Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3950
Jeg elsker å lage burger, men jeg har ikke kjøttkvern og har da ofte endt med å bruke ferdig kjøttdeig så det er noe fett.

Men snakket kjapt med min far og han kunne få kvernet litt kjøtt fra en slakter han like ved jobben. Hva slags kjøtt ville dere brukt? Tenker høyrygg, kanskje 80% og noe annet type storfe?

Nesten så jeg skammer meg litt som foodie som elsker en god burger ikke har lagd en med godt kvernet kjøtt. =)
Jeg hamstrer høyrygg når jeg er på harrytur til Strømstad. Perfekt til burger, blir veldig saftig. Den blir rimelig feit, men det gjør hele smaken. Pleier å kverne inn litt kvalitetsbacon også sammen med salt og pepper. Da trenger du ikke noe annet enn burgerbrød for å få en perfekt burgeropplevelse.
Jeg mener en god burger skal ha en del fett. Det gjør att osten og salaten samler bedre. Men det er min mening.

Det som er så greit med burgere og pølser er att du kan lage hva du vill.
Fin din egen oppskrift.

Min beste burger er laget av stofre kjøttdeig,rød løk, cheddar terninger, sesamfrø og trøffel olje.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg vil tippe at en helt mager burger blir ganske tragisk. Både smak og konsistens må nesten lide for det. Du må selvfølgelig gjerne prøve, men vær obs på at du kan bli skuffet.
Høyrygg, Høyrygg, Høyrygg.
Høyrygg, bibringe, og entrecote; blandet likt.
Takker for alle innspill. Da blir det 100% høyrygg i dag, og så skal jeg ha forslaget til moret i bakhodet neste gang!

Har ikke tenkt tanken på å bruke trøffelolje i burger før. Bruker det ofte i eggerøre.
Trøffelolje er et svært kjipt konsept.

Høyrygg blir for magert. Kun 10% fett. Bør sikte på 30% for burgerdeig.
Litt OT men hvor skaffer man billig oksebein; til kraft?
Hva som er et kjipt konsept tror jeg er temmelig individuelt når det kommer til mat. Personlig synes jeg det er godt med litt trøffelolje i eggerøra. Mange vil nok si at trøffel er triste/oppskrytte greier når en vet prisen uten at jeg skal dra noen sammenligning mellom ordentlig trøffel og trøffelolje.

Men anyways, da blander jeg i entrecote og bibringe.

Hvis du har en Meny-butikk så har de ofte bein på lager. Eventuelt oksehale som jeg selv foretrekker pga kjøttet.
Sist endret av hestpåpinne; 8. februar 2019 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruker trøffelolje selv i eggerøre, litt kremete/fransk stil. Veldig godt!

Støtter forslaget til Moret. Den blandingen er prima!

Smasha i en varm støpejernspanne, litt ost, tomat, salatblad og special sauce.
Litt OT fra meg og, men virker som en bra plass å spør:

Hvor lenge steker dere burgerene? Jeg er ganske pinglete når det kommer til steking av kjøtt, men det er alltid kjedelig når burgeren blir tørrere enn brødet. Finnes det en god måte å unngå at kjøttet blir så tørt, der man også kan være sikker på at det er trygt å spise?
Takk takk, da skal jeg på meny etterpå evt. asia sjappa og sjekke ut kg. prisen på oksehaler.

Biffkjøtt kan jo nesten spises rått, skal være litt rosa i midten. Jo mindre du tenker på frossen burgere som er en tragedie - er bare å steke ihjel på max. anyhow, sånn gjør jeg det:
Først tar du burgeren ut av kjøleskapet og lar den hvile i 20min, deretter kryddrer du de kraftig med salt & pepper. Så varmer du opp jernpanna (som du så klart har) til 5, legger burgerene oppi og skrur opp til 7-8, stekes i 2:30 min som du burde time med stoppeklokke før du snur den og steker den like lenge på andre siden. De siste 30sec så tar du på osten. Blir perfekt, medium rare.
NB: steketid varierer av tykkelsen men som regel rundt 2:30 - 3min


Beste er jo så klart og grille faenskapet men hvis du ser ut av vinduet er det noen dager igjen til den sesongen
Sist endret av Sergantpepper; 8. februar 2019 kl. 16:41.
For min del er det snakk om karbonadedeig eller kjøttdeig fra butikken. Dette kjøttet bør jo gjennomstekes, siden det har blitt kverna, og det ikke er ferskt fra slakter. Derfor vil jeg helst ikke ha det medium rare, men det er kanskje ikke så lett å unngå tørrhet i så fall.

Vi har forskjellige trinn på stekeplatene våre. er 7-8 max hos deg? Jeg pleier å steke på 3-4 av 6.
Sitat av Sergantpepper Vis innlegg
Beste er jo så klart og grille faenskapet men hvis du ser ut av vinduet er det noen dager igjen til den sesongen
Vis hele sitatet...
Grillsesongen varer hele året!
Sitat av hippitus Vis innlegg
For min del er det snakk om karbonadedeig eller kjøttdeig fra butikken. Dette kjøttet bør jo gjennomstekes, siden det har blitt kverna, og det ikke er ferskt fra slakter. Derfor vil jeg helst ikke ha det medium rare, men det er kanskje ikke så lett å unngå tørrhet i så fall.

Vi har forskjellige trinn på stekeplatene våre. er 7-8 max hos deg? Jeg pleier å steke på 3-4 av 6.
Vis hele sitatet...
Du burde selvsagt gå over til et plantebasert kosthold.
Når det er sagt, er trickset å gi kjøttet stekeskorpe, slik at saftene holder seg inni burgeren.
Varm oljen ganske kraftig, men skru ned varmen etterpå.
Kast burgeren oppi, og den varme oljen vil gi stekeskorpe, samtidig som burgeren vil absorbere varmen såpass at varmen synker og ikke brenner hele dritten, la den ligge å bli halvstekt.
Gjenta prosessen for den andre siden, du bør bare snu burgeren en gang.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Du burde selvsagt gå over til et plantebasert kosthold.
Når det er sagt, er trickset å gi kjøttet stekeskorpe, slik at saftene holder seg inni burgeren.
Varm oljen ganske kraftig, men skru ned varmen etterpå.
Kast burgeren oppi, og den varme oljen vil gi stekeskorpe, samtidig som burgeren vil absorbere varmen såpass at varmen synker og ikke brenner hele dritten, la den ligge å bli halvstekt.
Gjenta prosessen for den andre siden, du bør bare snu burgeren en gang.
Vis hele sitatet...
Aller helst bare få næringen inn som væske eller noe, hehe!

Takker for tips!
Sitat av hippitus Vis innlegg
Litt OT fra meg og, men virker som en bra plass å spør:

Hvor lenge steker dere burgerene? Jeg er ganske pinglete når det kommer til steking av kjøtt, men det er alltid kjedelig når burgeren blir tørrere enn brødet. Finnes det en god måte å unngå at kjøttet blir så tørt, der man også kan være sikker på at det er trygt å spise?
Vis hele sitatet...

Altså, storfe er vel rimelig safe uansett temperatur? Jeg spiser biffen min helst litt blodig, burgeren liker jeg gjerne rød i midta, ikke helt blodig dog, men saftig må den være.

Du kan bruke steketermoneter på burgeren, men da stikker du jo hull på den og mye av safta vil sive ut, noe som er temmelig kjipt. Det du kan gjøre dog er å passe på at den har fått seg ei skikkelig stekeskorpe, snu den, også stikker du inn fra toppen og til midten av burgeren. Helst ikke snu den igjen så hullet etter termometeret havner ned.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Altså, storfe er vel rimelig safe uansett temperatur? Jeg spiser biffen min helst litt blodig, burgeren liker jeg gjerne rød i midta, ikke helt blodig dog, men saftig må den være.

Du kan bruke steketermoneter på burgeren, men da stikker du jo hull på den og mye av safta vil sive ut, noe som er temmelig kjipt. Det du kan gjøre dog er å passe på at den har fått seg ei skikkelig stekeskorpe, snu den, også stikker du inn fra toppen og til midten av burgeren. Helst ikke snu den igjen så hullet etter termometeret havner ned.
Vis hele sitatet...
I følge mattilsynet skal man ivhertfall steke alt kvernet kjøtt til minst 70 grader. Biff er derimot safe fordi det ikke er kværnet, da er det nok å bare steke utsiden.
Man skal steke ferdigkvernet kjøtt godt fordi man ikke har garanti for at det ikke medfølger e.coli inn i kjøttet. Kverner du selv er stykkene allerede renskåret for skadelige partikler.
Sist endret av BlueGrot; 9. februar 2019 kl. 19:27.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Når det er sagt, er trickset å gi kjøttet stekeskorpe, slik at saftene holder seg inni burgeren
Vis hele sitatet...
Man lager ikke stekeskorpe for at kjøttet holder på saften, dette er en gammel myte. Man lager stekeskorpe for å skape en karamellisert smak som de aller fleste folk syns er god.
Sist endret av Veggen; 10. februar 2019 kl. 01:52. Grunn: Rettet opp ord som var feil
Ingen som har prøvd sous vidé burger? Ingenting som slår det. 54 grader i 45min, så må d bare brunes på begge sidan. Bli latterlig saftig.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Man lager ikke stekeskorpe for at kjøttet holder på saften, dette er en gammel myte. Man lager stekeskorpe for å skape en karamellisert smak som de aller fleste folk syns er god.
Vis hele sitatet...
Ah! Takk, notert.
Sikkert dumt spørsmål, men hvis man ikke har kjøttkvern kan man hive entrecotstykker opp i foodprosessoren og hakke det til småbiter? Forsøkte det med kyllingfilet engang og det fungerte helt fint. Dog noe sier meg at oksekjøtt blir litt anderledes.
Sist endret av RayMonk; 10. februar 2019 kl. 16:39.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Sikkert dumt spørsmål, men hvis man ikke har kjøttkvern kan man hive entrecotstykker opp i foodprosessoren og hakke det til småbiter? Forsøkte det med kyllingfilet engang og det fungerte helt fint. Dog noe sier meg at oksekjøtt blir litt anderledes.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg laget burger av biff som jeg finhakket med kniv, det ble ikke helt som når man kverner, men ikke helt ulikt heller.
Når burgern var ferdig smakte det mer som biff en burger, men jeg syntes det var godt.
Definitivt Höyrygg av bra kvalité med andra ord hård och fast med mycket god marmorering, då får du en god fettprocent också.

Att blanda i bibringe och Entrecotê som någon nämnde är bara onödigt då bringan knappt innehåller fett därmed blir färsen lätt mager och visst att Entrecotê i princip sitter en bit längre upp från Höyryggen även om "Högrevshjärta" indikerar övergången mellan dessa två detaljer så är det synd att kvarna ett sånt fint biffstycke som Entrecotê då det ej kommer påverka smak eller konsistens nämnvärt förutsatt att du inte handlar Klass 4 mjölkkossor och kommer sänka fetthalten ytterligare vilket leder till torra hamburgare.

Ifall du brukar dra på Harrytur så kan jag rekommendera EuroCash "1788" Höyrygg som ett bra exempel på perfekt kött att göra hamburgare på, kostar runt 80SEK/kg och frågar du snällt så kvarnar dom åt dig, tänk dock att två gånger i kvarnen med kan vara att föredra när du har kvalitetskött med hög fetthalt även om många förespråkar en gång.

Funkar lika bra att handla lokalt tänk bara på att Höyryggsbiten ska vara väldigt fast, du ska alltså kunna trycka hårt på den med redig kraft utan att den formar sig för då behöver du inte ens stycka upp den eller öppna vacuumpacka för att veta att den har god marmorering och att köttet är mört om du förstår hur jag menar.

Det här är det viktigaste av allt då det inte spelar någon roll hur bra recept eller kryddblandning du har, är inte köttet av hög kvalite så får du inte ett superbt resultat, köttkvalitén gör skillnaden mellan en god måltid och smaksorgasme.

Lycka till och var inte rädd att experimentera i köket.
Sitat av plump0 Vis innlegg
Definitivt Höyrygg av bra kvalité med andra ord hård och fast med mycket god marmorering, då får du en god fettprocent också.

Att blanda i bibringe och Entrecotê som någon nämnde är bara onödigt då bringan knappt innehåller fett därmed blir färsen lätt mager och visst att Entrecotê i princip sitter en bit längre upp från Höyryggen även om "Högrevshjärta" indikerar övergången mellan dessa två detaljer så är det synd att kvarna ett sånt fint biffstycke som Entrecotê då det ej kommer påverka smak eller konsistens nämnvärt förutsatt att du inte handlar Klass 4 mjölkkossor och kommer sänka fetthalten ytterligare vilket leder till torra hamburgare.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke bare om fettprosent, bibringe og entrecote smaker bedre enn høyrygg... Derfor blander jeg i det.
Det er ikke verre enn å blande i mer fett om man føler blandingen blir for mager heller.
Sitat av plump0 Vis innlegg
är inte köttet av hög kvalite så får du inte ett superbt resultat, köttkvalitén gör skillnaden mellan en god måltid och smaksorgasme.
Vis hele sitatet...
Men allikevel skal du kun bruke den kjipeste delen av dyret... casual...

Det sagt; det går helt fint å bruke kun høyrygg, men det var ikke det OP spurte etter...
Sist endret av moret; 11. februar 2019 kl. 09:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.