Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4721
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg har på helseattesten min en diagnose for cannabis avhengighet, denne fikk jeg da jeg begynte på ARA etter å ha mistet lappen. Jeg forsto det fra andre som at dette ikke var så farlig ettersom jeg allerede hadde mistet førerkortet mitt og var på sperrefrist. Jeg fikk beskjed om at jeg fikk en slik diagnose måtte jeg ta urinprøver et halvt år før jeg skulle ta førerkortet, og et halvt år etter. Dette viser seg å være fryktelig feil.

For å kunne ta førerkort igjen, må jeg ta urinprøver i 6 måneder hver uke før jeg skal ta lappen. Etter denne perioden, kan jeg få førerkort i et år om gangen. I løpet av 3 år, må jeg ta tilfeldige urinprøver, og hvert år må jeg fornye førerkortet mitt. Om jeg slår ut på en av disse prøvene, vil jeg miste lappen, og må begynne hele perioden på nytt. Etter de 3 årene, var det også tydeligvis 5 år til før jeg kunne søke om et førerkort med vanlig utløpsdato. Jeg skjønte ikke helt hva jeg måtte gjøre i løpet av disse 5 årene.

Dette vil si at om jeg skal ta førerkortet igjen, må jeg dokumentere rusfrihet i 8 år, og om jeg slår ut på en prøve i løpet av disse årene må jeg begynne på nytt. Jeg skjønner som sagt ikke helt hva jeg måtte gjøre de 5 siste årene, men jeg fikk hvert fall ikke vanlig førerkort - ikke en gang etter 3 og et halvt år med dokumentasjon på rusfrihet.

Jeg synes det er helt på trynet at jeg skal dokumentere rusfrihet lenger enn jeg har ruset meg, og er svært misfornøyd med dette. Jeg er for tiden rusfri, og har store problemer med å ta urinprøver under oppsyn av andre (har tatt for kriminalomsorgen og ikke hos fastlege). Hos fastlegen så er toalettet midt i venteværelset, og det er et stort legekontor med masse folk, og jeg møter ofte på kjentfolk her. Toalettet er også svært lite, så om jeg skal kunne dokumentere slikt loven sier det, er jeg nødt til å finne en annen fastlege hvor det ville vært lettere.

Det jeg egentlig lurer på:

Om jeg flytter til et annet land for å studere/jobbe, vil jeg da måtte gjøre det på samme måte?
I så fall, om jeg flytter tilbake til Norge en gang, vil jeg måtte gjennom de samme kravene på nytt for å gjøre førerkortet gyldig i Norge?

Sånn jeg ser det nå, så tror jeg aldri at jeg vil kunne ta et førerkort i Norge igjen. Å holde meg rusfri tror jeg hadde gått fint, men tanken på at en liten tabbe på fylla kan være nok for å måtte starte hele perioden på nytt er for meg absurd.

Tusen takk
Hvem er det som eventuelt gir beskjed på den diagnosen?

Har en slik diagnose selv. Har holdt meg nykter nå i snart 5 mnd. fordi jeg vil ta sertifikatet. Har avgitt urinprøver, men ikke fått noen beskjed på at det er såpass strengt som du skisserer. Skulle det være så strengt som du sier, så tror jeg like greit jeg dropper hele sertifikatet.

Hvordan har det seg at de får fatt på at man har en slik diagnose?

Edit: Så skjema for helseattest nå. Da spør jeg heller hvem som har fortalt deg dette? Høres en smule strengt ut, spør du meg.
Sist endret av ImnotEmo.; 5. juli 2017 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har også begynt å tisse i en kopp for å bevise min edruelighet. Hvor ofte må dere avlegge pr mnd? Jeg avlegger selv 1 gang i mnd
Sist endret av Denfyren; 5. juli 2017 kl. 19:50.
Jeg mistet retten til førerkort fordi jeg ble tatt for kjøring i påvirket tilstand på en pocketbike under utdrikningslag på en grusvei for ca 15 år tilbake i tid.

Har etter den tid røyket mye cannabis pga det gir meg mindre angst i forhold til en PF. Har vært åpen om dette under behandling, fastlege. Jeg har avgitt prøver ca 2 ganger i mnd. fram til nå hos fastlegen. Ren prøve for ca 2 mnd tilbake.

Fikk beskjed på sist gang jeg var innom at jeg kunne søke om førerkortet igjen etter at hun hadde pratet med fylkesmannen. Mistenker at lege har unnlatt fortelle fylkesmannen om diagnose rettet til cannabis, men kun tatt det ut fra den gang jeg ble tatt på pocketbike.

Sist endret av ImnotEmo.; 5. juli 2017 kl. 19:59.
Hei.
Er i samme situasjon selv, for andre gang.
Det er slik at du først må pisse to ganger i uka i 6 måneder, søke om dispensasjon fra fylkeslegen sammen med fastlegen. Etter dette må du fornye førerkortet i minimum ett år om gangen (slik du beskriver) i mellom 3-5 år. Etter 3-4 år vil de alltid vurdere om du skal få førerkortet permanent eller om du skal få det for ett år til, med krav om urinprøver (som jeg ikke vet noe om hvordan skal gjennomføres), I OPPTIL FEM ÅR. Etter dette får du førerkortet permanent.

Hvordan urinprøvene er i denne femårsperioden vet jeg ikke, men så vidt jeg har lest her på forumet og andre steder, så er det først meget sporadisk, så mindre sporadisk, som månedlige, og tredjehvermåned osv... men ikke ta dette for god fisk nei!

Når du først har gått gjennom denne femårsperioden og har førerkortet permanent, er det bare å tenne deg en og kose deg som FAEN

Så altså, det er ikke 8 år, men 5 år
Sist endret av Rusmisbrukeren; 5. juli 2017 kl. 22:34.