Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3258
Trenger egentlig litt råd.

Skal kjøpe meg en stasjonær pc, skal hovedsakelig bli brukt til gaming, (mest RTS/strategi type spill)

Problemet er at jeg er ganske blank når det kommer til hva jeg skal se etter, hvordan bygge min egen osv, vet heller ikke hvor jeg skal legge meg prismessig for å få en pc som klarer å kjøre de fleste spill på høy grafikk settings. Holder det med 12k for dette feks?

All hjelp er VELDIG velkommen.
Limited edition
Moff's Avatar
Før noen begynner å foreslå spesifikke PC-er, så tror jeg det er lurt å finne ut mer av hva behovet er.

RTS-spill er typisk ikke så intensive som det FPS-spill er. Man kan fint spille RTS uten å ha det aller beste skjermkortet og den aller beste PC-skjermen, for eksempel. Dette kan utgjøre en forskjell på flere tusen kroner.

Kan du nevne et par av de spillene du ønsker å kjøre? Gjerne det som er mest krevende av dem.

En annen ting som er viktig å finne ut av er hva du har fra før. Trenger du for eksempel en ny skjerm, en datamus, tastatur, musematte, høyttalere og web-kamera? Må du ha en Blu-Ray-spiller?

Sist, men ikke minst, hvor mye kommer du til å bruke maskinen? Jo mer du bruker den, jo mer robust bør den være, og jo mer vil det plage deg om den ikke har fullgod ytelse.
I de aller fleste (om ikke alle) spill er GPU (skjermkort) den viktigste komponenten i PCen og jeg anbefaler å bygge rundt det skjermkortet du behøver.

For å finne ditt behov vil det hjelpe å søke på google etter tester/benchmarks for de spillene du spiller, da kan du få en pekepinn på hvilken ytelse du kan forvente med de forskjellige konfigurasjonene.

Antar at du vil kjøre spill på max grafikk, som jeg ser det er det viktig å tenke på hvilken skjerm og oppløsning du ønsker å bruke.

Forsåvidt vil nok 12k holde i massevis for å sette opp en god kraftplugg, mye mulig du kan spare en del også om du kjøper inn til dine behov for øyeblikket.

Behøver du skjerm/mus/tastatur/kabinett eller er dette noe du har liggende?
Sitat av Goyhest Vis innlegg
I de aller fleste (om ikke alle) spill er GPU (skjermkort) den viktigste komponenten i PCen og jeg anbefaler å bygge rundt det skjermkortet du behøver.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt, en god CPU har også veldig mye å si i mange spill.

Men til trådstarter. Hvis du ikke kan så mye om å bygge pc osv så er gaming pcer til 7-10k som regel helt greie pcer. Du sparer ikke noe store summer på å bygge selv hvis du ikke kan litt om pc og vet hva du ser etter.

https://www.komplett.no/kampanje/293...av-komplett-pc

Der har du jo litt i alle prisklasser. Men mitt tips til skjermkort, gå for en pc med enten GTX 1070 eller 1080, da har du skjermkort som varer litt.

Ellers så synes jeg disse er litt stilige til ferdigpc å være.

https://www.elkjop.no/product/data/s...onar-gaming-pc
Sist endret av dainnsto; 3. april 2017 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dainnsto Vis innlegg
Dette stemmer ikke helt, en god CPU har også veldig mye å si i mange spill.

Men til trådstarter. Hvis du ikke kan så mye om å bygge pc osv så er gaming pcer til 7-10k som regel helt greie pcer. Du sparer ikke noe store summer på å bygge selv hvis du ikke kan litt om pc og vet hva du ser etter.

https://www.komplett.no/kampanje/293...av-komplett-pc

Der har du jo litt i alle prisklasser. Men mitt tips til skjermkort, gå for en pc med enten GTX 1070 eller 1080, da har du skjermkort som varer litt.

Ellers så synes jeg disse er litt stilige til ferdigpc å være.

https://www.elkjop.no/product/data/s...onar-gaming-pc
Vis hele sitatet...
CPUen til PCen til folk er nok ikke det største problemet til lag idag, en i5 er mer enn godt nok.

Kjøp deg en PC med i5, DDR4 Ram (16GB er nok) og en 1060 (Eller 1070 om det passer i budsjettet ditt).
Sist endret av hypperpoppa; 3. april 2017 kl. 23:18.
i5 begynner og bli en flaskehals.. For få threads eller hva det nå heter. Hehe..
F.eks bf1 spiser min i5 overklokket. Greit nok jeg greier og holde grei fps, men det var en periode jeg måtte tweake en user config for og unngå stutter pga cpu'en min. Hadde jeg visst dette, eller skulle kjøpt nytt i dag hadde jeg definitivt gått for en i7 eller AMD, og ja. Jeg ble overrasket da de fleste sier i5 spiser alt lett, spesielt overklokket..
Men den greier de fleste spill uten problemer, det er bare noen få spill som spiser cpu. Og det virker som flere og flere kommende spill liker cpu'er med flere cores og threads, spesielt mtp når vulkan eller direct x 12 blir mer modent. Da tror jeg det vil lønne seg og ha en cpu med mer enn 4cores eller 4 threads..
Sist endret av sneipen; 4. april 2017 kl. 10:58.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av sneipen Vis innlegg
i5 begynner og bli en flaskehals.. For få threads eller hva det nå heter. Hehe..
F.eks bf1 spiser min i5 overklokket. Greit nok jeg greier og holde grei fps, men det var en periode jeg måtte tweake en user config for og unngå stutter pga cpu'en min. Hadde jeg visst dette, eller skulle kjøpt nytt i dag hadde jeg definitivt gått for en i7 eller AMD, og ja. Jeg ble overrasket da de fleste sier i5 spiser alt lett, spesielt overklokket..
Men den greier de fleste spill uten problemer, det er bare noen få spill som spiser cpu. Og det virker som flere og flere kommende spill liker cpu'er med flere cores og threads, spesielt mtp når vulkan eller direct x 12 blir mer modent. Da tror jeg det vil lønne seg og ha en cpu med mer enn 4cores eller 4 threads..
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg høres ut som fjas. Jeg er ingen ekspert på Battlefield 1 spesifikt, men påstanden om at man bør velge en CPU med 6 eller flere kjerner for spill er litt drøy, selv i 2017.

Husk at også en i7 "bare" har 4 kjerner, og på et hvilket som helst gitt tidspunkt så vil en i7 aldri behandle mer enn 4 tråder samtidig. Hvis du skal ett hakk lengre opp, så vil du finne prosessorer som Intel Xeon, som i all hovedsak er designet for arbeidsstasjoner og servere - ikke spillmaskiner.

Om du opplever at CPU eller GPU jobber 100% mens du spiller, så er det i og for seg et bra tegn. Spillet vil alltid forsøke å gi deg mest mulig bilder per sekund - det vil ikke stoppe og tenke at "dette er bra nok". Hvis den også bruker alle tilgjengelige kjerner, så betyr det simpelten at spillet er godt optimalisert for multithreading.

Forskjellen på en i7 og i5 er i praksis at i7-en utnytter tida bedre, og hver kjerne vil jobbe en større del av tiden enn de vil på en i5 (hyperthreading). Ofte vil en i7 ha bedre specs enn en tilsvarende i5 også, i form av høyere klokkehastighet (noe som er veldig bra). Men ekstra ytelse koster. Mye.

Om du skal bruke noen tusen kroner på ekstra ytelse, så er prosessoren sannsynligvis det siste stedet du bør legge pengene, rett og slett fordi det gir veldig lite value for money. Har du ekstra penger, legg det heller i skjermkort.