Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  177 11369
Jeg synes han fortjener det, samme hvor usivilisert det er, bare tenk på hvor
mye smerte han har påført folket av Iraq.
Jeg mener nå at at dødstraff er primitivt, men kansje et nødvendig onde noen ganger. jeg ser på saddams død mer som en "avslutning" på en slags epoke. de vil vel kansje ha en slags slutt på det hele. i tillegg så vil de vel eliminere håpet om saddams tilbakekomst hos de tillhengerne han har.

så selv om jeg er imot dødstraff generelt, mener jeg at det er noen tilfeller hvor straffen har flere hensikter en å bare straffe en person. og da blir det noe litt annet. og er det virkelig så mye værre å bli drept en å bli fengslet på livstid?

Men til dere som sier han burde tortureres, for guds skyld slutt å spill GTA eller hva nå enn som har påvirket dere. en slik straff vil bare skape masse problemer for hele irak. tenk dere hvis saddam har 1 million tilhengere. når han blir torturert blir de nok neppe glade, blir han fengslet på livstid har de fortsatt håp. men blir han henrettet får vi en slutt. Saddams tilhengere og mange i irak har levd med og godtar denne form for straff. derfor mener jeg han skal bli tatt av dage på mest humant vis mulig.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Nå skal dere ikke bli alt for rigide når dere snakker om dødstraff. det er faktisk ikke mer en 60 år siden vi her i Norge benyttet en lov som var midlertidig innført av eksilregeringen under krigen til å dømme Vidkun Quisling til døden ved skyting.

Det var visse protester mot dette i Norge. Men man kan med rimelig sikkerhet si at det var i tråd med rettsfølelsen til de fleste borgerene.

Jeg skjønner med andre ord godt ønske om å henrette en diktator selv om jeg er mot dødsstraff generelt. Nei jeg kommer ikke til å felle mange tårene når tauet strammer seg om nakken hans.

Funfact om hening: Før var den vanligste dødsårsaken ved hening kvelning og ikke at nakkevirvlene ryker. Grunnen til det var for lav fallhøyde.

murloc: Ja det er nok GTAs feil, sammen med homofili!
Sist endret av sptz; 6. november 2006 kl. 11:47.
jeg synes att den mannen fortjener døds straff.

men viss han skulle fått livstid så måtte det ha blit ett fengsel som er i gutanamo(vet ikke hvordan det skrives) bay. men det kunne ikke ha verdt usa som styrte det. viss dere forstår hva jeg mener.
har sett den filmen\dokumentaren om gutanamo, og kan si det sann att det såg ikke greit ut å ver der.

beklager på forhand for skrive feil og dialekt feil
Etter min mening burde han blitt torturert i mange år og fått virkelig lidd for all jævelskapen han har gjort! Det at han får dødstraff synes jeg er altfor "greit gjort"! Da slipper han jo å lide, han dør jo ganske fort og slipper å tenke mer på det han har gjort!
*Hater Saddam, og har alltid gjort det!*
Sitat av mainer
Etter det intrykket jeg har fått av media (Noe som selvsagt bør taes med en klype salt, men dog) har Saddam Hussein drevet etnisk rensing av kurdere i Irak.
Vis hele sitatet...
Det er nok å overdrive, men at Hussein gjorde mye drit mot kurderne er sant. På den annen side så løftet ikke verdenssamfunnet en finger når han gasset en kurdisk landsby. Ikke en jævla finger. For da var Irak og Hussein på den riktige sida.

Forsåvidt så mener jeg at Hussein burde blitt stilt for retten i Haag, det er eneste stedet han kunne fått en nogenlunde rettferdig sak.
Sitat av commie
Forsåvidt så mener jeg at Hussein burde blitt stilt for retten i Haag, det er eneste stedet han kunne fått en nogenlunde rettferdig sak.
Vis hele sitatet...
Kan du med hånden på hjertet si at han i det hele tatt fortjener en "rettferdig" rettsak? Etter alt han har gjort? Han gav ordre om å drepe flere hundre mennesker, og da er han jo skyldig og fortjener rett og slett å dø!
Etter alt det forferdelige han har gjort, så må jeg si at dette er som fortjent. Det gleder meg at han skal henges.

Tror dere video fra hengingen vil bli tilgjengelig på nettet? For eks YouTube?
Sitat av ZuPrEmE
Etter alt det forferdelige han har gjort, så må jeg si at dette er som fortjent. Det gleder meg at han skal henges.

Tror dere video fra hengingen vil bli tilgjengelig på nettet? For eks YouTube?
Vis hele sitatet...
Jeg håper det blir filmet og publisert for hele verden!
han skulle blitt gjort med akkurat slik han har gjort mot andre..!
Sitat av loozr`s girl
han skulle blitt gjort med akkurat slik han har gjort mot andre..!
Vis hele sitatet...
Hehe, hans skulle bli stengt inne i et gasskammer fullt av kjemiske, dødelige gasser
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enkelt spørsmål: Er tribunalet som dømmer han legitimt, så kort tid etter invasjonen, med et regime styrt av USA?
Nei meiner eg, sidan USA har sterke politiske intenciv for å få han dømd. Han er ikkje vurdert etter internasjonal rett, for i så fall skulle han vore i Haag.

Han er ein despot ja, men eg har såpass store rettsprinsipp at eg meiner han burde vore handsama etter internasjonal rett.

Dessuten har dødsstraff ein stor fordel: Det har jævlig lett for å lage martyrer...
Jeg synes at det å dø er ALT for enkelt. Livstid i isolat hadde jo vært greit siden da kan han tenke igjennom det jævelig forpulte dritten han har gjort.

Men hvis de hadde gjort som mainer sa, og jeg hadde vært der hadde jeg jo hatt lyst til å sprenge ballene av han....
Man senker seg ned på, og kanskje til og med UNDER nivået på den man skal "straffe" når man benytter seg av dødsstraff.

Nå burde noen snart levere inn en anmeldelse til menneskeretts domstolen i Haag mot president busken & co. De har jo nå stått bak drap på 10-tusenvis sivile uskyldige Aghanere og Irakere.
Likt skal vel være likt? Det skal vel ikke spille noen rolle om man snakker Arabisk eller dårlig US-inglish med Texas aksent?

La oss få opp igjen killbush.com siden, så vi kan samle inn penger til å betale en hit-man. Det ser ut til å være den eneste muligheten for å få stoppet det faenskapet.
Hmm, syns ikke Saddam skulle fått dødstraff. Han skulle fått livstid.
Jeg fatter ikke hvordan Bush og co kan sitte og si at Saddam skal ha dødsstraff(Jajegvetatbushikkehardømthanselv) når de står bak døden til mist like mange mennesker selv.
så Saddam skal få sko seg på andre folks bekostning helt til han en gang dør, tre måltider hver dag, en seng og tak over hodet - denne "luksusen" til tross for all faenskapen han har gjort (ja, jeg vet at det er rapporter om at det er værre i Irak nå, men fyren er en jævel).
Og hvem er du som kan dømme om en mann er en djevel?
Du burde dømme/fordømme bush & co også da, siden de har drept flere sivile på 7 år enn Saddam Hussain har gjort i løpet av hele sin tid som president i Irak.
fint om du kunne peke på hvor jeg peker ut Bush & Co som helgener, det var heller ikke diskusjonen her. Fint om du også kunne legge ved tall eller fakta på at Bush regjeringen har drept flere sivile enn det Saddam gjorde fra Gulfkrigen og oppover (muligens før også).

Jeg sier ikke at han er gjennomsyret ond, ei heller at Bush er godheten selv, men all driten sistnevnte har gjort kan vi ta i en annen tråd.
Jeg mener bare at det er feil å kaste stein på en person basert på hans handlinger, når du ikke gjør det på andre som holder på med akkurat det samme.

Forøvrig så er det fortsatt *KUN* usa som har benyttet kjærnefysiske våpen mot en annen nasjon, og jeg føler meg ikke 100% trygg på at de ikke kan komme til å gjøre det igjen.
jeg er ikke uenig med deg, USA er og blir en terrorstat, men nå var det Saddam det gjaldt.
Altså, det er greit at Saddam har gjort mye jævlig, men jeg er generellt mot dødsstraff, og henging er bare middelaldersk. Jeg mener, vi lever i år 2006! Hallo, vi prøver å være siviliserte her!
Gi nå da faen i hvordan han skal dø... Har ikke noe og si. Ikke burde de torturere ham og ikke livstid, fordi da synker man bare ned på hans eget stadie. La ham få en kjapp død så kan han ikke gjøre noe mer...
Jeg håper dere som fantaserer om hvordan dere vil at Hussein skal straffes for at han skal få det vondest mulig ikke er eldre enn 14 år. For den slags menneskesyn dere legger til grunn er sykt, det er barbarisk og usivilisert.

Alle mennesker fortjener en rettferdig rettergang, uansett hva dei angivelig skal ha gjort. I spørsmålet om Hussein fikk en rettferdig rettergang så er jeg på linje med vidarlo.
Kanskje straffen til Saddam skulle vært å ha noe farlig arbeid, noe ala blande kjemiskestoffer eller no?
Sitat av Gubbe
Kanskje straffen til Saddam skulle vært å ha noe farlig arbeid, noe ala blande kjemiskestoffer eller no?
Vis hele sitatet...
Det ville vært kult

Sitat av silla
Altså, det er greit at Saddam har gjort mye jævlig, men jeg er generellt mot dødsstraff, og henging er bare middelaldersk. Jeg mener, vi lever i år 2006! Hallo, vi prøver å være siviliserte her!
Vis hele sitatet...
Ja vi lever i 2006, men uansett, Saddam fortjener den værste straffen som er mulig å få...
Dødsstraff er vel den værste straffen (sett bort i fra tortur og den slags galskap) han kunne ha fått, men ting kunne _i det miste_ foregått litt mer humant.
Det mannen fortjener som mange har nevnt tidligere i tråden er en rettsak i Haag. Det er der slike rettsaker bør tas. Ikke i et land hvor mange ønsker ham 6' under så fort som bare mulig.

Hvorvidt henging er en "god" nok straff er det dessverre ikke noe vi kan gjøre med. Nå er han dømt etter Iraks lover og ingen andre sine.
Henging er så 1600-tallet.

Hvorfor ikke lage realtv med saddams død ?

"One man, his life, how many days will it take until he dies ? Live tonight on FOX!"


Tror det hadde blitt populært : D
Sitat av silla
Dødsstraff er vel den værste straffen (sett bort i fra tortur og den slags galskap) han kunne ha fått, men ting kunne _i det miste_ foregått litt mer humant.
Vis hele sitatet...
Gjort riktig så er hengig veldig humant. Det er over på to-tre sekunder.
Orka ikke å lese gjennom alt, men vet dere om hengingen skal gå på tv?
Joda, vet kanskje at det er litt sjukt å se på at en mann blir hengt, men så var han ikke helt normal heller da Hadde vel vært flaut for ham at halve verden (tenker på de som har tilgang til tv) kan se på at han blir dau..
De burde bake et brød på 4 x 4 meter som de så plasserer inni et glassbur. De gjør så brødet vått før de putter saddam inni der. Så kan de se hvor lenge han overlever på vann og brød, kjørt rundt i Irak med han slik at folk kan se på han, samtidig som man viser det på tv(med reklame slik dosky kom med).
/spøk

Vitsen med dødsstraff er jo og avskrekke andre. Men resten av livet i isolat er jo egentlig mye mye mye verre enn dødstraff.
Sitat av Frozk
Innen 30 dager, sies det på CNN..
Vis hele sitatet...
Men hvis han anker? kan han anke? er ikke så oppdatert i denne saken, og heller ikke i juss
Sitat av bxc
Vitsen med dødsstraff er jo og avskrekke andre. Men resten av livet i isolat er jo egentlig mye mye mye verre enn dødstraff.
Vis hele sitatet...
Ja nå tenker de seg nok om, disse diktatorene......
Sitat av vidarlo
Enkelt spørsmål: Er tribunalet som dømmer han legitimt, så kort tid etter invasjonen, med et regime styrt av USA?
Nei meiner eg, sidan USA har sterke politiske intenciv for å få han dømd. Han er ikkje vurdert etter internasjonal rett, for i så fall skulle han vore i Haag.

Han er ein despot ja, men eg har såpass store rettsprinsipp at eg meiner han burde vore handsama etter internasjonal rett.

Dessuten har dødsstraff ein stor fordel: Det har jævlig lett for å lage martyrer...
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han dømmes etter internasjonal rett? Han er i denne saken dømt for en forbrytelse begått i Irak og derfor dømt i en Irakisk rett. Ingen grunn til å blande inn Haag i det vel?

Og er tribunalet legetimt? Ja, det skulle det da være. Irak styres av en folkevalgt forsamling, og en rett oppnevnt av en slik forsamling skulle da etter alle solemerker være legetim. Eller kanskje du legger andre rettsprinsipper til grunn?
Såklart han ikke fortjener dødsdom! _INGEN_ Fortjener det. Uansett... Han har ingen mulighet til å rette opp noe når man er død!
Siden jordkloden er overbefolket er vel slike som han de første vi bør kvitte oss med! GG
Ja detta har jo ikke tatt lang tid! Hvor lenge sia er det han blei finni egentlig? 5 år?
Han ville jo ikke bli hengt da. Han ville bli skutt, fordi da var det en verdig død på en måte. Samfunnsfag lærern sa det.. Bare litt bedre forklart
Han gjorde mye vondt med Kurderne, men ga folket sitt beste helsetjenesten i landet, og dem led ingen nød under han.

Dødsstraff er snarvei. Livstid i fengsel er tingen.
Endelig Men skal det sendes på tv? det hadde vært litt driti ut å bli hengt mens alle sitter hjemme go ler seg ihjel
Saddam hadde nok valgt livstid forran henging, så jeg mener henging er den beste straffen han kunne fått!
Han vil nok selv bli skutt fordi han vil dø som en soldat. Hvis man blir hengt dør man som en tyrann.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Cikey
Hvorfor skulle han dømmes etter internasjonal rett? Han er i denne saken dømt for en forbrytelse begått i Irak og derfor dømt i en Irakisk rett. Ingen grunn til å blande inn Haag i det vel?

Og er tribunalet legetimt? Ja, det skulle det da være. Irak styres av en folkevalgt forsamling, og en rett oppnevnt av en slik forsamling skulle da etter alle solemerker være legetim. Eller kanskje du legger andre rettsprinsipper til grunn?
Vis hele sitatet...
Forbrytelser mot meneskeheten skal da til Haag? Skal dem ikke? Forøvrig synes jeg dette oppgjøret virker mye mer ryddig en vårt eget. Det betyr selvsagt ikke at det er helt korrekt.
Sist endret av sptz; 11. november 2006 kl. 18:21.
Sitat av emu
Han gjorde mye vondt med Kurderne, men ga folket sitt beste helsetjenesten i landet, og dem led ingen nød under han.
Vis hele sitatet...
vel, de som var uenige og ytret sine uengiheter led nød. Men noe som foruroligerer meg er den syke blodtørsten jeg ser her. Husk at selvom noen utfører grusomme og onde handlinger er de fortsatt mennesker... Hadde du villet at mamma skulle bli hengt og stilt ut for offentlig bespottelse om hun hadde drept kurdere med gass?

Tribunalet er folkevalgt? Hvor folkevalgt er et tribunal i et land som er på randen av borgerkrig og mange sikkert boikottet avstemmingen i protest?
Sitat av spetznaz
Forbrytelser mot meneskeheten skal da til Haag? Skal dem ikke? Forøvrig synes jeg dette oppgjøret virker mye mer ryddig en vårt eget. Det betyr selvsagt ikke at det er helt korrekt.
Vis hele sitatet...
Ikke når det er usa som regisserer spillet. De snor seg jo unna alt, ved å påstå at dette ikke er krig, men anti-terror og at fanger ikke er krigsfanger osv.

Ikke engang Tyske styrker i Norge i 1940 var så idioter at de prøvde å kalle invasjonen så mye annet enn hva det var. "Alierte" styrker i Irak er faktisk bare en okkupasjons styrke, som har gått inn for egen maskin med væpnede styrker, på lik linje med hva f.eks Tyskland gjorde mot Polen i 1939, Norge og Danmark i 1940 osv osv.

De har ingenting å gjøre i Irak, siden Irak ikke lå i krig med noen som helst nasjon på det tidspunktet.
Og hvor mange 10-tusener, også barn, har ikke mistet livet som en DIREKTE følge av usa's sanksjoner mot Irak etter den første Golf-krigen hvor busken sr. var sjef?

La oss begynne å ta inngangspenger til usa, så kan vi kalle hele nasjonen for en "Disney-nasjon", siden de fortsatt lever i sin egen lille eventyr-verden.

Fuck U.S.!
Milde himmen M&G, ta deg en pille... (dette var en diskusjon rundt saddams dom, ikke Irak krigen og dens begrunnelser!)


spetznaz: Nå ble han vel strengt tatt dømt til døden for å ha gitt ordre til drapene på 140 mennesker i 1982, og det spørs vel om det kvalifiserer til "forbrytelser mot menneskeheten". Men at han gjorde mye fælt kan vi være enige om, men det spiller ikke inn i denne konkrete saken.

CaptainP: At noen velger å boikotte et valg gjør det ikke mindre demokratisk...
Cikey: Det er en forbrytelse mot menneskeheten å ikke få en rettferdig rettsak. Forøvrig er ikke dem som setter sprøyta noe bedre enn dem som får sprøyta. Just my 2 cents.
Steinar: Akkurat hva hadde det med denen saken å gjøre? Vil du påstå at saken ikke var rettferdig, så si det, men jeg skal like å høre argumentene dine.

Hva det andre agrumentet ditt gjelder så faller det på sin egen mangel på logikk (sag på en annen måte; Det er et idiotargument) men det kan vi ta i en annen tråd...
Sitat av Cikey
spetznaz: Nå ble han vel strengt tatt dømt til døden for å ha gitt ordre til drapene på 140 mennesker i 1982, og det spørs vel om det kvalifiserer til "forbrytelser mot menneskeheten". Men at han gjorde mye fælt kan vi være enige om, men det spiller ikke inn i denne konkrete saken.

CaptainP: At noen velger å boikotte et valg gjør det ikke mindre demokratisk...
Vis hele sitatet...
At det bare er et forhold Saddam Hussein dømmes for er et av problemene jeg har med heile opplegget. I følge ryktene så hadde visst mannen en forkjærlighet for å gi fanger til sønnene sine som matet dem til løvene... Skal han ikke dømems for disse og andre forferdelige forhold? Er ikke noe av hensikta å få alle fakta på bordet? Tydeligvis ikke, her skal mannen dømmes så fort som mulig, koste hva det koste vil. Med alle de utsettelser og avbrytelser denne saken har hatt så er det et under at mannen kan ha fått en rettferdig sak.

Om Saddam Hussein, som Iraks øverste leder, ikke har utført forbrytelser mot menneskeheten, hvorfor gikk da USA inn i Irak? Vi hørte jo om et overvåkningssamfunn hvor infidels og anerledestenkede ble myrdet og matet til løvene. Hvor er det blitt av disse påstandene i ettertid? Skal vi ikke få alle fakta på bordet? Er ikke noe av poenget med rettsprossesser å få alle fakta på bordet?

At Irak er et demokrati er en overdrivelse av dimensjoner. Ja visst har Irak hatt valg, men disse var initiert av USA, eller "overgangsregjeringa" innsatt av USA.

Jeg får en vond smak i munnen både av saken mot Saddam Hussein og det irakiske "demokratiet".
Commie: Nå er det ikke overgangsregjeringa som sitter lengre, det er en demokratisk valgt regjering. Så kan jo du ha vilken som helst smak i munnen du vil...

Forbrytelser mot menneskeheten var vel en av de få grunnene USA ikke brukte for å invadere Irak. Offisielt gikk de vel inn fordi Irak hadde masseødeleggelsesvåpen. Litt mer uoffisielt er vel de fleste enige om at USA gikk inn for oljen sin del, men igjen, det har ingenting med denne saken å gjøre...

I denne saken ble han dømt for den ene tingen, i neste sak er han tiltalt for drapene på noen kurdere. Man må ha en konkret sak skal man dømme noen. Hva han egentlig dømmes for er vel ikke så viktig vel? Han blir dømt til døden for dette og da betyr det vel strengt tatt lite om han dømmes for andre ting, han kan ikkke straffes noe hardere likevel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Neocon
VG.no melder at Saddam Hussein skal bli dømt til døden ved henging.

Link

Hva synes dere om dette?

Jeg mener personlig at han skulle fått livstid i fengsel. Det høres kanskje idiotisk ut, men jeg mener at han slipper unna for "lett" ved å bli hengt.

nuvel, diskutér.
Vis hele sitatet...

Det saddam gjorde mot mange mennesker var forferdelig. Glad han ble tatt,men litt uenig i dommen som han fikk. Synes han burde få llivstid for det han har gjordt.. Da har han mer enn nok av tid til å tenke gjennom sine handliner som han har gjordt. Jeg er sterkt imot dødsstraff,uansett hva man har gjordt galt er ikke døden den rette måte straffe noen mener nå jeg. . .