Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 876
Ikke Værst På PC
Er det noen spesiell grunn til at de kjører i 1333MHz eller er det en produksjonsfeil?

Kjøpt RAM:http://www.dustinhome.no/product/501...mhz-cl9-2x4gb/

Specs i sign.
Trolig fordi hovedkortet ditt ikke støtter det.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Ikke Værst På PC
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Trolig fordi hovedkortet ditt ikke støtter det.
Vis hele sitatet...
Joda: http://www.dustinhome.no/product/501...a-ud3-am3-atx/

Sitat av Lima Vis innlegg
Ikke Værst På PC
Vis hele sitatet...
Stemmer :P Jeg er ikke værst... Men ikke best heller :P
Sist endret av Skrivebordet; 27. desember 2012 kl. 23:12.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Du må i Bios og stille opp Mhz på rammen da.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Du må i Bios og stille opp Mhz på rammen da.
Vis hele sitatet...
Det var utilgjengelig. Har sjekket. Det eneste jeg kunne endre på nagående RAM, var multiplier. Den stod på x6,66. Hva må jeg stille den til for å få 1600?

Den burde vel ha vært 1600 da jeg kjøpte den?
Sist endret av Skrivebordet; 27. desember 2012 kl. 23:18.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Har ingen erfaring med gigabyte hk, men er det flere profiler du kan ha i bios kan det hende du må ha på "performance" for at du skal ha flere muligheter og innstilinger i Bios.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Har ingen erfaring med gigabyte hk, men er det flere profiler du kan ha i bios kan det hende du må ha på "performance" for at du skal ha flere muligheter og innstilinger i Bios.
Vis hele sitatet...
Ok. Takk. Dette skal sjekkes straks jeg skrur på Pc'n igjen
For rundt 2 år siden støtte jeg på det samme. På den tida kunne jeg svært lite om selve BIOS og hvordan alt fungerer, så da spurte jeg på et forum hvor jeg fikk et fint og realt svar. Jeg siterer svaret under, siden jeg tror flere kan lære av det:

"Before I go on to answer this question let me give you one little piece of advice: RAM Speed is relative to the task at hand. Are you rendering massive 3D scenes, editing HD video or running complex database applications? If not then having 1600Mhz RAM is not going to have ANY perceivable difference from having 1333Mhz RAM or heck, even 1066Mhz RAM. There's virtually no perceivable difference in everyday tasks including gaming, e-mail, internet surfing, office applications and video playback.

So, if you think you need to unlock the extra speed in your RAM and you'll actually be able to use it, read on.

Your motherboard's support for higher speeds is just theoretical. It's the highest clockspeed that motherboard could support without frying. It's the CPU (Processor) That decides what RAM speeds it wants.

By default the Phenom II wants RAM at exactly 1333 Mhz and not any faster. You can overclock your system and speed up the processor as well as the RAM for better performance (not always perceivable gains).

The point of buying DDR3 PC12800 that's already rated at a high speed like 1600Mhz is that you know for a fact you can overclock the RAM to that speed and it will be safe. My current RAM is just PC-10700 1333Mhz and when I overclocked my system I upped it up past 1400Mz for a while. The difference is that if I go too far past 1333Mhz I'm in danger of messing up my RAM or just creating an unstable overclock that won't boot.

The Phenom II wants 1333Mhz by default so ANY RAM you use will start off at 1333Mhz or less because that's the max for the processor. Only through overclocking do you get higher speeds. The point of buying RAM with high speeds is so that you can overclock your system and attain up to that speed without worrying about messing up your RAM.

Think of RAM Speeds as a "Guaranteed up to this amount" for speed; NOT a "It should run at this speed by default."

So if you want to overclock your system you can safely up your RAM to 1600Mhz before it starts becoming unstable; that's all it means.

The moral of the story: Very few people actually need faster RAM than their processor supports, overclocking his limited perceivable results and RAM Manufacturers want your money."
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk multiplier til CPU/RAM, du kan evt sette den på custom og justere kun frekvensen til ram.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Tfan. Takk for et veldig informativt svar. Jeg lærte noe helt nytt.