Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5164
Dette blir helt ut og til og med ett sritt, kanskje to i konspirasjonsteorier.

Først:Jeg er langt i fra en Alex Jones dilter eller leser en bokstav på nyhetsspeilet.

Jeg har aldri lest en konspirasjonsteori i hele mitt liv, men har hørt mye fra en kompis som gikk litt for langt i hva han sa også div. dokumentarer type History C. Altså, ingngenting bevistbart men skrevet som slik det oppfattes som logisk på ett vis. Dere skjønner.

Jeg har mine egne tanker om hvordan samfunnet styres og livet ut i fra hva jeg vet osv osv. Håper dere forstår.



Jeg har alltid lekt med tanken om at autopass blir brukt/kommer til å bli brukt til overvåking av befolkningen på det viset i sammenheng med krim. osv. Den vanlige mannen i gaten har ingenting å bekymre seg over noe som helst slikt(Som i chip under huden, ol., som også er et stort tema innen konspirasjoner, men ak. det er ikke viktig.

Fra Ferde sin side: Forresten.. Skyss, Ruter, Ferde.... (??) Helt tilfeldig?


"Informasjon om avvikling av sporfri AutoPASS-avtale fra 15.08.19

Frem til 15.08.19 kunne brukere av AutoPASS registrere avtale med sletting av passeringer, dvs. tid og sted for dine passeringer blir slettet etter maksimum 72 timer i systemet.

Denne ordningen er i strid med bokføringsregelverket, men har inntil videre blitt opprettholdt ved konsesjon fra Datatilsynet. Denne konsesjonen bortfalt i forbindelse med den nye personvernforordningen GDPR som ble innført i 2018.

Vegdirektoratet har derfor i samråd med Samferdselsdepartementet avgjort at sporfrie AutoPASS-avtaler må avvikles.

Avviklingen ble gjennomført 15.08.2019. På denne datoen går alle gjeldende avtaler med sletting av passeringer over til å bli ordinære avtaler, hvor passeringer lagres i 5 år etter utløp av regnskapsåret."

Hva tenker dere? Jeg er sterkt i mot at det kan lagres så lenge Spesielt når datadirektiet sier maksimum 2 år.
Sist endret av Naturgrønn; 20. september 2019 kl. 15:05.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En bedrift er pålagt å føre regnskap og da må også nødvendig grunnlag følge med. Det bør være av alles interesse at en revisor kan se at brukerne får korrekte fakturaer.
Det er greit nok. Det er jo det poenget vedtaket er bygget på.

Men vi trenger ikke 5 år med register over hvor jeg har kjørt i Norge., og samtidig betale toppsjefene over millionlønn.
Var sak om det på NRK.no og liste over hvem som tjente mest.

Han som styrer fjellinjen tror jeg tjente mest. ganske hårresisende og det får man til å tenke.

Og i tilegg, fikk noen av dere vite dette? Eller er det bare noe de har sneket inn?

Think.
Sist endret av Naturgrønn; 20. september 2019 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Men vi trenger ikke 5 år med register over hvor jeg har kjørt i Norge., og samtidig betale toppsjefene over millionlønn.
Var sak om det på NRK.no og liste over hvem som tjente mest.
Vis hele sitatet...
Å følge regnskapsloven har ingenting å gjøre med hva ansatte i selskapene tjener.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er greit nok. Det er jo det poenget vedtaket er bygget på.

Men vi trenger ikke 5 år med register over hvor jeg har kjørt i Norge., og samtidig betale toppsjefene over millionlønn.
Var sak om det på NRK.no og liste over hvem som tjente mest.

Han som styrer fjellinjen tror jeg tjente mest. ganske hårresisende og det får man til å tenke.

Og i tilegg, fikk noen av dere vite dette? Eller er det bare noe de har sneket inn?

Think.
Vis hele sitatet...
Nå kommer jeg til å ødelegge dagen din, men har du sjekket hvor mye banken vet om deg?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Å følge regnskapsloven har ingenting å gjøre med hva ansatte i selskapene tjener.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg bommet litt på komma, punktum og stor bokstav.

Og ikke selskapene, toppsjefene over hvert enkelt selskap.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Nå kommer jeg til å ødelegge dagen din, men har du sjekket hvor mye banken vet om deg?
Vis hele sitatet...
På ingen måte har du ødelagt dagen min... Har du sjekket hvor mye Staten og byen din vet om deg?
Sist endret av Naturgrønn; 20. september 2019 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Beklager at jeg bommet litt på komma, punktum og stor bokstav.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje problemet. Problemet er at du sauser sammen ulike ting, som ikkje har noko med kvarandre å gjere. Førsteinnlegget ditt set standarden i så måte; du brukar halve innlegget på å snakke om heilt andre ting, som t.d. skyss, ruter også viare, før du brått hopper til bompenger og sporbarheit.

Det er enklare å diskutere om du held deg til ein tråd, og går konsekvent etter den.

I så måte er Rosander sin kommentar og eit godt forsøk på avsporing. Kva banken veit er på ingen måte relevant for om anonym ferdsel med bil skal vere mogeleg eller ikkje.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje problemet. Problemet er at du sauser sammen ulike ting, som ikkje har noko med kvarandre å gjere. Førsteinnlegget ditt set standarden i så måte; du brukar halve innlegget på å snakke om heilt andre ting, som t.d. skyss, ruter også viare, før du brått hopper til bompenger og sporbarheit.

Det er enklare å diskutere om du held deg til ein tråd, og går konsekvent etter den.

I så måte er Rosander sin kommentar og eit godt forsøk på avsporing. Kva banken veit er på ingen måte relevant for om anonym ferdsel med bil skal vere mogeleg eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Enkelte her tar freak litt vel seriøst. Det er da fullt mulig å kjøre bil i Norge uten autopass, på samme måte som det er mulig å ikke benytte bankkort. Jeg så også boføringsloven var nevnt, da var mitt innlegg (mulig et dårlig) forsøk på å vinkle diskusjonen inn mot generell data som er lagret om personer i Norge.

Om man er redd for å bli overvåket av staten er nok ikke autopass det man skal frykte mest, det lagres vel ikke hvem som faktisk kjører bilen så jeg kan ikke helt se verdien. Det beviset holder vel like mye vann som et bilde fra en fotoboks hvor du ikke kan identifisere personen som kjører.

Jeg tror heller ikke boføringsloven dikterer at det må lagres veldig spesifikk informasjon om dine reisevaner.
Det er jo ikke akkurat som du må levere kopi av passet ditt hver gang du handler på ditt lokale gatekjøkken.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje problemet. Problemet er at du sauser sammen ulike ting, som ikkje har noko med kvarandre å gjere. Førsteinnlegget ditt set standarden i så måte; du brukar halve innlegget på å snakke om heilt andre ting, som t.d. skyss, ruter også viare, før du brått hopper til bompenger og sporbarheit.

Det er enklare å diskutere om du held deg til ein tråd, og går konsekvent etter den.

I så måte er Rosander sin kommentar og eit godt forsøk på avsporing. Kva banken veit er på ingen måte relevant for om anonym ferdsel med bil skal vere mogeleg eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Nå er du LITT vel pirkete her. Sauser sammen første innlegg?

Jeg begynner å forklare MEG, fordi jeg alltid vil bli misforstått her. Så dette ikke skulle bli en tråd der jeg blir hakket nedpå av anti-konspirasjonstyper.


Beklager at jeg ikke tok Parantes mellom navnene på div. selskap.

Herre mitt univers.

Det jeg ville ha er en duiskusjon ang lagring 5 år. Og hvemk som har blitt informert om dette, om noen, i det hele tatt.

Håper noen gidd........
Sist endret av Naturgrønn; 20. september 2019 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Nå er du LITT vel pirkete her. Sauser sammen første innlegg?
Vis hele sitatet...
Nei, eg er ikkje litt vel pirkete. Det er du som kjem dragsande med eit innlegg der halve innlegget ikkje handler om det du eigentleg vil diskutere, og det er kun tittelen på tråden som klargjer at du vil diskutere anonymitet og autopass.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg begynner å forklare MEG, fordi jeg alltid vil bli misforstått her. Så dette ikke skulle bli en tråd der jeg blir hakket nedpå av anti-konspirasjonstyper.
Vis hele sitatet...
Forklaringa di er gjerne grunnen til at du vert misforstått? Iallefall i dette tilfellet?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Beklager at jeg ikke tok Parantes mellom navnene på div. selskap.
Vis hele sitatet...
Det var det minste problemet. Mangel på paranteser endrer ikkje hovudinntrykket
Sitat av Rosander Vis innlegg
Enkelte her tar freak litt vel seriøst. Det er da fullt mulig å kjøre bil i Norge uten autopass, på samme måte som det er mulig å ikke benytte bankkort. Jeg så også boføringsloven var nevnt, da var mitt innlegg (mulig et dårlig) forsøk på å vinkle diskusjonen inn mot generell data som er lagret om personer i Norge.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør det ikke. Har man ikke avtale så blir regnr. registrert selvsagt.

Gå vekk Vidar
Sist endret av Naturgrønn; 20. september 2019 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå blir jeg litt usikker på hva nøyaktig du snakker om her, for du er litt overalt, men...

Hvis staten skulle overvåket oss, finnes det ikke metoder som må være en million ganger lettere enn autopass? Autopass gir utrolig dårlig nøyaktighet, og kun til bestemte tider hvis du er på bestemte steder. Det hadde jo vært en utrolig dårlig idé den tid de aller fleste som aktivt bruker snapchat ikke ser noe problem med å ha på SnapMap osv. osv
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvis staten skulle overvåket oss, finnes det ikke metoder som må være en million ganger lettere enn autopass? Autopass gir utrolig dårlig nøyaktighet, og kun til bestemte tider hvis du er på bestemte steder. Det hadde jo vært en utrolig dårlig idé den tid de aller fleste som aktivt bruker snapchat ikke ser noe problem med å ha på SnapMap osv. osv
Vis hele sitatet...
Du har rett i at de har mange midler, og autoPass-passeringer er uinteressante, se f.eks på Wara-saken. Men all den tid jeg var syrlig i min påpekelse av at direktørlønn og overvåkningssamfunn er to forskjellige ting... Så er det et poeng her, og det er at staten kan overvåke det aller meste - allerede.

Selve AutoPass-ordningen er i så måte underordnet, om man bryr seg om overvåkning er man fucked lenge før man setter seg i en bil og passerer en bompengestasjon. Men at "folk flest" gladelig lar dataene sine fly i hytt og pine er intet argument mot at folks data bør slettes tidligere, åpenbart ikke bare begrenset til AutoPass.
Ikke glem at autopass er tidlig i utviklng og du finner det nedover Europa. Har man avtale, blir man registrert etter det landets/EUs regler og også reg. nr. om det blir 5 år vet jeg ikke, men det blir nok lagret 2 år min.

Og det vokser fort i Norge syntes jeg. Øst og vest er også "kontrollert"

Bare vent å se hvor mye autopass vi kommer til å ende opp med.
Sist endret av Naturgrønn; 20. september 2019 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om man er redd for å bli overvåket av staten er nok ikke autopass det man skal frykte mest, det lagres vel ikke hvem som faktisk kjører bilen så jeg kan ikke helt se verdien. Det beviset holder vel like mye vann som et bilde fra en fotoboks hvor du ikke kan identifisere personen som kjører.
Vis hele sitatet...
Nei, autopass er ei av mange brikker som fører til at data om reisevaner vert lagra. Andre faktorer er, som du er inne på, bruk av bankkort. Der har vi imidlertid kontanter, som (enn så lenge) er eit fullgodt alternativ som ikkje etterlet spor. Det alternativet finst i mindre grad når det gjeld transport.

Det må gå an å angripe ei brikke i overvåkningssamfunnet utan å samtidig måtte angripe alle brikker.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror heller ikke boføringsloven dikterer at det må lagres veldig spesifikk informasjon om dine reisevaner.
Vis hele sitatet...
Kvifor vel då bompengeselskapet å vise til det?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er jo ikke akkurat som du må levere kopi av passet ditt hver gang du handler på ditt lokale gatekjøkken.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er fullstendig skivebom av deg. Køyrer du gjennom bomring vert opplysninger om passering lagra. Tilsvarande situasjon er at du ikkje kan betale kontant på gatekjøkkenet lenger.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror heller ikke boføringsloven dikterer at det må lagres veldig spesifikk informasjon om dine reisevaner.
Det er jo ikke akkurat som du må levere kopi av passet ditt hver gang du handler på ditt lokale gatekjøkken.
Vis hele sitatet...
vet jeg ikke, men jeg tror at loven sier at all info om når og hvor kreves. Også all tilgjengelig begalingsinfo (kortnr f.ex). Det siste er jo det skumle ettersom vi etterhvert må bli så kontanløse, for da kan alle transaksjoner knyttes opp mot deg som person. Dermed er passet ditt likegyldig... "The Man" vet hvor du er og hvor du har vært og hva du bruker penger på allikevel!
Sist endret av Splooge999; 21. september 2019 kl. 00:54.
Jeg har en enkel løsning: reis kollektivt. Betal kontant på buss og tog. :-D

Hva med all info telefonoperatøren har på deg? Du har vel en mobil du alltid har med deg overalt?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har en enkel løsning: reis kollektivt. Betal kontant på buss og tog. :-D

Hva med all info telefonoperatøren har på deg? Du har vel en mobil du alltid har med deg overalt?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk et større dilemma så er enig med deg der. Hva autopass lagrer om deg og bilen din kan vel ikke være på langt nær hva mobilen og diverse andre apper lagrer om deg. Steder, datoer. tidspunkt og kanskje enkelte hendelser

Men er samtidig enig at det er en form for overvåkning, eventuelt så kan det bli brukt til det. Var jo en sak gående når det gjaldt gjennomsnittmaling på fotobokser og hvordan det ble oppfattet som overvåkning.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, autopass er ei av mange brikker som fører til at data om reisevaner vert lagra. Andre faktorer er, som du er inne på, bruk av bankkort. Der har vi imidlertid kontanter, som (enn så lenge) er eit fullgodt alternativ som ikkje etterlet spor. Det alternativet finst i mindre grad når det gjeld transport.

Det må gå an å angripe ei brikke i overvåkningssamfunnet utan å samtidig måtte angripe alle brikker.

Kvifor vel då bompengeselskapet å vise til det?

Nei, men det er fullstendig skivebom av deg. Køyrer du gjennom bomring vert opplysninger om passering lagra. Tilsvarande situasjon er at du ikkje kan betale kontant på gatekjøkkenet lenger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg forsvare argumentasjonen til bomselskapene? At de sier noe betyr ikke at det er sant.
Ta busskort feks, der har de ikke behov for å lagre reisevanene dine for bokføring. Same shit.
Vis gjerne til en lov hvor det står at denne type informasjon må oppbevares, og hvorfor den evt overstyrer andre krav til behandling av PII.

Og det er ikke dine personlige reiser som blir registrert når du kjører gjennom bommen, men registreringsnummer på bilen din. Det er bilen sine reiser.
Det sier ingenting om hvem som kjører, så det er svært begrenset hvor nyttig og nøyaktig denne informasjonen er.

Personopplysninger som er innhentet lagres så lenge de behandlingsansvarlige har behov for dem for å kreve inn bompenger og behandle klager, forvalte IKT-systemet og utarbeide aggregert statistikk for bompenger og for å oppfylle oppbevaringsplikt etter bokføringsloven. Personopplysninger som er bokføringspliktige lagres i 5 år i henhold til bokføringsloven § 13. Det vil i løpet av 2019 bli gjennomført ekstraordinær sletting av historiske data som det ikke lenger er behov for.
Vis hele sitatet...
Fra autopass.no, så vidt jeg vet krever ikke bokføringsloven at det lagres detaljert informasjon om selve reisevanene dine sammen med eventuelle billag.
At det lagres informasjon om selve transaksjonen er noe helt annet og ikke noe som er spesielt for autopass.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har en enkel løsning: reis kollektivt. Betal kontant på buss og tog. :-D

Hva med all info telefonoperatøren har på deg? Du har vel en mobil du alltid har med deg overalt?
Vis hele sitatet...


Snakker om autopass. Allerede nevnt, hva div. vet om deg.

Via laptopen din blir mye lagret fra deg, kredittkort før nett og mobil kom så langt som nå.

The interne is broken.
Sist endret av Naturgrønn; 21. september 2019 kl. 08:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor skal jeg forsvare argumentasjonen til bomselskapene? At de sier noe betyr ikke at det er sant.
Ta busskort feks, der har de ikke behov for å lagre reisevanene dine for bokføring. Same shit.
Vis hele sitatet...
Du trur ikkje bokføringslova pålegg dei å lagre informasjonen. Bomselskapa argumenterer med at bokføringslova pålegg dei det. Då er det jo interessant å vite kvifor du meiner dei tek feil.

Busskort er forøvrig noko heilt anna; der kjøper du det for ein periode, og kjøpet vert nok lagra. Deretter kan du bruke det utan å registrere det nokon plass, i ein gitt periode. Dvs. at det faktum at du har busskort vert lagra, men ikkje kor du reiser. Om du betaler busskortet med cash på bussen er det i tillegg anonymt.

Bilen, derimot, er knytta til skiltnummer, og kvar passering er ein transaksjon.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Og det er ikke dine personlige reiser som blir registrert når du kjører gjennom bommen, men registreringsnummer på bilen din. Det er bilen sine reiser.
Det sier ingenting om hvem som kjører, så det er svært begrenset hvor nyttig og nøyaktig denne informasjonen er.
Vis hele sitatet...
I svært mange tilfeller er det nær 1:1, eller 1:2 knytning mellom bil og førar.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Fra autopass.no, så vidt jeg vet krever ikke bokføringsloven at det lagres detaljert informasjon om selve reisevanene dine sammen med eventuelle billag.
At det lagres informasjon om selve transaksjonen er noe helt annet og ikke noe som er spesielt for autopass.
Vis hele sitatet...
Om bokføringslova krev at dei lagrer kopi av passeringsstad, tidspunkt også viare er det i praksis detaljert informasjon om reisevaner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du trur ikkje bokføringslova pålegg dei å lagre informasjonen. Bomselskapa argumenterer med at bokføringslova pålegg dei det. Då er det jo interessant å vite kvifor du meiner dei tek feil.

Busskort er forøvrig noko heilt anna; der kjøper du det for ein periode, og kjøpet vert nok lagra. Deretter kan du bruke det utan å registrere det nokon plass, i ein gitt periode. Dvs. at det faktum at du har busskort vert lagra, men ikkje kor du reiser. Om du betaler busskortet med cash på bussen er det i tillegg anonymt.

Bilen, derimot, er knytta til skiltnummer, og kvar passering er ein transaksjon.

I svært mange tilfeller er det nær 1:1, eller 1:2 knytning mellom bil og førar.

Om bokføringslova krev at dei lagrer kopi av passeringsstad, tidspunkt også viare er det i praksis detaljert informasjon om reisevaner.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingenting som sier at de MÅ lagre personidentifiserbar informasjon så da blir det vanskelig å vise til noe.
Det er jo nesten de (du) som må vise til noe annet dersom du mener jeg tar feil.
Og for all del, mulig jeg tar helt feil men jeg kan ikke se hva den type informasjon skal være godt for i bokføringssammenheng.
Hvorfor er det i så fall så spesielt med bompasseringer?
Hvorfor må ikke busskortbruken min dokumenteres på samme måte?
Jeg vil tippe at det også er en forskjell på privatpersoner og bedrifter mtp momsavskrivinger o.l når det kommer til bokføring og hva som er nødvendig å lagre.

Betaler du med kort på nettet får ikke en gang butikken vite mer enn de fire siste numrene på kortet så selv der er det ikke mulig å spore kjøper i særlig grad.

Ang 1:1, 1:2 så skjønner ikke jeg hva det har å si. Så lenge de ikke kan bevise at du kjørte bilen så er det ikke verdt noe som helst.
Det som derimot kan være mulig er å legge sammen informasjon fra teleoperatører, bank osv for å evt styrke en påstand om at du var på en gitt lokasjon på ett gitt tidspunkt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor er det i så fall så spesielt med bompasseringer?
Hvorfor må ikke busskortbruken min dokumenteres på samme måte?
Vis hele sitatet...
Hva om du kunne kjøpe et månedskort til bilen? Bruk bilen så mye du vil i perioden, overalt i samtlige bomstasjoner innenfor sonen! Det hadde vært sammenlignbart. Det du har er imidlertid enkeltkjøp. Én stasjon, ett tdspunkt, én transaksjon. Ikke ett kjøp for fri bruk.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Ang 1:1, 1:2 så skjønner ikke jeg hva det har å si. Så lenge de ikke kan bevise at du kjørte bilen så er det ikke verdt noe som helst.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si du fremmer en falsk dikotomi. Det er en gradsforskjell mellom "fellende bevis i straffesak" og "sier absolutt ingenting". Det er langt mer sannsynlig at jeg kjører bilen min enn at du gjør det. Hvor mange er det som låner bort bilen sin til andre personer mer enn en gang i måneden? Hvor mange av disse er det som låner den bort til helt tilfeldige mennesker?

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det som derimot kan være mulig er å legge sammen informasjon fra teleoperatører, bank osv for å evt styrke en påstand om at du var på en gitt lokasjon på ett gitt tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Så du innrømmer altså at din opprinnelige påstand om at bompasseringa alene er fullstendig verdiløs er uriktig? Igjen, det foreligger et spekter av verdier mellom "verdifull" og "verdiløs"...
Sist endret av Myoxocephalus; 21. september 2019 kl. 15:58.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva om du kunne kjøpe et månedskort til bilen? Bruk bilen så mye du vil i perioden, overalt i samtlige bomstasjoner innenfor sonen! Det hadde vært sammenlignbart. Det du har er imidlertid enkeltkjøp. Én stasjon, ett tdspunkt, én transaksjon. Ikke ett kjøp for fri bruk.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det finnes busskort som IKKE er fastpris månedskort?
Om noe så er den faktiske forskjellen her kontantkjøp og fakturakjøp som gir forskjellige krav til dokumentasjon av kjøpet.

Her vil jeg si du fremmer en falsk dikotomi. Det er en gradsforskjell mellom "fellende bevis i straffesak" og "sier absolutt ingenting". Det er langt mer sannsynlig at jeg kjører bilen min enn at du gjør det. Hvor mange er det som låner bort bilen sin til andre personer mer enn en gang i måneden? Hvor mange av disse er det som låner den bort til helt tilfeldige mennesker?
Vis hele sitatet...
Nå var det snakk om generell overvåking, og ikke nødvendigvis straffesaker.
Uansett, i disse delingsøkonomitider er det ikke gitt at det kun er én bruker pr bil.
Men jeg er enig i at sannsynligheten er stor for at det er eier av bilen som kjører men ikke enig i at en bompassering beviser noe som helst. Bilder fra bomstasjonen slettes etter at fakturaen er betalt.

Så du innrømmer altså at din opprinnelige påstand om at bompasseringa alene er fullstendig verdiløs er uriktig? Igjen, det foreligger et spekter av verdier mellom "verdifull" og "verdiløs"...
Vis hele sitatet...
Nei det gjør jeg ikke?
Jeg mener fortsatt at en bompassering alene ikke sier noe som helst annet enn at 1 stk bil var på et gitt sted på et gitt tidspunkt, og dermed verdiløst isolert sett.

Når du legger sammen flere datakilder er det ikke lenger "en bompassering alene".
Men det er jo såklart en avsporing i denne tråden.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei det gjør jeg ikke?
Jeg mener fortsatt at en bompassering alene ikke sier noe som helst annet enn at 1 stk bil var på et gitt sted på et gitt tidspunkt, og dermed verdiløst isolert sett.
Vis hele sitatet...
Dette er opplagt galt. Ikke bare vanlig galt, men fullstendig, totalt på bærtur uten kart og niste-galt.
Det er verdiløst hvis det er det det eneste beviset du har i en straffesak - ja. Det er verdifull informasjon i absolutt alle andre situasjoner hvor noen måtte ha interesse av å vite hvem som befinner seg hvor og når. Sannsynligvis er det en av kjøretøyets eiere som sitter bak rattet. Jeg aner ikke hva sannsynligheten er, men jeg blir overrasket om den er lavere enn 80%.. Vil man vite hva svaret er, så er det trivielt å finne det ut. Hvis du mener at all informasjon som ikke er skrevet i sten er verdiløs har du helt enkelt ikke den ringeste formening om hva statistikk er.