Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 908
Hei alle sammen!

Jeg har fått meg en SeaGate Barracuda 3.5" 3TB intern harddisk. Den har jeg tenkt til å bruke som en ekstern harddisk til min laptop, ved å plassere den i husingen(/caddyen?) til min gamle eksterne harddisk. Dette var en iOmega Prestige 1TB. Harddisken i Prestigen var tilfeldigvis en Barracuda 1TB.

Problemet mitt er at når jeg kobler den til min Macbook Pro med USB (via huset/caddyen) og åpner diskverktøy så står det at harddisken har en kapasitet på kun 801GB. Når jeg kobler den til PCen sier datamaskinbehandler at den kun har 746 GB.

Etter timer med googling virker det som at caddyen er utdatert og takler ikke kapasiteter på mer enn 2.2TB. Hvorfor kan jeg da bare se 800GB? Hvorfor kan jeg bare se 800GB når den originale harddiksen var på 1TB? Det gir vel ingen mening?

Er det noen her som kan bekrefte dette, eller gi meg en pekepin på hva jeg skal gjøre?


Jeg har prøvd å søke her på forumet, men har ikke funnet noen treff. Hvis dette er tatt opp før så gjerne gi meg en link og tilgi meg.

Takk.
Hvis du har en stasjonær pc, ville jeg satt inn disken der og partisjonert opp disken til å ha en terra per partisjon

GParted funker fint
Disken er nå montert i en stasjonær pc med Vista 64bit. Jeg får ikke partisjonert til noe som helst mer enn 746 GB, for dette er visst hele volumet. Tester med en Ubuntu Live disk nå.
Jeg kjøpte samme disk, og da ble den delt i to partisjoner. En på 2.2 tb og en på 746 gb. Det var fordi jeg formaterte den til feil system som er gammeldags og ikke takler mer enn 2.2 tb per partisjon. Om du formaterer den i det jeg regner med er NTFS skal du se hele disken i ett.
Du må partisjonere disken med en GPT-partisjonstabell.
Den mest brukte, MBR, støtter bare 2TB og fører bare til krøll på større disker.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Du må partisjonere disken med en GPT-partisjonstabell.
Vis hele sitatet...
Enig, funket på mine to 3Tb disker..
Jeg koblet den til som intern disk med SATA i Windowsmaskinen. Jeg lastet ned Seagate DiscWizard og partisjonerte disken til tre FAT32 partisjoner på drøyt 900GB med GUID/GPT-tabell. Grunnen til FAT32, er at jeg er en MacBook Pro bruker, og planen var å formatere partisjonene til HFS+ når jeg fikk koblet den til Mac'en.

Det funket ikke. Da jeg monterte harddisken inn i huset/caddyen til min forrige harddisk (iOmega Prestige) og koblet den til PCen med USB får jeg opp de tre partisjonene. Når jeg kobler den til Mac'en får jeg beskjed om at disken ikke er initialisert. Jeg åpner Diskverktøy, og der ligger den som en GUID med 801GB. Det finnes vist bare én partisjon og den er på noen skarve MB.

Har noen en forklaring på dette?
Det er jo ut til å funke i Windows, men når min personlige datmaskin er en Mac så funker det jo dårlig.

Vedlegget er et bilde av DiskVerktøy.

Seagates DiscWizard leser harddisken som en harddisk på 746GB med tre partisjoner. En på 900GB, en til på 900GB, og en siste på 994.4GB. Gir dette mening for noen av dere?
Sist endret av ErlingV.Chr; 25. desember 2012 kl. 23:57.