Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4888
Hei, først vil jeg beklage om jeg har lagt denne tråden på feil plass, men skjønte ikke hvor ellers jeg skulle legge den.
admins: flytt den om den ligger feil..


Ihvertfall, Jeg sier ikke i hvem anledning, men nå skal dere høre..

Mange av dere har sikkert lest bladet spirit. Bladet er gratis og deles ut på skoler og kjøpesentere. Her står alt fra film artikkler til sminke..

Anyway: saken er den at de har tatt et bilde av meg, fra mitt myspace og brukt dette i bladet sitt, under en spalte som jeg annser som hasselerende.

har de lov til å gjøre slik? Er det ikke regler på saker som dette ?

www.spirit.no
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom du har opphavsrett, så har dei ikkje lov til det. Ta kontakt og krev kompensasjon. Typisk er dette på 1000-1500. Du vil då måtte klargjere at du har opphavsrett.
Trådstarter
67 2
Vidarlo kan du prøve en gang til, er ikke så god på slike ord ;P

hva er for eks : kompensasjon?

og hvordan kan jeg bevise at jeg har opphavsrett? Jeg har selv tatt bilde med mitt webcam og filene ligger lokalt på min maskin både i .jpg og .bmp med dato når jeg tok dem osv..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
då foreslår eg at du finn fram ei ordbok
Jeg vil si at du kan sende beskjed til de via mail, evt. ringe de.
Det kan hende de har mottatt det på annet vis.

Har du beviser på at det er tatt med ditt webcam ?
Uansett, hvis du ikke føler deg støtt på noe vis
- så vil jeg ikke si du trenger gå til sak om dette.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av dosky
Uansett, hvis du ikke føler deg støtt på noe vis
- så vil jeg ikke si du trenger gå til sak om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det hvertfall sånn at bildene hadde blitt brukt i en spalte som han anser som "hasselerende" (?).
Sitat av That
Anyway: saken er den at de har tatt et bilde av meg, fra mitt myspace og brukt dette i bladet sitt, under en spalte som jeg annser som hasselerende.
Vis hele sitatet...
Jeg ville kontaktet dem snarest, uansett om du føler deg støtt eller ikke. Det er veldig veldig useriøs journalistikk å bruke bilder funnet på privatpersoners hjemmesider/profiler i et blad som dette uten å i det minste spørre om det er greit først...
Det er helt vanlig å fordoble prisen hvis noen benytter seg av dine bilder uten å spørre deg. Så hvis det vidarlo sier er normalpris så kan du godt fordoble det. Du kan jo også gå videre til politiet hvis du føler at det er krenkende for deg selv.
Kan du gi oss en lenke til denne artikkelen?
Trådstarter
67 2
Denne artikkelen er i månedens utgave av spirit..

Ja jeg har bevis for at jeg har tatt det, du ser godt at det er tatt i "kjellerkroken min"

Det er hentet fra min myspace profil, siden de har skrevet link til min myspace under bilder


Jeg har blitt kåret til månedens emo^^ noe jeg ikke syntes er artig i det heletatt.. (derfor sa jeg det ikke i første annledning)
Har de ikke lov til og bruke bildene, når de har oppgitt bildenes opprinelse (kilde). Eller er jeg helg på jordet her nå? Og du sier jo de har brukt dine bilder, pluss oppgitt kilde. Men selvsakt burde de kontaktet deg først.
Trådstarter
67 2
Det er ikke at det er mine bilder det er snakk om, altså om jeg hadde laget noe i photoshop som de brukte i sitt blad hadde det bare hvert kult, men når de bruker bilde av meg mener jeg noe helt annet^^

Og at jeg har bildet's opphavrett er det ikke tvil om, hjemme på min maskin ligger de lokalt både med photoshop filen og i .bmp orginalen og .jpg finnishen..

Jeg sendte mail til de i morres men har ennå ikke fått svar. T_T
Nå er vi så heldige her i Norge at vi har kopirett på absolutt alt vi har laget som privatpersoner, også bilder vi selv har tatt. Så hvis du kan bevise at det bildet er tatt av deg selv, slik at du sitter på rettighetene til det, så sliter de De har i tillegg ikke spurt deg om lov til å publisere bildet av deg, så vidt jeg forstår, noe de heller ikke har lov til å gjøre.
Hehe... Morsomt. Det nøyaktig samme har faktisk skjedd med meg også.

Jeg har lagt ut en del bilder på siten www.sxc.hu - som tillater videre bruk av bildet du legger ut, ved kreditering av den originale kilden. Ved flere anledninger har Spirit (ved en illustratør som heter Bjarne - noe...) tatt disse bildene, og brukt de som illustrasjoner i større saker.

Jeg har aldri giddet å gjøre noe med det; det har bare fått meg til å anse Spirit som et lite seriøst blad - og dersom jeg noengang ser denne Bjarne-illustratøren, så kan det godt hende jeg skal starte litt beef med ham, sånn bare for moro skyld. Kan være greit å få en knust nese en gang i blant, sånn bare som en påminnelse for hvor grensene går
Trådstarter
67 2
Så konklusjonen er:

At jeg skal kreve penger av dem ?
Først og fremst, har du noe forbindelse med Spirit - altså er det noen grunn til at de skulle ta et bilde fra myspace siden din, eller fant de den helt tilfeldig?

Om du har registrert deg der, og (jeg har ingen anelse hvordan Spirit fungerer) lagt link til myspace profilen din i databasen deres eller sendt den inn til redaksjonen på noe som helst måte.

Om de fant bildet ved ren tilfeldighet og publiserte dette, er det krenkende.
Å bli kåret som månendens Emo er vel ment som spott vil jeg tro, siden man bruker emo som noe nedsettende nå til dags - isåfall er dette mobbing, men det gjelder som sagt kun de bare har funnet bildet ditt.
Trådstarter
67 2
Jeg visste ikke at det var noe med navn spirit før i går kveld, når jeg fikk en comment om det av en jente, hun fortalte meg alt sammen.. bare se selv : www.myspace.com/klippenberg les litt nedover så ser dere at ho skrev til meg.. Jeg har selv sjekket det i dag og det er fakta ^^


og ja, jeg ser på det som mobbing, helt totalt randoom folk kom til meg på byn på lørdag og kalla meg emo^^ hva hadde skjedd dersom jeg hadde lappa til en av dem ? og jeg hadde blitt tatt inn, kunne jeg da skyllt på spirit ? ;OO
Sist endret av That; 30. oktober 2006 kl. 14:21.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er slik jeg ser det ihvertfall to problemer her, hvorvidt de har lov å bruke bildet, og hvorvidt de kan gjengi ditt ansikt som motiv. Uten at du viser det aktuelle bildet og/eller artikkelen er det vanskelig å si hvorvidt det lar seg gjøre. Det foreligger mange unntakstilfeller for åndsverksloven.

At det er personlig uthengig er det ikke tvil om, og det er såklart ikke ok uansett.
Sist endret av Cadex; 30. oktober 2006 kl. 14:23.
Trådstarter
67 2
http://myspace-300.vo.llnwd.net/01112/00/35/1112165300_l.jpg

sorry hvis det blir litt stort, men jeg orker ikke gjøre det om.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
De to helt åpenlyse tingene du kan daske dem med er:
§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.
Vis hele sitatet...

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede
Vis hele sitatet...
Trådstarter
67 2
kthnx, jeg skal ringe dem i morra om jeg ikke får svar på mailen demmes i løpet av kvelden :@
Du kan jo ta den sykt drittsekk-varianten og ringe VG. Så vidt jeg vet er spirit en del av NRK P3, så det hadde jo vært litt morsomt å tyne dem ^^
Sitat av Tobb
Du kan jo ta den sykt drittsekk-varianten og ringe VG. Så vidt jeg vet er spirit en del av NRK P3, så det hadde jo vært litt morsomt å tyne dem ^^
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde det ikke. En gjerning for de dumme og de som ikke har annet å ta seg til.
Ahah. Husker jeg så det bildet i bladet ja. Du ser passe emo ut ja. Av hva jeg vet kan du presse dem for penger, når de har brukt bildet av deg, som du har tatt og redigert uten din tillatelse eller samtykke.
Førsteinntrykket mitt var at du ble kåret som en del av en konkurranse, men jeg så ingen premie eller lignende. Spirit er jo forøvrig et gratis blad og redaksjonen et par dritsekker av hva jeg leser fra leserbrevene, så å presse penger ut av dem kan bli litt vrient. Men du har tross alt krav på dem.
Kan alltids true med å gå rettens vei.

Edit: Snill som jeg er, så scannet jeg faktisk opp den aktuelle bladsiden, så dere medfreaker får en litt større innsikt i saken.

Edit 2: Dere har ikke stilt klokka!
Sist endret av RadioSlave; 30. oktober 2006 kl. 22:57.
Trådstarter
67 2
takk.. jeg har fått en del kontakt med en av de i redaksjonen nå, men jeg vil ikke gå dypere i dette ennå..

Men om jeg kommer noe vei med dette skal skal jeg legge opp hele mail sammtalen våres her..

radioslave du gjør dagen min mye bedre når du lagrer bilde som "emoshitkid".. neida bare tuller
That, hehe, ikke la oss blande fakta her.. En ting er at Spirit har bøffa bildet ditt - men du ER en av Norges mest emo kiser..
Jeg ville gått ned på nærmeste politistasjon og anmelde dem. Først for å vise bilde av deg offentlig uten at du har samtykket, så en har qouta loven på side 1. Er også noe som kalles æreskrenkelse her i landet. Du får stikke ned på politistasjonen og forklare saken, så hjelper de deg til å finne hva du kan ta de på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ærekrenkelse er nok ikkje den publiseringa, med mindre teksten er veldig grov... så det går ikkje å ta dei på
Sitat av Spar
Nei, det hadde det ikke. En gjerning for de dumme og de som ikke har annet å ta seg til.
Vis hele sitatet...
Neh {20teeeeegn}
Gjør det enkelt, og krev noen lapper (si 3-4000,-) for bruken av bildet ditt. Siden de bare har brukt det uten å spørre om tillatelse i det hele tatt, og du uten noe som helst snev av tvil har opphavsretten, så har de fint lite de skulle ha sagt.

Forøvrig har man lov til å avbilde personer uten deres samtykke dersom det er i "offentlighetens interesse" (eller noe i den dur - toska, kongen, stoltenberg... folk som av en eller annen grunn er i offentlighetens lys for å si det sånn), noe det vel ikke kan sies å avbilde en mer eller mindre tilfeldig emofyr fra myspace.
Ikke nøy deg med med 1500 kroner gutt! La svina svi!

Slik jeg ser det er det krenkende å bli kåret til "månedens emo". Går inn under mobbing, trakasering, ærekrenkelse. Ville derfor startet med å skrive et sint brev til redaktøren der du henviser til paragrafer om de forskjellige lovbruddene, samt true med å gå til advokat om de ikke ordnet opp. Foreslår du krever 16.000 kroner for tort og svie, så kan du heller forhandle litt med de.

Er ikke helt sikker, men du kan vell også klage de inn for Norges Presseforbund elns?
Å kalle det ærekrenkelse er å trekke dette aaaaalt for langt, da har ikke folk satt seg inn i hvordan det brukes i Norge.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at man nok kan kalle personen på bildet emo, men å plukke ett bilde fra internett og legge det ut, og med fullt navn i tillegg...

Etter min mening er dette noe du ganske enkelt kan bli j*vlig sint på grunn av, og jeg tror jeg ville tatt en alvorsprat med noen ansvarlige. Ett lite tips kan være å gå en etasje høyere enn selve bladet, der virker det som om man har ganske dårlige holdninger. Hvis du finner ut hvem som er sjefen til sjefen i bladet kan du fort få større kraft.

Egentlig er det ikke så interessant (eller jo, men ikke bare) om de faktisk har lov til dette eller ikke. I mine øyne (og tilsynelatende ganske mange andre) strider jo dette mot vanlig folkeskikk, og vitner om drittsekkoppførsel. Jeg tror egentlig denne saken gjør større nytte i media enn i rettsalen. En dom vil neppe være mer enn en liten utgift i en bot (eventuelt erstatning), men "skandaleoppslag" i media kan bety skremmende lave anonnseinntekter, som jo er det bladet lever av.

Hvis du er i kontakt med dem så regner jeg med at de legger seg flate, men du bør sørge for å få en eller annen deal utover unnskyldning spør du meg.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
All pr er god pr. Ta det som det. Regner med at du er shit populær blant alle emo tøsene på myspace nå, såe.. Why dont you play along with it?
Trådstarter
67 2
Boys boys boys, nu skal ni høra Jeg tar det ikke akuratt så veldig hardt, det er care egentligh.. Men jeg kan fortelle dere hvor lang jeg har kommet meg..


1000 spenn er det jeg fikk ut av spirit.. og jeg er fornøyd jeg, det er nok til et par cd skiver og en tapet kniv
ehm, det bildet sier vel egentlig sitt.. men at Spirit skulle gjøre noe sånt uten ditt samtykke er bare ræva. du burde ringe dem, og kjefte dem full. Ingen skal slippe ustraffet for et sånt stunt, spesielt når det er publisert mobbing. Skal innrømme det, du ser litt emo ut, men hva i pokker, min mening gjør ikke at jeg tenker "ja, seff, vi publiserer bildet i bladet vårt og gir ham en mobbepris!"

seriøst, gjør noe med det.
Trådstarter
67 2
Sitat av eLto
ehm, det bildet sier vel egentlig sitt.. men at Spirit skulle gjøre noe sånt uten ditt samtykke er bare ræva. du burde ringe dem, og kjefte dem full. Ingen skal slippe ustraffet for et sånt stunt, spesielt når det er publisert mobbing. Skal innrømme det, du ser litt emo ut, men hva i pokker, min mening gjør ikke at jeg tenker "ja, seff, vi publiserer bildet i bladet vårt og gir ham en mobbepris!"

seriøst, gjør noe med det.
Vis hele sitatet...
fått 1000 spenn av de jo

Sitat av Magisk
All pr er god pr. Ta det som det. Regner med at du er shit populær blant alle emo tøsene på myspace nå, såe.. Why dont you play along with it?
Vis hele sitatet...
'

Jeg er ikke stor, jeg er ikke stærk, men jeg er frekk.. og slik som sitvasjonen er nå er det 4 rånere som skal ta meg xD..

De kallet meg emo når jeg kom på skolen og de fikk høre hva jeg syntes om de..

ehm.. ja du skjønner
Hvorfor tar du det så tungt å bli kalt emo når du faktisk kjører den stilen tilsynelatende fullt ut..? Skjønner ikke det helt.. Men ta å les gjennom policyen hos Myspace også hv slags rettigheter de har på bildene som ligger der.
Sist endret av Krister; 2. november 2006 kl. 11:41.
Sitat av KingPin
Hvorfor tar du det så tungt å bli kalt emo når du faktisk kjører den stilen tilsynelatende fullt ut..? Skjønner ikke det helt.. Men ta å les gjennom policyen hos Myspace også hv slags rettigheter de har på bildene som ligger der.
Vis hele sitatet...
MySpace har ingen rettigheter til bildene som blir lagt ut på deres nettsted. Brukeren har alle rettigheter men ved å registrere seg gir man MySpace en begrenset lisens til å kunne vise bildene på nettstedet.
Da fant man jo svaret på det (Y)
Hæ? Du lot dem slippe unna med en tusenlapp? Er du stokk dum?
jeg ville vært fornøyd med en tusing om jeg ikke hadde brydd meg uansett ^^

men skjer med at 4 rånere skal "ta" deg fordi de kødda med deg og du bare tok igjen? :/
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av That
Jeg sendte mail til de i morres men har ennå ikke fått svar. T_T
Vis hele sitatet...
Sitat av That
og ja, jeg ser på det som mobbing, helt totalt randoom folk kom til meg på byn på lørdag og kalla meg emo^^ hva hadde skjedd dersom jeg hadde lappa til en av dem ? og jeg hadde blitt tatt inn, kunne jeg da skyllt på spirit ? ;OO
Vis hele sitatet...
Sitat av That
Jeg er ikke stor, jeg er ikke stærk, men jeg er frekk.. og slik som sitvasjonen er nå er det 4 rånere som skal ta meg xD..

De kallet meg emo når jeg kom på skolen og de fikk høre hva jeg syntes om de..

ehm.. ja du skjønner
Vis hele sitatet...
Sitat av That
1000 spenn er det jeg fikk ut av spirit.. og jeg er fornøyd jeg, det er nok til et par cd skiver og en tapet kniv
Vis hele sitatet...
Hahah! Så morsomt! Spesielt den siste om kniven! Dette er så gjennomført patetisk at jeg får lyst til å legge meg i et badekar fyllt til randen av barberblad og høre på HiM! <3 <3

JEG FIKK 1000 SPENN LÆZM!!!!!11
Sist endret av Mullah; 3. november 2006 kl. 17:23.
Får nok mye plaster for det. Men sånt er kanskje ikke lov å bruke?
Hmmm. Den som ler sist ler best. Og det er ikke deg
Synes du skulle pressa dem for mer penger. 1000 kroner er jo ingenting for hverken dem(eller deg) Hadde nok glatt fått 3-4 lapper til av dem..

Men er du fornøyd så får det være greit det og..
1000 er latterlig mens 4000 er allverden? Jeg er ikke fornøyd....Jeg sier.... 8000..
Vel, 3-4000 begynner å bli mer i tråd med vanlig praksis, mens 1000 faktisk er veldig billig.

Et par tusen er ikke uvanlig for et bilde, og når det brukes uten tillatelse er det vanlig å ta litt ekstra, som en smekk på pungen. Derfor 3-4-5k.
Trådstarter
67 2
Sitat av Mullah
Hahah! Så morsomt! Spesielt den siste om kniven! Dette er så gjennomført patetisk at jeg får lyst til å legge meg i et badekar fyllt til randen av barberblad og høre på HiM! <3 <3

JEG FIKK 1000 SPENN LÆZM!!!!!11
Vis hele sitatet...
Hmm, utrolig artig.. håper du hadde iq nok til å skjønne det at jeg også syntes 1k var latterlig, men at jeg ikke orker styre noe mer med det.
Jeg publiserte bildet ditt i Knivmagasinet mitt. Håper det er helt greit ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du er jo faktisk månedens emo, da. Lurer på hva som hadde skjedd om bildet tilfeldigvis hadde havnet på /b/