Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 5727
Sitat av Clr Vis innlegg
Så du trenger en prest til å plukke opp smulene dine? Høres ut som om dere kristne er hjernedøde og trenger hjelp fra "spirituelle" ånder for så simple oppgaver.
Vis hele sitatet...

Unnskyld meg men det er ikke bare "smuler" men det er faktisk Nattverd, og det er ett sakrament som altså er noe hellig.
Og dessuten var det ikke mine SMULER.

Vil helst ikke at du beskriver det på den måten kan bli litt støtende.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg tror vi mennesker er såpass utspekulerte at vi helt sikkert hadde funnet en annen unnskyldning for å drive krig. Det er ikke religionen som er problemet, det er alle de menneskene som blindt følger den. Altså vi lar oss lett lede inn på feil vei av sjarmerende og ambisiøse mennesker.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg sa tross alt mindre med tanke på akkurat dette.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvorfor skal man absolutt tilhøre en religion? Jeg kan ikke fatte det. Slik jeg ser det har du gitt opp troen på intellektet ditt det sekundet du innordner tankene dine etter et ferdig konstruert system. Da har du gitt opp rett og slett.

Buddhismen er jo ihvertfal et godt alternativ siden det i det minste oppmuntrer til fri tanke og selvrealisering, men det er fortsatt et system som er bygget av andre mennesker. Du kan definitivt lære mye av dette systemet, men du behøver ikke underlegge deg det allikevel.

Et fritt, selvstendig, tenkende menneske bør være i stand til å se de ekte verdiene i alle religioner og trosretninger, og annerkjenne dem alle som utrykk for det samme. Det som virkelig betyr noe i denne sammenheng er hvordan du definerer ditt forhold til eksistensen, og da sier det seg selv at det er en definisjon du må gi deg selv all frihet til å bearbeide og omdefinere på din reise gjennom livet.

For all del, plukk med deg lærommer fra buddhismen og alt det andre, men ikke gi fra deg ansvaret for å definere din virkelighet til et fiks ferdig system. Husk at din virkelighet er nettopp det du selv opplever her og nå, ikke hva andre har opplevd tdligere.
Vis hele sitatet...
Da var jeg tilbake igjen, etter mye tenking og atter tenking. Mitt første steg blir og melde meg ut av den norske statskirke. Og det du sier her mentalmelt er mye smarte ord. Det jeg egentlig vil er jo og finne meg selv, dra meg fram fra mitt dype og forvirra sinn. Og samtaler med gud og sånt, det er noe jeg engang ikke ser meningen med og prøve ut engang. Jeg føler jeg må lette litt på samvittigheten, og endre mitt livssyn/livsstil. Jeg har tenkt mye nå, og jeg blir ikke og konvertere, akkurat pga det du sier om og være friest mulig. Mest mulig fritenkende. Derfor vil jeg lese og lære, og deretter trekke ut informasjon og inspirasjon fra det jeg lærer. Og leve etter det. Som meditasjon og karma spesielt, og hvem vet, kanskje jeg engang oppnår nirvana. Jeg viste ikke hva nirvana var når jeg lagde denne posten, jeg trodde det var en annen måte for "himmel" eller "paradis", men det er jo ditt personlige paradis i ditt sinn, som man kan oppnå igjennom dyp meditasjon.

Jeg vil nok også tro at når jeg postet denne tråden tenkte jeg på konverteringa pga den "rase-oppdeliga" jeg snakket om, innen religion, som jeg ikke liker. Jeg vil være ett levende bevis på at det ikke bare finnes ondskap i verden. Jeg vil leve i ett med alle mennesker og alt natur.

Jeg har nå leid inn 1 dvd og 4 bøker om buddhisme og en om rastafari, og er for fult igang med lesinga.

Har nå bare lest fram til denne posten av mentalmelt, og skal lese meg videre straks inkludert de linkene jeg har blitt anbefalt. Og dere skal for all del bare tro jeg er hjernevaska, kaputt i hodet, røyka for mye eller ødelagt hjernen min med for mye tenking, men jeg bryr meg bra lite om sånne teite kommentarer, så bare peis på og skriv mer dritt! =)



-----


Jeg fant en tekst her som jeg synes var ganske spennende. Hva mener dere dette betyr?

"Selvet" som jeg trodde så fast på, var en oppdiktet konstruksjon. Jeg har et navn, en personlig historie, minner, følelser og drømmer, men når jeg undersøker dem nøye, ser jeg at de er ganske illusoriske. Det jeg har søkt, har alltid vært der, både i meg selv og i alle andre. Det finnes egentlig ingenting å oppnå, og det er ikke lengre nødvendig å gjøre bestrebelser for å oppnå noe. Mitt sinns projeksjoner er i sin kjerne tomme. De ligner regndråper som blander seg med det uendelige havet. Eller skyer som forsvinner på himmelen, oppstått fra tomhet og oppløst i tomhet.

Og vær nå grei og ta den fæle kristendiskusjonen en annen plass. Kristendom interesserer meg mitt i *stygt ord*.

FaLcOn du er fæl til og gå offtopic Ikke første gang jeg ser det nei

Sitat av snegler Vis innlegg
Tror du vil finne deg bedre til rette i en nyreligiøs bevegelse...

Dette er en fin innføring i Buddhismen: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=120796
Vis hele sitatet...
Denne har jeg forresten lånt på biblioteket =)
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/servlet/VisBildeServlet?produktId=120796&width=150
Sist endret av Quetzalcoatl; 17. januar 2009 kl. 12:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva tenker folk på først hvis du nevner Buddhist eller Buddhisme? Mange ville sagt religiøs person og religion, og det mange tenker på videre når de tenker religiøse personer og religion er hat, krig,elendighet, hjernevasking osv.

Men buddhisme er jo ikke en religion på den måten andre religioner som Jødedom, Kristendom, Islam og så videre er. Jeg vil si i religioner tror du på noe større enn deg selv, du ber til noe større enn deg, og det større en deg skaper din verden, det skaper situasjoner og det dømmer folk, straffer folk osv.

Buddhismen omhandler heller og tro på seg selv, tro på sitt egent sinn og sitt egent potensiale. Når du "ber" i buddhismen, altså mediterer, så oppnår du jo indre kontakt med deg selv, ikke med en "gud" som er større enn deg, som igjen skaper ditt liv og din framtid. DU er det som skaper lykken i livet ditt, DU er den som skaper elendigheten i livet ditt, DU er altså "GUD - skaperen" hvis man skal bruke definisjonen gud da. Jeg liker ikke og bruke ordet GUD siden det er så omtåket av andre rare definisjoner, som spres av MEDIA OG RELIGIONER.

BUDDHISMEN OMHANDLER PERSONUTVIKLING OG SPIRITUELL KONTAKT MED NATUREN OG DEG SELV, DIN INDRE KJÆRLIGHET OG RO.

Buddhismen er vell også en av de få livs-filosofiene som ikke lover deg noe hvis du er trofast til "religionen". Buddhismen kan du trekke lærdom av og nyte godt av uten og regne deg selv som en ekte buddhist. Jeg ser ikke på meg som en buddhist, men jeg har lært utrolig mye av buddhismen. Jeg ser ikke helt meningen med og klamre meg til noe slikt, men kan heller gå mine egne veier, å dra til meg lærdom fra diverse plasser på veien framover. Mitt siste mål er altså ikke og leve som buddhistisk munk, men heller og utvikle meg selv, og oppnå dypere spirituell kontakt.

Det var en veldig overfladisk forklaring av hva buddhismen omhandler, men spenninga som ligger under der må man nesten interessere seg for selv for og oppdage.
Sist endret av Quetzalcoatl; 15. juni 2009 kl. 02:51.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Om noen vet om en bedre norsk oversettelse hadde jeg blitt sjeleglad)
Vis hele sitatet...
http://weread.com/book/9788252541045...1045_802585281
Buddhisme er ikke det verste søppelet på jord, men der stopper lovordene fra meg. Rense deg for misunnelse, for noe piss. Misunnelse, mindreverdighetskomplekser, manglende sympati med andre, alt sammen er i oss av en god biologisk grunn. Jeg omfavner hatet, misunnelsen, alle negative tanker, og onanerer i selvmedlidenhet. Dette gir meg en drivkraft til å yte, til å skape, til å være en kriger, og ikke en kastrert og forlatt hund, som disse buddha-folka. JA TIL HAT!!! JA TIL MISUNNELSE!!! JA TIL DESTRUKTIVE TANKER!!!! JA TIL BEGJÆR!!! NEI TIL AVHOLD. JA TIL HEDONISME!! Det er dette som er livet. En berg-og-dalbane, og ikke en emosjonell flatline. Bli Buddhist, og bli avstumpa. Det mener nå jeg. Blind in the Buddha land, som James Taylor synger (Up Er Mei)
Det kan hende jeg viker på mine ateistiske prinsipper hvis jeg får en pistol rettet mot meg, for gjennom fornuft er religion et umulig produkt. Dette går hånd i hånd med det faktum at tilnærmet alle religiøse blir utsatt for slik ukultur og slikt tankegods fra fødsel av. Man har ikke sjans til å motstå religion som et ubesudlet barn. Religionsfrihet er således som foreldres rett til å indoktrinere avkommet sitt, og ikke spesielt nobelt.
Sitat av puffman Vis innlegg
Buddhismen er vell også en av de få livs-filosofiene som ikke lover deg noe hvis du er trofast til "religionen".
Vis hele sitatet...
Så du ser fullstendig vekk fra hele mahayana-retningen, og sier implisit at de millionene av mennesker som utøver denne formen for buddhisme ikke er ordentlige budhister?

Et sitat fra Encyclopedia Brittanica som viser litt av bakgrunen for "frelsestankegang" i buddhismen.
Theoretically, the Buddhist initiate should, by his own effort in seeking to eradicate desire for continued existence in the empirical world, achieve his own salvation. But, as Buddhism developed into a popular religion in its Mahāyāna (“Greater Vehicle”) form, provision was made for the natural human desire for assurance of divine aid. Consequently, belief in many saviours, known as bodhisattvas (“Buddhas-to-be”), developed, together with elaborate eschatologies concerning human destiny. According to these, before the ultimate achievement of Nirvāṇa, the faithful could expect to pass through series of heavens or hells, according to their merits or demerits and the intensity of their devotion to a bodhisattva.
Vis hele sitatet...
Buddhisme som praktisert religion handler i svært stor grad om tilbedelse av Boddhisatvaer, som i bytte mot litt røkelse, en bønn eller en gest, lover å hjelpe den religiøse med en bedre reinkarnasjon, eller hell og lykke i dette livet...
Aldri vært noe opptatt av religion. Kanskje fordi jeg ikke har satt meg så inn i det. Er nå heller aldri døpt og konfirmert borgerlig.
Har dessverre ingen tro på religion heller, for meg er Kristendommen kun pisspreik fra gamle dager.
Det var da svært til kvasse tilbakemeldinger =) Jeg synes ZEN buddhism handler om mye fint og jeg trekker veldig mye fin inspirasjon ut av det, om dere ikke liker det så får nå det være. ZEN Buddhism handler om ditt sinn og hvordan du KAN (ikke skal) bruke det.
Noen folk liker og ta del av en diskusjon bare for og krangle, i håp om og "være bedre" enn motparten, for da vil personen føle seg bedre. Men men, slik er nå noen mennesker og jeg dømmer ikke. Denne tråden handler uansett ikke om verken kristendom, jødedom eller islam, men det kan jo være greit og sammenligne disse tingene mot hverandre, siden de nå alle blir sett på som "religioner", men og si at man aldri har trodd på religioner fordi man ser på kristendom som piss, vil det jo ikke nødvendigvis si at andre ting også er piss? Man skal ikke skjære alle over en kam, eller er det ikke det de sier? =) Hvordan kan man uansett vite at noe er piss uten og studere det? Det kalles og være fordomsfull, gjør det ikke?! =)

Ha en fin dag alle sammen!
Sist endret av Quetzalcoatl; 16. juni 2009 kl. 16:43.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Hvordan er det mulig å følge dette? Du sier du finner disse reglene, som innebærer moralens mest åpenbare definisjoner, interessante. Jeg regner med at du hadde forstått ut fra egen tankeevne og innsikt innen etikk/moral at det å skade små barn er galt?

Misliker det sterkt når mennesker drar frem feks de ti bud fra bibelen og hevder at uten disse ville fullt anarki råde og menneskene hadde drept alle de så.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det ligger noe automatikk i at dagens moral og etiske prinsipper ville fremstått uten noe form for verdigrunnlag, med det sikter jeg til leveregler. Det vil være nærliggende å tro at siden Moses så seg nødt til å skrive ned de 10 bud, var moral og etiske prinsipper veldig annerledes den gang enn det vi tar for gitt i dag.

De ti bud er ikke unike leveregler i religiøst sammenheng. Også buddhismen har leveregler de må følge. For å inntre til nirvana må de følge "De 4 edle sannheter" og "Den edle veien med 8 stadier". Kort fortalt går de ut på:
  1. Livet er fullt av lidelse
  2. Lidelse kommer av begjær
  3. Det er en måte å ende lidelse på
  4. Den midtre veien (den edle veien med 8 stadier) er middelet til å gjøre slutt på lidelsen
  1. Rett forståelse - av Buddhas lære
  2. Rett holdning - tenke gode tanker
  3. Rett tale - ikke fortelle løgner eller bruke sinte ord
  4. Rett handling - ikke skade mennesker eller dyr
  5. Rett arbeid - som ikke får andre til å lide
  6. Rett anstrengelse - tenke før du handler
  7. Rett oppmerksomhet - være våken og oppmerksom
  8. Rett meditering - for en rolig, konsentrert ånd

Alle de fem store religionene hadde sine leveregler å følge, som indoktrinerte moral og etikk inn i samfunnet. Uten denne indoktrineringen er det ganske nærliggende å tro, at samfunnet ville vært uten grunnleggende verdier og etiske retningslinjer (norm), og at prinsippene ville variert fra individ til individ, eller gruppe til gruppe.

I Afrikanske land ser man at ulike grupper av befolkningen oftest baserer seg på egne, i stedet for samlede og felles, prinsipper - og det viser seg at dette utløser konflikter i områder som må deles av to ulike stammer eller grupper. Moralske og etiske retningslinjer har vært grunnpilar for menneskehetens verdisyn etter religiøse prinsipper, og den dag i dag utøves disse prinsippene forskjellig, fra nasjon til nasjon, til tross for at levereglene i hver religion stort sett taler de samme prinsipper (ihvertfall de 5 store religionene).

Så jeg tror at det ville vært i stor grad større uro og mere konflikter individer, ikke nasjoner, seg i mellom, eller grupper (stammer) av befolkningen. Selv om afrika-eksemplet er mer komplisert og nyansert enn det jeg trakk frem her, tror jeg slike konflikter ville i stor grad være en hverdagslig del av samfunnet om livssyn og verdier var fraværende i det vestlige samfunn (og alle andre samfunn). Dog det motsatte må sies å være stammer nedover Polynesia og Australia og det der, som vel ikke er kjent for sine utagerende og konfliktskapende atferd, selv om de sikkert en gang i tiden var enda mer primitive enn de er i dag, så påstanden min blir vel ikke annet enn en løs påstand - på sitt beste..
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Buddhisme er ikke det verste søppelet på jord, men der stopper lovordene fra meg. Rense deg for misunnelse, for noe piss. Misunnelse, mindreverdighetskomplekser, manglende sympati med andre, alt sammen er i oss av en god biologisk grunn. Jeg omfavner hatet, misunnelsen, alle negative tanker, og onanerer i selvmedlidenhet. Dette gir meg en drivkraft til å yte, til å skape, til å være en kriger, og ikke en kastrert og forlatt hund, som disse buddha-folka. JA TIL HAT!!! JA TIL MISUNNELSE!!! JA TIL DESTRUKTIVE TANKER!!!! JA TIL BEGJÆR!!! NEI TIL AVHOLD. JA TIL HEDONISME!! Det er dette som er livet. En berg-og-dalbane, og ikke en emosjonell flatline. Bli Buddhist, og bli avstumpa. Det mener nå jeg. Blind in the Buddha land, som James Taylor synger (Up Er Mei)
Vis hele sitatet...
Takk!


(ja, dere kan slette denne...)
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Buddhisme er ikke det verste søppelet på jord, men der stopper lovordene fra meg. Rense deg for misunnelse, for noe piss. Misunnelse, mindreverdighetskomplekser, manglende sympati med andre, alt sammen er i oss av en god biologisk grunn. Jeg omfavner hatet, misunnelsen, alle negative tanker, og onanerer i selvmedlidenhet. Dette gir meg en drivkraft til å yte, til å skape, til å være en kriger, og ikke en kastrert og forlatt hund, som disse buddha-folka. JA TIL HAT!!! JA TIL MISUNNELSE!!! JA TIL DESTRUKTIVE TANKER!!!! JA TIL BEGJÆR!!! NEI TIL AVHOLD. JA TIL HEDONISME!! Det er dette som er livet. En berg-og-dalbane, og ikke en emosjonell flatline. Bli Buddhist, og bli avstumpa. Det mener nå jeg. Blind in the Buddha land, som James Taylor synger (Up Er Mei)
Vis hele sitatet...
Feil etter min mening.

For å oppnå sann fremgang som menneske er det lang fra nok å tjene penger og få høyere status. For å bli i stand til å hanskes med alle faser og dimensjoner i livet må man finne den rette indre og ytre likevekt. Mang en såkalt "vinner" er i virkeligheten menneskelig sett en taper fordi han eller hun har forsømt visse viktige områder i sitt liv.

Det viktigste i livet vårt er uten tvil vårt forhold til det motsatte kjønn, enten vi er klar over det eller ei. Hvis man ikke har en realistisk holdning her, vil enhver framgang på andre områder forbli ufullstendige og meningsløse.

Dette er basert på polariteten mellom det mannlige og kvinnelige grunnelement, Yang og Yin. Det er et vekslende samspill mellom to kosmiske krefter som vi oppfatter som, dag og natt, himmel og jord, sol og måne, legeme og sjel, fornuft og intuisjon, logikk og følelser, det bevisste og det ubevisste, mann og kvinne osv.

Begge krefter er like viktige, de utfyller hverandre og styrker hverandre, og begge vil vise sine onde sider så snart hamonien går tapt. Vårt mål i livet burde derfor ikke være å undertrykke eller overvinne det ene eller det andre av disse elementer, men å bringe frem det beste i begge.

I kristendommen er det ikke slik, desverre. For å sammenligne kan man bruke Adam og Eva. Her er det Adam (mannlige) som er den "skapende" og Eva (kvinnelige) er den "mottagelige", med dette antyder de dermed at det mannlige element er livets kilde som bruker det kvinnelige bare som et redskap. Denne tankengangen svarer naturligvis til vår vestlige forestilling om den mannlige guden som skaper verden uten kvinnelig hjelp.

For meg finnes det ikke et slikt bilde av "gud" for meg er det kun det fullkomne, som åpenbarer seg for Yin og Yang. Det kinesiske ordet som ligger nærmest vestens gudsbegrep, er Yang, den mannlige halvdelen av "skaperverket"/ det fullkomne. Så folk i vesten tilber faktisk bare halve "skaperverket"/ fullkommenheten og overser eller undertrykker den andre halvdelen.

Denne ensidige, ensporede holdningen har gitt os stor fremgang på områder som vitenskap, teknologi og krigføring, men den bærer også ansvar for de fleste av våre frustrasjoner og nevroser, for vår kunstige livsførsel og synkende vitalitet. Det er typisk for mennesker i Vesten at de er så opptatt av ytre suksess at de har liten tid til å nyte livet og ta seg av sine barn.

Så lenge vi holder fast ved en mannlig-orientert holdning, har vi en tendens til å undertrykke følelsene våre, degradere kroppen og anvende kald logikk der det trengs fin intuisjon. Vi kommer til å føle oss ensomme i den kalde, rasjonelle verdenen vi har skap oss. Foholdet mellom kjønnene vil fortsette å være kunstige og overfladisk, likevekten mellom mor og far vil være forstyrret, og barn vil ikke lengere passe inn i vår verden. Vi kommer fortsatt til å lide under indre konflikter, hat, skyldsfølelse, misunnelse, og anger, og å overføre disse følelsene på slektninger, bekjenskap, venner, naboer og omgivelsene ellers.

Denne spente atmosfæren vil forårsake sosiale og militære konflikter, men hvis vi blir klar over hvor fordreid vårt bilde av verden er, kan vi finne veien til en lykkeligere fremtid.

Så sånn er det med den saken=P Eller det vil si det er slik JEG ser på den saken...
høres ut som en veldig god ide, trådstarter buddhisme er en flott religion/filosofi, og den krever ikke blind tro sånn som mange andre religioner gjør.

Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.
- Buddha

faktum er at du trenger ikke å tro på noe som helst innen buddhismen for å være buddhist; du trenger bare å praktisere the noble eightfold path. det handler om å oppnå selvinnsikt gjennom å handle og tenke riktig og å observere sitt eget sinn.

husk, du trenger ikke å tro på det samme som en buddhist for å være buddhist; du trenger bare å praktisere det samme. vis medlidenhet ovenfor andre skapninger, hjelp andre, disipliner sinnet ditt gjennom meditasjon, lev simpelt og vis takknemlighet for det du har.

lykke til
Religion er for svake mennesker som må ha noe å tro på
Sitat av voids Vis innlegg
Religion er for svake mennesker som må ha noe å tro på
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, det får da være grenser til hvor trangsynt og dømmende man skal være. Slike utsagn som det kan man spare seg for på et diskusjonsforum og på generell basis!
Sist endret av Sky; 30. juni 2009 kl. 03:10.
Sitat av Sky Vis innlegg
Ærlig talt, det får da være grenser til hvor trangsynt og dømmende man skal være. Slike utsagn som det kan man spare seg for på et diskusjonsforum og på generell basis!
Vis hele sitatet...
Enig her altså
Sitat av Sky Vis innlegg
Ærlig talt, det får da være grenser til hvor trangsynt og dømmende man skal være. Slike utsagn som det kan man spare seg for på et diskusjonsforum og på generell basis!
Vis hele sitatet...
Er det virkelig trangsynt og dømmende? Det er min mening, for meg er religion noe stort tull som fører til konflikter
@ voids
ja, det er for svake mennesker. du er sterk, så du vet vel ikke hvordan det er å føle seg svak. hvor mye har du opplevd av livet? hvor mye smerte har du sett eller opplevd? er du i det hele tatt klar over at du kommer til å dø? kommer du til å være like sterk når du ligger for døden?

jeg tror ikke religion stemmer overens med virkeligheten, men jeg respekterer og forstår hvorfor noen mennesker velger å være religiøse.

det er så lett for oss rike nordmenn å forkaste religion og rakke ned på de som måtte tro. vi sitter her i norge, så trygge, rike og bortskjemte som vi kan få blitt. de fleste av oss får leve lange, meningsfylte liv... mens i andre steder av verden dør folk i hytt og pine for ingen spesiell grunn. krig, konflikt og faenskap herjer rundt, og i en truende og tilsynelatende meningløs tilværelse oppstår det et behov for en mening og et formål med all smerten man opplever.

om du har opplevd et hardt og smertefult liv og fremdeles står støtt ved dine synspunkter, så er du nok psykisk sterkere enn de fleste... men dersom du kun er enda en av disse unge, sinte, religionsfiendtlige ateistene, så tror jeg du gjør klokt i å vente litt med å dømme religiøse som "svake" mennesker.
Jeg som de fleste andre er døpt og konfirmert i kirken. Jeg valgte å konfirmere meg i den norske statskirke for å lære mer om kristendommen og finne ut om dette var noe jeg kunne tro på. Jeg synes egentlig det meste vi lærte om religionen var helt absurd.

Jeg vil nå melde meg ut av den norske statskirke, men det er noe jeg lurer på. Er det dumt å ikke være med i et trosamfunn? Hva skjer med begravelse og slikt for eksempel?
Sitat av voids Vis innlegg
Er det virkelig trangsynt og dømmende? Det er min mening, for meg er religion noe stort tull som fører til konflikter
Vis hele sitatet...
Si meg: Er du virkelig overbevist om at det er religion som fører til konflikt, og ikke maktmennesker som bruker religion som et påskudd til konflikt?

Den herskende klasse har alltid ønsket seg mer makt. De bruker de virkemidler som de kan for å skaffe seg mer makt. Dersom religion ikke hadde eksistert, ville da dette fenomenet virkelig vært borte også? Eller ville den herskende klasse funnet andre påskudd?

Den herskende klasse er forresten mest aktuell i forbindelse med historiske konflikter. Dersom islam ikke hadde eksistert ville maktmennesker som Bin Laden brukt livet sitt på å lage blomsterbuketter, eller ville de funnet andre påskudd for å utvide sin makt?

Hva er egentlig problemet; Religionen eller menneskene?