Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 933
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Heisann. Skal hjelpe en bekjent med å finne en bærbar. Den skal brukes til studier. Vedkommende skal inn på matematikk studier. Regner med at det kan forekomme bruk av "tyngre" matteprogrammer, men er ikke sikker.

Hva er å anbefale? En vanlig ultrabook vil den klare å dra de evnt. matteprogrammene som vil bli brukt? Tenker at man må ha god oppløsning, lav vekt, god batteritid, kvalitet osv.

Noen som har erfaringer?
Må være med Windows, ikke noe Mac tull.

Budsjett: Under 8000,-.

Takk på forhånd
Sist endret av uaexed; 25. juli 2014 kl. 16:24.
Skal han bruke Mathematica 10 ellerno' ?
Finn ut hvilke programmer studiet bruker?
Vet du hvilket studie han skal ta?
Blir straks ferdig med mastergraden i statistikk, og har tatt nok av matematikk-fag på masternivå siste tiden også. Han kan mer eller mindre kjøpe hva som helst av vanlige laptoper.

Jeg har flere maskiner, men den jeg bruker på universitet er en 10 år gammel IBM-thinkpad. Den er rask nok til at jeg får gjort det som trengs, og det den ikke er rask nok til er ting som må stå over natta uansett.

Godt keyboard, mye minne og grei CPU er tingene han burde se etter.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Skal han bruke Mathematica 10 ellerno' ?
Finn ut hvilke programmer studiet bruker?
Vet du hvilket studie han skal ta?
Vis hele sitatet...
Husker ikke eksakt hvilket studie.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Blir straks ferdig med mastergraden i statistikk, og har tatt nok av matematikk-fag på masternivå siste tiden også. Han kan mer eller mindre kjøpe hva som helst av vanlige laptoper.

Jeg har flere maskiner, men den jeg bruker på universitet er en 10 år gammel IBM-thinkpad. Den er rask nok til at jeg får gjort det som trengs, og det den ikke er rask nok til er ting som må stå over natta uansett.

Godt keyboard, mye minne og grei CPU er tingene han burde se etter.
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme ang. siste linje. Og helt enig om kvalitet (lenovo)

Sitat av personnavn92 Vis innlegg
Maple og Matlab kan noen ganger kreve litt mær av prosessoren, så det vil nok være komfertabelt med en cpu med litt arbeidskraft, og ikke gå for det billigste, å fokusere mest på en sjikklelig CPU.

ville gått for en bedrifts pc. Lenovo pleier å ha tilfredstillende kvalitet og datakraft til en kurrant penge.

Men har du litt mere å ruttle med hadde jeg gått for:
http://www.dell.com/no/bedrifter/p/p...h&isredir=true
Vis hele sitatet...
Nja, det er jo (tror jeg) å bare gå for en ultrabook med i5 eller i7, eller kjøre på med en konsumergrade multicom med i5/i7 8/16gb ram og ssd.
Det er null poeng med masse prosessorkraft på en laptop i denne sammenhengen.
Omtremt alt man gjør i studiene går på under sekundet med en moderne PC hvis man ikke surrer til noe.

Trenger man derimot mer kraft har studiestedet et hav av servere man kan logge seg inn på for å kjøre tyngre regneoperasjoner.

Det viktigste, som allerede nevnt, er et godt tastatur. I tillegg er en god skjerm veldig greit.
En brukt / eller ny Thinkpad (x220 og t420 er de nyeste med godt keyboard) er min anbefaling.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
En brukt / eller ny Thinkpad (x220 og t420 er de nyeste med godt keyboard) er min anbefaling.
Vis hele sitatet...
Ny har de jo en svimlende pris. Skjønner dette med prosessorkraft, men det er jo ikke akkurat poeng i å kjøpe en kraftig overprisa thinkpad for studier.
Du får tak i nye, ubrukte X220 og T420 til 4-5k.
Greit nok at de er noen år gamle, men det er maskiner som er veldig gode.
Denne pcen anbefaler (anbefalte) de fleste til 7500kr, men ser at de fleste butikkene har oppgradert modellen til i7 prosessor til 10k
https://www.komplett.no/asus-zenbook...hd-matt/808932
http://www.prisguide.no/produkt/asus...-ux32ln-205505