Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2689
Hei !
Jeg har nå hatt et prosjekt en måned der jeg har laget en automatisk planteboks.

http://www.instructables.com/id/DIY-Automatic-Grow-Box/

Jeg lurer på hva dere tenker om denne ?
Noe jeg kunne ha gjort annerledes ?

Noen andre som er på siden Instructables ? Veldig artig side å se på.

Ikke heng dere opp i engelsken min. Vet den er dårlig.

Håper dere kan ta dere tid til å se på prosjektet.



Takk
Kult! Bra gjennomført, stilig design.
Du kunne jo dradd den enda lenger med hydroponi men mister fort mye av sjarmen spør du meg.
Kan du styre funksjoner fra pc? Kult om du kan endre lys, vanning og varme over nettet.
Hvor lenge kan du være borte fra det uten å gamble for mye på livet til plantene?
hoyhoy
Trådstarter
Takk Doktor.

Ja er enig med deg der. Det er vel ikke så mye og styre fra PC, da alt går av seg selv. Vanningen skjer når det er tørt nok i jorda.

Vet ikke helt hva du mener med endring av lys ? Farge ? Dimming ? Fargene på lysene er noe jeg testet ut under prosjektet, for og se hva som passet best. Ble til slutt at jeg tok en ''Cold white''. Dimming av lys kan gjøres enkelt ved å skru på potmeteret på step down convertern. Og tidsjustering på lyset kan endres ved å endre på tidene på timeren.

Planen er å få boksen opp som en IoT slik at jeg kan følge med å få ''notifications'' over smarttelefonen, men det blir når jeg har dit til oppgradering og Blynk appen fungerer.

Det har ikke vært oppe så alt for lenge, sa hvor lang tid jeg tørr at det skal stå uten at jeg er innom vet jeg ikke. Men det skal nok klare seg til tanken går tom for vann. Vannforbruket justeres ved og sett lavere verdi i Arduino programmet.
funker den til herbs?
Kult prosjekt! =) Holder på med noe lignende selv. Hva er hensikten med å bruke DHT11 her? Du regulerer ikke temperatur og luftfuktighet så vidt jeg kan se.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
funker den til herbs?
Vis hele sitatet...
Nope.
Du må ha kraftigere lys og mer plass.
Wow, det så skikkelig stilig ut! Hvor mye kostet prosjektet totalt?
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kult prosjekt! =) Holder på med noe lignende selv. Hva er hensikten med å bruke DHT11 her? Du regulerer ikke temperatur og luftfuktighet så vidt jeg kan se.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker RGB lyset i framkant til å vise om romtemperaturen er for varm (rødt lys) eller for kald ( blått lys). DHT11 brukte jeg egentlig for å ha muligheten for å bruke luftfuktighet viss det er planter som er følsom på det.

Kan også legge til en ny farge på RGB lyset for eksempel høy eller lav luftfuktighet.
Håper jeg svarte på spørsmålet ditt menatlmelt

Sitat av 295638 Vis innlegg
Wow, det så skikkelig stilig ut! Hvor mye kostet prosjektet totalt?
Vis hele sitatet...
Tusen takk

Hmm, selve elektronikken ligger kanskje på 300-400kr, Metallet er noe jeg fikk tak i på jobb så det vet jeg ikke. Boksen er laget ei hobbyplate jeg fant i garasjen og malet med litt maling farmor hadde.

Resten er småtteri jeg fant hjemme.
Sist endret av pederw; 9. desember 2015 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hoyhoy
Trådstarter
Plantene har nå vokst kjempemye, og jeg tror lysene hjelper veldig bra. Sjekk ut bilde i kommentarfeltet på Instructables.
http://www.instructables.com/id/DIY-Automatic-Grow-Box/

Hadde vært hyggelig viss dere hadde hatt tid til og stemme på meg i konkuransen Indoor Gardening, tror jeg har en viss sjanse på å vinne der.

Takk og fortsatt gledelig jul !
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tøft!

Hva med teleskopstang på lyset? Slik at det kan justeres til en viss grad iallefall?
Kult prosjekt!

Skal lampen fungere som et grolys må du nok belage deg på langt kraftigere LEDs. Hvis du skal være veldig fin på det kan du få langt bedre effekt ved å bruke LEDs som med lys i svært spesifikke frekvenser, men det ser ikke like fint ut. Det hadde vært interessant å se hvordan du hadde løst problemet med varmeutvikling som følge av grolys.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Kult prosjekt!

Skal lampen fungere som et grolys må du nok belage deg på langt kraftigere LEDs. Hvis du skal være veldig fin på det kan du få langt bedre effekt ved å bruke LEDs som med lys i svært spesifikke frekvenser, men det ser ikke like fint ut. Det hadde vært interessant å se hvordan du hadde løst problemet med varmeutvikling som følge av grolys.
Vis hele sitatet...
Dersom man bruker led's med kun de frekvensene, vil det fungere å "drukne" det stygge lyset i hvite leds? Eller vil dette ødelegge på en måte?

@pederw: Ser at taket fungerer som heatsink til led, blir det noe varmt?
Sist endret av Fleff; 28. desember 2015 kl. 20:33.
Nei, det er ikke nok effekt til at det har noen stor målbar effekt på plantene, så det skal nok godt gjøres å "drunke" dem i lys med å legge til et par hvite dioder. Det største problemet ditt blir varmen, som gjerne tar knekken på dem hvis de står for tett. De fleste grolys man kan kjøpe bruker viftekjøling, som ikke akkurat kan sies å være noe man ønsker å ha i stua.

For stuebruk er det nok mer kombinasjonen av sollys og kunstig lys som gir best effekt. Det fine med planter er at de som oftest bryr seg ganske lite om natt og dag, så hvis du kan gi dem lys stort sett hele døgnet så er de bare enda mer fornøyde. Det er viktigere med riktig mengde.
hoyhoy
Trådstarter
@Fleff
Tenkte på å lage en type teleskopstang for ''taket'' ja, men dropper dette da jeg ikke kommer til å plante slike høye planter noe mere.
Tanken med å bruke metall til taket var på grunn for å få heatsink ja. Fungerer godt.

@Deezire
Det virker som at disse plantenen vokster raskere en andre like planter i huset uten lys. Men er jo selfølgelig andre faktorer som virker inn også.
Prøvde først med rød/blå lys, det som har mest effekt på planter, men etterhvert så jeg at med disse lysene ble det mye finere å ha på et rom. Lyset står på cirka 2/3 av døgnet, men kan justeres.
Sist endret av pederw; 30. desember 2015 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.