Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4150
Learning by doing
Undef's Avatar
Hei freaks!


Låner en Marshall JCM 2000 rørforsterker av en venn, har tatt bilde av alle rørene i drift og det ene fungerer ikke.



Hvor får jeg tak i nye rør, om det har gått i stykker, og hvordan bytter jeg rør?
Rør kan du bestille på mange nettbutikker og de fleste instrumentbutikker. Å skifte de er stort sett likt som å skifte en lyspære
Har rørene vært skifta før? Om ikke kan det være greit å kjøpe alle nye. Er vel EL34 og EL84, om jeg ikke husker helt feil. Ruby har jeg sett ofte er anbefalt.

Ellers er det som å skifte lyspære, som kakeflekk sier.
Sist endret av McLovin; 8. januar 2013 kl. 09:36.
Nå vet jeg ikke hvordan utvalget i Larvik er på instrumentforetinger, men der jeg handler gitarer ol. har de også rør til forskjellige forsterkere liggende.
Forresten en ganske diggbar forsterker du har fått lånt deg der, kos deg
Hvis røret som ikke lyser der er likt noen av de andre så kan du prøve å bytte plass på de for å utelukke annet enn selve røret.
Sitat av Herman Hedning Vis innlegg
Hvis røret som ikke lyser der er likt noen av de andre så kan du prøve å bytte plass på de for å utelukke annet enn selve røret.
Vis hele sitatet...
Det enkleste er nok å kakke på rørene med en blyant/penn eller lignende. Kakk på rørene som fungerer, for så å kakke på det som tilsynelatende ikke fungerer. Du hører det på lyden om røret er gåent.

Vanlig teknikk på bla. pre-amp rør som ikke lyser i samme grad som rør i sluttrinn.

EDIT: Og som moret sier, så har de fleste instrumentforretninger både EL34 og EL84 liggende inne, om du ikke er så veldig kravstor på rørene dine.
Sist endret av McLovin; 8. januar 2013 kl. 13:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
aiaiai. trokke denne forsterkeren har Auto-bias så det er jo noe skit og få fiksa. men det er veldig lett og skifte rør plug & play, men i dette tilfelle så trenger du og biase de. men da må du dragge hele skiten til en sjappe som gjør detta, eller du kan alltids gjøre det selv (koster flesk) evt. om du kjenner en ingeniør.

men er ikke heelt sikker på om det ikke er auto-bias
Sitat av Carlozero Vis innlegg
aiaiai. trokke denne forsterkeren har Auto-bias så det er jo noe skit og få fiksa. men det er veldig lett og skifte rør plug & play, men i dette tilfelle så trenger du og biase de. men da må du dragge hele skiten til en sjappe som gjør detta, eller du kan alltids gjøre det selv (koster flesk) evt. om du kjenner en ingeniør.

men er ikke heelt sikker på om det ikke er auto-bias
Vis hele sitatet...
Vel, man finner jo manualene og diagrammer her:
http://www.drtube.com/marshall.htm#JCM2000-DSL
Så, ikke noe stress... Marshall-forsterkerne er forholdsvis enkle å bytte rør på, det gjøres relativt ofte for å si det sånn...
Sitat av moret Vis innlegg
Vel, man finner jo manualene og diagrammer her:
http://www.drtube.com/marshall.htm#JCM2000-DSL
Så, ikke noe stress... Marshall-forsterkerne er forholdsvis enkle å bytte rør på, det gjøres relativt ofte for å si det sånn...
Vis hele sitatet...

jeg snakker om biasing, bytte rør er NULL stress. men du trenger en probe for og stille hvor mye mV du skal ha på de (35-45mV) og da trenger du litt små peil
▼ ... over en måned senere ... ▼
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
har erklært røret dødt, det fungerer overhode ikke.

Ting som har blitt gjort siden sist:
- Tatt ut og inn røret (dette fungerte ganske lenge, men sluttet i dag 09.03.2013)
- Byttet plass med rørene (dette fungerte ikke)
- Jeg har brukt ampen til sikringen smalt, byttet fra 2A til 1,6A (fordi jeg ikke hadde 2A glass sikring)
- Jeg dunket på røret og hørte en lignende ikke-fungerende lydpære-lyd

Han som eier forsterkeren skal komme med et rør, så dette vil nok løse det hele.

Off topic:
hvor får jeg tak i billige rør? de vanlige rørene fra musikk butikkene koster 500 stykket.

har erklært røret dødt, det fungerer overhode ikke.

Ting som har blitt gjort siden sist:
- Tatt ut og inn røret (dette fungerte ganske lenge, men sluttet i dag 09.03.2013)
- Byttet plass med rørene (dette fungerte ikke)
- Jeg har brukt ampen til sikringen smalt, byttet fra 2A til 1,6A (fordi jeg ikke hadde 2A glass sikring)
- Jeg dunket på røret og hørte en lignende ikke-fungerende lydpære-lyd

Han som eier forsterkeren skal komme med et rør, så dette vil nok løse det hele.

Off topic:
hvor får jeg tak i billige rør? de vanlige rørene fra musikk butikkene koster 500 stykket.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sjekk litt rundt her, selv bruker jeg Sovtek, men har hørt Electro Harmonix også skal være ganske bra

Shippingen er muligens litt mer enn du hadde sett for deg, men det kommer iallefal ikke på 500 kr røret.
Sist endret av johante; 10. mars 2013 kl. 00:34.