Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2260
Har blitt busta for hasj. Fått bot og hele pakken. saken er godkjent av meg. mister kanskje lappen. de venter på en utvidet blodprøve. Har de rett på å ta prøve av meg igjen etterpå?

Vennligst svar hvis noen vet
Mener på at de ikke har rett til å ta enda en prøve, med mindre den forrige ble ødelagt eller ufullstendig.

Hvor mye ble du tatt med, og hvor gammel er du?
Hvor stor var boten?
jeg mener ikke.. jeg spør ? Prøven er allerede tatt og boten har jeg fått. Sagt meg enig i . Tatt med 2 g . og får å ha røyka.


men saken blir endelig avgjort når de får den endelige blodprøven så.. hvis dere skjønner ?? 6 k. var boten på. det var flere ting. men de er uaktuelle. .. røyka .. besittelse..

kjørte i grøfta da. men hadde ikke røykt på 6 timer så.
uhm, da kan de vel ikke ta fra deg lappen?
hvis det ikke kan bevises at du var rusa da du kjørte ut mener jeg..
de kan heller ikke ta nye blodprøver som har noe med saken å gjøre, men hvis de trenger mer blod for å avgjøre denne saken, så må du nok frem med armen..

tough luck, alltid leit å høre at onkel anaboliti har vært på ferde :/
Hvis du kjørte etter at du hadde røyka, så fortjener du VIRKELIG å miste lappen.. Det er folk som deg og andre rusmisbrukere bak rattet som gjør veien farlig!

EDIT: når har aldri jeg prøvd hasj, så jeg vet jo ikke om det sitter i 6 timer..
nettopp, og hadde du spurt, kunne jeg sagt deg at det ikke gjør det..
det varer i max 2 timer

forresten:
http://www.normal.no/txt/sos01dri.htm
Mener riktignok at kammerater av meg sa til meg at det varte langt mer enn det.. men det er jo mulig jeg tar feil.. De sa også at det var som å være full, men bare sløvere..
Opprinnelig postet av djman
Hvis du kjørte etter at du hadde røyka, så fortjener du VIRKELIG å miste lappen.. Det er folk som deg og andre rusmisbrukere bak rattet som gjør veien farlig!
Vis hele sitatet...
Rusmisbruker!? Hva vet du Mc-weeds rusvaner?
Hasj er IKKE rusmisbruk,dessuten har en håndfull med undersøkelser vist at man IKKE blir en dårligere sjåfør på cannabis.En konkluderte at man ble en BEDRE sjåfør.
mantus: det var den jeg linka til..
Fant en artig artikkel rundt dette teamet:

CANNABIS
Det har vært gjennomført en ganske lang rekke undersøkelser:

1983: US National Highway Transportation Safety Administration (heretter NHTSA), fant ved hjelp av simulatorforsøk at den eneste statistisk signifikante effekten av marihuanapåvirkning var at slike sjåfører gjerne kjørte noe langsommere enn andre.

1992: en ny og større NHTSA-studie viste at marihuanapåvirkning sjelden ble funnet i forbindelse med ulykker annet enn i kombinasjon med alkohol, og at sjåfører som kun var påvirket av marihuana relativt sjeldnere enn rusfrie sjåfører hadde ansvar for trafikkulykker. Ingenting tydet på at cannabis i seg selv var en årsak til fatale ulykker. Resultatene av denne undersøkelsen ble holdt skjult i 6 år!

1993: en amerikansk studie gjennomført i Nederland konkluderer med at negative virkninger av THC på faktisk kjøring er relativt små.

1998: En stor australsk studie kom etter analyse av blodprøver etter 2500 ulykker fram til at sjåfører med THC i blodet hadde mindre tendens til å forårsake ulykker enn sjåfører som ikke var påvirket av noe som helst.

1999: Undersøkelse gjennomført ved universitetet i Toronto fant at moderate marihuanabrukere kjørte med mer konstant fart og gjennomførte færre forbikjøringer.

2000: en britisk undersøkelse publisert i fjor og gjennomført av Transport Research Laboratory, konkluderte blant annet med at cannabispåvirkede sjåfører kjørte forsiktigere og at risikoen for ulykker dermed ble mindre. I dette tilfellet ble det brukt erfarne marihuanarøykere. En samtidig referert vurdering fra The Australian Drug Foundation konkluderte med at cannabis er det eneste rusmiddel som nedsetter faren for trafikkulykker (ref. bl.a. i VG 14/8-00)

Hvordan kan det være slik? Er det likevel ikke slik at "rus er rus"?

HVA SLAGS RUS GIR CANNABIS?
Cannabis (hasj/marihuana) gir en rus som sammenliknet med andre rusmidler må sies å være mild. En sterkere eller forandret sanseoppfatning, som likevel er "mild bris" i forhold til f.eks. hallusinogene stoffer som LSD. En noe treigere reaksjonsevne, som likevel er blåbær i forhold til den alkoholiserte raving. Men framfor alt: inntrykk fra omverdenen kan nok oppfattes som sterkere enn ellers, men de oppfattes og fører til justeringer av individets handlinger. Den steine sjåfør er antakelig ikke først over lyskrysset, men dette er fordi vedkommende forstår at dette vil være en noe uklok øvelse. I det hele tatt: en rusform hvor man er i stand til å kompensere for eventuelle svekkelser ved å kjøre forsiktig. Med resultater som går tydelig fram i de undersøkelsene som er referert ovenfor.

Men hvor er det blitt av den undersøkelsen som ble diskutert i Stortinget i 1995? Den kommer nok, men vil ikke "bevise" noe som ikke allerede er godt kjent: førstegangsbruk av marihuana kan være en svært desorienterende opplevelse. Det er en rusform man gradvis må lære seg å kontrollere. Testpersonene gjorde det antakelig dårlig i simulatorer og ville klart seg enda dårligere i faktisk kjøring. I virkelighetens verden vil noviser av denne typen knapt nok være villige til å kjøre bil om de fikk betalt for det, og noe problem ute i trafikken er de ikke.

HVA ER DA PROBLEMET?
Det "tas" nå nesten like mange sjåfører ruset på "narkotika" (definert som ulovlige rusmidler) som alkoholpåvirkede sådanne. Dette i seg selv krever noe forklaring, det er nemlig ikke slik at gruppene det er snakk om er like store utenfor trafikken. Snarere bedriver politiet en intens jakt på "gamle kjenninger", samtidig som sjåfører observeres nøyere i jakt etter ikke-alkoholisk rus enn tidligere. At "blandingsmisbrukere" er en svært hyppig undersøkt gruppe, vises av det faktum at det i hver positiv prøve av "narkosjåfører" gjøres 2,6 funn. Hver av disse sjåførene er altså påvirket av 2 til 3 ulike stoffer! Det sier seg selv at i selskap med f.eks. amfetamin og Rohypnol vil ikke en rev ha særlig sjans til å resultere i en forsiktig og ulykkesdempende kjørestil.

Er det da noen grunn til å reagere mot de som kun er påvirket av cannabis? Nei - hvorfor det?

Myndighetene ser noe annerledes på dette: hasj er "narkotika" og i seg selv forbudt. Som Mørland, overlege ved Statens rettstoksikologiske institutt så treffende sier det: "For narkotiske stoffer er det i Norge uansett en nullgrense i legemiddelloven" (Dagbladet 6/12-00). Så da er det rettferdiggjort å straffe alle sjåfører som blir påtruffet i "ruset" tilstand, selv om "rusen" ikke er påviselig på annen måte enn ved kjemisk testing? Verre enn som så: for hasj er det åpenbart rettferdiggjort å reagere selv om vedkommende har vært påvirket en eller annen gang de siste par ukene! I motsetning til de øvrige rusmidlene, kan THC spores lang tid etter inntak og nesten like lenge etter at rusvirkningen har forsvunnet. Dette er i seg selv en grunn til at antallet THCfunn vil være langt større enn det faktisk "hasj-kjøring" burde føre til.

Så det største problemet er hvordan totalavholdsfolk - som sitter tett i trafikksikkerhetssammenhenger - bruker muligheten til å teste bilister til å drive heksejakt på hasjrøykere med trafikksikkerhet som unnskyldning og et stort antall dødsulykker i trafikken som tankelammende "moralsk" bakteppe.
Vis hele sitatet...
----------------

2000: en britisk undersøkelse publisert i fjor og gjennomført av Transport Research Laboratory, konkluderte blant annet med at cannabispåvirkede sjåfører kjørte forsiktigere og at risikoen for ulykker dermed ble mindre. I dette tilfellet ble det brukt erfarne marihuanarøykere. En samtidig referert vurdering fra The Australian Drug Foundation konkluderte med at cannabis er det eneste rusmiddel som nedsetter faren for trafikkulykker (ref. bl.a. i VG 14/8-00)
Vis hele sitatet...
Denne dere tenkte på ? (Mantuz og Organizer?)

Edit: Vel å merke at i denne seneste undersøkelsen som ble utført i år 2000, ble utført på erfarne marihuanarøykere.
Sist endret av intenzo; 5. februar 2004 kl. 21:36.
dj man .. pls. du vet ikke å du snakker om. eller hvor lenge en rus varer.. eller sikkert ikke hvordan det er å være rusa. og åssen du føler deg 6 timer etter at du har røkt! kjørte helt fint + at jeg ikke kjører immiaditly etter rus! så det så.. menne uanz. blodprøven har de tatt allerede for mange uker siden. med en gang det skjedde.. så lixom.. de har det de skal ? har de rett på mer. har fått sånn dritt i posten om hva jeg har gjort galt i forhold til loven og har fått bota! betalt og greier. .. så setter pris på svar som har med det å gjør. helst ikke kødd. for det er litt seriøst.
de har ikke rett på mer nå lenger nei..
uansett så er bevisene forspilt nå, men du kan ikke akseptere det hvis de begynner å bitche om lappen.. dem kan ikke bevise at du var rusa da du kjørte, det kunne ha vært 3 dager siden for alt dem vet
Ok, da tok jeg feil.. er mann nok til å inndrømme det! men den eneste rusen jeg har tenkt til å holde meg til er hvertfall alkohol...
ditt valg det, og jeg skal ikke si noe annet enn at du kanskje burde lese litt om hasj..
tror det kommer til å overraske deg så positivt at du kanskje ikke biter hodet av nestemann som sier han har røyka
takker orgasmuz !

djman : du har misforstått hele greia her. Ikke begynn å legg ut om deg når saken ikke handler om det eller hvem eller hva som røyker hvor. Les heller innlegget og hold kjeft. Det er irritabelt med sånne som deg.. Don't blame me. Your answer where fucked up!
Opprinnelig postet av Mantus
Rusmisbruker!? Hva vet du Mc-weeds rusvaner?
Hasj er IKKE rusmisbruk,dessuten har en håndfull med undersøkelser vist at man IKKE blir en dårligere sjåfør på cannabis.En konkluderte at man ble en BEDRE sjåfør.
Vis hele sitatet...
Har du testet dette ?
Husker jeg kjørte moped pissefjern,
gikk ganske fort nedover bakken,
spesielt siden jeg hadde forflyttet meg alt fra 10 til 30 meter hver gang jeg åpnet øyene for å korrigere kursen..
Trenger jeg si mer ?

Må legge til at jeg var bedre som sjåfør, da jeg ble bustet for fyllekjøring og blodprøven seinere viste 1.8 i promille.

Ikke ta dette som en skrytepost, hasjrøykinga var sikkert 5 år siden, fyllekjøringa var engangstilfelle ca 3 år siden, er ikke stolt av noen av delene, men kanskje noen kan lære av andres erfaringer, og ta mitt ord på at det er ikke verd det..
ikke testet nei.. kommer ikke til å teste det heller =) hehe xEn0s .. hvor er du fra ? oslo ?
Jeg tør ikke kjøre moped rett e jeg har røyka, ville nok ihvertfall ha ventet 3 timer, for min egen og andres skyld. Hadde ikke følt meg helt trygg rett og slett. Har aldri prøvd, så jeg vet egentlig ikke, men jeg blir ekstremt sløv.

xEn0s
Medlem


Registrert: Jan 2002
Sted: sørlandet
Poster: 183

Offtopic: Mc-weed. Tror du hadde gjort alle en tjeneste om du kutta ut sms språket.
Hasjrusen består av en opptur, en liten nedtur og så en periode der du kjenner rusen sige ut av deg.. dette tar ofte fra 10-30 min opp, ca like lenge ned, og så 20-120 min før du er klar i hodet igjen..
i den siste perioden av rusen mener jeg det ikke er noe værre å kjøre, enn da du akkurat har stått opp om morran.. kanskje bedre i noen tilfeller
Personlig må jeg vente minst halvannen til to timer fra siste joint til jeg setter meg bak rattet. Bør helst vente 3-4 egentlig. Men dette er jo individuelt da hasj kan ha meget forskjellig virkning fra bruker til bruker.
Opprinnelig postet av xEn0s
Har du testet dette ?
Husker jeg kjørte moped pissefjern,
gikk ganske fort nedover bakken,
spesielt siden jeg hadde forflyttet meg alt fra 10 til 30 meter hver gang jeg åpnet øyene for å korrigere kursen..
Trenger jeg si mer ?
Vis hele sitatet...
Ta det jeg skrev med ei t-skje.
At folk kjører "bedre" etter å ha røyket litt,skyldes at de er mere forsiktig og kjører saktere. Men hvis det skal oppstå en situasjon hvor man må reagere raskt,så er det nok ikke hasjen god å ha med seg. Ikke kjør under noen rus,ta helst bussen, men å kjøre i hasjrus er ikke så ille,det er bare ikke bra.

At du har en dårlig erfaring med et på moped er nok forståelig.
Hvis du var mongofjern var du kanskje ganske trøtt og, og å kjøre mens man er trøtt er akkurat som å kjøre med promille.
Og konklusjonen blir vel at man ikke er rusa 6 timer etter at man har røyka. Man kan likevel være noe sløvet.

Jeg har store problemer med å få med meg alle omstendighetene her (da postene er formulert på en mer eller mindre uforståelig måte), men dersom du allerede har gitt en blod- og/eller urinprøve med spor av cannabis har du intet å tape på å ta en utvidet prøve, med mindre du går på flere andre stoffer i tillegg.

Om du har røyka mye tida etter den første prøven, er det uansett ingen god idé å ta en ny prøve umiddelbart.

(At man kjører bedre når man er fjern er en myte på lik linje med at en styrepils eller to funker fett i trafikken.)
Sist endret av Dekilaz; 7. februar 2004 kl. 20:04.
Hvis du først har fått en bot som du har vedtatt, kan du vel ikke miste lappen i tilleg. Det er jo dobbeltstraff og det er sagt fra høyesterett at det er ulovlig i norge
(At man kjører bedre når man er fjern er en myte på lik linje med at en styrepils eller to funker fett i trafikken.)
Vis hele sitatet...
Hvis man ser bortifra at alkohol er bevist sløvende i trafikken selv i små mengder, mens cannabis er bevist "ufarlig" i små mengder.
"Ufarlig" er ordet, ja. Begge stoffer er sløvende (hva du mener med små mengder vet jeg ikke, men jeg antar at du mener en svakt rusgivende dose), og jeg tviler da på at det er bevist at man er en like god sjåfør når man er fjern enn når man er nykter.
Hvis du hadde lest resten av tråden, vilel du sett linken jeg posta, men jeg prøver igjen
Det jeg prøver å si er at faren ved å kjøre da du har røyka litt er mye mindre enn da du har drukket selv de minste mengder alkohol..

http://www.normal.no/txt/sos01dri.htm

poster en til og, siden den forrige var litt "tom"

http://www.ccguide.org.uk/driving.html
Isåfall er vi enige. Jeg stilte meg bare spørrende til at man kan si at man er en bedre sjåfør om man er påvirket av cannabis enn om man ikke er det. Har lest liknende artikler tidligere, og er overhodet ikke overrasket over at en har kommet frem til at alkohol er farligere i trafikken enn cannabis.

Poenget er heller det at en skal være nykter og edru når man kjører bil, ettersom rus og trafikk ikke hører sammen.
Jeg velger å kjøre selv om jeg har røyka en liten en, men selvfølgelig etter toppen er over
Men er selvfølgelig enig med at man ikke under noen omstendigheter skal kjøre om man selv føler seg rusa. Litt sløv derimot..
Opprinnelig postet av DezQuetoz
Hvis du først har fått en bot som du har vedtatt, kan du vel ikke miste lappen i tilleg. Det er jo dobbeltstraff og det er sagt fra høyesterett at det er ulovlig i norge
Vis hele sitatet...
det er nok ikke det som menes med dobbeltstraff. ta f.eks. for fyllekjøring med 0.5 i promille mister man lappen i 6mnd og får en mnd lønn i bot. det er en delt straff. men hvis noen kommer etter at du har betalt bota og levert inn lappen, og skal dømme deg på nytt for det samme, da er det dobbeltstraff.

For et år sida blei jeg stoppa av politiet i bilen til en kammerat (jeg kjørte). Vi hadde røyka litt pot for en time siden ca. På denne tiden røyka jeg hver dag og hadde gjort det de siste par åra, og kan si såpass som at hvis man har litt vett i huet så kan kjøring under canabisrus fungere meget bra. Jeg merker godt at jeg har en mye mere passiv kjørestil og ligger i fartsgrensa når jeg er stein, mens når jeg er nykter kjører jeg både fortere og mer stressa. I alle fall blei det cella for de fant 27g av den pot'en. (merkelig at jeg bare blei sikta for 20.2g... lurer på hvor den skunken tok veien gitt). blodprøver blei tatt og jeg prata med en idiotlege etter at jeg hadde liggi på cella i 4 timer.. det var nå ca. 6 t siden jeg røyka. Legen mente jeg var litt rusa, men jeg bare fnøys på nesa og sa hva faen venteru deg når jeg har liggi der og sovi for et sekund sida (ikke så veldig komfortabel soving) med en sørpings svenske som har slått en gamling i hue med stekepanne og ligger og fiser. Da san ikke no mer gitt og så vare rett tilbake på cella. Fikk gå etter 13timer. etter en mnd omtrent blei jeg innkalt til nytt avhør. Nå hadde de fått prøve resultatene som han påstod at viste at jeg var tilsvarende stein som å ha 0.5 i promille da jeg kjørte. og da sa de at jeg kom til å bli dømt for fyllekjøring og at det bare var å erklere seg skyldig og bla bla bla. Ikke faen, sier jeg, men allikevel prøvde han jævla apen å snike inn at jeg godtok straffskyld i avhørsreferatet som jeg skulle skrive under på (trodde vel jeg var stein og ikke gadd å lese igjennom), men den oppdaga jeg og da blei han litt flau gitt. Anyways 3mnd senere fikk jeg henleggelse på kjøringa og pot'en og bot for å ha innrømmet å ha røyka hasj ved en tidligere anledning på 2000 kronasjer. Og jeg fikk igjen lappen som hadde vært inndratt i 4 mnd.

Hasj testene de bruker holder ikke for fem øre i retten, husk det uansett hva de sier, for de prøver garantert å lure deg til å tro at du ikke har sjangs. prøver de å ta lappen din, nekt. bare sett deg på bakbeina og si du skal ha advokat og kjenner rettighetene dine, og velger å ikke avgi forklaring før du har samtalt med din advokat. Ellers lønner det seg å være høfflig og vennelig, i alle fall så lenge de er det. (en kammerat av meg presterte faktisk å sitte 10timer på cella for drikking på offentlig sted bare fordi han var stor i kjeften da de helte ut pilsen hans.)
Sist endret av Sindre; 10. februar 2004 kl. 00:13.
Enig med Sindre, taper skjelden mye på å være litt vrang i sånne saker.. Jeg har enda ikke klart å røyke meg opp så mye at jeg har hatt kjøreferdigheter tilsvarende 0.5 promille etter en time heller..

Og da det gjelder den pot`en, så ble den sikkert med på en fest et sted
nei jeg kan ikke helt skjønne det med 0.5 i promille, men det var det han påstod da ihvetfall

Og da det gjelder den pot`en, så ble den sikkert med på en fest et sted
Vis hele sitatet...
Tipper det ja :P