Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3649
Er ganske vant med morfin og tåler fint 10-15 mg iv. Nå har jeg tatt 17 tbl pinex forte og det er jo nesten 500 mg kodein. Leste på felleskatalogen at 640 mg ga alvorlig forgiftning hos ikke tilvendt voksen... ble litt skeptisk🙈 Jeg har tatt 11 stk før og ble jo litt god-svimmel. Merker ikke dersom jeg tar mindre enn 5. Antar jeg ikke får noen alvorlige bivirkninger siden jeg tåler opioider godt fra før, men må spørre siden jeg ikke har tatt så mye kodein før. Ang Paraceten er jeg ikke bekymret, godt under 150 mg/kg-grensa og godt under 12 gram. Det er ikke snakk om langtidsbruk heller.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå hadde ikke jeg toleranse, men jeg tok mye mindre enn det og måtte pumpes.
Mia83
Trådstarter
7 1
Jaja det gikk nå bra med meg iallfall. Frykta ikke noen overdose, men andre bivirkninger. Jeg har ikke tatt PF på flere uker, men jeg tåler generelt mye. Er ikke så lenge siden jeg spiste morfintabl. Aner ikke helt hvordan det påvirker toleransen. Vet jo at kodein blir omdannet til morfin.
Det vil tilsvare omtrentlig 80mg morfin (ikke helt sikker på dette.) Det er en ganske høy dose. 500mg kodein er nok til å drepe voksene mennesker. Det handler om genetikk og toleranse. Men 8,5 gram paracet er en veldig høy dose. På 12 gram dør 50% av testsubjektene. Dette betyr ikke at ingen dør på eksempelvis 11 gram. Og selv om du ikke dør vil du kunne bli forgiftet og skadet. Symptomene av paracetamolforgiftning kommer gjerne etter 24t. Paracetamolforgiftning er en av de mest vanlige forgiftningsårsakene i verden.
Mia83
Trådstarter
7 1
Jeg er godt kjent med Paracetamol så jeg vet hva som er innafor eller ikke. Og jeg ligger langt under 150 mg/kg eller 12 gram. Jeg nekter å tro at 50 % av de som får i seg 12 gram dør, da dette er grensa for å få antidot-behandling.
Sitat av rhcp83 Vis innlegg
Jeg nekter å tro at 50 % av de som får i seg 12 gram dør, da dette er grensa for å få antidot-behandling.
Vis hele sitatet...
Nei, det eksisterer ingen slik grense for hva pasienten angivelig skal ha tatt for bruk av antidot. Hvorvidt man behandler med acetylcystein, avhenger av en samlet vurdering av paracetamols serumkonsentrasjon, leverenzymer, symptomer, tid siden inntak og dager og doseringer med inntak. Det er ganske stor spredning i hva man tåler av paracetamol, og jeg har selv vært borti acetylcysteinbehandling av pasient med vesentlig lavere inntak enn 12 g.

Jeg kan legge til at dersom serumkonsentrasjonen er over det såkalte Rumack-Matthew-nomogrammet, eller dosen antakelig er 12 g, taler dette alene for antidotbehandling. Men det er altså ingenting i veien for å behandle under dette (da basert på de tidligere vurderingsmomentene).
Sist endret av Pengui; 7. mai 2017 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LD50 for paracetamol er ~770/kg per dag. Altså over 60g paracetamol om du veier 80 kg. Man får riktignok permanente leverskader leeeeenge før dette.