Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 16842
Hei! Jeg har kjøpt meg en focus jariffa premium el sykkel. Veldig fornøyd men det eneste er at den går bare i 25 kmt. Jeg har veldig lyst til å prøve å gjøre den raskere. Har lyst å trimme den men jeg har ikke peiling hvordan. Er det noen her som vet eller om det er noen plasser jeg kan gå til for å få trimmet den? Tusen takk
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Du kan helt sikkert justere omkretsen på bakhjulet ditt i software. Har du 26" dekk og stiller den inn på 29", så vil du få noe høyere hastighet (par og tredve?).
Prøv og hold inne pluss og minus, eller andre kombinasjoner på knappene du har tilgjengelig. Disse må ofte holdes inne en viss tid før du kommer inn i menyen.
Du finner det på finn.

Fåes kjøpt en "dings" som lurer computeren til å tru at alt over 20km/t er 20.

Dvs motoren hjelper til i høyere hastigheter enn ca 25km/t

Displayet på rattet vil desverre bare vise det den trur.
Trådstarter
43 5
Tusen takk for alle svarene Jeg klarer å finne menyen men det står ingenting der med å bytte på fart eller størrelse på hjulene? Vet du hva den dingsen heter å hva jeg skal søke på på finn for å finne den?
Jeg vet om tre metoder for hastighetsbegrensing på elsykkel med børsteløse motorer:

1. batterispenning - motor går så fort som batterispenning tillater
2. hastighetssensor - motorkontroller har en hastighetsbegrensing med fartsdeteksjon via en ekstern sensor eller via hallsensor (kommuteringssensor) i motor
3. gassbegrensing - spenning til motor er begrenset av kontroller til en gitt prosent av batterispenning

For å finne ut hvilken hastighetsbegrensing som benyttes på en elsykkel som er lovlig i EU kan en gjøre et par enkle tester. Først sett på sykkelspeedometer på det motoriserte hjulet. Sjekk deretter maks fart med hjulet løftet fra bakken når batteri er nesten tomt og når batteri er fullt.


Dersom hastighet er den samme uansett batterispenning er det høyst trolig hastighetssensor.
Dersom hastighet er lavere med flatt batteri og over 27 km/t når batteri er fullt er det trolig 1.
Dersom hastighet er lavere med flatt batteri og under 27 km/t når batteri er fullt er det trolig 3.

For å skille mellom 1. og 3. kan en forsøke å sette på et manuelt gasshåndtak hvis det er inngang for slikt på kontroller. Da vil fullt pådrag på håndtak øke hastigheten i forhold til hastigheten pedalsensoren gir alene.

Vær også klar over at elsykkel kontroller har strømbegrenser for å beskytte batteri, kontroller og motor. Det er en enkel parameter å justere for produsenten når en elsykkel skal gjøres kompatibel med EU reglene. Dette medfører en egen strømgrense for EU. Derfor er kontroller ofte merket med strømgrensen i Ampere på en klisterlapp, typisk 15A eller deromkring, avhengig av batterispenning. Dette er ikke viktig for toppfart, men veldig viktig for batterirekkevidde og for hvor kraftig motor er i oppoverbakke.

For å øke fart med type 1. må batterispenning økes. Det kan skade kontroller og motor.
For å øke fart med type 2. må kontroller eller sensor modifiseres/saboteres. Kan være risikabelt.
For å øke farten med type 3. er det i noen tilfeller mulig å sette på et gasshåndtak.

Alternativt kan en bytte kontroller. Golden Motor (www.goldenmotor.com) selger en "Magic" kontroller som kan konfigureres via en spesiell USB kabel til forskjellige strømgrenser. Det er også mulig å redusere maks motorspenning til en prosent av batterispenning. Programmet for konfigureringen viser de forskjellige instillingsmulighetene og kan lastes ned gratis herfra: http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/PI200Setup.zip

Men hvis du tryner eller ramma knekker så er det du som får skylda i en alvorlig ulykke så
Sist endret av påla; 18. mai 2016 kl. 14:31.
Sjekk ut denne, https://www.badassebikes.com/en/badass/home-typ3-3/
Har ikke testet den selv, men en på terrengsykkel.no forumet selger en.