ikt, som er for folk som egentlig ønsker og hoppe av med det kurset de driver på med. innen en tidsperiode. Og, skal du bli systemadmin vil jeg anbefale og bli intressert i sikkerthet, og muligens gå allmenn påbygning også høgskole noe med data, og (ikke drep meg nå ) itakademiet systemdrift eller linux/nt osv. eller så kan du gå på ikt maskinpark drift tror jeg det så fint heter
One of the good guys
2rs1's Avatar
http://www.ntnu.no/studtilbud/komm.html

Er dette noe som kan anbefales å gå hvis du vil bli et eller annet innenfor IT og Kommunikasjon?
Hvordan jobb kan man få når man er ferdigutdannet?
Vel, jeg er veldig interissert i nettverk og sikkerhet, derfor jeg vil blir System admin eller noe lignende
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
noroff har NSA som faktisk er ok.
alle andre fag der derimot suger eselpikk
Opprinnelig postet av Geddi
Etter VK1 elektro? sikker på at det ikke er elektronikk du mener?'


btw, hva er den IKT linjen?
Vis hele sitatet...
Ja jeg er sikker på at det er VK1 Elektro.
Så litt rundt på noroff.no, men fant ingenting om hvilke "utdannelse" man må ha for å gå der
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Noroff er et slikt "leke akademi" slik som it-akademiet. Det lønner seg å ta et år påbygning slik at du får studiekompetanse... da kommer du inn overalt!

Ser FORTSATT etter no konkrete svar til mine spm. Ta en titt øverst
ok, men vil ikke dette "leke akademiet" ha mye å så hvis man søker etter jobb?

btw, beklager for at jeg "tok over" posten din
Jeg går på Multimedia Design på Noroff, og har folk i klassen som ikke har generell studiokompetanse.... men jeg ville ikke gått der direkte om jeg var deg.

Vet ikke hvordan det er i forhold til utelandsstudier though... om du får dra ned dit uavhengig av hvor gammel du er. Studiet mitt ender f.eks. opp med 3. året i Melbourne på Monash university. (Bachelor of multimedia)

Generell studiekompetanse er uansett noe jeg ville hatt.
vel, vi får se hva jeg gjør.. Har veldig lyst til dette.. Tror kanskje jeg fulløfrer skolegangen først.. Må nesten diskutere med mamma og pappa og kanskje rådgiveren på skolen.. Er litt dritt hvis jeg gjør noe nå som jeg kommer til å angre på resten av livet
Derfor er det greit å ha generell studiekompetanse, slik at du slipper å ta det seinere. Da kan du evnt hoppe over på et universitet eller ha som helst, om du skulle finne ut at du vil det.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Hey Geddi! Stjal ikke posten min =) Spør så mye du orker du, trenger bare svar på noen av de greiene opperst der og, men slikt kommer som oftest! =) Bedre å bruke gamle threader istedenfor å lage nye for bare no små spm =)
Zpiff: var det jeg tentke.. at det var bedre å spørre her enn å lage en egen post
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Vil vel tro at UiO har noen IT-retninger?
Selv går jeg NTNU, og vil selvsagt anbefale deg i å flytte til Trondheim hvis du er ute etter landets beste IT-studier.
Master of Technology - Datateknikk
Master of Technology - Kommunikasjonsteknologi
Master of Technology - Kybernetikk
(dette er de gamle siv.ing-studiene, og de har forholdsvis høye krav i tillegg til studiekompetanse)
Dessuten finner du her
Master of Science - Informatikk (evt. Bachler)
som jeg vil anbefale at du velger (som jeg går )!
Her kan du kombinere IT med matte, fysikk, økonomi og andre fag som du skulle være interessert i. Dessuten krever det ikke annet en studiekompetanse.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Bachelor i informatikk er det på NITH også. Er nærmere og slikt. Er ikke realistfyr så matte og fysikk er ikke noe for meg... Tenker på bachelor først og kanskje update til master senere =) Bare jeg får jobb...
Går VK1 Elektro (sterk strøm) nå. Har tenkt å gå 1 år påbygging med allmenn å prøve å komme inn på NITH og gå diplomstudier slik som gaucho. Er kanskje nok av folk som har gått på it-akademiet nå, it bransjen trenger vel flere folk som er veldig flinke på sitt område. Vet ikke helt jeg. Men er ihvertfall lurt med generell studiekompetanse.
Opprinnelig postet av Keanu

Dessuten finner du her
Master of Science - Informatikk (evt. Bachler)
som jeg vil anbefale at du velger (som jeg går )!
Her kan du kombinere IT med matte, fysikk, økonomi og andre fag som du skulle være interessert i. Dessuten krever det ikke annet en studiekompetanse. [/b]
Vis hele sitatet...
Du trenger kun studiekompetanse; hva mener du? speisell eller generell..?
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Generell studiekompetanse
Åpent studie, kan begynne å studere med snitt på 2,0
Ikke velg datastudie, det er ikke noen jobb å hente der nå. Spre ordet til alle du kjenner, så blir det snart mange flere jobber på meg
styr unna "leke universitetene"; hva faen er poenget med å betale for en utdannlese i norge?!?? annet enn at du er lat og ikke gidder å ta studie kompetanse?

uansett, ZpiFF: skaff deg studie kompetanse og gå på høgskole! går på høgskolen i hedmark(avd rena) selv, og tar 2(3 årig evnt.) årig informatikk utdannlese(http://www.osir.hihm.no/)!
vi er halvparten av det vi pleier å være i vårt kull, og lærerne våre sier vi har gjort et kupp! siden når vi er ferdige har it bølgen stabilisert seg og vi er "attraktive" igjen, og med tanke på at vi er få så blir det vel ikke akkurat kamp om stillingene..?!
Jeh går på ikt og kan forsåvidt andefale de som ikke orker tanker på 3 år på allmen (meg), men kan neppe kalle det en ferdig utdanning. Du går ett vk1, og to år lærling. Her lærer du Office, Win2k Server + piss . Det jeg har tenkt å gjøre er å gå to år lærling. Ta 1. gangs tjenesten, og ta påbygging + høgskole etter det...
Men man får ikke generell studiekompetanse fra IKT driftsfag.
Må isåfall gå påbygning, noe som betyr 10 timer norsk i uka ...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ikke noen ferdig utdanning nei, men med påbygging blir det bra, spesielt hvis man tar litt realfag som privatist, slik at man får spesiell studiekompetanse. Det med 10 timer norsk skal visst ikke være ille...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Vil anbefale å gå vanlig allmenn istedet for påbygging. Det er utrolig mye arbeid, og flere jeg kjenner som har satsa på det har sprukket fullstendig.
Fordel det på noen år, og ta vanlig allmenn! (husker faen ikke hva det heter...)
Hmm.. Jeg vurderer sterkt å gå ferdig Elektro GK, for så å gå 2 år på noroff på Nettverk og System administrator eller hva det het..

kan jeg da gå tilbake til elektronikk VK1 hvis ting går gale?

Tror jeg må diskutere med rådgivere og mine foreldre

Noen her som har erfaringer med dette faget på noroff?
Anbefaler på det sterkeste NTNU. Går førsteår datateknikk nå. Litt uklart om tittelen til de som allerede har begynt blir siv.ing. eller master, men uansett, et Tronheims-papir er verdt feite kvinners vekt i gull, helt klart.

Her kan du ta den høyeste utdanningen mulig, og det koster ca. 400kr per semester pluss bøker som du kjøper selv! Drit i de "gi-meg-en-million"-plassene, og utnytt velferdssytemet slik det er designet til.

Anbefaler forresten jenter å søke. Trenger flere! Faktisk kom alle som søkte inn i år, og jenteandelen av oss ca.170stk er 25%. Ganske bra, men det kan bli bedre.

Dersom du er redd matte og alt som ligner på det, vet jeg ikke helt som studiet er for deg. Nå første havlår har jeg hatt IT Grunnkurs, ex.phil, matte 1 og diskret matte. Som du ser er det vekt på matte, men det blir ikke særlig stress allikevel.

Jaja, håper du velger fornuftig.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
vell:
Du er ikke redd for strykprosenten på matte 1 altså?

Men som han sier, NTNU-studiene er geniale for alle som vil ha et yrkesrettet, men alikevel generelt studie med masse kunnskap!
Opprinnelig postet av Keanu
Fordel det på noen år, og ta vanlig allmenn! (husker faen ikke hva det heter...)
Vis hele sitatet...
Allmenne, administrative og økonomiske fag
(den tittelen skremmer de fleste )
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
[offtopic]
Merkelig tittel i grunn...
Er jo veldig lite økonomi, og enda mindre administrative fag!
[/offtopic]
No fornuftig har jeg ikke så si!
Blir en del økonomi hvis man velger bedrifts økonomi. Dessuten har man matematikk, regnskapsføring etc

Administrative fag er verre å definere ...