Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 9113
Jeg synes det er trist at Norske statsborgere sitter å tigger. Det er et symtpom på at den Norske velferdstaten ikke fungerer som den skal. I trondheim derimot ble de Norske tiggerne jaget bort av øst-europeiske tiggerbander. Disse burde blitt sendt ut med første fly!
Sist endret av |24/\/\0; 3. oktober 2007 kl. 23:49.
oslo skulle hatt flere tiltak som =oslo. eller bare større opplag/flere selgere.

man hjelper vanskeligstilte medmennesker og appåtil får man et fantastisk magasin for det!
Syns det er bedre at de sitter og tigger åpenlyst enn at de flyr rundt og raner butikker og fikser penger på uærlig vis.

Det at det er noe fucket med dop-politikken idag er helt klar. Greit nok at de buster folk i å drive med stoff og får dem på rehab, men hva skjer når de er 'rene' igjen og sitter igjen med en halv million i gjeld til staten i regninger og har null mulighet til å klare å skaffe seg jobb igjen? Jo, de blir depprisive bare ved tanken, klarer ikke å fullføre ett normalt liv og ender tilbake der de startet pga. at de ikke får den oppfølgingen de trenger for å komme på rett spor igjen.
Bedre at de sitter og tigger enn at de raner folk og butikker..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av dexter
Fy faen for en ignorant og råtten person du er.
Vis hele sitatet...
Ignorant og råtten fordi..?
Fordi jeg ikke liker folk som gruskjører livet sitt fullstendig og forventer at andre skal komme og ordne opp i livet for de, uten at de selv er interessert i å gjøre en innsats?

Så også at det ble skyldt på disse vennegjengene som fikk folk til å begynne med knark...
Jeg har selv sittet i ett hardnarkomant miljø med pilsen i neven, uten å ta en dritt.
Selv om det florerte med piller i alle morsomme farger og fasonger, tjall, cola og amfetamin.
Jeg bare ser på alle folka jeg kjenner og møter på som har gått grundig til helvete, og veit med en gang at det er ikke verdt å prøve en gang.

Og jeg må si meg enig med Devine.
Om disse rusmisbrukerne og tiggerne er interesserte i å gjøre en innsats, for eksempel dette opplegget med å selge gateblader, så er det strålende! Da fortjener de faktisk støtte, for de er villige til å gjøre en innsats for å komme seg på beina igjen.
Det er alle disse som klart og tydelig ikke vil slutte med knark, og heller ikke vil gjøre en innsats som er det store problemet! Om de ikke er villige til å gjøre noe, så fortjener de heller ikke å få noe igjen.
Sitat av OoM
Synest egentlig ikke det er så galt med alle tiggerne jeg.
Det jeg synest er mest gærnt, er at staten ikke gjør noe får å få de vekk?
Hva med å tvangssende de på avrusning elns?
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke å tvangssende noen på avrusning, det er bortkasta tid hvis ikke personen selv vil slutte med
russtoff...
Sitat av Evelen2
han har et poeng da syns jeg.
Ingen blir vel tvunget til og ta narkotika, og om man absolutt må trosse norges lover og begynne, bør man vite hva man går til.
Man har seg selv og takke.
(med dette mener jeg ikke man skal ignorere dem)
Men man skal ikke sponse dem med Penger,
Heller gi dem 0 penger og litt mat, klær.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er heller for mat og klær enn penger, for penger blir brukt til narkotika og ikke noe annet.
Kjenner en som gir bort mye lit tiggere, men aldri penger. Han tar de heller med inn til McDonalds og lignende. Har mer tro på den metoden
Sitat av C.Hendrix085
Ja, jeg er heller for mat og klær enn penger, for penger blir brukt til narkotika og ikke noe annet.
Kjenner en som gir bort mye lit tiggere, men aldri penger. Han tar de heller med inn til McDonalds og lignende. Har mer tro på den metoden
Vis hele sitatet...
Jeg støtter deg opp på den teorien, det e bedre å gi et brød enn å gi 10 kr (er vell sånn ca. et brød koster!?), da vet du jo faktisk hva pengene dine går til. Med å vite hva pengene dine går til vet du at tiggeren ikke kjøper dop for pengene.
Kjenner en som gir bort mye lit tiggere, men aldri penger. Han tar de heller med inn til McDonalds og lignende. Har mer tro på den metoden
Vis hele sitatet...
Men de må jo alikevel ha dop. Narkomane driver ikke og tigger, raner folk, eller selger kroppen sin for å få penger til mat. De synes helt sikkert at det er hyggelig at folk tar dem med på McDonalds og greir, men når de begynner å bli sjuke og desperate etter et skudd, så hjelper det lite med en burger.
Sitat av mr_eff
Avkriminalisering av narkotika, gratis heroin på resept til tungt narkomane, osv.
Vis hele sitatet...
Haha, er du steik forbanna gal? Tror du det hadde gjort ting så mye som 1% bedre?

Nei.
Sitat av loathsome
Haha, er du steik forbanna gal? Tror du det hadde gjort ting så mye som 1% bedre?

Nei.
Vis hele sitatet...
Det ville gjort ting mye bedre. Hele narkotikapolitikken i dette landet, og også i de fleste andre land, er en eneste stor vits, og et sørgelig kapittel i verdenshistorien.
Sitat av Slaktern
Det ville gjort ting mye bedre. Hele narkotikapolitikken i dette landet, og også i de fleste andre land, er en eneste stor vits, og et sørgelig kapittel i verdenshistorien.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå?
At Narkotika skal gies ut på resept?

"Hei, føler meg litt deppa idag doktor"
"Joda, du får ta ett par gram hasj da, det skulle hjelpe."

Ser det for meg.
Sist endret av Restyle; 4. oktober 2007 kl. 16:13.
Sitat av Slaktern
Det ville gjort ting mye bedre. Hele narkotikapolitikken i dette landet, og også i de fleste andre land, er en eneste stor vits, og et sørgelig kapittel i verdenshistorien.
Vis hele sitatet...
Over hodet ikke! Hva er dine argumenter for dette?
Feil feil feil.
- Gi dem jobb, ikke gratis heroin
Vis hele sitatet...
Har du lest debatten på den siden?

"Hei, føler meg litt deppa idag doktor"
"Joda, du får ta ett par gram hasj da, det skulle hjelpe."
Vis hele sitatet...
Get off my internet!
Du mener dette som du har skrevet stemmer:

Avkriminalisering av narkotika, gratis heroin på resept til tungt narkomane, osv.
Vis hele sitatet...
Trur det er du som ikke hører hjemme her.
Hvem er dere til å bestemme at folk ikke skal få lov til å velge over sin egen kropp?
Sitat av dexter
Hvem er dere til å bestemme at folk ikke skal få lov til å velge over sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Folk skal få lov til å bestemme.
Men vi kan da ikke avkriminalisere narkotika her i landet, gi det ut gratis på resept av den grunn.
Restyle: Ja, det var et helt tullet forslag fra min side, som ingen vil ta seriøst, og ditt innlegg var skikkelig saklig. Jeg legger meg flat.
Sitat av mr_eff
Restyle: Ja, det var et helt tullet forslag fra min side, som ingen vil ta seriøst, og ditt innlegg var skikkelig saklig. Jeg legger meg flat.
Vis hele sitatet...
Inlegget om doktoren var heller ikke seriøst ment, men siden endel faktisk har fåreslått lignede forslag, og andre har blitt skeptiske over det, følte jeg noe trengtes og klarnes opp i.

Men greit, da dropper vi den diskusjonen vidre
- Vet ikke om dette allerede har blitt nevnt, - Men jeg rett og slett hater de *Jævlig* Øtseuroperne som går rundt med roser, og tigger som et helvete, og senere tar T-banen til Risløkka, eller setter seg i en shiny fin bil. Og tar på seg pen klær da de skal hjem.

- Kanskje fordi de tjener mere på å tigge her i oslo, enn de tjener fast i hjemlandet -
Sitat av Tungaa
- Vet ikke om dette allerede har blitt nevnt, - Men jeg rett og slett hater de *Jævlig* Øtseuroperne som går rundt med roser, og tigger som et helvete, og senere tar T-banen til Risløkka, eller setter seg i en shiny fin bil. Og tar på seg pen klær da de skal hjem.

- Kanskje fordi de tjener mere på å tigge her i oslo, enn de tjener fast i hjemlandet -
Vis hele sitatet...
Stemmer det, og du er ikke alene på det området.
I tillegg jager de vekk det norske tiggerne.

Og ja, de tjener faktisk mer på å tigge her, enn å jobbe i utlandet.
Hørt at dem tjener rundt 300kr dagen.
Sitat av dexter
Hvem er dere til å bestemme at folk ikke skal få lov til å velge over sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Så lenge det ikke går utover andre. Vil si at det går ut over andre når heroinmisbrukerne tigger, kanskje spesielt samfunnet, som alle er en del av.
Da det viser seg at mine forsøk på sarkasme stadig blir missforstått, føler jeg at jeg kanskje bør påpeke at mitt forrige innlegg i denne tråden var 100% ironisk.

Vil si at det går ut over andre når heroinmisbrukerne tigger
Vis hele sitatet...
Så lenge de ikke er aggressive, kan jeg ikke se at tigging går ut over andre.
At heroin er ulovlig stopper da ikke folk fra å bruke det? Folk trenger ikke høre at de ikke skal ta stoffer, de trenger å høre hvordan de skal ta det, eller hva annet de kan ta i stedet. Vi trenger å gi informasjon, ikke blånekt. Nulltoleranse har aldri fungert, og vil aldri fungere.
Vi bor jo i verdens rikeste land! Det sier vel seg selv at man må ha tiggere her(skjønner? ikke jeg eller). Bra vi har oljefond og greier da... Så vi slipper og bruke noe av det.
Sitat av loathsome
Over hodet ikke! Hva er dine argumenter for dette?
Vis hele sitatet...
Mine argumenter for at nulltoleranse for narkotika ikke fungerer? Tja, vi kan jo begynne med de enorme kriminelle nettverkene som finansierer seg ved å selge narkotika siden staten har gitt kriminelle hele markedet. Og så har vi jo bøtelegging og fengsling av uskyldige, hvis eneste kriminelle handling har vært å nyte et rusmiddel som staten ikke liker.

Nulltoleransen sørger også for at folk som velger å bruke ulovlige rusmidler sjelden får noe som helst korrekt informasjon om stoffet, med mindre man vet hvor man skal lete. De fleste får sin informasjon av dealere og andre brukere, og MYE av denne informasjonen korresponderer dårlig med virkeligheten. Denne feilinformasjonen kan føre til skader og død.

Og det viktigste argumentet er jo det at staten ikke har noen som helst rett til å fortelle folk hva de skal gjøre og ikke gjøre med sin egen bevissthet. At noen skal fortelle meg at jeg ikke får lov til å bruke et rusmiddel som ikke er skadelig for noen andre enn meg selv, er rett og slett latterlig.

Argumentene for avkrminialisering er mange, og dersom du setter deg litt inn i det vil forhåpentligvis også du skjønne at nulltoleranse ikke fungerer.
Sitat av UNNAMED
Vi bor jo i verdens rikeste land! Det sier vel seg selv at man må ha tiggere her(skjønner? ikke jeg eller). Bra vi har oljefond og greier da... Så vi slipper og bruke noe av det.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke du foreslår at vi bare pøser på med oljepenger for å løse problemene våre? Man trenger ikke kunne mye økonomi for å skjønne at å fylle det norske markedet med oljepenger ville skape mer problemer enn det løser.





Når det gjelder narkomane tiggere tror jeg man kan løse problemet uten å bruke en eneste krone netto. Faktisk vil jeg gjette at samfundet sparer penger bare man setter i gang riktige tiltak. Med en ikke-restriktiv politikk til rusmidler vil f.eks. utgiftene brukt av politiet på å etterforske kriminalitet i forhold til rusmidler bli redusert betydelig.

Og jeg må si meg skuffet over hvor naivt noen her på forumet tolker legaliseringsargumentet. Nei, det er ikke snakk om å gi ut heroin på resept til hvem som helst. Poenget er at folk som er sterkt avhengig av et rusmiddel har på mange måter en sykdom, og klarer ikke fungere normalt uten rusmiddelet. Ved å gi det ut til mennesker som allerede er avhengig kan de leve et normalt liv, mens man samtidig kan nå ut til dem og gi dem informasjonen og ressursene de trenger til å klare overgangen. Man kan trekke en parallell til sigaretter.. noen klarer å kutte tvert, men mange går via nikotintyggegummi eller -plaster.

Når det gjelder rusmidler som kan ha nytteverdi, og ikke er direkte avhengighetsskapende, f.eks. cannabis, MDMA, psykedeliske rusmidler osv. må man finne ut en egen kontekst for hvert rusmiddel. MDMA kan for eksempel brukes i psykoterapi, psykedeliske rusmidler kan brukes til spirituel opplysning, osv.


Og hvorfor diskuteres det omtrent bare narkomanne tiggere her? I det siste har jeg sett mye flere tiggere av type utlendinger (som sender penger hjem?). I Trondheim finnes det praktisk talt ikke narkomane tiggere så langt jeg kan se. Men jeg må innrømme at jeg ikke vet så mye om disse.. Men det virker som om det hadde vært mye bedre om man kunne satt disse folkene i arbeid, det er ikke som om Norge mangler jobber til dem.
Sist endret av Skyfex; 4. oktober 2007 kl. 23:07.
Jeg har selv måttet gå på sosialen en gang i livet. Jeg ble pappa i tidlig alder, var arbeidsledig og klarte ikke det økonomiske. Måtte gå den tunge veien til "sossen" for å få hjelp i noen måneder. De betalte husleie, strøm, mat og til og med hvitevarer jeg hadde leid på Thorn. Ikke kom å si en ikke får hjelp hvis en trenger det. Problemet er at de narkomane fucker opp for seg selv gang på gang. De har det nok helt for jævlig, det er helt sikkert, men at de ikke får økonomisk hjelp stemmer ikke.

Hadde det vært opp til meg, ville jeg bygd et helvetes stort bygg langt oppe på vidda, bort fra folk. Tatt de narkomane opp dit med tvang. Der skulle dem blitt avrusa, lært seg å jobbe hardt og sakte med sikekrt bli integrert i samfunnet igjen!
Sitat av Skyfex


Og hvorfor diskuteres det omtrent bare narkomanne tiggere her? I det siste har jeg sett mye flere tiggere av type utlendinger (som sender penger hjem?). I Trondheim finnes det praktisk talt ikke narkomane tiggere så langt jeg kan se. Men jeg må innrømme at jeg ikke vet så mye om disse.. Men det virker som om det hadde vært mye bedre om man kunne satt disse folkene i arbeid, det er ikke som om Norge mangler jobber til dem.
Vis hele sitatet...
En del av uteliggerne i Trondheim er hardbarka alkoholikere.
Sist endret av voldern; 4. oktober 2007 kl. 23:16.
Eneste som er irriterende er hvis de åpenbart overdriver, fks halter, sender unger etter deg elr hoster og harker noe sykt. Ellers... når de er ærlige gir jeg cash
Spawn2: Det er noe av samme politikken man kjører nå.. Bare låse de narkomane inn på et rom la de skrike seg ut av abstinenser og sende dem ut igjen. Disiplin for alle penga. Problemet er at når man slipper dem ut igjen står de i akkurat samme situasjon som rett før de begynte på rusmidler. De står uten noe sosialt nettverk, og dermed også uten noe å erstatte rusmidlene med. Tror du folk skyter heroin fordi de er glade og har mange venner? De gjorde faktisk forsøk på dette med aper, hvor de lot aper som hadde dannet et hierarkisk samfund selvinjisere heroin. Det man fant var at populære aper ikke likte heroin, mens de upopulære apene fort ble avhenginge. Det går rett og slett på at man har et behov for dopamin, og hvis man ikke klarer å stille det med venner, et godt miljø og et godt liv, så må man stille det behovet på en annen måte.

Hvis man skulle sendt dem bort et sted måtte man sørge for at folka som drev stedet er sympatiske folk. Kanskje man kunne utført det som en slags "summer-camp", hvor man tar med narkomane på campingturo, arrangert leker, sport og lign.
Eller bare lær de å bruke pc, internettvenner ;>
Sitat av Skyfex
Spawn2: Det er noe av samme politikken man kjører nå.. Bare låse de narkomane inn på et rom la de skrike seg ut av abstinenser og sende dem ut igjen. Disiplin for alle penga. Problemet er at når man slipper dem ut igjen står de i akkurat samme situasjon som rett før de begynte på rusmidler. De står uten noe sosialt nettverk, og dermed også uten noe å erstatte rusmidlene med. Tror du folk skyter heroin fordi de er glade og har mange venner? De gjorde faktisk forsøk på dette med aper, hvor de lot aper som hadde dannet et hierarkisk samfund selvinjisere heroin. Det man fant var at populære aper ikke likte heroin, mens de upopulære apene fort ble avhenginge. Det går rett og slett på at man har et behov for dopamin, og hvis man ikke klarer å stille det med venner, et godt miljø og et godt liv, så må man stille det behovet på en annen måte.

Hvis man skulle sendt dem bort et sted måtte man sørge for at folka som drev stedet er sympatiske folk. Kanskje man kunne utført det som en slags "summer-camp", hvor man tar med narkomane på campingturo, arrangert leker, sport og lign.
Vis hele sitatet...
På en måte dette jeg mente og
Hihi en summer camp for narkiser? Ser for meg alle folka fra plata suser ned i vannsklier og kaster vannballonger ^^
King of Spooning
Acidous's Avatar
I Haugesund har vi jo noen skikkelige verstinger innen tigging(synes jeg selv i alle fall)
Det er to smågutter på 4-5 år som har blitt opplært til å spille trekkspill.
Så sitter de hver sin benk i forskjellige ender av gågata og spiller trekkspill, med en liten pappboks foran seg som folk hiver penger i.

Og med jevne mellomrom kommer foreldra deres kjørende, tømmer pengeboksen og forsvinner igjen.
Sitat av Acidous
I Haugesund har vi jo noen skikkelige verstinger innen tigging(synes jeg selv i alle fall)
Det er to smågutter på 4-5 år som har blitt opplært til å spille trekkspill.
Så sitter de hver sin benk i forskjellige ender av gågata og spiller trekkspill, med en liten pappboks foran seg som folk hiver penger i.

Og med jevne mellomrom kommer foreldra deres kjørende, tømmer pengeboksen og forsvinner igjen.
Vis hele sitatet...
Sånne ting er tragisk Trist.. Glad vi ikkje har sånt på bondelandet
Nå har jeg ikke vært i Oslo på en stund, så det er mulig ting har forandret seg siden sist gang jeg var der.

Jeg kan uansett ikke si at jeg var særlig imponert sist gang jeg trasket ned Karl Johan, og opplevde i stor grad at tiggere og narkomane gjorde bybildet både skittent, ekkelt og lite hyggelig.

Mer interessant ble det da jeg flyttet til Bergen for snaut halvannet år siden. Jada, vi har narkomane her også, men de preger ikke bybildet slik de gjør i Oslo. Jeg tror nesten du må LETE etter en narkoman som sitter på gata og venter på å få penger. Her er det heller en og annen som går rundt, og spør folk om de kunne være så vennlige å hjelpe dem med noen småpenger. Selvfølgelig kan jeg det.

I en forbindelse med en observasjonsoppgave på universitetet valgte jeg nettopp de narkomane (eller sosialt utstøtte om du vil kalle dem det) som selger Megafon som tema. Det førte naturlig nok til at jeg måtte få kontakt med dem, og makan til hyggelige mennesker skal du lete lenge etter. Det gjelder kanskje ikke alle, men enkelte fortjener så enormt mye mer respekt enn noen på dette forumet ville gitt dem.

Nå gikk diskusjonen kanskje litt over viddene, men hva er det som gjør forskjellene mellom Bergen og Oslo så store? Er det forholdet mellom hovedstad og storby? Folket som bor der?

Jeg gir ikke penger til tiggere, kanskje noen småpenger til en som oppsøker meg, og koser meg skikkelig når jeg gir en hundrings til en som selger et gatemagasin.
Sist endret av onkl; 5. oktober 2007 kl. 12:16.
Jeg må innrømme at jeg kjenner meg dårlig igjen i mye av det som blir sagt her. Flyttet til Oslo for et år siden.

Visst er det mange tiggere rundt omkring, men de narkomane ser jeg lite til, annet enn når de raver rundt sent på kveldene, og jeg har faktisk ikke sett den typisk "jarle"-narkisen sitte på gata og tigge, dog hender det at de kommer bort til folk og spør om noen kroner.

De tiggerne jeg ser sittende rundt omkring i byen er gjerne østeuropeere og slikt, gjerne med krykker og skjelvende ben eller andre symptomer som det virker som de finner på selv. Har sett folk som rister voldsomt og går med krykker en dag, mens de sitter i en annen ende av byen uten noen som helst problemer med bena neste dag.

Skal man få bukt med tiggerproblemet, må man sette en stopper for tiggerturistene.
Hvis de ikke klarer å fordele trygda si så får de bare klare seg uten femmern til kaffen!
Hyggelig å se hvordan mange av dere ser på medmennesker, som folk som skitner til gatebildet.
Utrolig hvor fordommsfulle folk er, selv om jeg ikke burde bli overasket.
Her får folk skylde seg selv, når de har satt seg selv i denne situasjonen, det er tydligvis holdningen som råder her. : (
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hørte at politikerne skulle sende Øst europeske tiggere hjem, har dere hørt noe om det?
Sitat av Karikuren
Hørte at politikerne skulle sende Øst europeske tiggere hjem, har dere hørt noe om det?
Vis hele sitatet...
Hvordan? De kan fritt være i Norge så lenge landet de kommer fra er et EØS-land, og problemet er såpass lite at det koster oss mer å drive aktiv kontroll av dokumenter enn å bare la dem holde på. Men for all del; anmeld alle forhold hvor de er agressive og slemme.
Sitat av madikken
Hyggelig å se hvordan mange av dere ser på medmennesker, som folk som skitner til gatebildet.
Utrolig hvor fordommsfulle folk er, selv om jeg ikke burde bli overasket.
Her får folk skylde seg selv, når de har satt seg selv i denne situasjonen, det er tydligvis holdningen som råder her. : (
Vis hele sitatet...
Er du blind? Hvis en har fulgt litt med på disse menneskene, så er mye av dette garantert organisert, jeg snakker seff om de fra Øst. De har ikke så dårlig råd som en skal ha det til. I pausene fra den forbannede trekkspillmusikken deres, sitter dem å drikker Solo og røyker Prince og gjerne en burger fra McDonalds, en fattig hadde smørt seg et par brødskiver og drukket medbrakt saft. Jeg klarer rett og slett ikke synes det døyt synd på disse folkene og drittlei trekkspill, munnspill og hender om holder kopper oppi trynet på deg når en er på vei til noe hyggelig selv, det får være måte på tigging...men som alt annet, en skal ikke ta alle over en kam, noen fortjener en slant eller to, bare så det er sagt.
Sist endret av Spawn2; 17. februar 2008 kl. 23:38.
Vel, fastfood er vel ganske vanlige for fattige å spise? Men du har nok rett i at det er mye organisert og ikke alle er ekstremt fattige. Men det finnes noen. Jeg har sett en hel gjeng som lå ute om natten, i fillete klær og uten mat. Og jeg har sett noen som spiser på MacDonalds. Men man skal heller ikke avfeie at det er synd på dem som er tiggere i en slik liga. Det er nok ikke akkurat noen behagelig tilværelse. Og de på toppen er noen skurker.

Det heter forresten “å skjære alle over én kam”
Ikke alle er like, noen er sterke fysiske andre er sterk psykisk. Noen mennesker klarer kanskje ikke depresjon, ting går helt skeis for dem. Skal vi da straffe dem fordi de ikke ble føtt med sterk psyke eller skal vi hjelpe dem? (håper at alle vet det "riktige" svaret på dette)

Som noen andre her sier så er den eneste riktige tingen å gjøre å sende den på rehabilitering, gi dem klær, mat, leilighet og en jobb.

De som mener at man faktisk burde bare skuffe dem bort burde skamme seg.
Jeg mistet all medfølelse for de sigøynerdamene som sitter å tigger på majorstuen, da en av de sto foran meg i køen på deli de luca og vekslet mynter for ihvertfall 2-3000 kroner i lapper, for så å sette seg ned rett utenfor å begynne tigge igjen.
Tiggere som sitter har jeg ingen problemer med, pleier å bomme bort sigg til tiggere som sitter og sturer
Sitat av Karikuren
Altså, hvis du går i Oslos gater, så ser du fader meg en hel haug av tiggere og narkomaner! Dette er veldig utrivelig, serlig for turistene.... Man skulle ikke tro at dette er verdens rikeste og beste land å bo i når man ser tiggere og prostistruerte folk på hvert gate-hjørne!

Jeg var i Singapore i ferien, der var det ikke ein eineste tigger å se! Gatene blanke, ikke noe søppel, ingen tyggis engang!

Hva synes/mener dere om tiggere og sånt i Oslo og i Norge? Burde vi ha det sånn?
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er trist at arbeidsfoere kvinner og menn velger et liv paa gata. Men saa er det saann at man faktisk kan tjene ganske bra paa aa vaere tigger. Jeg mener aa ha hoert at en god "dagsloenn" ligger et sted mellom 1000 og 3000 kroner. Noen som har mer eksakte tall paa det her?
Det at man har prostitusjon er vel bare en naturlig foelge av etterspoersel. Jeg syns ikke vi skal ta prostituerte med i samme debatt som tiggere.

Offtopic:
Som noen paapekte, saa kan du ikke si at Singapore paa dette punktet her har en mer ideell situasjon enn oss. Jeg har selv bodd i Singapore mens moren min skrev hovedfagsopgaven sin om landet. Dette er riktignok ti aar siden, men hun sier fortsatt at hun aldri kunne tenke seg aa bo der igjen..
Det er ikke bare paa det punktet Singapore suger, men jeg skal ikke legge ut om det siden det ikke er Singapore den traaden her hovedsaklig handler om..

Sitat av Gjøk
Det heter forresten “å skjære alle over én kam”
Vis hele sitatet...
Litt avtema, men flott at noen tar det opp!
Jeg har sett saa utrolig mange paa forumet som skriver "Aa ta alle bak en kam," og diverse andre kreative versjoner. Det er svartebjarte meg nesten saa jeg gir deg KP. :P

Det er ikke vaerre enn aa ta et kjapt Google-soek hvis man er i tvil.
Er det like mange tiggere i London, København og Stockholm da? Synes nesten at det er fler i Oslo? Eller er det fordi de kommer hit fordi Norge er så rikt land?


Jeg synes at de burde hvertfall komme på sosialkontor, eller bo på trygd vet ikke jeg! Få et eller annet! Noe lett jobb så de har råd til mat og tak over hode!
Sist endret av Karikuren; 22. februar 2008 kl. 12:05.
Sitat av dexter
Enkelt. Man gir dem mat og klær og et hjem, og oppfølging. Dette er ting samfunnet allerede har tatt fra dem, så det er bare rettferdig at de får det tilbake, med renter. Vi skylder dem dette.
Vis hele sitatet...

Vi skylder dem dette? det er greit att der er mange som ikke har skyld i dette selv. men det er og mange som får hjelp gang på gang og havner på kjøret igjen hver gang.

vi hadde en som fikk bo i kjelleren våres i 2 år. han hadde "bare" ett alkohol problem. men han ville ikke ha hjelp. begynte å drage narkomaner hjem til oss og. fikk flere advarsler og tilbud om hjelp. men han måtte kastes ut til slutt. dette er en mann som har tent mange milioner opp gjennom livet, men det eneste han eier selv er klærne han går i. hadde lån fra alle faens plasser. så ikke si att det bare er staten sin feil.