Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5361
Jeg har tidligere fått utskrevet Imovane i en periode jeg slet mye med sløvn, da tok jeg en tablett til kvelds over en ukes tid, så sluttet jeg. Nå har jeg imidlertid tatt det over en lengre periode, og søvnen nå er svært dårlig om jeg ikke tar Imovane.

Mitt spørsmål er, er det egentlig noe problem å gå på Imovane? Jeg gruer meg ikke lenger til å legge meg, da jeg vet at jeg sovner. Det er så ufattelig deilig, så skulle gjerne bare ha fortsatt å gå på det. Jeg har hørt at man bygger opp en toleranse for det, men jeg kjenner folk som har gått på 7,5mg Imovane hver eneste dag i et år uten å måtte forhøye dosen.

Jeg sliter generelt med søvn, jeg klarer aldri inn å få ett normalt søvnmønster, og jeg pleier alltid å ligge våken en time eller to før jeg sovner. Får som oftest 5 timers søvn per natt, noe som er for lite, jeg er trøtt og sliten utover dag/uka. Når jeg tar Imovane føler jeg meg imidlertid helt uthvilt, og får nok timer søvn.

Jeg er 27 år, og legene sier det er ungt, men jeg har aldri fått noen konkrete svar på hvorfor det ikke er bra, annet enn at det er avhengighetsskapende.
Økt toleranse er vanlig ved langvarig bruk. Samtidig så er imovane en medisin som kan gi fysisk såvel så psykisk avhengighet. Fysisk kan være et helvete. Det kan gå en halv til en uke hvor du nærmest bor på toalettet og spyr og kaster opp om du kutter brått. Men det går greit over. Den psykiske avhengigheten er jo den verste. At du ikke klarer å sove uten. Du blir stressa om du ikke får din imovane også blir det ennå vanskeligere å sove. Også er runddansen igang.

Kan anbefale vallergan. Er en gammal allergitablett, antihsitamin som hadde som bivirkning at brukerne ble svært trøtte. Nå brukes den vist kun ved søvnvansker. Om du sliter med tankekjør og stress i hodet som holder deg våken kan du evt. kombinere vallergan med feks seroquel.

Snakk med legen din om dette og legen vil kunne fortelle hvorfor du ikke bør stå fast på imovane. Legen kjenner nok også til både vallergan og seroquel.
Sist endret av frtoretang; 17. mars 2016 kl. 21:51.
Har hvertfall veldig god erfaring med Vallergan 10 mg, 2 sånne og jeg sover i 7-8 timer straight. Har også hørt om folk som ikke våkner før 12-13 timer etter også...

Jeg syns dem er fine, da jeg ikke føler meg som en togulykke dagen etterpå. Men det kan skje hvis du spiser dem seint på kvelden. Jeg tar alltid to stk 1-2 timer før jeg legger meg, og sovner som en stein

Vallergan er egentlig en allergimedisin, nærmere bestemt antihistamin... På felleskatalogen står det derimot fint lite om dens allergi bruk, men at dette blir også brukt til narkomane og alkoholikere i avvenningsfasen.
Jeg støtter opp under frtoretang med Seroquel.

Jeg har det nøyaktig slik som deg og sliter sovner aldri før 1-2 timer, om jeg sovner i det hele tatt.
Imovane klarer jeg ikke, får en jævlig metall smak i munn hele dagen etter. Seroquel funker veldig bra! Sovner fort (30ish min) og null hangover. Men jeg bruker de sjeldent, eller har de stort sett kun med på reise.

Jeg bruker til daglig cannabis, og sovner stort sett i løpet av 15-20 minutters tid. Noe tung i hodet på morgenen om nattingsen har vært sein og jeg må tidlig opp
Jeg har nå gått på 15mg Zolpidem i snart 4 år uten å måtte øke dosering. Når jeg innimellom tar et par uker fri merker jeg ingenting utover litt dårligere søvn den første uken.
Sitat av simchris
Mitt spørsmål er, er det egentlig noe problem å gå på Imovane? Jeg gruer meg ikke lenger til å legge meg, da jeg vet at jeg sovner. Det er så ufattelig deilig, så skulle gjerne bare ha fortsatt å gå på det. Jeg har hørt at man bygger opp en toleranse for det, men jeg kjenner folk som har gått på 7,5mg Imovane hver eneste dag i et år uten å måtte forhøye dosen.

Jeg sliter generelt med søvn, jeg klarer aldri inn å få ett normalt søvnmønster, og jeg pleier alltid å ligge våken en time eller to før jeg sovner. Får som oftest 5 timers søvn per natt, noe som er for lite, jeg er trøtt og sliten utover dag/uka. Når jeg tar Imovane føler jeg meg imidlertid helt uthvilt, og får nok timer søvn.

Jeg er 27 år, og legene sier det er ungt, men jeg har aldri fått noen konkrete svar på hvorfor det ikke er bra, annet enn at det er avhengighetsskapende.
Vis hele sitatet...
Hei,

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Det finnes desverre ikke noe fasit svar på det du spør om, det kan sikkert gå helt fint å gå på imovane lenge, eller så kan det bare gjøre ting verre. Mitt tips til deg er å "sjonglere" mellom noen søvnmidler, som de nevner over er Vallergan et ganske godt medikament, la oss si du tar Imovane 10 dager i måneden(hverdager) i en periode på 2 uker, og så bytter du til feks Vallergan eller et annet c-prep i 2 uker for å unngå toleranseutvikling. Det er sånn jeg holder på, og har gjort det lenge og det fungerer fint for meg, sover mellom 3-5 timer hver natt, noe som holder for meg.

Var forøvrig 20 første gang jeg fikk Imovane, så tror ikke 27 er så ungt akkurat, i mine øyne er Imovane "den beste av de verste" å bli avhengig av, kontra de gamle sove-benzoene(som egentlig er shit alle sammen) Farmoren min brukte 15-30 mg hver eneste dag i nesten 17 år, dette resulterte i 3-4 uker med dårlig søvn når hun sluttet brått for en stund tilbake, alle reagerer forskjellig som sagt, du får bare prøve deg frem og høre med legen hva han synes.
Det er lite informasjon og oppdrive på hva slags helseeffekter det har og ta en pille hver natt for søvn. Jeg lurer selv på dette.

Jeg tok Zopiclone for søvn en stund. For jævlige greier med lang halveringstid. Anbefaler og bytte vekk fra det så fort som mulig med mindre du sliter med og holde deg i søvn lenge.

Begynte og ta zolpidem istedet for. Var herlig og kunne sovne når jeg ønsket det, og ikke ha en episode med og være våken til 4 på natta hver uke med påfølgende jævlige følelsen av og ikke komme seg på skole/komme seg på skole menn være et vrak/ikke få til . Våknet på morningen og følte meg uthvilt. Kunne stå opp uthvilt i 8-9 tiden. Gjorde det mulig og mestre ADD symptomene i hverdagen mye bedre. Zolpidem er en av de bedre typene beroligende sovemedisinene fordi halveringstiden er optimal for en natts søvn med så lite som mulig ettereffekter dagen etterpå.

Jeg liker generelt ikke benzoer (eller z-hypnotika) fordi beroligende kommer med en bakside, om enn så liten, på en minimal dose per kveld. Derfor byttet jeg til seroquel.

25 mg seroquel gir meg en veldig god natts søvn, men noe mer groggy om morgningen, som går over etter 30 minutter. Når du vet hvor jævlig det er og ha problemer med søvnen, så er følelsen av og kunne legge seg og få 7-9 timer vakker søvn utrolig deilig. De 20 minuttene med litt morratrøtt groggy følelse inkludert.

Jeg advokerer det ikke. Evnen min til og sovne selv hadde nok vært mye bedre i dag om jeg aldri hadde begynt, men jeg vet også at det hadde vært mye helvete også. Seroquel kjennes ikke spesielt vanedannende ut derimot. Kjenner feks ikke noe rebound anxious feeling første kveld uten, slik jeg fikk litt av når jeg tok zolpidem (for ikke og nevne zopiclone).

Om du prøver ut seroquel anbefaler jeg deg og følge prinsippet "less is more". Prøv og del 25mg i to om mulig. Det er mange som til og med får effekt av 5 miligram - mens noen ikke merker noe av 300.
Det er et problem, ja.

Jeg har selv gått på z-hypnotika i over seks måneder i strekk, og da ca 30mg hver kveld, og jeg husker hvor jævlig det var å slutte med det. Jeg fikk ingen mer "søvngaranti", på en måte.

Nå klarer jeg heldigvis å styre meg, og bruker sjeldent (par ganger i måneden) Zolpidem/Zoplicone.
Ble ofte at jeg bedrev masse tull mens jeg åt disse pillene også...
Problemet er fare for tilvenning. Når det er sagt er det mange som har tatt disse pillene i årevis med effekt uten å ha måttet gå opp i dose. Men de fleste leger vil nok vegre seg for å skrive dette ut til fast bruk, særlig med tanke på at du er relativt ung.

Selv har jeg bedre effekt av Tolvon enn av Imovane. Det er ikke vanedannende, og jeg tar ekstremt lave doser: 2,5 mg (jeg deler 10 mg-tabletter i fire med en skarp kniv). Tas et par timer før du ønsker å sove. Anthistamin effekt, samme som Vallergan og Seroquel.
Fwiw Seroquel er ikke anthihistamine. Det er anti psykotika.
Selv om Seroquel ikke er et anithistamin fungerer det på H1 reseptoren (kilde) så kommune er ikke helt på bærtur.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Seroquel er fantastisk for søvn, men er notorisk for å gi munchies og vektøkning.
Jeg har gått på imovane i flere perioder på 2-3 år. Og den psykiske avhengigheten har vært verst for meg. Når jeg har sluttet har jeg hatt veldig tankekjør på at jeg ikke kommer til å få sove uten. Dette har avtatt etter rimelig kort tid, og jeg har hatt lengre perioder med søvn uten medikamenter. Er nå inne i en periode med medikamenter igjen. Bruker 50 mg atarax og 2.5-5 mg vival. Sover nok antall timer om natten, men mye oppvåkninger pga tørr munn. Har også mye utrolige drømmer/mareritt... Men det plager meg ikke, da det er Blåbær i forhold til drømmene jeg hadde når jeg spiste alt for mye knips i "gamledager"
Seroquel er klassifisert som antipsykotika, ja, men du må opp i høye doser (> 450mg) før antipsykotisk effekt inntreffer gjennom at dopaminreseptorer blokkeres.
Sitat av Kommune Vis innlegg
Seroquel er klassifisert som antipsykotika, ja, men du må opp i høye doser (> 450mg) før antipsykotisk effekt inntreffer gjennom at dopaminreseptorer blokkeres.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Du får også "antipsykotisk" effekt av mindre doser. Folk som bruker seroquel mot søvnvansker drar også nytte av det faktum at dopaminreseptorer blokkeres, det er det som gjør at man blir trøtt.
Nei, man blir ikke tøtt pga. blokkering av dopaminreseptorer, men pga. den antihistamine effekten. Akkurat samme som skjer når man tar Vallergan eller Tolvon. Blokkering av dopaminreseptorer (antipsykotisk effekt) inntrer først på doser over 450 mg for Seroquel.

Kilder:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11313155
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25979128
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg har tidligere fått utskrevet Imovane i en periode jeg slet mye med sløvn, da tok jeg en tablett til kvelds over en ukes tid, så sluttet jeg. Nå har jeg imidlertid tatt det over en lengre periode, og søvnen nå er svært dårlig om jeg ikke tar Imovane.

Mitt spørsmål er, er det egentlig noe problem å gå på Imovane? Jeg gruer meg ikke lenger til å legge meg, da jeg vet at jeg sovner. Det er så ufattelig deilig, så skulle gjerne bare ha fortsatt å gå på det. Jeg har hørt at man bygger opp en toleranse for det, men jeg kjenner folk som har gått på 7,5mg Imovane hver eneste dag i et år uten å måtte forhøye dosen.

Jeg sliter generelt med søvn, jeg klarer aldri inn å få ett normalt søvnmønster, og jeg pleier alltid å ligge våken en time eller to før jeg sovner. Får som oftest 5 timers søvn per natt, noe som er for lite, jeg er trøtt og sliten utover dag/uka. Når jeg tar Imovane føler jeg meg imidlertid helt uthvilt, og får nok timer søvn.

Jeg er 27 år, og legene sier det er ungt, men jeg har aldri fått noen konkrete svar på hvorfor det ikke er bra, annet enn at det er avhengighetsskapende.
Vis hele sitatet...
Jeg synes 27 er ungt. og anbefaler deg å "presse" deg selv litt. Drit i når du sovner på natten, ikke engang nærme deg senga og puten og eller liggende stilling på sofaen før du er stup trøtt! dette kan være 2-3-4 eller 5 på natten for deg. det spiller ingen rolle. Eneste som spiller roller er når du er trøtt nok av deg selv, så går du sengen, sørg for et mørkt rom, med god luft, kle av deg og legge deg godt til rette, si så til deg selv "nå skal jeg sove og gi kroppen min hvile" sett på en alarm på et fast tidspunkt uansett søndag eller mandag eller dommedag. Sett den på rundt 70.30-08.00. selv om det i mange tilfeller vil si at du kun får 2-3 timer søvn, ikke gi opp. si til din kropp, "dette er det faste tidspunktet du skal våkne opp til en ny dag resten av livet" gjør dette i 2 uker med 100% disiplin... hjernen har en våken tilstand og en sovende tilstand. vi kan lære oss å kommandere den til når den skal være i hvilken tilstand. Hvergang du lukker øynene og tanker dukker opp, stopp deg selv med å hviske "disse tankene hører til å min våkne tilstand, nå trenger hodet og kroppen min søvn, jeg skal tenke på alt dette imorgen" Pust inn, pust ut, fokus på pust. ligger du der mer en 20 min uten å ha sovnet, stå opp igjen! Gå ut av sengen, sett deg i sittende stilling, og tenk ut tankene som ikke ville slippe tak i sengen. følg tankene helt ut, ut i verste konsekvens, føl alle fryktene dine og ta deg selv på alvor! Ikke sett på tv, ikke gå på mobilen, ikke pc... føler du sult, spis noe lett, drikk melk om du tåler det, eller vann. stryk deg selv bak i nakken og si til deg selv " jeg skal bare tenke ferdig de tankene så skal du få hvile"... skriv gjerne ned punkter på tanker du MÅ tenke på, og les dem høyt for deg selv, alle disse tankene er mine og jeg skal tenke på de så snart jeg har fått litt søvn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av 420master Vis innlegg
Har hvertfall veldig god erfaring med Vallergan 10 mg, 2 sånne og jeg sover i 7-8 timer straight. Har også hørt om folk som ikke våkner før 12-13 timer etter også...

Jeg syns dem er fine, da jeg ikke føler meg som en togulykke dagen etterpå. Men det kan skje hvis du spiser dem seint på kvelden. Jeg tar alltid to stk 1-2 timer før jeg legger meg, og sovner som en stein

Vallergan er egentlig en allergimedisin, nærmere bestemt antihistamin... På felleskatalogen står det derimot fint lite om dens allergi bruk, men at dette blir også brukt til narkomane og alkoholikere i avvenningsfasen.
Vis hele sitatet...
Da er du heldig som har virkning av så lite :-)
Tok 30 tabletter og våken hele natta..