Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1716
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Litt trist og lei nå, men håper på erfaringer fra andre i samme situasjon.

Jeg ble lagt inn på rusakutt (burde aldri vært der, men frivillig), i mai i år. Der ble det informert om at det er sendt melding til fylkesmannen fordi jeg har førerkort. Dette er nå 27 uker siden og ser at på nettsidene deres står det at behandlingstid for dispensasjon er 22 uker.

Startet urin/blodprøver to uker etter (altså 25 uker siden) gjennom fastlege, og har hatt 1 positiv prøve siden starten (altså synkende helt til negativ, så en positiv prøve litt senere, lavt forhøyet). Nå drakk jeg forrige helg to dager på rad, og skal testes på mandag så regner dessverre med ganske forhøyet peth.

Har ikke fått noe brev fra fylkesmannen, men de har kanskje så langt behandlingstid? Noen som har fått brev fra dem? Hvor lang tid tok det evt?

Så blir jeg også utrolig fortvilet. I følge nettet må jeg nå altså i tre år fram i tid bli testet kvartalsvis, pluss deretter i fem år for å kunne få førerkortet fast. Kan det virkelig være sant? En melding fra legevakt og jeg må testes i 8 år? Blir helt nedtrykt av å tenke på det, hver tredje måned i 8 år.
Fylkesmannen var vel i hardt vær for noen år tilbake fordi førerkortsaker tok så himla lang tid. Ring til dem og spør etter status i saken. Er ikke sikkert du får noe svar, men verdt å prøve.

Og når det gjelder førerkortet og prøver så er det bare noe du må leve med. Det er ingen rettighet og kjøre bil i dette landet, og selvom det sikkert suger for deg så er jeg glad det er såpass strenge regler på det.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er litt redd for å ringe, vil liksom ikke sette i gang en sak heller hvis man skulle hatt flaks og det ikke ble sendt noe. Men det skjer vel ikke.

Spør igjen, men noen som har fått brev, vært i situasjon? Det må vel komme noe form for informasjon i posten til meg regner jeg med?
Hmm, hva er greia egentlig, lurer du på om du fremdeles kan kjøre bil? Jeg ble også lagt inn til rusbehandling i mai, 2017. Og jeg mener jeg fikk skriv fra fylkesmannen om videre rapportering til politiet og innlevering av førerkort ganske kjapt, innen 1 - 2 mnd. Du kan jo selv se om du har førerkort på statens vegvesen ved å logge inn med bankid.

Og om du skulle miste førerkortet nå så klag! bare prøv å klag i det minste, det skader deg ikke på noen som helst måte. Prøv å gjør omfanget av missbruket ditt mindre enn det er osv osv
Sist endret av Mrsprettball; 6. desember 2018 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar.
Det er ikke noe misbruk, det var overdrevent bruk en helg som resulterte i legevakt.
Står at jeg har gyldig førerkort på statens vegvesen. Hvis jeg ringer fylkesmannen, det blir vel opprettet «sak» da?
Er det fylkesmann/politi i Oslo du hører til?
Da har du vertfal din fulle rett til å kjøre bil nå jeg vet ikke om jeg hadde ringt fylkesmannen og spurt om dette. Selv om jeg tviler på at fylkesmannen hadde satt i gang sin "egen lille etterforskning" på dette pga du ringer inn, har dem ikke fått noe på deg så har dem ikke det. Syns det er rart at institusjonene fremdeles sender inn til fylkesmannen, da jeg TROR det er fastlegen som har tatt over alt ansvaret for dette.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg ba om journalen etter legevakten og i den står det at de har meldt til fylkesmannen. Men det er snart 7 måneder siden, og ikke hørt noe. Veldig usikker på om jeg skal ringe, men har hengt over med så lenge og det er utrolig slitsomt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar.
Det er ikke noe misbruk, det var overdrevent bruk en helg som resulterte i legevakt.
Står at jeg har gyldig førerkort på statens vegvesen. Hvis jeg ringer fylkesmannen, det blir vel opprettet «sak» da?
Er det fylkesmann/politi i Oslo du hører til?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bruke statens vegvesen sine sider for sjekk av førerkort.
Jo, man kan nå bruke statens vegvesen sine sider for sjekk av førerkort, det ble akkurat lansert. Statens vegvesen var nylig ute med en kampanje om at nå kan alle feks se om vedkommende du låner ut bilen din til har gyldig førerkort. https://www.vegvesen.no/forerkort/ha...jekk-førerkort, det burde da gjelde en selv også? Jeg vet man ikke kunne bruke svv nettsider til dette tidligere. Beklager om jeg tar feil av dette nå! Ringer du til statens vegvesen og spør om du har gyldig førerkort fungerer vertfall det! Det har jeg gjort selv
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men kan det skade å ringe fylkesmannen tro? Kan jeg bare be de sjekke ifbm helsekrav?