Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3216
Hei !

I dag når jeg gikk igjennom kassa på jobben. Så fant jeg en 100 kr seddel som ikke hadde sølvsripe som alle de andre 100 kr seddelene har. og så var den ganske matt i fargen. er det mulig at den er falsk ? Å hvis den er det. Hva skal jeg gjøre?
Sist endret av Magnar1992; 29. juli 2009 kl. 12:19.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Magnar1992 Vis innlegg
Hei !

I dag når jeg gikk igjennom kassa på jobben. Så fant jeg en 100 kr seddel som ikke hadde sølvsripe som alle de andre 100 kr seddelene har. og så var den ganske matt i fargen. er det mulig at den er falsk ? Å hvis den er det. Hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Eller det er en eldre seddel som er i omløp. Uten bilde er denne tråden egentlig ganske unyttig.
Hvis den har ordentlig sølvstripe så er den mest sannsynlig ekte, bare litt slitt. Men du kan jo sjekke den med uv lys for å se om den har de andre kjennetegnene(symboler osv), har den ikke det er den falsk.
Hvis den er falsk burde du si ifra med en gang til sjefen din, bruk av falske penger tas VELDIG seriøst av politiet, så det er kjipt hvis en uskyldig kunde etc ender opp med lappen=)
Sitat av Norges bank
Oppgradert med holografisk metallisk stripe fra 25. mars 2003
Vis hele sitatet...
(kilde)
Siden den metallstripen kom først i 2003, er det stor sjanse for at seddelen rett og slett er eldre. Norges bank har også ekthetskriteriene for en 100kr-seddel.
Og hvis den er falsk, si ifra til sjefen din. Han/hun vet sikket hvordan de skal håndteres.
Trådstarter
30 0
Sitat av EmanOn Vis innlegg
(kilde)
Siden den metallstripen kom først i 2003, er det stor sjanse for at seddelen rett og slett er eldre. Norges bank har også ekthetskriteriene for en 100kr-seddel.
Og hvis den er falsk, si ifra til sjefen din. Han/hun vet sikket hvordan de skal håndteres.
Vis hele sitatet...
Hvis de kriteriene som er der stemmer så er den falsk ! best jeg løper til banken med en gang. Takk for alle de gode rådene jeg har fått!
Jeg tror det er lurere om du sier ifra til sjefen din. Selv om lappen er falsk så vil den nok bli savnet fra kassen når det blir gjort opptelling for dagen. Litt kjipt om du blir mistenkt for å unndra penger fordi du bare ville være ærlig å levere tilbake en falsk hundrelapp til banken.
Sist endret av gulunderstrek; 29. juli 2009 kl. 13:37.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg tror det er lurere om du sier ifra til sjefen din. Selv om lappen er falsk så vil den nok bli savnet fra kassen når det blir gjort opptelling for dagen. Litt kjipt om du blir mistenkt for å unndra penger fordi du bare ville være ærlig å levere tilbake en falsk hundrelapp til banken.
Vis hele sitatet...
Enig, med mindre han eier sjappa selv, evt familie bedrift.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Fant nettopp en falsk 100 lapp i kassa på jobben min og her om dagen..

Sjefen ble ikke sur, men sa at fremover måtte vi sjekke stripa på seddelen!
Sist endret av Bombasa; 29. juli 2009 kl. 20:54.
Sitat av Magnar1992 Vis innlegg
Hei !

I dag når jeg gikk igjennom kassa på jobben. Så fant jeg en 100 kr seddel som ikke hadde sølvsripe som alle de andre 100 kr seddelene har. og så var den ganske matt i fargen. er det mulig at den er falsk ? Å hvis den er det. Hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
unnskyld, men jeg ser faen ikke poenget med å komme hjem fra jobb, og spør om slikt på nFF, når sjefen din sannsynligvis har en del erfaring innen området, og kan gi deg et mye bedre svar på om den er falsk eller ei, samt. hva dere skal gjøre med den om den skulle være falsk

og som tidligere påpekt setter jeg pengene mine på at det er en gammel lapp (det er den blanke stripa, ~1cm tykk, helt på høyre side du tenker på?)

det jeg fra gammelt av har lært som sølvstripa, er den tynne (3-4mm) stripa som ligger nærmere midten av seddelen, som man såvidt kan skimte "Norges bank" innskrevet i


mine 5 cent
Sist endret av VivaLatrina; 29. juli 2009 kl. 21:11.
Hør nå her godtfolk, det kan godt være at seddelen er ekte selvom den ikke har sølvstripe. Utrolig mange bedrevitere her som er skråsikre på sine saker som snakker ut av et visst brunt øye.

Kan godt være seddelen er en uoppgradert seddel, noe som ikke gjør den mindre ekte enn de oppgraderte (med sølvstripe). Fikk inn en 200-lapp uten sølvstripe i går selv hvor jeg jobber og denne seddelen stemmet alle kriterier oppgitt på Norges Bank sine nettsider. Sjekk nettsidene til Norges Bank for å sjekke om seddelen du har fått inn passer kriteriene oppgitt for uoppdaterte sedler.
Det er 100 kroner. Gå til sjefen din, eller banken din.