Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5329
Hei! Har i et par uker brukt min nyinnkjøpte D-link DIR-615 for å gi trådløs internett-tilgang til PCene i huset. Men i dag forsvannt plutselig internett-tilgangen og bare lokal tilgang var igjen. Når jeg plugger kabel fra PC til router får jeg full tilgang men altså ikke over det trådløse.

Har prøvd å restarte routeren med knapp og strømledning, satt opp nytt nettverk flere ganger men får kun lokal tilgang hver gang. Har prøvd å pinget PCene på nettverket for å sjekke at den lokale tilgangen faktisk er der, og dette fungerer. Så nå fungerer den egentlig bare som en vanlig switch

Noen som har noe ideèr om hvorfor? Noen som har erfaringer med denne spesifikke routeren?

Takk!
Har samme router, har aldri hatt det samme problemet. Er det en mulighet for at det er noe feil med hardwaren?
har du evt sjekket at kabelen fra modem til router funker?
Har prøvd å byttet ja.
For ordens skyld: Ville vel ikke vært mulig å fått internett i det hele tatt via routeren om ikke kabelen mellom modem og router fungerte?
altså, du har ikke trådløst signal , men har du prøvd å kjøre kabel fra lan siden av roteren og til pcen?
Sikkerhetsklarert
Han har trådløs tilgang lokalt, men ikke ut. Virker på meg som at det er noe galt i routing mellom wlan og wan interface i routeren din.
Sitat av jesus Vis innlegg
altså, du har ikke trådløst signal , men har du prøvd å kjøre kabel fra lan siden av roteren og til pcen?
Vis hele sitatet...
Har signal så det holder, men ingen internett-tilgang på det! Kjører fra kabelsiden nå. Derfor jeg har nett:P

Sitat av Pjukern
Han har trådløs tilgang lokalt, men ikke ut. Virker på meg som at det er noe galt i routing mellom wlan og wan interface i routeren din.
I dag 00:07
Vis hele sitatet...
Meget mulig men finner ingen muligheter for å konfigurere dette!? Eneste WAN-innstillingene jeg har er static routing, wan port speed og wan ping!

Begynner å lura på om jeg bare må levere routern tilbake og kjøpe en mer avansert! Er vel budsjettmodellen denne ;p
Jeg oppgraderte firmware'n på min noen dager siden, etter det har jeg hatt null problemer med "bare lokalt"
Hvis det er denne http://www.dlink.com/products/?pid=565 du har, så kan du hente den ferskeste ware'n her
Hvis du har vista så skal det jo også hjelpe hvis du fjerner ipv6-opplegget fra nettverksoppsettet.
Men det rare med min ruter var at xp-maskina også fikk "bare lokalt" men som sagt, problemfri etter oppgradering.
Sist endret av Rolsen Royce; 15. april 2009 kl. 15:26.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Han har trådløs tilgang lokalt, men ikke ut. Virker på meg som at det er noe galt i routing mellom wlan og wan interface i routeren din.
Vis hele sitatet...
Når vista sier at den bare har lokal tilkobling kan det bety flere ting. Oftest fordi maskinen ikke får ip, noe som igjen kan være på grunn av feilaktig krypteringsnøkkel.
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg oppgraderte firmware'n på min noen dager siden, etter det har jeg hatt null problemer med "bare lokalt"
Hvis det er denne http://www.dlink.com/products/?pid=565 du har, så kan du hente den ferskeste ware'n her
Hvis du har vista så skal det jo også hjelpe hvis du fjerner ipv6-opplegget fra nettverksoppsettet.
Men det rare med min ruter var at xp-maskina også fikk "bare lokalt" men som sagt, problemfri etter oppgradering.
Vis hele sitatet...
Takker for den! Har nå oppdatert til 4.11. Lappisen med XP blir da stående på "validating identity" men får likevel nett=)

På Vista-PCene kommer internett-symbolet frem under identifiseringen av nettverket men går så over til kun lokal

Sitat av datagutten
Når vista sier at den bare har lokal tilkobling kan det bety flere ting. Oftest fordi maskinen ikke får ip, noe som igjen kan være på grunn av feilaktig krypteringsnøkkel.
Vis hele sitatet...
Får man lokal tilkobling selv om man har tastet feil wpa-nøkkel? Høres bare noe usikkert ut i mine ører!

Må vel prøve å fjerne IPV6 fra Vista-PCene nå... Hvordan gjør jeg dette, og hvilke bakdeler innebærer det?

Prøvde å bare fjerne haken for IP6 på egenskapene for trådløs-kortet på de 2 Vista-PCene, men trådløs-nettverket er fremdeles like uidentifisert og internett-tilgang er like fraværende ;p
Sist endret av Greenthumb; 15. april 2009 kl. 22:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har hatt lignende problem
Har du prøvd å skifte sende kanalen på ruteren?
det virket hos meg
Kan ikke finne noe innstilling for dette... Nærmeste jeg kommer er å forandre båndvidden mellom 20/40MHz.

Vil kanskje setupen på en dyrere router være mer avansert?
Jeg finner ikke ut hvordan man skifter kanal, og jeg har lett i ti minutter herregud høhø.

Men på vistamaskina tok jeg en kjør > cmd > netsh winsock reset catalog > restart
Jeg vet ikke hva den gjør, men den hjelper

Dårlig at det ikke funka å ta vekk ipv6 da :s
Sist endret av Rolsen Royce; 16. april 2009 kl. 12:54.
Har det vært lyn og tordenvær der du bor nylig? Isåfall kan rutern ha blitt ødelagt av det.
Når du er inne på webgrensesnittet til din DIR-615 trykker du på "Setup" - "Wireless settings"-menyen til venstre. Og det nederste valget på siden som heter "Manual wireless network setup". Her må du ta bort haken for "Enable Auto Channel Scan" - så velger du en annen "Wireless Channel".

Forsøk f.eks Channel 3, 6, eller 9 - da burde WLAN'et ditt gå fra unidentified network til å være identified (altså du vil bare se SSID.)
Der fannt jeg det selvfølgelig;D Har prøvd 3 forskjellige kanaler nå men resultatet ble nok det samme... Nettverket er like uidentifisert!

Meget mulig det har vært lyn og slikt mens vi var på påskeferie! Isåfall blir vel løsninga å lever den tilbake til Elkjøp
Når du får uidentifisert nettverk ligger det i Windows Vista - ikke på den trådløse routeren.

Er ganske sikker på du får hvilken som helst Windows XP maskin på med trådløst uten problemer.

Forsøk å endre på "802.11 Mode" - sett den til "802.11 g only" - nå står den på en mixed innstilling som standard hvor den skal hoppe mellom n/g/b alt ettersom. Har du et trådløst kort som støtter "n"?

Uansett, ettersom "N" ikke er klassifisert som en standard (enda) vil det nok uansett hjelpe på for stabiliteten på det trådløse å sette en fast standard som f.eks G, og ikke la d-linken bruke den mixed-funksjonen da den er ganske dårlig.

Dersom det ikke endrer noe, forsøk å trykk på "Advanced" i toppmenyen inne på routeren.
Trykk så på "Wi-Fi Protected Setup" i den venstrestillte menyen lengre nede.
Ta bort haken på "Wi-Fi Protected Setup" hvor det står "Enable".

Nyere Dlinker skal ha så mye sikkerhet, ofte kan det lage krøll opp mot Vista som skal gjøre alt vanskeligere enn hva det egentlig trenger.

Går ikke det heller, forsøk å sett statisk/fast ip på din trådløse tilkobling - husk også å sette statisk DNS.
BINGO mannen;D Lot standard-settingen stå på mixed da vi har både G og N kort i huset, men fjernet WI-fi protected setup å da smallt det inn nett hos alle mann;D Riktignok uidentifsiert, men internetten ble atter en gang sluppet igjennom Både på Vista PC med og uten IPV6(ble litt hekta på å eksperimentere her), tilogmed CP-pcen henger ennå med! Så dette må jo være en skikkelig trøbbel-funksjon fra D-link? Hvorfor det tok flere uker før den begynte å lage problemer har jeg foreløpig ingen tanker om...

Merk: Dette kunne jeg og alle andre funnet ut av om man bare hadde vært standhaftig nok til å prøve-prøve-prøve og ikke gi seg

Stor takk til deg Tierra og alle andre som gadd å bidra konstruktivt og tenke sammen med meg! Er mennesker som dere som holder flotte forum som dette levende! Props!!
D-Link-routere er stort sett gode greier, men man må kose litt med dem før de begynner å oppføre seg fint
Har hatt samme problemet på min vista maskin. Problemet mitt var at i vista får du ikke beskjed om at du har brukt feil WEP/WPA nøkkel. Men den bare viser lokal tilkobling. Dette er lett å kontrollere, er bare å se om du får lokal tilgang på en annen maskin i nettverket som kunn er på WLAN.
Der gikk plutselig alt til helvete igjen! Plutselig var kabel eneste mulighet igjen for å få internett! Forskjellen nå er at verken XP-PC eller Ubuntu-PC greier å finne det trådløse nettverket i det hele store! Kun Vista-PCen som greier det og selv den får bare lokal tilgang!

Prøvde å switche over til statisk IP, da forsvannt internett-tilgangen fra kabelen også... Ingen innstillinger i routeren er blitt forandret, "det bare blei sånn";p Har selvfølgelig prøvd å restarte PCer, routeren osv uten resultat

Hva er dette slags galskap? xD
Hvis jeg ikke får skikk på et troll leverer jeg tilbake.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Der gikk plutselig alt til helvete igjen! Plutselig var kabel eneste mulighet igjen for å få internett! Forskjellen nå er at verken XP-PC eller Ubuntu-PC greier å finne det trådløse nettverket i det hele store! Kun Vista-PCen som greier det og selv den får bare lokal tilgang!

Prøvde å switche over til statisk IP, da forsvannt internett-tilgangen fra kabelen også... Ingen innstillinger i routeren er blitt forandret, "det bare blei sånn";p Har selvfølgelig prøvd å restarte PCer, routeren osv uten resultat

Hva er dette slags galskap? xD
Vis hele sitatet...
Sjekk hvilken Channel du har satt trådløst på. Viktig at den ikke er på en kanal over Channel 11. Alt fra 1-11 er europeisk standard - dersom den er på 12 eller 13 eller over så er det mulig at ikke alle trådløse nettverkskort støtter dette. Derfor vil ofte flere maskiner få trøbbel der.

Sett Channel 6 - dersom du bruker WPA2 kryptering er det ikke alltid at alle trådløse nettverkskort støtter WPA2 heller. Begynn med WEP og se om alt fungerer - det skal fungere på samtlige trådløse nettverkskort, selv om det ikke er det sikreste i verden.
Skiftet fra kanal 13 til kanal 6 og gikk over til et kortere wep-passord.
Fikk da nett igjen på Ubuntu og XP Vista-PCen får enda bare lokal tilkobling, men bruker kabel på denne!
Tipper Vista fikk "uidentifisert nettverk" på den lokale tilkoblingen din. Ofte fungerer det med en reboot, eller så fungerer det med å bare sette fast ipaddresse på den. Har enda ikke helt skjønt hva som kan være løsningen på "uidentifisert nettverk" når du er tilkoblet med kabel - men det løser seg ofte med bare en reboot eller fast ip-addresse.

Andre ting som kan testes er jo å reinstallere drivere til nettverkskortet på den kablede maskinen, fjerne IPV6, se om det løser seg ved å slå av brannmuren i det eventuelle antivirusprogrammet og teste det. Den type ting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har samme problem med min dlink-524-router
får bare lokal tilgang:/
heeellp!