Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3213
https://www.nettavisen.no/nyheter/gi...423517747.html

Ikke nok med at han ble satt på glattcelle av onkel, men han ble til alt overmål klargjort for arresten av legevakten.

Nå vet ikke jeg så mye om situasjonen, og skal ikke påstå at en automatisk ikke er i stand til å takle arrest når man er påvirket av LSD. Men det faktum at vedkommende ble påtruffet naken, og at Politiet selv uttalte at han ikke var i stand til å ta vare på seg selv, tilsier at vedkommende aldri burde vært i nærheten av en glattcelle, men heller roet ned med benzodiazepiner, muligens i kombinasjon med antipsykotika, etter å ha blitt påtruffet i en slik tilstand.

Dette er en ren anektote, men jeg har fra flere (såvidt meg bekjent) sikre kilder at ett av de få dødsfallene som i Norge er registrert som cannabis-relaterte dødsfall, kom av at vedkommende døde av sjokk e.l. på cella etter en drøy fleinsoppdose (noe de ikke tester for i standard narkotikatester). Er det på noen måte greit at Politiet fengsler forrykte mennesker som har driti seg ut på psykedelika?
Sist endret av kallisti; 26. juli 2018 kl. 07:29.
Ja det er helt greit å putte de i fengsel etter det har blitt klarert med legevakta.
Nå putte benzopreparater og antipsykotika på en person med LSD badtripp kan tilsynelatende være riktig i øyeblikket men kan gi store problemer på sikt. Anbefales ikke av f.eks stanislav grof som er den største autoritet innen LSD psykoterapi. Han frarådet dette på det sterkeste.

Sånn sett bra om tenåringen unngikk det. Sannsynligvis/forhåpentligvis ikke særlig ute av det siden han ble klarert av legevakt.

Ellers er det garantert veldig mye uvitenhet blant leger og politi om hvordan man skal takle mennesker på psykedelika. Det har sin naturlige årsaker i at man støter på flere tusen mennesker som er ute av det på alkohol og andre rusmidler før man møter på en som er ute av det på psykedelika
Hvorfor fraråder han det på det sterkeste?
Sånn kan det gå, til alle kidsa.
Think yourself about.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Nå putte benzopreparater og antipsykotika på en person med LSD badtripp kan tilsynelatende være riktig i øyeblikket men kan gi store problemer på sikt. Anbefales ikke av f.eks stanislav grof som er den største autoritet innen LSD psykoterapi. Han frarådet dette på det sterkeste.

Sånn sett bra om tenåringen unngikk det. Sannsynligvis/forhåpentligvis ikke særlig ute av det siden han ble klarert av legevakt.

Ellers er det garantert veldig mye uvitenhet blant leger og politi om hvordan man skal takle mennesker på psykedelika. Det har sin naturlige årsaker i at man støter på flere tusen mennesker som er ute av det på alkohol og andre rusmidler før man møter på en som er ute av det på psykedelika
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvorfor han kom frem til dette må jeg stille meg undrende over. På hvilken måte er det ille å stanse en trainwreck av en trip. Jeg er mye mer skeptisk til å stanse en psykedelisk trip med antipsykotika enn med benzoer.

Jeg vil nesten hevde det er feil å ikke behandle en ekstrem badtrip med psykotiske aspekter med benzodiazepiner da det nettopp er dette som kan skape ptsd-aktige symptomer.
Anbefaler boka LSD psychoterapy for mere inngående kunnskap om Grofs tankegang.

Siterer fra boka: x
The use of tranquillizers in the course of psychedelic sessions is potentially very noxious. The most dramatically negative LSD experiences have a strong tendency toward positive resolution; if they are well resolved the are extremely beneficial for the subject in the long run. If tranquillizers are administered in the middle of a difficult psychedelic state they tend to prevent its natural resolution and positive integration. They "freeze" the subject in a negative psychological frame and thus contribute to the incidence of prolonged reactions, negative aftereffects, and "flasback".
Vis hele sitatet...
"the tranquilisers that are routinely administered tend to prevent effective resolution of the underlying conflict and thus contribute to the incidence of chronic emotional and psychosomatic difficulties after the session."
Vis hele sitatet...
Videre gir Stanislav Grof endel eksempler på det han kaller for critical situations in LSD psychoterapy og hvordan enkelte har slitt med ettereffekter etter at trippene ble stoppet ved hjelp av f.eks antipsykotiske medisiner. Han fraråder selvsagt også en "amulanse situasjon" som hauser opp situasjonen under en traumatisk LSD trip.
Sist endret av Bearass; 26. juli 2018 kl. 22:31.
Jeg har blitt overrasket over nettopp dette flere ganger selv. For dette er ikke et engangstilfelle. Jeg synes ikke at folk som er så ruset at de ikke vet forskjell på opp og ned hører hjemme på en glattcelle. Da bør de heller oppholdes på sykehus til de er seg selv igjen. Jeg har selv sett folk på nedtur på sopp, og kan bare forestille meg i min vildeste fantasi hvordan vedkommende hadde blitt innesperret på en glattcelle. Jeg synes det er hårreisende.
Hvis dette var en nykter person; hva ville politiet gjort? Hvordan ville folk reagert?

Burde ikke være vanskeligere å ta stilling til enn dette.
Politiet fant en jeg gikk i klasse med på vg fjern og dritings i gata. Slengte han i fyllearresten pga at han ikke var i stand til å ta vare på seg selv. Han drukna. Sjukt..
Spørsmålstegne bør jo her rettes mot tullingen til lege som erklært vedkommende OK for glattecella. Politi må jo kunne stole på att legen gjør jobben sin slik att de kan fjøre jobben sin.

Enligt lov er det vel som loven sier.
Men empatisk gjort?
Nei, det synes jeg da ikke.
Norsk politi er i ekstremt mange tilfeller gigantiske rasshøl, og ikke så rent sjelden direkte farlige. Norge er gjentatte ganger både klaget inn - og felt - for brudd på både torturkonvensjonen og menneskerettigheter etter ureglementert bruk av f eks glattcelle. De slipper jo for så vidt unna med å drepe folk som beviselig ikke har gjort annet enn å være psykisk syke, så hvis du sitter med noen rosenrøde forestillinger om at vi lever i en utviklet rettsstat med et sunt politi, bør du realitetsorientere deg. Politiet har nedlagt en betydelig innsats i å gjøre seg til fiender av det folket de er satt til å tjene.
En person i hjelpeløs og psykotisk tilstand bør selvsagt ikke settes på glattcelle, men vi vet jo ikke hva slags tilstand han var i etter besøket på legevakten. Kanskje han fikk noe lett beroligende, eller kanskje han roet seg ned på egenhånd og landa litt etter alt som skjedde. Saken er så tynt dekket at det ikke gir noe solid grunnlag for å kritisere noen av partene imo.

Har selv tilbragt 6-7 timer på glattcelle på LSD, og det var egentlig helt greit. Hele opplevelsen av å bli arrestert var selvsagt ikke veldig fet, men når det først hadde skjedd så var det en ganske interessant setting for en syretur. Skal nevnes at politiet ikke visste at jeg var tura.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Har selv tilbragt 6-7 timer på glattcelle på LSD.
Vis hele sitatet...
Vil du utdype litt rundt dette?
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Vil du utdype litt rundt dette?
Vis hele sitatet...
Jeg syklet rundt på natten og ble stoppet av en patrulje. Pupillene mine avslørte fort at jeg var påvirket, så jeg tilsto å ha røyket cannabis for å slippe flere spørsmål om det. Jeg hadde 10 gram hasj i en fyrstikkeske i lomma. I det jeg ble arrestert spurte jeg om jeg kunne få låse sykkelen min først. Imens jeg låse sykkelen til en takrenne, slapp jeg fyrstikkesken ned på bakken bak sykkelen. Ingen merket noe. Så ble jeg kjørt ned til stasjonen og prosessert, og plassert på en standard celle. De neste timene besto av å føle på stemningen, ha lættiser for meg selv og lese absurde og morsomme ting folk hadde skrevet på celleveggen. Da jeg ble sluppet ut morgenen etter dro jeg rett tilbake til sykkelen min. Fyrstikkesken lå der fortsatt, så resten av dagen koste jeg meg med premium kvalitet myk, lys hasj. Good times =)

Dette er lenge siden nå. Sikkert 15 år.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
En person i hjelpeløs og psykotisk tilstand bør selvsagt ikke settes på glattcelle, men vi vet jo ikke hva slags tilstand han var i etter besøket på legevakten. Kanskje han fikk noe lett beroligende, eller kanskje han roet seg ned på egenhånd og landa litt etter alt som skjedde. Saken er så tynt dekket at det ikke gir noe solid grunnlag for å kritisere noen av partene imo.

Har selv tilbragt 6-7 timer på glattcelle på LSD, og det var egentlig helt greit. Hele opplevelsen av å bli arrestert var selvsagt ikke veldig fet, men når det først hadde skjedd så var det en ganske interessant setting for en syretur. Skal nevnes at politiet ikke visste at jeg var tura.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å beholde en relativt grei headspace i en sånn situasjon? Er genuint nysgjerrig

Ganske sikker på at for min del hadde det blitt en ganske ubehagelig opplevelse.
Sitat av wolfc Vis innlegg
Hvordan klarte du å beholde en relativt grei headspace i en sånn situasjon? Er genuint nysgjerrig

Ganske sikker på at for min del hadde det blitt en ganske ubehagelig opplevelse.
Vis hele sitatet...
Folk er skrudd sammen forskjellig. Jeg er ganske rasjonell av meg, og friker ikke så lett ut. Jeg synes jo det var kjipt å bli arrestert for noe som jeg mener bør være lovlig og som ikke skader noen, men samtidig så visste jeg at det ikke var noe farlig å måtte chille litt i et tomt rom. Så lenge ingenting reelt står på spill og det uansett ikke er noe man kan gjøre med saken, så kan man like godt prøve å få noe ut av det.

Det med fyrstikkesken gjorde også at jeg følte jeg hadde vunnet en liten seier, tross alt. Det hjalp nok til med å gi det hele en komisk vri. Det var også morsomt å være så tura inne på politistasjonen uten at noen visste det. At jeg klarte å holde det skjult ga meg en slags følelse av makt/kontroll tror jeg.
Sist endret av mentalmelt; 30. juli 2018 kl. 01:20.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Folk er skrudd sammen forskjellig. Jeg er ganske rasjonell av meg, og friker ikke så lett ut. Jeg synes jo det var kjipt å bli arrestert for noe som jeg mener bør være lovlig og som ikke skader noen, men samtidig så visste jeg at det ikke var noe farlig å måtte chille litt i et tomt rom. Så lenge ingenting reelt står på spill og det uansett ikke er noe man kan gjøre med saken, så kan man like godt prøve å få noe ut av det. Hele greia med fyrstikkesken gjorde også at jeg følte jeg hadde vunnet en liten seier, tross alt. Det hjalp nok til med å gi det hele en komisk vri.
Vis hele sitatet...
Det er det der med å overgi seg til virkeligheten, ikke alltid like lett.
Den rasjonelle delen av hjernen vet jo godt alt det du sier, men samtidig ikke like lett å følge i praksis, spesielt ikke under påvirkning av enkelte substanser.

Takk for svar!