Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6657
Anonym bruker
"Sjokkert Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, vet er det farlig å ta flein som 16 åring? Er jo ikke noe farlig drug enn feks hasj.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ikke dødelig nei, men jeg lover deg, jeg har kanskje 30+ fleinsopp tripper bak meg.

Ha respekt for fleinsopp, jeg er glad jeg ventet med første tripp til jeg var 20, burde sikkert ventet lenger. Uansett, veldig veldig glad for at ingen presenterte meg for fleinsopp da jeg var 16.

VENT
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke farlig sånn sett men hjernen er fortsatt under sitt kritiske stadie av utvikling til du når 20-25, begynte selv og trippe når jeg var 17/18 som jeg angrer smått på da jeg røyket litt gress under en tripp å fikk et panikkanfall fra andre dimensjoner. Var sikkert i psykose 1-2 år gjorde ingenting annet enn å går ut i skogen og høre på musikk. Helt ute til lunsj, alt virket så fjernt og greide ikke snakke med andre mennesker uten en kjempe frykt/forvirring, taklet det egentlig svært dårlig men etter 3 år så begynte jeg og føle meg somewhat normal. En ting er klart dog; ville aldri byttet trippene mine mot noe annet i universet - så givende og fantastisk som ikke er mulig å oppnå på en annen måte er det et gateway drug til sinnet ditt så er det psykedelia.

A.k.a vent litt hvis du ikke har en veldig sterk psyke
Anonym bruker
"Sjokkert Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ikke dødelig nei, men jeg lover deg, jeg har kanskje 30+ fleinsopp tripper bak meg.

Ha respekt for fleinsopp, jeg er glad jeg ventet med første tripp til jeg var 20, burde sikkert ventet lenger. Uansett, veldig veldig glad for at ingen presenterte meg for fleinsopp da jeg var 16.

VENT
Vis hele sitatet...
Hva er det verste som kan skje dersom en 16 åring tar det iforhold til en på 20?
At hjernen din tar permanent skade av det og at det går utover deg som person er vel en av de værste tingene som kan skje.
Du kan ende opp låst inn på et lite rom, redd for absolutt alt og alle, du kan ende opp så full av angst og depresjon at du ikke orker mer.
Det er mye forskjellig som kan skje, men det er ikke sikkert at det skjer noe som helst heller.
Ikke ta sopp bare fordi du vil være kul eller sånne ting, tenk virkelig igjennom om det er noe psyken din ville taklet.
Har du det dårlig i livet for tiden, er deppa eller det har skjedd triste ting så dropp sopp! (større sjangse for badtrip)
Sist endret av Slæsken; 12. juli 2017 kl. 05:22.
Anonym bruker
"Sjokkert Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvorfor sier dere at det er større sjanse for at dette skal skje for en 16 åring mot en 20 åring? Fins ingen forsking på dette?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor sier dere at det er større sjanse for at dette skal skje for en 16 åring mot en 20 åring? Fins ingen forsking på dette?
Vis hele sitatet...
Fordi hjernen til en 16 åring ikke er utviklet så godt som det den er hos en 20 åring eller 25 åring.
En 16 åring er gjerne i en alder full av drama, hormoner og voksing.

Det finnes masse forskning når det gjelder akkurat dette.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2827693/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3399589/

https://www.getsmartaboutdrugs.gov/c...d-affect-teens

http://www.muirwoodteen.com/teen-sub...effects-brain/

http://www.samafoundation.org/the-ef...ent-brain.html

Så før du sier at det ikke finnes forskning, så bør du bruke riktig søkeord for å finne researchen også.
Har du lyst så kjør på, bare vær sikker på at du er i et godt miljø med gode venner rundt deg og at alt er sikkert for en bra trip, om du er engstelig for fleinen kan LSD også være et alternativ, hørt at den er mye snillere og mer stabil, begge deler er helt fantastisk og jeg selv ser ingen grunn for at du burde vente. Mange 16 åringer er veldig voksen for alderen, noen 16 åringer har det helt fint å ta psykadelika i en tidlig alder mens noen eldre gjerne 30 åringer er fortsatt veldig barnslig og ikke klar.

alt handler om mindset så hvis du har det utrolig bra så ville jeg støttet deg i å gjøre det, ingenting livstruende kan hende så jeg ville ikke vært så nervøs
Sitat av mini1138 Vis innlegg
Mange 16 åringer er veldig voksen for alderen, noen 16 åringer har det helt fint å ta psykadelika i en tidlig alder mens noen eldre gjerne 30 åringer er fortsatt veldig barnslig og ikke klar.
Vis hele sitatet...
Det har ikkenoe med å ha et barnslig mindset eller slikt å gjøre, det har med at hjernen ikke er ferdig utvokst, noe den ALDRI er i en alder av 16 år.
I en alder av 30 derimot, uansett hva slags personlighet man har eller hvordan man oppfører seg så er hjernen fortsatt mye mer stabil, alt som skulle vokse er ferdig vokst så det er mindre risiko for å fucke med hodet sitt.

For all del, det er mange 14-16 åringer som ruser seg på psykadelika og klarer det helt fint, men som sagt er den aldersgruppen en veldig trass alder, fylt med mye drama og som regel en "jeg vet best for alle voksne er dumme og teite" attitude.
Noe som også kan føre til badtrips igjen.

Og jo, livstruende ting kan faktisk skje
Kan legge ved noen linker.

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...mushrooms.html

http://nypost.com/2016/05/23/man-jum...gic-mushrooms/

http://www.todayonline.com/singapore...agic-mushrooms

http://www.independent.ie/irish-news...-26541583.html
Sitat av mini1138 Vis innlegg
Har du lyst så kjør på, bare vær sikker på at du er i et godt miljø med gode venner rundt deg og at alt er sikkert for en bra trip, om du er engstelig for fleinen kan LSD også være et alternativ, hørt at den er mye snillere og mer stabil, begge deler er helt fantastisk og jeg selv ser ingen grunn for at du burde vente. Mange 16 åringer er veldig voksen for alderen, noen 16 åringer har det helt fint å ta psykadelika i en tidlig alder mens noen eldre gjerne 30 åringer er fortsatt veldig barnslig og ikke klar.

alt handler om mindset så hvis du har det utrolig bra så ville jeg støttet deg i å gjøre det, ingenting livstruende kan hende så jeg ville ikke vært så nervøs
Vis hele sitatet...
Imponert over at du anbefaler regelrett farlige ting, og absolutt ikke ser noen grunn til å vente.

En 16 årig er aldri 100% klar for det.
Uansett hvor klar man føler seg, og hvor bra det eventuelt går så er det en unødvendig risiko pga utviklingen kroppen går igjennom.

Om TS ender med å stupe gjennom vinduet i blokka, eller om han ender i en evig psykose er tydeligvis ikke noe problem.
Det er med god grunn man ikke skal ta drugs, og da spesielt psykedeliske stoffer før man faktisk er klar og ferdig utviklet.

Får også inntrykk av at TS oppfører seg akkurat som alle andre 16 åringer som også Slæsken nevnte tidligere "jeg vet best for alle voksne er dumme og teite" attitude.

Og nei TS, det er ikke ufarlig å røyke hasj når man er 16.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av mini1138 Vis innlegg
Har du lyst så kjør på, bare vær sikker på at du er i et godt miljø med gode venner rundt deg og at alt er sikkert for en bra trip, om du er engstelig for fleinen kan LSD også være et alternativ, hørt at den er mye snillere og mer stabil, begge deler er helt fantastisk og jeg selv ser ingen grunn for at du burde vente. Mange 16 åringer er veldig voksen for alderen, noen 16 åringer har det helt fint å ta psykadelika i en tidlig alder mens noen eldre gjerne 30 åringer er fortsatt veldig barnslig og ikke klar.

alt handler om mindset så hvis du har det utrolig bra så ville jeg støttet deg i å gjøre det, ingenting livstruende kan hende så jeg ville ikke vært så nervøs
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med barnsligheten aa gjoere. Menneskekroppen er ikke ferdigvokst naar man blir foedt. Tennene vokser videre, skjelettet vokser videre, kroppen I seg selv blir store, og hjernen er ikke ferdigvokst for man er 21 (som er den klassiske alderen som oppgis, men annen forskning viser at det kan vaere enda senere).

Det har altsaa ingenting med modenhet aa gjoere, men fysiske forskjeller paa en voksen og ung hjerne som gjoer den voksne hjernen bedre rustet til aa takle, blandt annet, rusbruk.

Aa si at ingenting livstruende kan skje er kanskje rett, men det er ogsaa misvisende. Faren med psykotropiske stoffer er den potensielle langvarige eller permanente negative effekten de kan ha paa sinnet.

Det er helt hull I hode aa si til et barn at det ikke vil vaere negative foelger av aa innta fleinsopp.
Sist endret av nso; 12. juli 2017 kl. 11:21.
Sitat av nso Vis innlegg
Det har altsaa ingenting med modenhet as gjoere
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at dette også er en viktig faktor for når du skal begynne å leke med psykedelika. Jeg er nå snart 25, nettopp begynt å leke med LSD. Veldig glad for at jeg ikke gjorde det som 16-åring, med tanke på hvordan jeg var den gangen.
lol, 16åringer som skal leke rundt med heftige psykedelika. Lykke til kompis.
~Alle jeg kjenner som begynte tidlig med den type drugs er noe space'a den dag i dag.
Kan det gå bra? Såklart.
Kan det gå shit? Selvfølgelig.
Den største faren jeg ser av psykedelika-bruk i ung alder er ikke nødvendigvis skader eller at turen blir bra eller dårlig, men at du peiler ut en kurs i livet ditt som kan ha uforusette og enorme konsekvenser. Har sett så mange kids gå fra å være flinke og bra ungdommer til å bli weirdo-hippies og utskudd(man skal være glad i mangfold og alt det der ass, men jeg ser heller at den forandringen kommer av noe annet enn soppturer).

Du har mer enn nok merkelige greier som skjer i livet ditt nå fra før. Fuck, husker da jeg var 16 og hadde kroppen proppfull av funky hormoner og en psyke som mildt sagt var i berg og dal-bane 24/7. Ta å gjør normale ting i den perioden her du; kjør moped, bad i havet, kyss noen jenter, tenn et bål, drikk noen pils, tyvlån en bil, kjør skateboard og whatnot. Så kan du heller ta drugs når du blir eldre og livet er stabilt. Det kuleste med å være ung er jo faktisk det å være ung.
Men du er 16år og gir sikkert fullstendig faen i alt vi sier til deg uansett. Bare husk at voksne er kjipe fordi vi faktisk har vært der sjæl og har lært av våre feil, så når vi sier at dette er dust så er det en grunn til det.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor vil du ta flein? Hva håper du å oppnå ved å ta det? Greit å skjønne intensjonen til vedkommende før man gir råd i slike tilfeller, til tross for alderen din.
Sitat av moret Vis innlegg
Du har mer enn nok merkelige greier som skjer i livet ditt nå fra før. Fuck, husker da jeg var 16 og hadde kroppen proppfull av funky hormoner og en psyke som mildt sagt var i berg og dal-bane 24/7. Ta å gjør normale ting i den perioden her du; kjør moped, bad i havet, kyss noen jenter, tenn et bål, drikk noen pils, tyvlån en bil, kjør skateboard og whatnot. Så kan du heller ta drugs når du blir eldre og livet er stabilt. Det kuleste med å være ung er jo faktisk det å være ung.
Men du er 16år og gir sikkert fullstendig faen i alt vi sier til deg uansett. Bare husk at voksne er kjipe fordi vi faktisk har vært der sjæl og har lært av våre feil, så når vi sier at dette er dust så er det en grunn til det.
Vis hele sitatet...
Heftig OT; Men fuck deg a gitt - nå fikk jeg sånn passe lyst til å være 16 igjen!

Brb, stikker ut for å pule og kjøre moped.
Sitat av mini1138 Vis innlegg
om du er engstelig for fleinen kan LSD også være et alternativ, hørt at den er mye snillere og mer stabil, begge deler er helt fantastisk og jeg selv ser ingen grunn for at du burde vente.
Vis hele sitatet...
Aldri anbefal noe du selv har aldri tatt! Snakk med erfaring, ikke med uvitenhet.
Kort og greit er vi vel forumets medlemmer enige om at det er lurt å vente til man er over 20, helst 25 ang. jomfrutur på psykedelika.
Men det betyr ikke at de som absolutt skal prøve det som veldig ung, kan få en bra tripp likevel. Sett seg i så fall godt inn i det, flere guider også her på forumet.

En ikke fullt utviklet hjerne er årsaken til at tenåringer ikke bør prøve slik, men likefullt skal det sies at slike stoffer ikke gir hjerneskade, om man tenker på de klassiske hallusinogenene, nye Research Chemicals kan vel være farlig også her.

Hos noen stammer i Amazonas gis Ayahuasca til temmelig små barn, men her snakker vi om en annen kultur.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
spiste flein første gang det året jeg fylte 18. (hadde lest meg ekspert på saken)
trippa 2-3 ganger hver høst til jeg var 21- da gikk det galt.
Brukte også å røyke hasj noen ganger i uka året rundt itillegg forresten.

fikk en bad trip av andre dimensjoner, tok vel 1 år før panikk angsten begynte å avta, turde ikke være aleine.
kunne absolutt ikke røyke hasj mer, noe som fikk meg til å begynne å drikke. (men bare hjemme, var for redd for å feste.)

tok enda 1 år før det jævla stive blikket jeg fikk gikk over.

spaca ut i hver jævla samtale, var ikke noen person å ha på besøk.
kunne ikke jobbe. kunne ikke ta lappen.

måtte ta videregående som voksen. (ukult) (mens de andre i vennegjengen casha ut 500k i året å stakk på kule sommerferier)
allt dette hær mens man sitter å suttrer over alt mulig.

Jeg er glad det gikk over. skal faen aldri trippe igjen.
det gikk 6 år før jeg prøvde ett trekk hasj igjen, men jeg tørr egentlig ikke røyke heller.
jeg ødela slutten av tenårene og begynnelsen av 20årene, som egentlig var på vei å bli skikkelig bra.

jeg hadde skuddsikker psyke. men den soppen røsker tak, nådeløst.
Var i 20 årene når jeg først begynte å ture på psy, og jeg kunne like så gjerne ventet til jeg var 25-30 år. Skjønt bør man ikke røyke eller drikke i den alderen heller
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er glad det gikk over. skal faen aldri trippe igjen.
det gikk 6 år før jeg prøvde ett trekk hasj igjen, men jeg tørr egentlig ikke røyke heller.
jeg ødela slutten av tenårene og begynnelsen av 20årene, som egentlig var på vei å bli skikkelig bra.

jeg hadde skuddsikker psyke. men den soppen røsker tak, nådeløst.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva bad trippen og ettervirkningene dreide seg om? Hvilken konkret endring førte det til?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg hadde skuddsikker psyke. men den soppen røsker tak, nådeløst.
Vis hele sitatet...
No offence, men du hadde tydeligvis ikke det.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Alle som sier de har "skuddsikker" eller bedre psyke enn andre har rett og slett ikke støtt på store nok problemer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jeg spørre hva bad trippen og ettervirkningene dreide seg om? Hvilken konkret endring førte det til?

No offence, men du hadde tydeligvis ikke det.
Vis hele sitatet...
Da har du lite til ingen erfaring med hvordan sopp fungerer.
Uansett hvor sterk psyken din er, så kan du ende opp med en bad trip.
Bare du tenker på en ting uten at det er med vilje så kan soppen fucke såpass med deg at det blir det eneste du tenker på de neste 3-5 timene.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du tenker på en ting uten at det er med vilje, og det plager deg, så er vel dette et tegn på at psyken din ikke er helt på topp? En med sterk psyke tar enten kontroll over de kaotiske tankene, eller så blir han på en måte tilfreds med den.
Anonym bruker
"Sjokkert Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har lest mye om at psykadelika kan gjøre underverker for angst og andre psykiske plager, hvorfor er det da så farlig for de med en litt svakere psyke? Enten fucker det deg opp helt, eller så går alle psykiske problemer vekk?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har lest mye om at psykadelika kan gjøre underverker for angst og andre psykiske plager, hvorfor er det da så farlig for de med en litt svakere psyke? Enten fucker det deg opp helt, eller så går alle psykiske problemer vekk?
Vis hele sitatet...
Har lest mye om at psykadelika kan det er nettopp det, det kan hjelpe, men det kan også fucke det skikkelig til.
Det er heller ikke slik at alle psykiske problemer bare forsvinner.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du tenker på en ting uten at det er med vilje, og det plager deg, så er vel dette et tegn på at psyken din ikke er helt på topp? En med sterk psyke tar enten kontroll over de kaotiske tankene, eller så blir han på en måte tilfreds med den.
Vis hele sitatet...
Nei, det er absolutt ikke et tegn på noe med syken å gjøre.
Dette er en helt normal ting som absolutt ALLE mennesker gjør stadig vekk.
Angst og depresjoner er et tegn på dårlig psyke, dårlig selvtillit er også et tegn på dårlig psyke.

Ja, lykke til med å ta kontroll over tankene dine på sopptur
Det kan gå «greit», men du sjangser på identitetskrise i ung alder. Er du så trygg på egen nyvunnet identitet mitt i tenåra? Å bryte ned personligheten i et stadiet i livet hvor man prøver å finne ut hvem man er er veldig lite lurt.

Prøvde selv LSD som 17 åring. Ingen badtripp. «gøye» halliser, etterfulgt av et halvår med nokså vanskelige tanker rundt egen identitet. Fikk vel ca ingenting ut av selve opplevelsen annet enn flere bekymringer i ettertid. La psykedelika helt på hylla fram til jeg var 25. Og fikk da enormt mye mer ut av opplevelsen.

Psykedelika som 16 åring er waste. du kan sikkert klare deg uten badtripp der og da, men den vil ganske sikkert føkke opp identitetskrise, som ca alle tenåringer har gående på ett eller annet plan.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Da har du lite til ingen erfaring med hvordan sopp fungerer.
Uansett hvor sterk psyken din er, så kan du ende opp med en bad trip.
Bare du tenker på en ting uten at det er med vilje så kan soppen fucke såpass med deg at det blir det eneste du tenker på de neste 3-5 timene.
Vis hele sitatet...
Klart alle kan bad trippe, poenget var at jeg jeg synes utsagnet hans var en slags motsigelse. Jeg tolker "skuddsikker psyke" som at ingenting kan penetrere den i mangel på bedre ord, inkludert sopp.
Anonym bruker
"Sjokkert Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvis sterkere psykedelika er farlig for en 16åring, hvor farlig er da hasj som er et lettere psykedelika?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis sterkere psykedelika er farlig for en 16åring, hvor farlig er da hasj som er et lettere psykedelika?
Vis hele sitatet...
Kort og godt vil absolutt alle psykoaktive stoffer være det samme
Anonym bruker
"Sjokkert Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så det er lurt å kutte ut weeden? Puffer 1-3 ganger i måneden, hvor skadelig er dette over lang tid?
Det kan være lurt i ung alder ja, 1-3 ganger i mnd er nok ikke så skadelig så lenge det ikke går utover deg selv på en negativ måte.
Cannabis er egentlig veldig trygt i forhold til andre stoffer.
Dette gjelder selvfølgelig ikke for alle, da det er noen som absolutt ikke tåler det