Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2627
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hei. Forleden dag hadde jeg og en kompis en diskusjon om reaksjonen mellom vann og salt. Diskusjonen gikk ut på om temperaturen i vann endrer seg dersom man tilsetter salt. Han mente nemlig at dersom man tilsetter salt i ferskvann, så blir temperaturen automatisk lavere. Jeg er godt kjent med at dersom man tilsetter vann så synker frysepunktet, men uten en kilde der temperaturen er lavere enn 0 grader celcius, kan da ikke vannet få så lav temperatur heller? Dersom da vannet ikke er i bevegelse.

Kort forklart:

Jeg mener: -> Vann + salt = lavere frysepunkt (-3 eller -4 grader celsius?)

Kompisen min mener: -> Vann + salt = lavere temperatur

Det er ikke snakk om misforståelser. Et eksempel var at dersom man puttet salt i en balje med vann, så ville temperaturen synke. Temperaturen på saltet ble ikke diskutert, men vi kan gå ut ifra at det er ca samme temperatur som vannet da.

Kjemi-folk, RESPOND!
Sist endret av thomasf; 31. juli 2006 kl. 02:04.
Du har rett, å måtte forklare han blir bare for dumt.
Det du mener om at det blir lavere frysepunkt er riktig. Hvor mye kommer vel an på mengden salt. Det kompisen din mener ser jeg ingen logikk i dersom både saltet og vannet har samme temp. før de blir blandet..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Det samm sier jeg, hedning*. Det finnes jo ingen kilder som presser temperaturen nedover, bare romtemperaturen som presser tempen oppover. Virker så lite logisk, men jeg tenkte at det KUNNE jo ligge noen kjemiske formler på lur :P Har lite peil på kjemi seru.
Sitat av Proxick
Diskusjonen gikk ut på om temperaturen i vann endrer seg dersom man tilsetter vann.
Vis hele sitatet...
Det ble vel litt feil
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Hehe, hva snakker du om da? :P
Heihei. "Kompis" Her

La meg prøve å forklare hva som egentlig er kilden til denne diskusjonen.

For en stund siden ble jeg fortalt at om du ville kjøle ned noe, f.eks en flaske brus, ville den mest effektive måten å kjøle den ned på være å legge den i en balje med isvann, og tilsette salt. Fikk ikke noen vitenskapelig forklaring på det, men ser ingen grunn til at personen som fortalte det skulle lyve til meg så jeg stoler på han

Er dette første posten min her forresten? hurra for meg i tilfelle
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Gratulerer med første innlegg, Henrik Men det jeg beskriver i starten i tråden var jo et av eksemplene. Du sa at temperaturen kom til å SYNKE uten noe hjelp.
finn en videregående skole, gå inn i naturfagrommet, stjel en lærebok og stapp den opp i kjeften på kompissen din
Hehe.. Skal ikke benekte at jeg sa det. Men om jeg faktisk mente det er en annen sak, akkuratt da var det bare snakk om å ha rett, å ikke gi seg. Men kan noen bekrefte eller motbevise det jeg skriver? Vil det gå raskere på den måten enn å f.eks legge den i fryseren, og hvorfor?

Hyggelig å hilse på deg også righton ^^ koselig med en go velkomst til forumet
Sitat av Behenrik^^
Heihei. "Kompis" Her

La meg prøve å forklare hva som egentlig er kilden til denne diskusjonen.

For en stund siden ble jeg fortalt at om du ville kjøle ned noe, f.eks en flaske brus, ville den mest effektive måten å kjøle den ned på være å legge den i en balje med isvann, og tilsette salt.
Vis hele sitatet...
Ser heller ikke logikken i det med å salte isvannet!? Hvorfor salter man veiene om vinteren tro?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Hm, du sier noe der, sumoivar Dette heller jo min vei fullstendig *cheers*
akkurat det der med salt fatter jeg ikke. når det gjelder hva som kjøler ned colaen rasket av fryseren og en balje vann avhenger det av hvor kald fryseren din er og hvor kaldt du får vannet i balja. når det er sagt kjøler kaldt vann ned gjenstander mye fortere enn kald luft. det har med massetettheten til stoffene å gjøre. du har kanskje merket at en basstue på 70 grader med masse damp i kjennes jævlig mye varmere ut enn en tørr basstue på 100 grader?
Sitat av righton
det har med massetettheten til stoffene å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det har med den spesifike varmekapasiteten til stoffene å gjøre, skal du si.
http://www.tv3.no/index.php?option=c...160&Itemid=754



Mange kommer sikkert til å syte over kilden, men dette holder rikelig for meg.

"Dette er mulig ettersom saltet smelter isen, og i den prosessen blir først isblandingen kaldere. Smeltingen krever nemlig energi, og det merker vi ved at temperaturen synker. Saltet senker smeltepunktet, og på denne måten kan man faktisk få flytende vann helt ned til femten minusgrader!"
Sist endret av Behenrik^^; 31. juli 2006 kl. 02:40.
Akkurat det med å kjøle ned colaen med isvann tilsatt salt er vel ganske logisk i og med at det vannet som smelter vil som i eksempelet over holde -4 istedet for akkurat 0 grader. Ergo; vannet som omgir brusen holder lavere temperatur med saltet, og drikken vil bli avkjølt fortere.
Greit nok (dreit meg kanskje litt), men da snakker vi plutselig om å kjøle ned raskt. I lengden vil jo dette bare bli noe søl, som etter en ikke så altfor lang stund ikke kjøler bedre enn lunket vann...
Sitat av Chemistry Online
Does adding salt to ice and water cause a temperature drop? Yes. This is how old-fashioned ice cream makers lowered the temperature of the ice cream below water's ordinary freezing point. A mixture of rock salt, ice, and water packed in the bucket around the ice cream mix can bring the temperature down as low as -21°C.
Vis hele sitatet...
Sitat av Chemistry Online
Why does the temperature drop? Energy is required to snap the hydrogen bonds that hold the ice together. The melting ice draws that energy from the surrounding solution as heat.
Vis hele sitatet...
Så ifølge Chemistry Online har vårt nye medlem Behenrik^^ rett angående isen, men ikke vannet. Hvis dere sjekker linken står det også at det senker frysepunktet, så begge har rett...

Edit: Har quotet litt dårlig, så les artikkelen
Sist endret av Frenor; 31. juli 2006 kl. 02:47.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Ja, men temperaturen på vannet synker da vel ikke uten videre? Man må ha bevegelse vel? For at vann i bevegelse kan bli under 0 grader celsius er da mulig?
Det hele kommer ann på hvilket salt man tilsetter.
Vanlig NaCl vil nok i forandre temperaturen stort, men Ammoniumnitrat i vann kjøler det hele ned ganske kraftig. Det er det man bruker i slike isposer til sportsutøvere.
Her er det nok snakk om NaCl, så du får en forandring men ikke så mye.
btw, grats med 500 Odne
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Så, det som skjer er at saltet holder isbitene på lavest mulig temperatur litt lenger?
Sitat av Proxick
Hehe, hva snakker du om da? :P
Vis hele sitatet...
Uæææ så mye innlegg det plutselig kom... men det jeg mente var: Blir det ikke feil å skrive: ''Diskusjonen gikk ut på om temperaturen i vann endrer seg dersom man tilsetter vann''

Skal de ikke være på slutten: Dersom man tilsetter salt?
Men da er vel saken avklart da. Som artikkelen sier vil isvann gjennomgå en temperaturendring om du tilsetter salt(spesialsalt?).

Da går jeg til sengs med god samvittighet. Og righton, jeg har ikke så lyst på den naturfagsboka lenger.. Hva skal du ha til middag imorgen?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Sitat av simdal
Uæææ så mye innlegg det plutselig kom... men det jeg mente var: Blir det ikke feil å skrive: ''Diskusjonen gikk ut på om temperaturen i vann endrer seg dersom man tilsetter vann''

Skal de ikke være på slutten: Dersom man tilsetter salt?
Vis hele sitatet...
Står der ikke salt da? *hirr* ^_^
Sitat av Proxick
Står der ikke salt da? *hirr* ^_^
Vis hele sitatet...
Jo men så står det også Sist endret av Proxick : i dag kl 02:04. under da noe som er 4 min etter at jeg sa det sto feil good boy
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
hehe, sneaky, eh?
Det jeg tror mange tenker på her, er underkjøling av vann. Det oppstår når en tilsetter salt til fast is. Ved at saltet senker frysepunktet til vannet, vil isen begynne å smelte. Smelteprosessen krever energi for å gjennomføres, og denne energien vil bli tatt fra omgivelsene. På denne måten har jeg klart å få temperaturen i et reagensglass til å gå fra 0 grader(i, hentet utenfra), til -21 grader(etter å ha tilsatt riktig mengde salt). Man må legge merke til at det ikke er vannet sin temperatur som synker, men heller ogivelsene sin temperatur, da vannet fortsatt vil bli til is ved 0(+/- pga. saltet) grader.

Det er også slik det vil fungere med colaen, der isen vil trekke varmeenergi fra colaen, for å bruke den til å smelte.

...Så vidt jeg husker fra naturfagstimene.
Sitat av Proxick
hehe, sneaky, eh?
Vis hele sitatet...
ye ye... Youre a little tricky dicky
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg tror jeg har fått svar på spørsmålet mitt. La oss se om jeg har forstått dette riktig:

Dersom man tilsetter salt i vann sammen med isbiter kan isbitenes temperatur holdes på 0 grader lenger. Dette fører til at vannet som er i kontakt med isbitene også holdes lavere helt til de smelter helt. Isbitene er jo "kilden" til kulden som fører til at temperaturet i vannet holdes lav, og ved å opprettholde denne lave temperaturen holdes vannet kaldt lenger. Vannet blir derimot ikke direkte KALDERE ved at salt tilsettes.

Har jeg rett?
Sitat av sumoivar
Ser heller ikke logikken i det med å salte isvannet!? Hvorfor salter man veiene om vinteren tro?
Vis hele sitatet...

dette er sikkert for att vann ikke skal fryse helt. muligens. viss man har nokk is i. kan det stemme?
Sitat av Frenor
Her er det nok snakk om NaCl, så du får en forandring men ikke så mye.
btw, grats med 500 Odne
Vis hele sitatet...
Dæven døtte! Det la jeg ikke merke til! Håper dette gjør meg litt mer 1337 på ff
Sitat av Behenrik^^
http://www.tv3.no/index.php?option=c...160&Itemid=754



Mange kommer sikkert til å syte over kilden, men dette holder rikelig for meg.

"Dette er mulig ettersom saltet smelter isen, og i den prosessen blir først isblandingen kaldere. Smeltingen krever nemlig energi, og det merker vi ved at temperaturen synker. Saltet senker smeltepunktet, og på denne måten kan man faktisk få flytende vann helt ned til femten minusgrader!"
Vis hele sitatet...
Goodie, har fått dette bekreftet i en episode i mythbusters.. ^^ Så tv3 er ikke den eneste kilden. :P
med andre ord.. med salt . aka natriumklorid vil gjøre vannet tyngre. dvs. at det tar lengere tid før det fryser, nedbrytning, etc. men det ville kunne bli kaldere altså dermed tykkere is ..

rett meg hvis jeg har feil ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CodeMode
med andre ord.. med salt . aka natriumklorid vil gjøre vannet tyngre. dvs. at det tar lengere tid før det fryser, nedbrytning, etc. men det ville kunne bli kaldere altså dermed tykkere is ..

rett meg hvis jeg har feil ?
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Det har ikkje med densiteten til vatnet, men rett og slett at vatnet spaltar NaCl og bind seg på sett og vis med dette. Det er mao. ei kjemisk endring, og ikkje bare tyngda...
Sitat av Proxick
Jeg mener: -> Vann + salt = lavere frysepunkt (-3 eller -4 grader celsius?)

Kompisen min mener: -> Vann + salt = lavere temperatur
Vis hele sitatet...
Du har rett. Frysepunktet blir noen grader mindre.
Har kameraten din tenkt skikkelig over hva han påstår?

Hvis han virkelig ikke forstår, så ta salt i et fullt vannglass med termometer oppi.
Sist endret av Grimdoc; 3. august 2006 kl. 17:48.